Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 5361 Marketingová strategie EuroVelo tras na území Jihomoravského kraje Tři stezky, tři cesty Central Europe Route Baltic - Adriatic Iron Curtain Trail Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 5362 Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 5363 Struktura ̶ Analýzy ̶ Cílové skupiny a trhy ̶ Koncepce ̶ Tvorba produktu ̶ Positioning a brand ̶ Komunikace ̶ Znalosti a informace Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 5364 O jaké studie, odborné materiály a výzkumy se opíráme? ̶ Czechtourism: Unique Selling Propositions (výsledky průzkumu – září 2017) ̶ CzechTourism: Cykloturistika (leden 2017) ̶ Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy České republiky pro léta 2013-2020 ̶ European Parliament: The European Cycle Route Network Eurovelo – study ̶ Rhine Cycle Route – Market Analysis Report on the Rhine Cycle Route ̶ European Cyclists´ Federation: Eurovelo - the European cycle route network boosts cycling (tourism) in Europe ̶ European Cyclists´ Federation: Findings from a study on European Cycle Friendly Service Network Concept ̶ European Cyclists´ Federation: The EU Cycling Economy – Arguments for an integrated EU ̶ European Cyclists´ Federation: European Certification Standard Handbook for route inspectors ̶ UNWTO – European Travel Comission: Handbook on Key Performance Indicators for Tourism Marketing Evaluation ̶ UNWTO – European Travel Comission: Handbook on Marketing Transnational Tourism Themes and Routes ̶ EURAC research: The Future of Cycle Tourism in the Alps ̶ FOCUS agency: Destianční management ČR (únor 2016) ̶ www.cyklodoprava.cz, www.eurovelo.com, www.eurovelo.cz, www.greenways.cz ̶ www.eurovelo.org, www.cyklistevitani.cz, www.eurovelo13.com, www.eurovelo.at Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 5365 Analytická část ̶ trendy v cykloturistice ̶ specifika poptávky v cykloturistice v ČR a EU ̶ cykloturistika jako forma trávení volného času ̶ jaké faktory rozhodují o výběru trasy (destinace), resp. cyklovýletu ̶ jaké parametry určují spokojenost cykloturistů s trasou a jednotlivými službami ̶ ekonomický význam cykloturistiky ̶ certifikace služeb v cykloturistice Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 5366 Cílové skupiny a trhy Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 5367 Východiska ̶ Cílování agentury CzechTourism a CCRJM ̶ Psychografické profily ̶ Brand Strategy Booster (BSB) - ppm factum research, s.r.o. pro CzT ̶ Sinus-Meta-Milieus® - agentura Sinus (využito např. u Market Analysis Report on the Rhine Cycle Route nebo s těmito profily pracuje Marketingová strategie Jižní Moravy) Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště8 Cílové skupiny Dálkový cykloturista 15 % Rekreační cykloturista 35 % Rekreant 50 % Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 5369 Afinitní skupiny Touroperátor CK Individuálně City Bike Fitness Bike Trekking Bike Singlespeed/Fixie Cylkokros/gravel bike MTB Dálkový cykloturista Tours Rekreační cykloturista Trips Rekreant Short Trips 10 Dálkový cykloturista Jízda na kole je pro něj životní styl Cesta je cíl Pestrost nabídky, poklidné tempo Genius loci Jezdí ve skupině přátel či s partnerem Aktivní životní styl Vyšší vzdělání, vyšší příjmy Menší podniky s osobitou atmosférou Zájem o informa ce Vřelý vztah k přírodě a kulturním hodnotám Dobrodruh Poutník 11 Rekreační cykloturista Rodiny s dětmi Skupiny přátel Mladé páry Výlety z místa ubytování Hlavní turistické magnety destinace 2. či 3. dovolená v roce Pestrost vyžití Zajištění hladké mobility v destinaci Zájem o info Kvalitní turistická infrastruktura Rekreant Požitkář 12 Rekreant Zdravý životní stylCestuje individuálně Autenticita Jezdí ve skupině přátel či s partnerem Fyzicky méně náročná