P3 Aktéři veřejných politik a jejich vliv ANVP Kdo je aktér? •Aktér (Actor) je živá osoba, skupina osob nebo instituce (ve smyslu organizace) •Je-li aktérem instituce (např. úřad), jsou/mohou být aktéry i jeho pracovníci •Aktéry lze různě třídit – volba třídícího kritéria je podle potřeb analýzy •Aktérem je kdokoliv, kdo tvoří, ovlivňuje nebo je ovlivněn tvorbou, realizací a hodnocením politiky nebo je účinky politiky jakkoliv dotčen •Aktér je pojem •nadřazený, širší k pojmu zájmová skupina •Blízký k pojmu „hráč“ •Pojem zájmová skupina •Kdokoliv, kdo chce/má potenciál ovlivnit rozhodovatele (policy makers) •Jako neformální skupina •Pojem cílová skupina •Aktér, nebo skupina aktérů, kteří mají být ovlivněni zamýšleným účinkem politiky • Poznámka •Podobu veřejné politiky (politics) utváří především aktéři, výsledná policy je však ovlivněna jak působením aktérů, tak faktorů. •Faktor je neživá okolnost, která může ovlivnit proces tvorby a realizace veřejné politiky (policy) •Faktory lze třídit například: •Významné/nevýznamné svým vlivem •předvídatelné/nepředvídatelné •Vnitřní/vnější (z hlediska svého vzniku ve vztahu k dané policy) Aktéři k modelech zkoumání politiky •Jako jedna z více proměnných •Koncept politického cyklu •Institucionalismus •Jako hlavní předmět zájmu •Teorie politických sítí •Advocacy coalition Framework •Pluralismus, Korporativismus •Teorie zprostředkování – broker theory •Stakeholder teorie • Druhy aktérů •Aktéři z hlediska: •úrovně působení: lokální, národní a nadnárodní •vnitřní struktury: homogenní, heterogenní / jednotlivci, kolektiv •stupně organizovanosti: formální, neformální •Vazbě na vládu: vládní, mimovládní •Třídění slouží k pochopení jejich role a významu •Třídění je prvním krokem k jejich zmapování • •Každý aktér má nějaký zájem/názor/potřebu a nějakou schopnost svůj zájem prosadit, vyjednávat s ostatními, tvořit koalice, ovlivnit rozhodnutí nebo rozhodnutí přijmout,… (zájem a síla) •Zjednodušeně, každý aktér má nějaký zájem a nějaký vliv (sílu). Čím je aktér silnější, tím více je nutno brát jej v úvahu (pokud jsem policy maker) Homogenita a heterogenita aktérů •Pokud chceme zkoumat vliv aktérů na konkrétní situaci, je nutné zvážit, za jak moc homogenní budeme považovat kolektivní aktéry •Kolektiv je tvořen jednotlivci…a ti mohou sledovat svoje zájmy •Nesouhlas jednotlivců v kolektivu, může vést ke změně kolektivního rozhodnutí/postoje •Příklad „vláda“ (viz text k úvodu) •Vláda = stát •Vláda = jeden aktér stojící oproti jiným aktérům např. parlament •Vláda = kolektiv jednotlivců hájících své zájmy/resorty • Aktér jako jednotlivec a instituce - příklad •Starosta – je formální aktér, jeho pravomoci (povinnosti) jsou jasně definovány •Př. Starostův hlas rozhoduje při rovnosti hlasů v Radě •Starosta je živá osoba, jednotlivec, který má svoje zájmy a pravděpodobně je: •Členem politické strany (v různě významné postavím a tedy i s různou možností ovlivnit oficiální politiku strany) •Členem zájmových skupin např. sportuje v místním Sokole •Občan dané obce s vlastním názorem je problémy v obci. •Starostův zájem(názor) nelze jednoduše odvodit od politické příslušnosti. Jednotlivec jako aktér – identifikace zájmu •Jednotlivec projeví svůj názor: •Tvrzením •Přímý dotaz •Analýza minulých