Marketing Komunikační mix Osnova přednášky • Integrovaný komunikační mix • Stanovení rozpočtu • Nástroje komunikačního mixu Komunikační mix Mix = využívání jednotlivých nástrojů v určitém poměru Nadlinkové aktivity (Above the Line, ATL) massmédia (televizi, rádio, internet, tisk, kino, outdoor) Podlinkové aktivity (Below the Line, BTL) (přímý marketing, reklama v místě prodeje (POS), sales promotion, sampling, sponzoring, veletrhy, event marketing,…) Linkové aktivity (Through the line, TTL) Strategie pull (tahu) velké výdaje na reklamu a propagaci spotřebitelům pro vytvoření spotřebitelské poptávky. Spotřebitelé žádají produkt po maloobchodech, maloobchody jej žádají ve velkoobchodech a velkoobchody potom od výrobce Strategie push (tlaku) vyžaduje využití prodejců a propagaci směrem k obchodníkům, aby protlačila produkt distribučními kanály. Výrobce propaguje produkt velkoobchodníkům, ty jej propagují maloobchodům a maloobchodníci propagují spotřebitelům. Integrovaná marketingová komunikace Komplex všech forem marketingové komunikace Strategický kontext Homogenní komunikace Potenciální zákazník může být zasažen různými nástroji, které nesou stejné sdělení => Zvyšuje se pravděpodobnost zásahu a dosáhnutí většího (synergického) efektu komunikace. Old Spice kampaň Klasická komunikace Integrovaná komunikace Zaměřená na akvizici, prodej Zaměřená na udržování trvalých vztahů Masová komunikace Selektivní komunikace Monolog, jednostranná komunikace Dialog, dvoustranná komunikace Informace jsou vysílány Informace na vyžádání Informace jsou předávány Informace – samoobsluha Iniciativa je na straně vysílajícího Příjemce přebírá iniciativu Přesvědčování Informace jsou poskytovány Účinek na základě opakování Účinek na základě konkrétních informací Ofenzíva Defenzíva Obtížný prodej Snadný prodej Vlastnosti značky Důvěra ve značku Orientace na transakci Orientace na vztahy Změna postojů Spokojenost Moderní, přímočará, masivní Postmoderní, cyklická a fragmentární Rozpočtování Dle: ➢ finanční možnosti podniku ➢ procento z prodejního obratu ➢ srovnání s konkurencí ➢ cílů a úkolů (+předchozí zkušenosti) Nejdražší reklamy v historii (2021) „Vím, že polovina mých výdajů na reklamu vyjde nazmar, ale nevím, která polovina to je. Utratil jsem za reklamu 2 mil. dolarů, a nevím, jestli to nemělo být dvakrát více, nebo třeba jen polovina.“ J. Wanamaker Stanovení reklamního rozpočtu dle možnosti firmy • rozpočet je stanoven v takové výši, kterou si firma dle názoru managementu může dovolit, • zvláště v malých firmách (odečtou od tržeb náklady a z rozdílu část přidělí na reklamu), • ignoruje účinnost vlivu reklamy na obrat, • reklamní náklady jsou zařazeny mezi zbytné výdaje, a to i v situacích, kdy je reklama kritickým faktorem firemního úspěchu, • vede k nejistému ročnímu rozpočtu, který neumožňuje dlouhodobou práci s trhem, • může znamenat vyšší reklamní výdaje, než je třeba Stanovení reklamního rozpočtu procentem z obratu • ze stávajících nebo plánovaného obratu, či z jednotkové prodejní ceny • management vidí přímou vazbu mezi komunikační podporou, prodejní cenou a ziskem na jednotku • obrat se pak jeví managementu jako důvod podpory, ne jako její výsledek • stává se, že neumožní investici v případech, kdy obrat klesá a značku je třeba podpořit • neposkytuje žádný základ k výběru určitého procenta z tržeb kromě předchozí firemní praxe nebo kopírování konkurence. Stanovení rozpočtu dle konkurence • monitorují konkurenční reklamu nebo sledují publikované odhady reklamních výdajů v určitém odvětví a stanovují svůj rozpočet na základě těchto průměrných reklamních výdajů. • "kolektivní moudrost" v odvětví? Faktory ovlivňující rozpočet ̶ Neočekávané příležitosti a hrozby ̶ Hospodářská recese ̶ Velikost trhu ̶ Tržní potenciál ̶ Cíl z hlediska tržního podílu ̶ Rezervy ̶ Úspory z rozsahu ̶ Organizační aspekty ̶ Plánované pauzy ̶ Krizová situace Zpráva o investicích do reklamy (2020) Reklama Reklama v čase 1901 první globální kampaň Reklama na Odol 15. stol. knihtisk 18./19. stol vývoj reklamy se odděluje od