Extenzivní hry II Rostislav Staněk March 17, 2014 Extenzivní hry • Hráči se rozhodují v jasně daném pořadí • Nashova rovnováha umožňuje tvořit nekredibilní sliby • Subgame perfect equilibrium • SPE lze nalézt pomocí zpětné indukce Rostislav Staněk hry II < □ ► < flP ► 4 -E * 4 -E > Stacklebergův model oligopolu • Hráči: Firmy 1 a 2 • Konečné historie: Množina sekvencí (qi,q2), kde q, je produkce firmy / • Hráčská funkce: P(0) = 1, P(qi) = 2 • Preference: Výplatní funkce firmy / je dána jejím ziskem, tj. qiP{qi + 92) - Ci(qi), kde P{q\ + 92) je tržní cena, pokud je na trh dodáno množství q\ + «72- Q(<7/) jsou náklady firmy při výrobě množství q,. Rostislav Staněk hry II Stacklebergův model oligopolu Figuře: Stacklbergův duopol 4 □ ► 4 flP ► 4 : ► 4 š ► 1 'OQ.O Rostislav Staněk Extenzivní hry se současnými tahy Extenzivní hra s dokonalými informacemi a současnými akcemi • množiny hráčů • množiny konečných historií • hráčské funkce, která každé sekvenci, která je vlastní podhistorií, připisuje určitého hráče • množiny akcí A,(ti) definovaných pro každou vlastní podhistorii h nějaké konečné historie a pro každého hráče, který je připsán hráčskou funkcí podhistorii h • preferencí definovaných nad množinou konečných historií Rostislav Staněk hry II Řešení extenzivní hry se současnými tahy Víme, že SPE odpovídá Nashově rovnováze v každé podhře. SPE najdeme zpětnou indukcí, když najdeme Nashovu rovnováhu pro každou podhru. Rostislav Staněk Extenzivní hry se současnými tahy 2,2 B S 3,1 0,0 0,0 1,3 Figure: Příklad Rostislav Staněk hry II Vstup do monopolního odvětví • Hráči: stávající firma 1 (monopolista) a firma 2 (vyzyvatel) • Konečné historie: (In, (q\, 92)), (Out,qi) • Hráčská funkce: P(0) = 2, P(ln) = 1,2, P(Ouŕ) = 1 • Akce: /42(0) = In, Out, Atiln) = At{Out) = A2{ln) = {q\q ^ 0} • Preference: jsou dány ziskem, ľli = q\D(q\ + q2) — Q(<7i) a vyzyvatele je n2 = q2D(qi + q2) - C2(q2) - f Rostislav Staněk hry II Vstup do monopolního odvětví II • Nashova rovnováha podhry: obě firmy vyrábí množství \{a - c) • SPE • Pokud f > §(a - cf, pak SPE je (Out, \{a - c)) • Pokud f < |(a - c)2, pak SPE je (In, (|(a - c), |(a - c)) Rostislav Staněk hry II Odchod z odvětví Ghemawat, Nalebuff (1985) řeší otázku jak odcházejí firmy z odvětví s klesající poptávkou. • Hráči: Firma 1 a 2 • Konečné historie: (X1, ...Xř), kde Xs = (S, S) a Xř = (E, E) nebo Xs = (S, E) pro nějaké s a Xř = (E, S). Nekonečná sekvence (X1, X2,...), kde Xs = (S, S) • Hráčská funkce: P (h) = 1,2 • Akce: /4f- = S, E, pokud je firma na tahu • Preference jsou dány celkovým součtem zisků 1 -O0.O Rostislav Staněk Odchod z odvětví II • Pt{Q) je tržní cena v období t, Pt{Q) < Pt-i{Q) • firma vyrábí fixní výstup q, s náklady cq-, • qi > q2 • Označme t, maximální t pro něž platí Pt{qi) > c Rostislav Staněk hry II Bertrandův model s volbou kapacit Kreps, Scheinkman (1984) řeší otázku, jak se změní rovnováha Bertrandova modelu, pokud jsou firmy omezeny kapacitami. • Konečné historie: sekvence ((qi, q2), (pi, P2)), kde q; jsou kapacity firmy / a p-, je cena firmy / . P(0) = {1,2} a P(qi,q2) = {l,2} • Množina akcí: A-,{0) = q,, A,{qi,q2) = p/, • Preference jsou dány ziskovou funkcí p;x; — cq-,, min{qi, D(p,-)} pokud pf- < p/ m//7{q/, D(pf)/2} pokud pf- = p/ m//7{q/, D(pi) - qj} pokud pf- > pj Rostislav Staněk Extenzivní hra s exogénni nejistotou • hráčská funkce připisuje historiím nejen hráče hry ale také "náhodu" • pravděpodobnosti, které náhoda připisuje jednotlivým historiím, jsou přesně specifikovány • preference hráčů jsou definovány nad loteriemi složených z konečných historií Rostislav Staněk Třesoucí se ruka Extenzivní hry s nejistotu nám umožňují modelovat situace ve kterých dělají hráči chyby. To nám umožňuje diskriminovat mezi některými Nashovými rovnováhami (Selten 1975). A B A 1,1 2,0 B 0,2 2,2 Table: Příklad Rostislav Staněk < □ ► < flP ► 4 -E t 4 -E > Třesoucí se ruka • Hráči 1 a 2 • Konečné historie: Všechny sekvence ((W, X)Y, Z), kde W,X,Y a Z jsou buď akce A nebo B. W a X značí akce, které si zvolil hráč 1 a 2. Y a Z jsou akce, které hráčům přidělila náhoda. • Hráčská funkce: P(0) = 1,2, P(W,X) = c, P((W,X),Y) = c • Akce: A, B • Pravděpodobnosti dané náhodou: Po historii (W,X) zvolí náhoda W s pravděpodobností 1 — pi a opačnou akci hráče 1 s pravděpodobností p\. Po historii ((W,X), Y) zvolí náhoda X s pravděpodobností 1 — p2 a opačnou akci hráče 2 s pravděpodobností p2. • Preference jsou dány očekávanou hodnotou. Rostislav Staněk