TECHNOLOGICKÝ ROZVOJ A INOVACE V PODNIKU •Inovace v podniku •Typologie a řády inovací •Etapy inovačního procesu •Členění inovací •Uzavřené a otevřené inovace • INOVACE V PODNIKU ¢Inovace - specifický prostředek podnikatele, jehož pomocí využívá změn jako příležitostí pro podnikání v odlišné oblasti nebo poskytování odlišných služeb (Drucker, 1993). ¢Nejčastěji využívanou inovací je inovace v oblasti produktu a služeb. ¢Inovace lze chápat jako proces neustálé změny, které přinášejí producentovi určitou konkurenční výhodu a pomáhají mu zlepšit konkurenční pozici na trhu.(Jáč a kol. 2005) ¢ TYPOLOGIE A ŘÁDY INOVACÍ ¢Inovace lze z hlediska podniku kategorizovat následovně ( Vochozka, Mulač a kol., 2012): ¢Inovace v oblasti produkce a služeb ¢Inovace v oblasti podnikových procesů ¢Inovace organizačního charakteru ¢Marketingové inovace ¢ TYPOLOGIE A ŘÁDY INOVACÍ ¢Jiné rozdělení reflektuje rozdělení inovací podle Vlčka, (1992) ¢Inovace přírůstkové (inkrementální), definované jako malé změny, které podnik provádí kontinuálně. Nevyžadují vysoké náklady na R&D. ¢Inovace radikální - prostřednictvím, kterých vznikají úplně nové výrobky a služby, předpokládají vysoké výdaje na R&D. ¢Inovace technické - kdy dochází k významným změnám v technologiích a technologických postupech nebo technických vlastnostech výrobku. ¢Inovace aplikační – taková změna výrobku či služby, která vede ke změně užívání zákazníkem ¢ ¢Z pohledu novosti lze třídit inovace na příslušné řády a to podle intenzity, hloubky a rozsahu provedené změny Řád Označení Co se zachovává Co se mění Příklad inovace Minus n Degenerace Nic Úbytek vlastností Opotřebení 0 Regenerace Objekt Obnova vlastností Údržba, opravy RACIONALIZACE 1 Změna kvanta Všechny vlastnosti Četnost faktorů Další pracovní síly 2 Intenzita Kvality a propojení Rychlost operací Zvýšený posun pásu 3 Reorganizace Kvalitativní vlastnosti Dělba činností Přesuny operací 4 Kvalitativní adaptace Kvalita pro uživatele Vazba na jiné faktory Technologická konstrukce TYPOLOGIE A ŘÁDY INOVACÍ TYPOLOGIE A ŘÁDY INOVACÍ KVALITATIVNÍ INOVACE 5 Varianta Konstrukční řešení Dílčí kvalita Rychlejší stroj 6 Generace Konstrukční koncepce Konstrukční řešení Stroj s elektronikou 7 Druh Princip technologie Konstrukční koncepce Tryskový stav 8 Rod Příslušnost ke kmeni Princip technologie Netkaná textilie TECHNOLOGICKÁ PŘEVRAT - MIKROTECHNOLOGIE 9 Kmen Nic Přístup k přírodě Genová manipulace Zdroj: Vlček, , 2002 upraveno podle Vochozka, Mulač, a kol.2012 INOVAČNÍ ŘÁDY (PODLE VALENTY) -n degenerace, nic se nezachovává, mění se úbytek vlastností, opotřebení 0 regenerace, zachovává se samotný objekt, dochází k obnově vlastností, údržba 1 změna kvanta, zachovávají se všechny vlastnosti, mění se četnost faktorů, přidání pracovní síly 2 intenzita, zachovává se kvalita a propojení, mění se rychlost operací, zrychlený posun pásu 3 reorganizace, kvalitativní vlastnosti, změní se dělba činnosti, přesuny operací 4 kvalitativní adaptace, zůstává kvantita, mění se vazby na jiné faktory, technologická konstrukce 5 varianta, zůstává konstrukční řešení, mění se dílčí kvalita, rychlejší stroj 6 generace, zůstává konstrukční koncepce, mění se konstrukční řešení, stroj s elektronikou 7 druh, zůstává princip technologie, mění se konstrukční koncepce, tryskový stav 8 rod, zůstává příslušnost ke kmeni, mění se princip technologie, vznášedlo 9 kmen, nezachovává se nic, mění se přístup k přírodě, genová manipulace ETAPY INOVAČNÍHO PROCESU ¢průzkum – který zahrnuje analýzu vnitřního a vnějšího prostředí s využitím metod strategického managementu ¢volba – zhodnocení příležitostí a hrozeb identifikovaných na základě analýzy vnějšího prostředí ¢Implementace – samotná realizace inovace ¢Učení – získání důležitých informací z trhu o způsobu používání produktu a jejich možné další využití v dalším inovačním stupni. ČLENĚNÍ INOVACÍ ¢Proč podnik inovuje? Účelem je: ¢ zdokonalovat vyráběné výrobky a poskytované služby (výrobková inovace), ¢ zlevňovat a zproduktivňovat používané