odvětví obchodu Signmaking - Výroba značení a nosičů reklamního sdělení Reklama Jeden z nejstarších, nejviditelnějších nástrojů marketingového komunikačního mixu. Vyvolává nejvíce veřejných diskusí a rozporů. Placená forma neosobní prezentace a propagace myšlenek, zboží a služeb konkrétním investorem. Placená neosobní komunikace firem, neziskových organizací a jednotlivců, kteří jsou určitým způsobem indentifikovatelní v reklamním sdělení a kteří chtějí informovat nebo přesvědčovat osoby, patřící do specifické části veřejnosti, prostřednictvím různých médií. Druhy reklamy Typologie reklamy • Médium • Dle obsahu, co prodává – výrobková; institucionální • Hard sell x soft sell • Cílová skupina • Žánr • Geografický rozsah Typologie reklamy Dle úlohy v životním cyklu produktu: a) reklama zaváděcí (informativní) b) reklama přesvědčovací - stádium růstu c) reklama připomínací – fáze zralosti výrobku Srovnávací reklama Např. Kampaň VISA se sloganem: "American Express vám nabízí novou kreditní kartu, ale vy ji nemusíte přijmout, jako to dělá sedm milionů obchodníků.“ … American Express vrátil útok na inzeráty sdělujícími, že AmEx karty nabízejí užitek, který běžné VISA karty nemají, a tím je okamžitá výměna ztracených karet a vyšší úvěrové rámce. Jaká by měla být reklama, aby dosáhla nadprůměrné známosti a zapamatovatelnosti? Rada pro reklamu • Etika v reklamě? • Kodex reklamy https://www.rpr.cz/cz/dokumenty_rp r.php • Př. Hornbach - Hipster Cílem Kodexu je napomáhat tomu, aby reklama byla především pravdivá, slušná a čestná Jaká reklama ne? ➢Klamavá, v rozporu s dobrými mravy, poškozovat zdraví, ohrožovat bezpečnost osob a majetku, ohrožovat životní prostředí,…. “…reklama neodráží jen sociální realitu, ale má schopnost ji utvářet, formovat. Proto je důležité, aby nereprezentovala společensky nežádoucí jevy….“ „…Soud rozhodl, že reklama, která využívá nahé ženy jen proto, aby upoutala pozornost ke zcela nesouvisejícímu zboží, staví ženu do pozice sexuálního objektu. Tím se dopouští diskriminace na základě pohlaví, snižuje lidskou důstojnost a je v rozporu s dobrými mravy….“ Češi a reklama 2020 • Nejvíce lidi obtěžuje reklama v rámci vysílání komerčních televizních stanic • Na YouTube se lidé cítí přesyceni v 54 % případů a na Facebooku v 48 % případů. Přesycenost reklamou na sociálních sítích kontinuálně stoupá. • nejvítanější jsou vnímány reklamy v místě prodeje. Zdroj: Česká marketingová společnost AIDA model popisující proces fungování optimální reklamy (E.Lewis, 1872–1948) A = attention – reklama přitáhne pozornost diváka, upoutá ho. I = interest – reklama vyvolává zájem o produkt, zákazník chce o produktu vědět více. D = desire – reklama zákazníka přesvědčuje o jeho výhodách produktu, zákazník cítí touhu produkt vlastnit. A = action – reklama zákazníka přiměje k akci, tj. k objednávce či přímému nákupu. ADAM (attention – interest – desire – memory) zdůrazňuje důležitost zapamatování, jež je pro některé obory podnikání významnější (umožňuje např. opakované nákupy) DIPADA (definition – identification – proof – acceptance – desire – action) Prostředky reklamy Jazyk (jazyk cílové skupiny, charakter informací, argumenty) Prostředí Barvy Asociace (např. Dobrá voda, Sameta) Jazyk je pádnější zbraň než-li meč. Euripidés Rozkvetla louka i háj, v Qantu je cenový ráj. Psychologický vliv reklamy Snaha o vyvolání následujících pocitů • pocit vlastní zranitelnosti • pocit ohrožení • pocit strachu • pocit bezmoci Nemyslíš zaplatíš Natočeno bylo celkem 10 klipů, které divák mohl zhlédnout na internetu, v televizi, ale třeba také v kině, kde byly součásti reklamních bloků před spuštěním filmu. Videa byla rozdělena do tří kategorií podle toho, co bylo příčinou nehod na základě dlouhodobých statistik. První skupina souvisela s požitím alkoholu a návykových látek před jízdou a během ní (názvy Svatba a Diskotéka). Druhá skupina poukazovala na stres a agresivitu za volantem (Ego, Hecování, Manager, Předjíždění). Třetí skupina se věnovala zádržným systémům ve vozidle (Divadlo, Blázinec, Embryo, Děti).