Podniková ekonomika
Informace o předmětu a jeho cíle
>>>Prosím věnujte pozornost zejména poslední kapitole této interaktivní osnovy, kde jsou shrnuty veškeré úpravy týkající se předmětu a jeho výuky pro období covid-19.<<<
Základní informace
Předmět Podniková ekonomika navazuje na vstupní část výuky základů předřazeného předmětu Ekonomika organizací. Podnik je zde vnímán v kontextu čtyř základních hledisek. Prvním je vnímání podniku jako tvůrce hodnoty z hlediska existující poptávky na trhu. Dalším hlediskem je rozhodování o produkci podniku z pohledu analýzy nákladů doplněné o vědeckotechnický rozvoj a s tím související inovace v podniku. Následuje hledisko realizace produkce na trhu v rámci odbytu a s tím související stanovení cen, jako nástroje k dosažení hlavních podnikových cílů. Posledním hlediskem je kapitálová výstavba podniku z hlediska investičního a finančního rozhodování.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studentům přiblížit fungování podniku v návaznosti na znalosti z Mikroekonomie, Ekonomiky organizací, Finančního účetnictví, zároveň se stává základem pro navazující předměty jako je Management I, Marketing I, Manažerské účetnictví a Finanční řízení tak, aby student dokázal pochopit základní principy a fungování podniku v oblasti podnikového hospodářství. Kromě osvojení základních pojmů teoretického konceptu, je cílem předmětu seznámit studenty s provázaností a komplexností vztahů v podnikové praxi bez ohledu na profesní zaměření podniku.
Po absolvování kurzu by student měl být schopen:
- definovat hlavní a podpůrné podnikové funkce
- definovat základní předpoklady na základě, kterých se podnik rozhoduje o realizaci produkce na trhu z hlediska analýzy poptávky a nabídky
- Určit náklady vstupující do tvorby hodnoty a definovat základní metody jejich řízení
- Definovat podstatu odbytu a základní nástroje odbytové politiky vč. Základů tvorby cen
- vysvětlit podstatu investování a financování v podniku vč. Definice základních pojmů a základních předpokladů finančního a vnitropodnikového účetnictví