Adobe Systems Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství MALOOBCHOD Rozvoj venkova Jaro 2020 Maloobchodní nabídka ke konci 80. let minulého století byla regionálně a strukturně velmi diferencována Poslední sčítání maloobchodu (v rámci Sčítání občanské vybavenosti sídel z roku 1987) ukázalo mimo jiné zcela neadekvátní sortimentní strukturu maloobchodu Tehdy většinový podíl v maloobchodní síti tvořily prodejny potravin, zatímco ostatní sortiment byl silně potlačen SITUACE NA KONCI 80. LET Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Maloobchodní obrat realizovaný v síti čtyř vybraných základních sortimentních skupin prodejen dosahoval téměř 4/5 maloobchodního obratu v zemi (1989) Zdroj: Z. Szczyrba (2005) Vysvětlivky: * Prodejny potravin - včetně prodejen smíšeného zboží a prodejen tabáku OD - obchodní domy, DNS - družstevní nákupní střediska Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Organizačně a prostorově byl maloobchod v České republice (Československu) řízen na základě tehdejší politické direktivy, která jen omezeně akceptovala reálnou potřebu dostupnosti služeb v území Socialistický model řízení odvětví obchodu se vyznačoval neeexistencí soukromého podnikání a determinací fungování obchodních firem Typické pro toto období byly velké státní obchodní (Pramen, Prior) a družstevní podniky (Jednota), kterým politická direktiva určovala prostor pro podnikání Od roku 1952 se tak družstva začala soustřeďovat na podnikání na venkově, prodejnám státního obchodu byla zase určena města Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství rok prodejny celkem stálé prodejny z toho potravi-nářské smíšené nepotravi- nářské obchodní domy a nákupní střediska Samoob-sluhy 1953 63 842 61 846 25 513 18 675 10 885 71 - 1955 64 059 60 749 24 931 19 505 10 746 101 66 1960 55 150 53 845 22 688 20 024 9 374 77 3 720 1970 50 182 49 375 18 844 15 694 8 987 273 7 250 1980 45 934 45 507 16 177 15 349 8 522 609 8 571 1989 43 781 43 382 14 870 14 745 8 429 815 9 228 Struktura vybraných stálých prodejen v České republice v letech 1953-1989 Zdroj: Starzyczná, Steiner (2000); Jindra (2009). Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství photo Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Na rozdíl od vývoje v západní Evropě lokalizace prodejen nerespektovala rozmístění koupěschopné poptávky, díky čemuž docházelo k přetěžování maloobchodní sítě v centrech většiny měst Naproti tomu v periferních sídlištních souborech mnoha měst byly kapacity prodejních ploch nedostatečné Velmi často s tímto obecně neutěšeným stavem kontrastovala nelogická výstavba prodejních kapacit v menších městech a venkovských sídlech Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Investice do rozvoje maloobchodní sítě i ukazatele plošného nebo obslužného standardu byly v Československu, ve srovnání se západními zeměmi, na poloviční úrovni Nekompatibilní ve srovnání se zeměmi západní Evropy byla i sortimentní struktura Nedostatky v maloobchodní vybavenosti byly vzhledem k reálné poptávce více pozorovatelné u měst než na venkově Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Kapacitně i kvalitativně (sortimentně) byla poddimenzována zejména Praha, ale i brněnská a ostravská aglomerace, Plzeňsko a celé střední Čechy Relativně dobře byla v Čechách vybavena obslužná střediska severočeské regionální aglomerace, severozápadních a jižních Čech a jádra východočeské sídelní regionální aglomerace (Hradec Králové a Pardubice) Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství plosny_stand_1987 REGIONÁLNÍ STRUKTURA PLOŠNÉHO STANDARDU V ROCE 1987 Zdroj: Sčítání občanské vybavenosti sídel, 1987 Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství TRANSFORMAČNÍ ZMĚNY PO ROCE 1989 Vývoj v odvětví maloobchodu po roce 1989 byl v nových společensko-ekonomických podmínkách velmi dynamický a během více než dvaceti let procházel několika etapami Z hlediska změn základních rysů geografické struktury českého maloobchodu lze proces transformace odvětví rozdělit celkem do tří, resp. čtyř etap: - Etapa atomizace: (1990 - 1995) - Etapa internacionalizace: (1996 - 2005) - Etapa konsolidace (2006 - současnost) - Etapa diverzifikace (2013/14 - ??) Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Etapa atomizace Privatizační proces tuzemského maloobchodu byl z velké části založen na modelu tzv. malé privatizace, která umožnila privatizovat do soukromých rukou tisíce prodejen dříve státních podniků (Pramen) Pouze pro část velkých státních podniků (např. Prior) existoval jiný model privatizace - prodej na základě privatizačního projektu nebo formou kupónové privatizace Výsledkem byla rozsáhlá atomizace maloobchodu a vznik širokého spektra podnikatelských struktur v odvětví, které velmi aktivně začaly vyplňovat deficity maloobchodní sítě Vedle toho vznikaly tisíce nových prodejen a obchodních podniků vlivem liberalizace české ekonomiky, převážně na bázi domácího kapitálu a formou rodinných podniků Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Retail Census 99 ukázal, že počet maloobchodních prodejen provozovaných na území České republiky se v roce 1998 oproti roku 1989 zvýšil více než dvojnásobně, a to z 41 na téměř 96 tisíc Nejvýraznější kvantitativní změna během sledovaného transformačního období proběhla u nepotravinářského typu prodejen (více než čtyřnásobný růst) Dále klesla efektivita provozování prodejen ve venkovském prostoru, a to na úkor měst, která naopak začala posilovat své pozice v maloobchodním systému Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Zatímco prodejní plocha v roce 1989 činila přes 3,5 mil. m2, v roce 1998 to již bylo více než 7,1 mil m2 Přepočteno na počet obyvatel, vzrostl plošný standard z 331 na téměř 700 m2 ve třech regionech byla zjištěna nadprůměrná (Středočeský, Jihočeský a Plzeňský kraj), ve dvou regionech výrazně podprůměrná úroveň plošného standardu (Zlínský a Moravskoslezský kraj) Tyto rozdíly byly determinovány především počínajícím vývojem velkoplošné maloobchodní sítě, která v roce 1998 byla teprve ve své iniciační etapě Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství plosny_stand_1998 REGIONÁLNÍ STRUKTURA PLOŠNÉHO STANDARDU V ROCE 1998 Zdroj: Retail Census 99, ČSÚ 1999 Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Etapa internacionalizace Zvýšená expanze zahraničních velkoplošných maloobchodních řetězců na český trh započala až ve 2. polovině 90. let Do té doby se na českém trhu prosazovaly jen některé zahraniční firmy (např. belgický Delhaize, nizozemský Ahold či německá Billa) Působil zde i americký řetězec K-mart, jehož přítomnost byla výsledkem privatizace šesti obchodních domů Prior (v Praze, Brně, Liberci, Plzni, Pardubicích a Hradci Králové) Aktivity tohoto řetězce na českém trhu skončily již v roce 1996, kdy K-mart prodal své obchodní domy britskému řetězci Tesco. Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Pozice zahraničních řetězců na českém trhu byla od začátku dominantní, bez větší konkurence ze strany tuzemských firem České firmy trpěly řadou kapitálových a profesních nedostatků (nedostatek kapitálu, nižší profesionalita řízení nebo absence zkušeností), které jim bránily rozvíjet podnikání v segmentu velkoplošného maloobchodu, a proto byly nuceny ustoupit z trhu Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Postupně se český maloobchod vyvinul ve vysoce konkurenční odvětví a ne všechny maloobchodní řetězce na něm později zůstaly… Carrefour Tesco (2006) Julius Meinl Ahold (2006) Charakteristickým rysem této etapy transformace maloobchodu v České republice je dále rostoucí koncentrace odvětví, kterou charakterizuje růst podílu prodejů realizovaných největšími firmami Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Zatímco v 90. letech bylo možno spatřit mezi největšími obchodními společnostmi podle obratu také některé domácí firmy (Interkontakt Group nebo