pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf Víceleté rozpočtování Finance územních celků Ing. Jiří Velinský, 21. 2. 2020 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 9. 3. 2019 2 Program I. nrozcvička nvíceleté rozpočtování ndůvody pro víceleté rozpočtování nmožné problémy npředpoklady úspěšného víceletého rozpočtování nmetody střednědobého prognózování nstřednědobý výhled rozpočtu na úrovni ÚSC text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 9. 3. 2019 3 Program II. nobsah střednědobého výhledu rozpočtu ntypy víceletých rozpočtů nvýhody používání střednědobých výhledů rozpočtu text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 9. 3. 2019 4 Víceleté rozpočtování nv Česku má víceleté finanční řízení formu střednědobého výhledu rozpočtu nMMF či Světová banka hovoří o víceletých výdajových (fiskálních) rámcích, které jsou aplikovány zejména na národní úrovni nvyužívají se zejména při reformách řízení veřejných výdajů v tranzitivních a rozvojových zemích (Malawi, Mauritius, Ghana, Zair, Uganda) nv zemích OECD byl víceletý rozpočet uplatňován od 70. – 80. let 20. století text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 9. 3. 2019 5 Důvody pro víceleté rozpočtování I. nvyžaduje, aby vlády vyjádřili jasně cíle a priority svých politik nsignalizuje, zda jsou realizované politiky a jejich dopady v souladu s definovanou fiskální strategií vlády npřesouvá pozornost z roviny rozhodování o detailních výdajích do roviny změn celých politik nvytváří fiskální meze v nichž se mohou roční výdaje rozpočtu pohybovat a tím podporuje fiskální disciplínu a alokaci zdrojů dle priorit text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 9. 3. 2019 6 Důvody pro víceleté rozpočtování II. npodporuje efektivnost v alokaci veřejných prostředků, nutí politiky vyjádřit priority a ochotu je financovat. Informuje ostatní subjekty, a tím zvyšuje předvídatelnost jednání vlády nzajišťuje kontinuitu v rozpočtovém procesu. Při rozhodování o ročním rozpočtu jsou diskuse vedeny v kontextu střednědobé fiskální strategie a priorit realizovaných politik n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 9. 3. 2019 7 Možné problémy víceletého rozpočtování I. npřílišné spoléhání na odhady budoucích příjmů a výdajů při tvorbě ročního rozpočtu může vést k neflexibilitě a setrvačnosti v tvorbě fiskální politiky npříliš optimistické víceleté projekce mohou být využity ke schválení veřejných výdajů, které by jinak schváleny nebyly ntento přístup k rozpočtování může být příliš náročný - může odvést pozornost a zdroje od důležitých cílů při vytváření ročního rozpočtu. nmůže se jednat jen o seznam přání, který nebude ročními rozpočty naplňován. n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 9. 3. 2019 8 Úspěšné fungování víceletého rozpočtování I. ndeklarovaná politická podpora procesu víceletého rozpočtování nprocesy rozpočtové kontroly, rozpočtových procesů a metod njasně definované rozvojové priority a cíle obce njasně definované víceleté projekty a zabezpečované služby nobec využívá nástrojů dlouhodobého strategického a finančního řízení nmetodika tvorby odhadů budoucích příjmů a výdajů text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 9. 3. 2019 9 Úspěšné fungování víceletého rozpočtování II. npostupy zabezpečující informování o průběhu politik a procesů nzpracování víceletého rozpočtu je variantní nvíceletý rozpočet je zpracováván jak pro kapitálovou, tak pro běžnou část rozpočtu ndokument je zpracován ve srozumitelné formě n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 9. 3. 2019 10 Metody střednědobého prognózování nexpertní metoda ntechniky časových řad ndeterministické techniky nekonometrické prognózování text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 9. 3. 2019 11 Střednědobý výhled rozpočtu na úrovni ÚSC I. nnástroj ÚSC sloužící pro střednědobé finanční plánování rozvoje jeho hospodářství nsestavuje se na základě přijatých závazků a uzavřených smluvních vztahů zpravidla na období 2-5 let následujících po roce, na který se sestavuje roční rozpočet nobsahuje souhrnné základní údaje o příjmech a výdajích, zejména o dlouhodobých závazcích a pohledávkách, o finančních zdrojích a potřebách dlouhodobě realizovaných záměrů text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 9. 3. 2019 12 Střednědobý výhled rozpočtu na úrovni ÚSC II. nu dlouhodobých závazků se uvádějí jejich dopady na hospodaření ÚSC po celou dobu trvání závazku nje definován zákonem 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů nnení zcela jasný výklad povinnosti rozpočtový výhled sestavovat text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 9. 