Marketing Marketingové prostředí 9.3.2021 Osnova přednášky ➢ Prostředí podniku: makro- a mikroprostředí ➢ Vysvětlení příslušných analýz ▪ SWOT analýza, ▪ PEST analýza, ▪ Porterova analýza pěti konkurenčních sil ▪ Persona Marketingové prostředí • zahrnuje aktéry a síly, které ovlivňují schopnost se rozvíjet a udržovat úspěšné transakce a vztahy s cílovými zákazníky firmy • 3 časové horizonty Mikroprostředí Podnik (Firemní prostředí) Zákazníci Prostředníci KonkurenceVeřejnost Dodavatelé „Mikroprostředí zahrnuje nejbližší účastníky společnosti, kteří ovlivňují její schopnost obsluhovat své trhy.“ (Kotler) Vnitřní prostředí podniku (vlastní prostředí) Analýza vnitřního prostředí sestává z: • hodnocení realizace strategických cílů firmy, • finanční situace a schopností, • výrobních operací, • techniky a technologie uvnitř firmy, • marketingu, prodeje, prodejního servisu, • lidských zdrojů, úrovně řízení a organizace práce, • image a goodwillu firmy, • hodnocení silných a slabých stránek podle nástrojů marketingového mixu, ➢ Vrcholový management ➢ Vnitropodnikové útvary ➢ Podpůrné servisní procesy ➢ Smíšené organizace Makroprostředí (Kotler a Armstrong): Demografické prostředí Ekonomické prostředí Přírodní prostředí Technologické prostředí Politické prostředí Kulturní prostředí Větší společenské síly, které ovlivňují veškeré účastníky v mikroprostředí Zdroj: https://www.nytimes.com/interactive/2017/10/12/business/media/toyota-camry-ads-different- ethnicities.html Generace Generace Návod na použití generací - Forbes Průzkum platebních zvyklostí Čechů 77 % 20 % 12 % 3 % 3 % 2 % 70 % Debetní platební karta Kreditní karta Platím přiložením mobilu Debetní předplacená karta (např. Revolut) Platím přiložením hodinek Platební „známka“ Hotovost ▪ Nejběžněji rozšířeným prostředkem placení vedle hotovosti jsou debetní karty. ▪ Míra využití ostatních prostředků placení se oproti loňskému roku nezměnila. ▪ „Novinky“ využívají především mladší lidé, ať už jsou to platby mobilem nebo hodinkami. ▪ Pro zhruba 10 % je platba hotovostí jediná varianta placení (především starší lidé), oproti loňsku snížení o 5 bodů (15 %). Průzkum č. 1: Jaké platební prostředky používáte při placení, N=1059 Zdroj: Česká bankovní asociace (2020) Průzkum platebních zvyklostí Čechů – online platby 58 % 48 % 41 % 20 % 17 % 5 % Platební kartou přes platební bránu Na dobírku Zadáním příkazu k úhradě Internetovou peněženkou Tzv. fast check-out – přímá platba z bankovnictví na stránkách e-shopu Nenakupuji na internetu 54 % v roce 2019 53 % v roce 2019 50 % v roce 2019 Průzkum č. 1: Jaký způsob placení využíváte při nákupech na internetu?, N= 1059 ▪ Na internetu nakupují především mladší lidé (do 34 let – pouze 1 % z nich na internetu nenakupuje, mezi seniory je to každý desátý). ▪ Mladí platí pomocí moderních metod, starší spíš zaplatí na dobírku nebo využijí internetové bankovnictví. Zdroj: Česká bankovní asociace (2020) Češi a reklama 2021 Zdroj: Česká marketingová společnost Které z vnějších faktorů mají vliv na podnik? Jaké jsou možné účinky těchto faktorů? Které z nich jsou v blízké budoucnosti pro podnik nejdůležitější? Metody strategické analýzy Strategic Trend Evaluation Process PEST Varianty STEP, SLEPT, PESTEL, PESTLE odhalení vývojových trendů, které mohou firmu v budoucnu významně ovlivnit Analýza 5F (Porter’s Five Forces) Zákazníci • Definice cílové skupiny/skupin zákazníků dle Segmentace-Targeting-Positioning • Podle vztahu k firmě se rozlišují: zákazníci, spotřebitelé, potencionální zákazníci a spotřebitelé, nákupčí v případě B2B. • Mezi faktory, které jsou zjišťovány, patří: odhadované roční nákupy, růst prodejů, kupní motivy, informace o nákupním rozhodování. Konkurence Postup analýzy konkurence 1. Zmapování segmentu a jeho hráčů 2. Monitoring konkurence – produkt, cena, distribuce, propagace 3. Benchmarking 4. Zmapování poptávky a cílových skupin zákazníků 5. Zmapování produktů v daném segmentu – konkurenčnost, komplementy a substituty 6. Nalezení klíčových konkurenčních výhod 7. Definice, toho