Úvod do předmětu, jeho struktura, požadavky ke zkouškce
Studijní plán
Cíl:
Tento předmět si klade za cíl seznámit Vás se základními aspekty marketingu s důrazem na specifika marketingu organizací veřejného, resp. neziskového sektoru a s metodami, jak marketing realizovat v praxi těchto organizací. Celý text je pojímán tak, aby Vás naučil kromě uplatňování marketingového myšlení a marketingových postupů ve všech oblastech veřejného, resp. neziskového sektoru, také samostatné práci při řešení praktických problémů. V marketingu neziskových organizací je, vzhledem k charakteru služeb, které jsou hlavním výstupním produktem těchto organizací, kladen velký důraz na komunikaci. Základy komunikačních dovedností jsou pak logickým předstupněm komplexní a cílené práce s veřejností, tedy Public Relations. Public Relations (dále PR) jsou dnes vlastně již uceleným praktický oborem, zabývajícím se souborem komunikačních prostředků pro smysluplnou existenci a účinnou práci organizací. Právě oblast komunikace a PR je v tomto sylabu poměrně obsáhle zpracována, s akcentem na moderní trendy komunikace. Pozornost je věnována také fundraisingu jako základnímu nástroji získávání zdrojů na činnost neziskových organizací. To vše je zarámováno do marketingového strategického plánování ústícího do akčních plánů.
Po přečtení tohoto studijního sylabu, uvedené literatury, pročtení případových studií a zamyšlení nad kontrolními úkoly získáte solidní základ pro práci v současnosti žádané profese marketingového pracovníka ve veřejném, resp. neziskovém sektoru, který se bude umět orientovat ve všech výše uvedených oblastech.
Časový plán:
přednášky | tutoriály | samostudium | Autokorekční cvičení | POT |
2 hod | 2 hod | 50 hod | 12 hod | 26 hod |
Celkový studijní čas: 72 hodin
Harmonogram studia:
Studium je rozloženo do několika bloků samostudia, 2 hodin přednášek a 2 hodin tutoriálů - 2 setkání po 2 hodinách, z nichž jsou 1 přednáška a 1 tutoriálem, kde máte možnost zkoušet si probíranou látku v praxi. Účast na přednáškách a tutoriálech je nepovinná, neb veškerá přednášená a na tutoriálech procvičovaná látka bude postupně zapracovávána do tohoto sylabu, resp. interaktivní osnovy.
2 setkání rozvrhovaná v jarním semestru 2021 ve dnech:
- So 03. 03. 2021 16:00 --17:50, on-line; P302b (Ing. Filip Hrůza, Ph.D.)
- So 13. 03. 2021 16:00 --17:50, on-line; P302b (Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. - založení interaktivní osnovy)
V úvodním setkání vás kolega Dr. Hrůza provedl v rychlosti celým obsahem kursu (marketing, cyklus marketingového strategického plánování, komunikace, PR, fundraising, sponzoring, akční plány), podmínkami jeho splnění i obsahem POTu, resp. seminární práce, která je spolu s písemným on-line testem nedílnou součástí zkoušky.
Na druhém setkání je zaměřeno na projití všech osmi úkolů, které v zásadě kopírují jednotlivé kroky marketingového strategického plánování (podle Ph. Kotlera). Z těchto jednotlivých úkolů vznikne POT, resp. seminární práce. Proto v interaktivní osnově je dále 8 témat, která jsou naplánována na následujících 8 kalendářních týdnů. Dané téma obsahuje prezentaci k danému tématu, přednášky k tématu z prezenčního studia, doprovodné texty, zadání úkolu, vzor zpracovaného úkolu, a jak už bylo výše řečeno, za 3., 5. a 8. tématem bude následovat i autokorekční test na procvičení předchozí látky.
Věříme, že se vám díky zázemí interaktivní osnovy, podaří dostatečně se seznámit z náležitostmi marketingu, komunikace i fundraisingu neziskového sektoru.
Předpoklady ukončení předmětu:
- sepsání on-line testu v průběhu zkouškového období, a to vždy do dne před termínem zkouškového termínu, na který se přihlásíte (nepodceňte proto autokorekční testy během semestru) (1/2 hodnocení)
- sepsáním POTu/seminární práce z 8 úkoly, které naleznete vždy u každého tématu. Na prezenční formě studia studenti pracují v 8člených týmech, což je na kombinovaném studiu obtížné zrealizovat. Pracujte proto buď sami za sebe, nebo se zkuste domluvit se svými kolegy, s těmi, s nimiž se znáte, abyste na práci mohli pracovat skutečně týmově, ne odděleně. (1/2 hodocení)
- Ústní zkouška bude probíhat v závislosti na epidemiologické situaci - buď prezenčně, nebo on-line. Během ní budete obhajovat svou seminární práci/POT, kdy musíte prokázat, že jste ji aktivně zpracovávali. K hodnocení POTu se přidá hodnocení on-line testu, který jste si do termínu zkoušky doma napsali.