3. 2019 13 Střednědobý výhled rozpočtu na úrovni ÚSC III. nsestavuje se v menší míře podrobnosti než roční rozpočet nnení pevně dána jeho struktura nnení dáno jeho začlenění do rozpočtového procesu a provázanost s rozpočtem obce (již neplatí) nnení stanovena publikační povinnost (již neplatí) n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 9. 3. 2019 14 Obsah střednědobého výhledu rozpočtu I. nlimity výdajů obce na daný účel nkomentář k rozpočtu a shrnutí rozpočtových politik, které víceletý rozpočet obsahuje nanalýza rozpočtových příjmů, zvážení možných postupů jejich zvyšování, hledání dalších zdrojů příjmů obce nvymezení rozpočtového procesu a stanovení významných dat v jeho průběhu, popis procesů zabezpečujících realizaci víceletého rozpočtu n n n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 9. 3. 2019 15 Obsah střednědobého výhledu rozpočtu II. nvymezení finančních metod a postupů v následujících oblastech: nrozpočtování kapitálových výdajů nrozpočtování výdajů jednotlivých projektů a způsob jejich financování nzpůsob řízení výdajů a jejich předvídání nzpůsob řízení zadluženosti obce ve vztahu ke kapitálovým výdajům ntvorba mimorozpočtových fondů nspráva grantů, jejich řízení a plánování nvýkaznictví nmetodika analýzy příjmů a odhadu jejich výše text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 9. 3. 2019 16 Obsah střednědobého výhledu rozpočtu III. npropojení se strategickým plánem obce npopis investiční politiky obce ndlouhodobou politiku v oblasti řízení dluhu obce n n n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 9. 3. 2019 17 Typy víceletých rozpočtů npropojení rozpočtu a střednědobého výhledu rozpočtu – víceletý rozpočet má charakter finančního plánu, závazně je přijímán pouze roční rozpočet a rozpočtový výhled slouží jako předběžný plán nrolující víceletý rozpočet - obsahuje detailní predikce P a V na dva či více následujících let. Přitom jsou však P a V následujícího roku vždy samostatně schvalovány n„tradiční“ zpravidla dvouletý rozpočet - celý dokument je přijímán najednou. Na konci ročního rozpočtového období může být rozpočet zpřesněn a změněn, aby reagoval na případné změny n n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 9. 3. 2019 18 Provázanost střednědobého výhledu rozpočtu s dalšími nástroji řízení I. n nZákladním dokumentem při plánování rozvoje obce je strategický plán obce. Vytváří rámce pro tvorbu dalších dokumentů. nStřednědobý výhled rozpočtu by měl podávat informace o tom, zda jsou aktivity plánované ve strategickém plánu rozvoje obce realizovatelné, a za jakých podmínek. Vytváří finanční rámec pro jeho realizaci. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 9. 3. 2019 19 Provázanost střednědobého výhledu rozpočtu s dalšími nástroji řízení II. n nJe zde ale i opačná vazba. Projednávání strategického plánu za účasti veřejnosti dává jasný signál o prioritách obce a tedy o tom, kam mají směřovat rozpočtové zdroje. nPropojení obou těchto nástrojů umožňuje vytvořit racionální systém alokace zdrojů. Vzniká tak rámec v němž jsou hodnoceny jednotlivé politiky a programy obce. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 9. 3. 2019 20 Výhody používání střednědobého výhledu rozpočtu nzlepšení strategického a dlouhodobého plánování obce nudržení fiskálního zdraví obce nvytvoření a podpora rozpočtových procesů, které se více orientují na vytváření a realizaci jednotlivých obecních politik nsnížení spoléhání se na jednorázové rozpočtové příjmy a krátkodobé dotace při financování rozpočtových potřeb obce nsnížení počtu hodin věnovaných práci na rozpočtu text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 9. 3. 2019 21 Výhody používání střednědobého výhledu rozpočtu – dle názoru českých měst n npřehled o finanční situaci obce, provázanost příjmů a výdajů obce nlepší plánování investic - představa o možných zdrojích jejich financování nřízení dluhu obce – výše závazků a jejich splácení., představa o maximálním únosném zadlužení obce nsnadnější příprava rozpočtu města, jeho kvalitnější příprava nzlepšení strategického a dlouhodobého plánování obce n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 9. 3. 2019 22 Shrnutí n n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Víceleté rozpočtování, Systémy územních rozpočtů, Ing. Jiří Velinský, 9. 3. 2019 23 Děkuji za pozornost! nIng. Jiří Velinský njiri.velinsky@econ.muni.cz