prohlášení, tvrzení •Nepřímo projevenou souhlasu s tvrzením (např. příslušnost k poltické straně, podepsání petice,…) •PROBLÉM: •Tvrzení nemusí být ve shodě se zájmem •Tvrzení nemusí existovat •Konáním (nekonáním) •Hlasování, vydáním rozhodnutí o povolení/zákazu něčeho,… • Míra formalizace Aktéři Jednotlivci Kolektivní subjekty Formalizovaní Političtí vůdci Konzultanti (policy analysts) Politické strany Stát, orgány veřejné správy Firmy Organizace občanského sektoru Poradenská centra Média Neformalizovaní Názoroví vůdci Političtí aktivisté (policy enterepreneurs) Zájmové skupiny Názorové komunity (epistemic communities) Politické komunity (policy communities) Tabulka 2.1: Formalizovaní a neformalizovaní aktéři ve veřejné politice Zdroj: Autoři (Potůček). Aktéři Vládní aktéři Nevládní aktéři Zvolení zástupci Politicko-ekonomické struktury Výzkumné organizace Jmenovaní úředníci Firmy Politické strany Zaměstnanci Massmedia Veřejnost Zájmové skupiny Hlavní aktéři v ČR •Parlament •PSP, Senát, Kraje, obce •Vláda •Prezident •Soudy •Ústavní soud, nejvyšší správní soud,…. •Nezávislé instituce •NKÚ, Ombudsman, ČNB,… •Teoreticky servisní instituce •Ministerstva, státní fondy (spoluřízení nevládními aktéry) •Armáda, Policie •Nadnárodní, mezinárodní aktéři •EU, NATO, ostatní země,… •Resortně významní aktéři •Např. Zdravotní pojišťovny •Média Kdo chybí pokud uvažujeme jinou zemi než ČR? Role aktérů při policy analysis •Z pohledu politického cyklu •Při formulaci •Při selekci •Při implementaci •Identifikace „významných“ aktérů v jednotlivých fázích •Kdo rozhoduje? •Kdo může vetovat •Postup identifikace •intuitivní x různé metody měření vlivu •Pokud neznám prostředí, mohu udělat zásadní chyby při intuitivním určování vlivu Co může být cílem analýzy •Zjistit kdo je aktér •Zjistit zájmy(názory) aktérů •Zjistit sílu aktérů •Zjistit podmínky, za kterých aktor změní svůj zájem • Příprava - Jak analyzovat vliv aktérů •Kdy nás to zajímá: •Ex post výzkum •Snaha o predikci, pokud jsme a) rozhodovatelé nebo b) zájmová skupina s cílem ovlivnit rozhodovatele (lobbing) •Krok 1 – identifikovat aktéry •Formální – zjevní •Neformální – znalost prostředí, „analýza“…. •Existuje/existují broker, stakeholders? •Krok 2 – určit vliv aktérů •Určit v jaké fázi... Význam aktérů se může měnit podle fáze politického cyklu •Metody – primární data – šetření nebo sekundární data (ex post) Identifikace zájmu aktérů •Identifikace deklarovaného zájmu •Výzkum názorů aktéra s cílem zjistit „nedeklarované“ záměry •Výzkum názorů ostatních aktérů na zájem aktéra •Analýza minulého chování a rozhodování • •Aktér může, ale nemusí dát najevo skutečný zájem! •Kombinace různých metod s cílem poznat skutečnost •Problém – postihnout detaily…ale neutopit se v marginalitách •Problém - zjistit „pravdu“ o síle, zájmech aktérů • Určení vlivu (síly) aktérů •Výkladem formálních pravidel •Výzkumem mezi aktéry – jejich názorem •Analýzou minulých rozhodnutí •Rozhodnutí o alokaci veřejných zdrojů •Prosazení deklarovaného zájmu • •Kombinace různých metod s cílem poznat skutečnost literatura •Učebnice: Veřejná politika (OPVK) - Potůček M., Pavlík M. a kol. •Kapitola 2 •Workbook Veřejná politika (OPVK) – Pavlík a kol. •Modul 2, kapitola 1 •Text P2 – Participace (ve složce samostudium blok 1) •