Vyšší vzdělání, vyšší příjmy Klid a pohoda, touha si odpočinout Zájem o informa ce Kvalitní gastronomie a další služby Požitkář Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 53613 Rozdělení cílových trhů Celkem Domácí Zahraniční Dálkový cykloturista/Tours 15 % 10 % 20 % Rekreační cykloturista/Trips 35 % 40 % 30 % Rekreant/Short trips 50 % 50 % 50 % Geografický původ 100 % 80 % 20 % Zahraniční trhy: Německo, Rakousko, Slovensko Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 53614 Koncepce Produktová infrastruktura Kvalita služeb a prostředí Lidé a sítě Přírodní a kulturní hodnoty Strategickéoblasti Produktová nabídka Positioning a branding Komunikace Informace a znalosti Operačnídimenze 15 Koncepce Strategická dimenze • Produktová infrastruktura • Kvalita služeb • Lidé a sítě • Přírodní a kulturní hodnoty Produkt • Strategie majákového produktu • Přidaná hodnota pro zákazníka/návštěvníka – Experience • Vazby na další produkty • Storytelling Positioning a branding • Hodnoty produktu • Design – Look & Tone of Voice • Architektura značky Komunikace • Customer Journey a rozhodovací proces • Marketingový trychtýř • Kooperativní marketing Monitoring Znalosti a informace • Monitoring vlastních mediálních výstupů (web, sociální média) • Monitoring ostatních médií • Monitoring návštěvnosti cyklostezek Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 536 Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 53616 Doprava POI Oblastní DMO Obce JMK Necertifikované služby Marketingová platforma domácí trh Marketingová platforma - mezinárodní úroveň Distribuční kanály/ instituce • CzechTourism • Nadace Partnerství • ECF • Mapy.cz • Cestovní kanceláře • TIC • … Governance Marketing Prostor Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 53617 Stezka jako Strategická obchodní oblast (SBA) Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 53618 Doprava POI Oblastní DMO Obce JMK Necertifikované služby Marketingová platforma domácí trh Marketingová platforma - mezinárodní úroveň Distribuční kanály/ instituce • CzechTourism • Nadace Partnerství • ECF • Mapy.cz • Cestovní kanceláře • TIC • … Governance Marketing Prostor Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 13519 Marketingová platforma ̶ Budování značky Eurovelo 9 a 13 * ̶ Rozvoj webových portálů www.eurovelo9.com a www.eurovelo13.com ̶ Optimalizace SEO ̶ Společné on-line kampaně ̶ Key account management (B2B segment) * TVORBA PRODUKTU Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 13520 Principy tvorby produktu cestovního ruchu KRAJSKÁ DMO OBLASTNÍ DMO KOORDINACE ČLÁNKY/PŘÍBĚHY DATA/INFORMACE REZERVACE A PRODEJ SLUŽEB NÁRODNÍ TÉMATA TÉMA/MAJÁK INSPIRATIVNÍ INTINERÁŘ PACKAGE Majákový produkt Majákový produkt Krajina, prostředí Aktivity a motivace Service Design DNA brandu Jižní Morava Turistické atraktivity a poskytované služby Majákový produkt tvoří ucelený řetězec služeb a atraktivit vnímaný trhem pod jednou značkou Zásadní znakem majákového produktu je jeho jasná viditelnost na trhu. Nedílnou součástí takového produktu je širší prostředí, ve kterém se nachází (často např. krajinný ráz). Maják by měl být součástí DNA značky Jižní Morava. Destinace by se měla soustředit na standardizaci kvality takových produktů prostřednictvím nástrojů Service Designu. Důraz na jednotnou prezentaci a distribuci přes všechny úrovně systému organizace cestovního ruchu (podnik, lokální/oblastní DMO, CCRJM, CzT) Příklad Moravské vinařské stezky Úspěšné spojení cykloturistiky a tradice vinařství v Jihomoravském regionu. Společná, koordinovaná propagace produktu a pořádání tematických akcí. Pramen: Marketing Transnational Tourism Themes and Routes, ETC 201723 Definování přidané hodnoty pro návštěvníka Produkt Základní nabídka Přidaná hodnota Zapojení Pěší trasa Značení