výrobní (technologické), řídící a správní postupy (procesní inovace). ¢ ČLENĚNÍ INOVACÍ ¢Joseph A. Schumpeter (1883-1950) definoval inovace jako zdroj: ¢nových výrobků, ¢nových trhů a ¢forem organizace průmyslu. ¢Schumpeterova triáda( ustupující koncept ): ¢Invence – inovace - imitace ¢Dnes je inovace, vše co přináší něco nového. ¢ ČLENĚNÍ INOVACÍ ¢Z hlediska životního cyklu výrobku je třeba odlišit: ¢výrobkové inovace – jsou výsledkem vědecko- technologického pokroku, předcházejí uvedení výrobku do výroby a jsou spojeny s fází pronikání ¢výrobkové varianty – pouze technická zlepšení současného výrobku, jsou uváděny do výroby ve fázi zralosti ¢vyřazování výrobku – uzavírá životní cyklus a přistupuje se k němu obvykle ve fázi degenerace ¢Inovaci musí předcházet invence - vynaložení tvůrčí aktivity. ČLENĚNÍ INOVACÍ VÝROBKOVÁ INOVACE ¢Zahrnuje: ¢diferenciace výrobků - doplnění výrobkové linie o nový typ výrobku (prohloubení sortimentu), např. zavedení výroby vícestupňového piva v pivovaru ¢diverzifikace výrobků - zavedení nové výrobkové linie (rozšíření sortimentu) —horizontální – zavedení výrobku na stejném výrobním stupni (zavedení výroby limonád v pivovaru) —vertikální – výrobek odpovídající následné nebo předcházející etapě výroby (zahájení výroby kvasnic v pivovaru) —laterální – výrobky zcela rozdílného typu (pivovar diverzifikuje riziko investicí do masného průmyslu) ¢ ZAVÁDĚNÍ NOVÝCH VÝROBKŮ – VÝROBKOVÁ INOVACE ¢napodobovací varianta – inovace se uskutečňuje zavedením nového produktu do výroby, který je napodobeninou konkurenčního výrobku ¢inovační varianta – podnik zavádí do výroby nový produkt, který si sám vyvinul ¢nákupní varianta – velký ekonomicky silný podnikatelský subjekt inovuje svůj výrobní program nákupem slabšího konkurenta s inovativním výrobním programem UZAVŘENÁ VS. OTEVŘENÁ INOVACE ( ZDROJ: NAUTILUS.CZ) ¢Uzavřená inovace ( closed innovation closed business model) UZAVŘENÁ INOVACE UZAVŘENÁ INOVACE Využíváno celou řadou podniků např. IBM, GE, atd., po celou řadu let velice efektivní přístup PRINCIPY UZAVŘENÉ INOVACE ¢Vlastní zaměstnanci R&D ¢Ziskovost je synonymum pro objev, vývoj a prodej produktů. ¢Naše vlastní inovace je na trhu dostupná pod naším jménem ¢Kdo inovuje první vyhrává, kdo inovuje nejvíce je ještě lepší ;) ¢Absolutní kontrola duševního vlastnictví, nikdo jiný z něj nemůže profitovat. ¢ ALE CO KDYŽ……. ¢Naši vývojáři odejdou a založí si svůj vlastní business….. PŘ. XEROX ¢PARC – Palo Alto Research Center, založil XEROX, est. 1970 ¢R&D centrum pro vývoj nových technologií pro společnost XEROX ¢Pokud se XEROXu některá z nových technologií nelíbila, nechal vývojáře elegantně odejít … …NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ SPIN-OFF, KTERÉ ZALOŽILI SVÉ PODNIKÁNÍ NA PARCU. OTEVŘENÁ INOVACE ¢Spolupráce s lidmi i mimo naši R&D ¢Synergický efekt mezioborové spolupráce (Enantis SME Instrument a ESF - MU) ¢Profitujeme z myšlenek využitých i mimo naši společnost (licence, prodej duševního vlastnictví atd.) OTEVŘENÁ INOVACE OUTSIDE AND INSIDE OPEN INNOVATION (ZDROJ: NAUTILUS.CZ) ¢Outside – in přínosy: —Převratné myšlenky —Participace zákazníků na designu —Objevy —Řešení —Technologie —Patenty další benefity mezioborové spolupráce —Prostředky jsou vynaloženy pouze do nejlepších možných řešení, které si vyberu z předložených návrhů — INSIDE - OUT Nové příjmy generované skrze postoupení duševního vlastnictví trhu. VÝZNAM OTEVŘENÉ INOVACE: ¢Víc hlav víc ví – žádná společnost nezná vše ¢Inovace jsou čím dál tím více nákladné – diverzifikace nákladů ¢Příležitosti pro SME – Smluvní a aplikovaný výzkum ¢ CASE STUDY - ENANTIS SME v oblasti vývoje biotechnologií - FGF CASE STUDY - ENANTIS ¢2014 žádost o Grant SME Instrument ¢Phase I, úspěšnost 592 /6,973 ( 50 000 Euro/1year) phase II 134 /1,209. ( 1 mil Euro/2 years) tj. 1,9% z absolutního vyjádření ¢2014 – spolupráce Enantis a ESF MU – smluvní výzkum na business plan pro Phase II. ¢Výsledek: Phase II, získána v prvním čtení ve výši 100% navrhované částky.