Pronto Plus), již řadu let je situace zcela odlišná… …Přední pozice v žebříčku TOP 10 patří (až na výjimku) výhradně zahraničním subjektům Tržní podíly ve prospěch mezinárodních obchodních společností rostou i díky tomu, že převzaly do svých aktivit funkci velkoobchodu, čímž také získaly výhodnou pozici vůči dodavatelům zboží Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Etapa konsolidace V posledních asi deseti letech dochází ke konsolidaci maloobchodního trhu, který charakterizuje menší dynamika růstu největších obchodních firem a jejich současné posilování pozic na trhu Vliv na to měly i odchody některých velkých maloobchodních řetězců z České republiky počínaje rokem 2006 Český maloobchodní trh je odborníky řazen mezi vysoce konkurenční a nasycené trhy, a tak udržet se na něm je i pro velké mezinárodní společnosti značně obtížné Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Součástí konsolidační etapy tak patrně v blízké budoucnosti budou další odchody větších firem z trhu Získáním jejich tržních pozic ještě více posílí koncentrační tendence v odvětví a posílení některých velkých firem (Interspar, (Tesco?)) 2012-04-17_21-27-40_Kaufland-logo_z-Kauflandcz ?????? 1193819194_albert_logo d04dbfb-79785-tesco-658x900-fit ………………………………………………………………………………………….. Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství ukazatel 1998 2009* Změna abs. Index 2009/1998 počet prodejen 95 852 108 000 12 148 1,13 prodejní plocha v m2 7 165 946 11 000 000 3 834 054 1,54 počet pracovníků** 278 396 357 792 79 396 1,29 plošný standard v m2 697 1 080 383 1,55 obslužný standard 37 29 -8 0,78 Změny v českém maloobchodu v letech 1998-2009 Zdroj: Analýza stavu maloobchodní sítě na území ČR, ČSÚ (2000); Cimler, Šípek (2009); Eurostat (2014); vlastní úpravy. Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Adobe Systems Etapa diverzifikace ̶Jedná se o pravděpodobně novou začínající etapu, která je v tuzemské literatuře zachycena jen výjimečně ̶ ̶Nástup etapy diverzifikace je spojen s dalším zpomalováním koncentrace maloobchodní struktury provázené novou lokalizační strategií obchodů s menší prodejní plochou, v souvislosti s rostoucí oblibou farmářských trhů, menších specializovaných maloobchodních jednotek či nových konceptů nadnárodních řetězců (např. Tesco Expres) v centru města ̶ Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Adobe Systems ̶Maloplošný segment maloobchodní struktury byl v průběhu internacionalizační a konsolidační fáze silně redukován, protože nemohl konkurovat novým, moderním, prostorným, sortimentně kompletním a mediálně prezentovaným obchodům nadnárodních řetězců ̶ ̶V současné době se však začíná ukazovat tendence, kdy při vhodné prostorové lokalizaci v místech koncentrace chodců (přestupní místa, zastávky MHD) a poměrně úzce zvoleném sortimentu denní spotřeby, lze velkoplošným a plnosortimentním jednotkám konkurovat především v technologicky nepodmíněné dostupnosti a časové úspornosti Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Adobe Systems ̶Ústup určitých sortimentních skupin z vnitřních částí města se udál již v průběhu minulých období ̶ ̶Jako typické příklady lze uvést nábytek, zahradní techniku, stavebniny, částečně elektro a „průmyslové zboží“ a další…, ….rozdělování maloobchodního sortimentu na "vnitroměstský" a "suburbánní" (tedy další forma diverzifikace), typicky dle průměrné doby jeho spotřeb, bude pravděpodobně pokračovat i nadále ̶ ̶ Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Adobe Systems ̶Snadno se tak může stát, a již se i částečně děje, že sortiment s delší životností a většími nároky na prodejní plochu nebude možné ve vnitřním městě zakoupit ̶ ̶Uvedená skutečnost může do budoucna představovat problém především u méně mobilních skupin obyvatel, resp. u skupin bez přístupu k určitým dopravním technologiím (senioři, zdravotně znevýhodnění, svobodné matky atp.). Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství UTVÁŘENÍ SÍŤOVÉ STRUKTURY V ČESKÉM MALOOBCHODĚ Bez ohledu na provozně-organizační strukturu maloobchodu z dob před rokem 1990 (regionální sítě typu Pramen, Jednota..),… … první náznaky utváření nových síťových struktur uvnitř českého maloobchodu na tržním principu byly k vidění již v první vývojové etapě transformace – atomizace Vlastní transformace síťové struktury českého maloobchodu však skutečně započala až s rozvojem jednotlivých velkoformátových prodejních konceptů Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Skutečný rozvoj nových velkoformátových prodejních konceptů nastal až v 2. vývojové etapě (internacionalizace), kdy do ČR přicházely postupně největší potravinářské i nepotravinářské nadnárodní maloobchodní koncerny Vytvořily se charakteristické sítě velkoplošných provozních jednotek, které postupně začaly dominovat trhu Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Charakteristickým rysem vývoje na českém trhu byla časová posloupnost procesu rozvoje jednotlivých velkoformátových prodejních konceptů Šlo o vývoj, během něhož byly českou spotřebitelskou populací postupně kladně přijímány prakticky všechny moderní velkoplošné prodejny Rozvoj maloobchodní sítě v České republice byl založen na budování moderní sítě s širokým spektrem velkoprodejen a lze ho rozložit do jednotlivých subfází… Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství 1. subfáze: dynamický rozvoj v síti supermarketů, 1995 → 2. subfáze: dynamický rozvoj v síti diskontů, 1997 → 3. subfáze: dynamický rozvoj v síti hypermarketů, 1998 → 4. subfáze: dynamický rozvoj v síti nákupních center, 2000 → Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Síťování v linii HYPERMARKETŮ představuje jeden z nejviditelnějších rysů transformace českého maloobchodu Hypermarkety se staly rozhodujícím fenoménem dynamiky změn v českém maloobchodě… vzhledem ke své regionální dimenzi v územní struktuře a maloobchodní gravitaci představují páteř maloobchodní sítě v ČR Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Jak vyplývá z novějších údajů společnosti Incoma GfK (Hypermarket 2017), preference tohoto formátu u českých spotřebitelů dosahuje již zhruba 49 % u pravidelně nakupujících domácností (potraviny a drogerie), v roce 2000 to bylo jen 25 % Ve stručném srovnání – supermarkety zastavily pokles obliby a dostaly se na 16 % podíl, diskonty v posledních letech ztrácejí (asi 24 %), malé prodejny mají preferenci zhruba 10 % domácností Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství TOP 15 obchodníků (s převahou rychloobrátkového zboží) podle tržeb, mld. Kč Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství V roce 2015 bylo na území České republiky asi 340 hypermarketů, (obtížněji ověřitelné aktuální údaje..), …což by z hlediska kupní síly mohlo znamenat dostatečné pokrytí (supermarketů bylo přes 1 300) S počtem 33 hypermarketů na 1 milion obyvatel se ČR řadí do TOP 3 v pořadí Evropských zemí a s aktuálním tempem růstu lze očekávat v nejbližších letech posun i na pozici nejvyšší Šetření Hypermarket 2015 také poukazuje na skutečnost, že ve vzdálenosti do 20 km od některého z hypermarketů žije již 90 % české populace Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Samozřejmě existují v dostupnosti hypermarketů poměrně velké regionální rozdíly, sever a východ republiky je, vzhledem k sídelní struktuře, pokryt daleko silněji než západ a jih Je zřejmé, že tzv. „bílých míst na mapě“ už příliš mnoho není a i ta budou postupně ubývat… …Hypermarkety začínají pronikat i do malých měst velikosti 10-20 tis obyvatel Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství picture ÚZEMÍ VYMEZENÁ 20 KM VZDÁLENOSTÍ OD NĚKTERÉHO Z HYPERMARKETŮ (2010) Zdroj: Hypermarket 2015 Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství Adobe Systems Malé obchody v České republice ubývají. Za posledních dvacet let jich bylo zavřeno na šest tisíc. Trpí tím především venkov. Obyvatelstvo, maloobchod, zemědělství