a mapy Služby Přijetí místními Mezinárodní kulturní stezka Kulturní atraktivity Akce a festivaly Participace na aktivitách akce Přírodní rezervace Přístup do divočiny (safari) Zážitek – spánek pod noční oblohou (hvězdy) Dobrovolnická práce Průvodce gastroturismem Popis jídla a restaurací Jídelní lístky, online rezervace Interakce s šéfkuchařem Pramen: Marketing Transnational Tourism Themes and Routes, ETC 201724 Tvorba produktu - návštěvnický zážitek Cíl Pozornost musí být věnována Sjednocení nabídky podél trasy Existuje nějaké společné téma, které zastřešuje navrhovanou stezku? Je toto téma něčím výjimečné? Skýtá téma možnost prožití skutečného a unikátního zážitku? Inspirační příběh Má téma charakter inspirativního příběhu? Lze na pozadí tématu vyprávět lokální story (o osobnostech, zvycích, kulturním a přírodním dědictví)? Zapojení a autenticita Poskytuje téma možnost se zapojit do místního dění či naučit se něco nového o místní lokalitě? Je nabídka autentická? Je charakteristická určitou úrovní kvality? Vyvolává emoce, lze ji vnímat více smysly? Feel like you are part of local life Přidat něco „extra“ Nabízí produkt tzv. „pohled za oponu běžné nabídky“? Přináší produkt zákazníkovi moment překvapení? – nečekané zážitky Trvalé vzpomínky Zanechá pobyt v destinaci v návštěvníkovi trvalé vzpomínky? Vyvolává potřebu sdílet zážitky? CS1 CS2 CS3 Dálkový cykloturista Cykloturista Rekreant Specifika CS 1  Speciální služby – např. převoz zavazadel  Mapy/průvodce  Itinerář  Propojení na ostatní území Storytellin g Společné jádro  TOP turistické cíle  trasa a značení  odpočívadla  vyhlídky a krajina  tipy Storytelling Specifika CS 2  Napojení na regionální cyklotrasy  Nabídka místních témat a produktů  Cykloeventy  Mobilita (vlaky, cyklobusy) Storytellin g Specifika CS 3  doprovodná témata  lifestyle  eventy  elektromobilita  půjčovnyStorytellin g Částečná shoda  značka Cyklisté vítáni  rychlé zastávky  sportovní areály  cykloservis Storytellin g Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 53626 Kombinace produktů ̶ Cyklo & víno (gastronomie) ̶ Cyklo & rodinná dovolená ̶ Cyklo & relaxace (wellness) ̶ Cyklo & kulturní zážitky ̶ Cyklo & sport POSITIONING A BRANDING 27 Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 53628 Základní hodnoty značky Dimenze značky EuroVelo 4 EuroVelo 9 EuroVelo 4 Racionální atributy Pohnutá historie, dva světy (svobodný a totalitní), příběhy lidí, vinařská oblast, NP Podyjí, historická městečka, Vranovská přehrada, … Železná opona + Zelený pás Vinařské oblasti JM a Dolního Rakouska, Moravský kras, Brno – Vídeň Gastronomie Baťův kanál, Slovácko, UNESCO, regionální tradice Rozmanitost Emocionální atributy Volnost, bezpečí a jistota, zdravé prostředí, čerstvý vzduch, nespoutanost Brand Personality Neformálnost, pohostinnost, srdečnost, přátelskost Brand Essence Uvolněnost, Opravdovost, Přirozenost Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště29 Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 53630 Brand Segment EV 13 EV 9 EV 4 Dálkový cykloturista EuroVelo 13 Stezka železné opony EuroVelo 9 Balt – Jadran Brno-Vídeň EuroVelo 4 – Středoevropská stezka Rekreační cykloturista Stezka železné opony Brno-Vídeň Moravské vinařské stezky Středoevropská stezka Moravská stezka Rekreant Stezka železné opony Moravské vinařské stezky Baťův kanál Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 53632 Positioning a branding ̶ Aktualizace fotobanky a tvorba image videí ̶ Corporate design ̶ Suvenýry a propagační předměty ̶ Brandingová partnerství KOMUNIKACE Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště33 Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 53634 Marketingový trychtýř & Customer Journey Inspirace Získávání informací Booking Pobyt v destinaci Post- nákupní chování Image