co nejvíce ohrožuje a kde jsou největší příležitosti 8. Návrh strategie vystupování na trhu 9. Návrh služby a produktu, se kterým je největší šance úspěch Rudé a modré oceány (W. Chan Kim a Renné Mauborgne) Strategie rudého oceánu: • konkurovat na existujícím trhu; • porážet konkurenci; • využívat existující poptávku; • nalézat kompromis mezi kvalitou a cenou; • adaptovat systém činností podniku v souladu s jeho strategickou volbou: jedinečná kvalita nebo nízká cena. Strategie modrého oceánu: • vytvořit trh nezávislý na konkurenci; • zbavovat se konkurence; • formovat a využívat novou poptávku; • upustit od kompromisů mezi kvalitou a cenou; • přizpůsobit celý systém činností tomu, že nabídnete za nízkou cenu produkty, které mají jedinečnou kvalitu. Další příklad Blue Ocean – Yellow tail wine SWOT • Základní metoda strategické analýzy • Rozbor současného stavu organizace (vnitřní prostředí) a současné situace okolí organizace (vnější prostředí • Hodnotí se 6 kategorií: (Product, Process, Customer, Distribution, Finance, Administration) Příklad: Starbucks SWOT Analysis SWOT → TOWS SWOT → TOWS Situační analýza 5C Company (podnik) - vnitřní podmínky organizace, zdrojů a produktů Customers (zákazníci) - trh, zákaznické segmenty Competitors (konkurence) Collaborators (spolupracující firmy, osoby) - analýza osob pro navázání spolupráce Climate/ Context (makroekon. faktory vnějšího prostředí) - další vnější podmínky ovlivňující podnikání Persona (buyer persona) Profil typického uživatele produktu/služby Zákazník vs. Spotřebitel Názorový vůdce/ovlivňovatel/influencer ? Proč používat personu ? Persona (buyer persona) Tzv. Vylučující persony zákazníci, které nejsme schopni obsloužit, nerentabilní, nákladné nebo časově neúnosné mohou narušovat schopnost obsluhovat ideální zákazníky Výhody person • konzistentní vnímání toho, ke komu mluvíme; lépe poznat své cílové publikum • snadné předání záměru, jednoduché vysvětlení komukoli dalšímu (zlepšují vnitřní i vnější marketingové procesy) • podpora empatie - ke konkrétní tváři se snáze získává vztah, rozvíjí se, snáze se pro ni tvoří kreativa… • pomáhají nejen v marketingu - prioritizace produktových updatů, zkvalitnění služeb, optimalizace prodejních technik • odpovědi na zásadní otázky: Kdo je můj zákazník? Co potřebuje? Jaké jsou jeho obavy? Jak mu s tím mohu pomoci? Kde se nejčastěji vyskytuje? Nevýhody person • tvorba person svádí k idealizaci, často totiž nestojí na výzkumech a interakci s cílovkou, ale na snech, pouhém zamyšlení… • tvorba person není levná - výzkumy, analýzy, rozhovory, focus groups… • nejsou ideální pro pochopení jiných kultur a nefungují často ani přes hranice dvou sousedících států • jedna persona nevystihne celou cílovku, byť bude udělaná sebelíp a více person vede ke složitější komunikaci • vývoj persony spolu se značkou Persona by měla obsahovat: • Fiktivní jméno: persona tak bude reálnější; konkrétní jméno také umožňuje snadnější práci s personami, především v týmu • Pohlaví a věk: má mít vliv na potřeby a chování; rozdíl mezi muži a ženami se může projevit i ve formě komunikace • Fotografie: slouží pro lepší představivost koncového uživatele • Zaměstnání odvíjí se od něj časové vytížení, používání technologií, potřeby a vlastnosti. • Demografické údaje: rodinný stav, vzdělání, počet dětí: mohou mít vliv na rozhodování a potřeby • Přístup k technologiím, který je zásadní pro správné navržení. Jaká zařízení uživatel používá? S jakými aplikacemi je zvyklý pracovat? Kolik času stráví uživatel online? • Potřeby a problémy identifikuje potřeby konkrétní osoby. Díky jejich definici můžeme nalézt vhodné řešení. • Citace shrnující postoj persony k produkt Nejčastější chyby při tvorbě persony: • Vymyšleny pouze podle vlastních přestav bez ověření průzkumem • Zbytečně velké množství person, romanopisecké zpracování • Sestrojíme, ale nepracujeme s nimi • Není jednorázová záležitost Buyer personas Zdroj: Welink, https://ecommercenews.eu/the-ecommerce-needs-of-european-customers/ Cena riflí – dokument 44 minut