P5 Nástroje veřejných politik ANVP •Jednoduchá myšlenka… k jednomu cíli může vést více cest •=> cíl politiky lze uskutečnit řadou různých nástrojů •Volba nástroje nemusí být: •Triviální •Nezpochybnitelná •Racionální Nástroje politiky - Policy instruments •G.Peters: Policy instruments are not simple, mechanical mean of intervention, but have political impacts of their own. •Výběr nástroje je funkcí řady faktorů, včetně politické dimenze ovlivňující volbu nástroje • •Existuje celá řada taxonomií nástrojů politiky (viz další 4 okna) •Klíčové: uvědomit si rozdíly •Uvědomit si jaké okolnosti je třeba vzít v úvahu při volbě nástroje Rodina a komunita Dobrovolné organizace Trh Informování a nabádání Dotace Daně Regulace Veřejné (státní) podniky Přímé opatření Dobrovolnost Mix Povinnost princip Nízká Vysoká Míra státních aktivit ovlivňujících produkci a distribuci statků a služeb Spektrum skutečných (substantive) nástrojů politiky Zdroj: Howlett, Ramesh (2003: 195), přeloženo Vytváření sítí Řízení a distribuce informací Výzkum a fungování zájmových skupin Vytváření poradních komisí Institucionální reforma a vládní reorganizace Management Smíšené Restrukturalizační Nízká Vysoká Míra státní manipulace se subsystémy a strukturou Spektrum procedurálních nástrojů politiky Zdroj: Howlett, Ramesh (2003: 196) Types of policy instruments (Peters) Economic Legal Persuasive Other Grants Regulation Information Monitoring Subsidies Contracts „Nudges“ Taxes Tax expenditures Každá kategorie nástroje v sobě nese varianty odlišné z hlediska míry donucení. Nudges= pobídky Informace Použití veřejné moci, donucení Finance Organizace Monitoring a zveřejňování informací Přikazování a kontrola Granty a půjčky Přímé poskytování zboží a služeb, státní podniky Poradenství a osvěta Samospráva Poplatky uživatelů Využití aktivit rodin, komunit, dobrovolných organizací Propagace Definování standardů Zdanění a daňové výdaje Využívání tržního prostředí, privatizace Vyšetřování Poradní výbory Nákupy zboží a služeb Reformy veřejné správy Nástroje veřejné politiky v členění podle Hooda (jednotlivé buňky uvádějí příklady) Zdroj: Howlett a Ramesh, 2003, s. 92, částečně upraveno autorem (I. Malý) Výběr nástroje – výzkum mezi policy makers (Linder, Peters 1989) •Instrumentalist (majority) •Volí/preferuje stejný nástroj bez ohledu na okolnosti •Professional background (i.e. economists – economic instruments, lawyers – law instrument) •Managerialists (20%) •Preferují stávající nástroje a věří, že mohou působit efektivněji •Public administrative training •Contingentists (10%) •Volba nástroje závisí na problému a situaci •Experience and academic training •Constitutivists (5%) •Volba nástroje a politiky by neměla být oddělována. Nástroj nelze pochopit mimo rámec politiky. • • G.Peters – s.109 Kritéria výběru nástroje •Ekonomická •Administrativní •Etická •Politická • •Mix kritérií tvoří soubor omezujících podmínek •Ekonomické kritérium tvoří rámec •Jestliže cíl politiky vyžaduje alokaci zdrojů, potom zdroje vynaložené na kontrolu a donucení snižují množství disponibilních zdrojů na cíl samotný •Existuje tendence ignorovat ekonomický rámec – viz výzkum (Linder,Peters) • Příklad volby nástrojů •Má-li učitel za cíl, aby studenti četli více původních pramenů a méně učebnic, může volit mezi následujícími nástroji (nejde o konečný výčet možností): •Nabádat studenty k tomu, aby četli. •+ nízké náklady •- jen málo studentů tak učiní •Vytvořit seznam povinné literatury a požadovat resumé z pročtených textů. •+ větší podíl studentů bude texty číst •- větší pracnost – učitel musí kontrolovat, zda je resumé odevzdáno, a zda studenti nepodváděli •Zpracovat testové otázky tak, aby bez studia původních pramenů nebylo možné uspět. •+ velký podíl studentů pročte literaturu •- úspěšnost kurzů bude nižší, nároky na vypracování a kontrolu testů se výrazně zvýší • •Dlouhodobé hledisko…jak každý z nástrojů budou studenti a učitel reagovat v prvním roce a jak delším období •Příklad – donucení: 1.rok odpor studentů, motivace učitel…. Další roky adaptace studentů, únava učitele • See the problem… •Čím větší bude regulace, kontrola a sankce … tím méně peněz zůstane na samotnou policy • •Volba nástrojů má důsledky – třeba etické nebo ekonomické •Viz HN – Tůma, Hampl + reakce na ně ÚKOL – aplikační - část 1)Identifikujte soubor nástrojů (min. 4) vhodných k: (pohled vlády) •Vyberte si jeden z těchto problémů •Podpora sportu dětí ve věku do 15let – cíl: zvýšit počet sportujících dětí o 15% během 2 let (sportující člen sportovního klubu) •Upozornit mládež na rizika kouření e-cigaret – cíl: snížit počet konzumentů e-cigarety ve věku 12-18let o 10% do 2 let •2) Roztřiďte nástroje v typologii Howlett, Ramesh – substantivní x procedurální (setřiďte dle stupně regulace) •3) Diskutujte, kritéria výběru vhodného nástroje •4) Zvažte jaké další informace potřebujete k tomu, aby vaše volba nástroje byla co nejvhodnější z pohledu stanoveného cíle •5) Identifikujte hlavní aktéry dané politiky a zvažte, jaké nástroje by preferovali dotčení aktéři • •Lze splnit individuálně nebo ve dvojících. Řešení v ppt, nebo wordu (mailem do 5.4). Odměna 5 bodů do hodnocení •Na řešení dostanete stručný feedback literatura •Učebnice: Veřejná politika (OPVK) - Potůček M., Pavlík M. a kol. •Kapitola 2 •Workbook Veřejná politika (OPVK) – Pavlík a kol. •Modul 2, kapitola 1 •