destinace Srovnávání vybraných destinací/atraktivní nabídka Rozhodnutí na základě výhod (cenová, časová a prostorová dostupnost) Zážitky Loyalty and Advocacy 35 Marketingový trychtýř & Customer Journey Inspirace Získávání informací Booking Pobyt v destinaci Post- nákupní chování Branding; péče o image destinace Turistické portály destinací; reklama Provoz rezervačního portálu Turistická informační centra; průvodcovské služby; mobilní aplikace Aktivity na sociálních sítích; direct mailing Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 536 36 Marketingový trychtýř & Customer Journey Inspirace Získávání informací Booking Pobyt v destinaci Post- nákupní chování WoM; média; CK/online zprostředkovatelé; Google.com; Mapy.cz Booking.com; Airbnb; Trivago.com; Tripadvisor.com Facebook; Foursquare; Tripadvisor.com Facebook; Airbnb; Google +; YouTube; Flicker Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 536 ► Rezervace Branding, image kampaně v digitálních médiích www.jizni- morava.cz Newsletter a directmailing KAM a KMM Advertorialy print Vnitřní marketing Responsivní web, plánovače Sociální média Sociální média Spolupráce s OTA Ambasadorské programy Turistická karta Rozhodovací proces a zákaznická cesta Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 53638 Komunikace Obsah Prostředky Distribuce #trasy + napojení na regionální trasy Lifestyle Gpx a popis Web cyklostezky #POI Web destinace #služby zážitky/experience Videa CzechTourism Eurovelo.com#krajina Fotky Mapy.cz Sociální média Story Partnerské weby 39 40 41 Komunikace – segment Dálkový cykloturista ̶ Centrální pozici v komunikaci má webová stránka EV trasy, která plní společně s dalšími aktivitami funkci inspirační (aktivační), tak funkci plánovací a informační. ̶ Cílem komunikačních aktivit je budování dostatečné publicity příslušného webu. ̶ Silná kooperace s ostatními destinacemi (především v ČR a Rakousku). 536Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 42 Komunikace – segment Dálkový cykloturista Komunikace Distribuce EV 13 EV 9 EV 4 Web cyklostezky Online ad, Partnerské weby, Print ■ ■ Storytelling Sociální média, Web, Print, Newsletter ■ ■ ■ Key account management Famtrips/kooperace se specializovanými CK ■ Key media management Press trips, Blogy, Print a online média ■ ■ Web destinace/TO Partnerské weby ● ● ● Print/průvodce TIC/Trips/veletrhy/CRM ■ ■ ■ Event marketing Cyklo akce, kulturní a gastro akce ■/● ■/● Partnerský marketing Distribuce produktu přes distribuční sítě partnerských společností (výrobci kol a vybavení, dopravní firmy, potravinářství) ● ● Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 536 44 Komunikace – segment Rekreační cykloturista ̶ Základním stavebním kamenem komunikace je web destinace (krajské a oblastní DMO) ̶ Kooperace s externími komunikačními partnery (mapy.cz, …) ̶ Hlavním prostředkem je storytelling a nabídka připravených tipů na výlety navázaných na EV trasu. 536Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 45 Komunikace – segment Rekreační cykloturista Komunikace Distribuce EV 13 EV 9 EV 4 Web destinace Online ad, Partnerské weby, CRM ■/● ■/● ■/● Storytelling Sociální média, Web, Print, Newsletter ■ ■ ■ Content management Externí weby a služby (Mapy.cz; WIKI; Google.com; Tripadvisor.com, ….) ■ ■ Key media management Press trips, Blogy, Print a online média ■ ■ Web cyklostezky Partnerské weby (Cyklisté vítáni, MVS) ■ ■ Print/průvodce TIC/veletrhy/CRM ■ ■ ■ Event marketing Cyklo akce, kulturní a gastro akce ■/● ■/● ■ Partnerský marketing Distribuce produktu přes distribuční sítě partnerských společností (výrobci kol a vybavení, dopravní firmy, potravinářství) ● ● 46 Komunikace – segment Rekreant ̶ Cyklostezky EuroVelo jsou součástí širší nabídky regionu či turistické oblasti a jejího storytellingu. ̶ Kombinace s gastronomií, výlety do historických městeček, za kulturou a historií, relaxací u vody či přírodou. ̶ Důraz na vnitřní marketing a tipy na výlety během dovolené (výzvy tipu Puč si elektrokolo a vyraz ochutnat víno na Šobes) ̶ Kvalitní web destinace s tipy na výlety ̶ Tiskoviny (mapy s navrženými cyklookruhy) ̶ Mapy.cz ̶ Turistická karta 536Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 47 Komunikace - segment Rekreant Komunikace Distribuce EV 13 EV 9 EV 4 Web destinace Online ad, CRM ■/● ■/● ■/● Storytelling Sociální média, Web, Print, Newsletter vše ve spojení s lifestylem ■ ■ ■ Content management Externí weby a služby (Mapy.cz; WIKI; Google.com; Tripadvisor.com, ….) ■ ■ Key media management Press trips, Blogy, Print a online média ■ ■ Print/průvodce TIC/veletrhy/CRM ■ ■ ■ Vnitřní marketing Turistická karta, Travel Magazín ● ● ● Event marketing Cyklo akce, kulturní a gastro akce ■/● ■/● ■ Partnerský marketing Distribuce produktu přes distribuční sítě partnerských společností (výrobci kol a vybavení, dopravní firmy, potravinářství) ● ● On-site aktivity Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 53651 Akční plán ̶ Vytvoření pozice koordinátora pro rozvoj EV trasy ̶ Realizace pasportizace - Vyhodnocení (pasportizace) úrovně infrastruktury a vybavenosti páteřní trasy a hlavních přístupových tras dle metodiky ECF pro certifikaci cyklotras. ̶ Definovat podporované značky a zohlednit jejich přesahy mimo hranice JMK. ̶ Tvorba metodických podkladů pro tvorbu produktů (např. kritéria výběru subjektů, certifikační systémy, integrace stávajících schémat, místní a lokální produkty). ̶ Vytvořit pro jednotlivé cílové skupiny inspirativní jednodenní etapy a výlety Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 53652 Akční plán ̶ Identifikace nosných eventů cestovního ruchu, které se prostorově a tematicky prolínají s předmětnou EuroVelo trasou. ̶ Vytvoření brand manuálu pro nosné značky cykloturistických produktů ̶ Aktualizace foto a videobanky CCRJM a partnerských subjektů. ̶ Labeling cyklotras, průběžná obnova značení a doplňování logem cykloturistického produktu. Postupný přechod na značení dle Metodiky značení dálkových tras. ̶ Navázat brandingové partnerství s korporátní sférou. ̶ Inovovat webovou prezentaci nabídky cykloturistiky destinace Jižní Morava s jasným důrazem na TOP cykloprodukty JM (vč. EuroVelo tras). Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 53653 Akční plán ̶ Rozvíjet Content management produktu EuroVelo tras – tj. vytvářet obsah pro komunikaci ve formě fotografií, videí a storytellingu. ̶ Tvorba webu cyklotrasy (SEO, linkbuilding a storytelling) ̶ Aktivace komunikačního mixu (facebook, instagram a google ads; KMM a KAM (B2B); print; přímý marketing; vnitřní marketing; partnerský marketing) ̶ Distribuovat informace o EuroVelo trasách na klíčových portálech s potenciálem následné organické distribuce. Institute of Tourism INCERU – Martin Šauer, sauer@econ.muni.cz, mob. +420 777 135 53654 Akční plán ̶ Zintenzivnit kooperaci s CzechTourism a posílení positioningu ČR jako také destinace aktivního pohybu, vč. nabídky kvalitních cyklotras národního a mezinárodního charakteru. ̶ Rozvíjet systém distribuce informací o produktové nabídce regionu uvnitř destinace ̶ Realizovat projekt zapojení (formou školení a spolupráce) provozovatelů služeb napojených na produktu do hlavních distribučních kanálů destinace (OTA – Tripadvisor, Google Places, Facebook, …). ̶ Nastavit systém dlouhodobého kvantitativního monitoringu uživatelů stezek ̶ Realizovat školení pro zástupce obcí a místní obyvatelstvo, studijní cesty pro průvodce, novináře a CK. Institut cestovního ruchu INCERU Ekonomicko-správní fakulta Masarykova univerzita Lipová 41 602 00 Brno e-mail: sauer@econ.muni.cz Tel.: +420 549 497 617