Adobe Systems Marketingový výzkum BPH_MAR1 Ondřej Částek castek@econ.muni.cz Adobe Systems Co nás čeká 1. 1.Co je a co není marketingový výzkum 2. 2.Proč marketingový výzkum 3. 3.Jak na marketingový výzkum a)proces b)typy výzkumů c)nástroje Adobe Systems Co je marketingový výzkum „Marketingový výzkum je funkce, jež propojuje spotřebitele, zákazníky a veřejnost s firmou pomocí informací, které jsou používány pro identifikaci a definici marketingových příležitostí a problémů, vytváření, zlepšení a hodnocení marketingových aktivit, monitoring marketingového výkonu a lepší porozumění marketingovému procesu.“ Americká marketingová asociace, 1987, cit. z Kotler, P., 2007, s. 406 Adobe Systems Co je marketingový výzkum Trochu konkrétněji: sběr, třídění, analýza, vyhodnocování a prezentace dat, jež jsou potřebná pro přesné, včasné a kvalifikované strategické, taktické a operativní rozhodování. Foret a kol., 2004. Adobe Systems Co není marketingový výzkum Marketingový výzkum ≠ Marketingový informační systém Marketingový výzkum ≠ Analýza prostředí Marketingový výzkum ≠ Direct marketing Adobe Systems Proč marketingový výzkum •Porozumění zákazníkovi „Voice of the Customer“ •Analýza konkurence •Podpora rozhodování •Identifikace nových příležitostí •Zhodnocení výkonnosti značky Průzkum trhu: jeho velikost, segmentace, identifikace a způsob použití komunikačních kanálů, obsazenost… Porozumění chování zákazníků: proč kupují náš produkt? Co ovlivňuje jejich rozhodnutí? Kdo náš produkt kupuje? atp. Analýza konkurence: kdo je naše konkurence? Jak si udržet své zákazníky? Tj. jaké jsou cenové hladiny, podobné a odlišné atributy produktů a další aspekty v rámci 4P? Identifikace nových příležitostí: existuje potenciál pro nový produkt? Měl by se stávající produkt změnit? Podpora pro jiná rozhodnutí: měli bychom koupit tohle nebo tamto? Měli bychom otevřít nový distribuční kanál, novou pobočku, nový komunikační kanál? Adobe Systems Jak na… : proces definice problému a cílů výzkumu příprava plánu výzkumu sběr informací analýza informací prezentace výsledků rozhodnutí Kotler, Keller, Marketing Management. Adobe Systems Jak na… : typy výzkumů field research x desk research náhodný výběr x kvótní výběr kvantitativní x kvalitativní deskriptivní x kauzální x prediktivní kontinuální x ad hoc jednotematický x více tématický konfirmační x explorační Adobe Systems Jak na… : nástroje • •Pozorování •Experiment •Dotazování • Adobe Systems Jak na… : pozorování systematické sledování smyslově vnímatelných jevů •Zjevné x skryté •Standardizované x polostandardizované x nestandardizované •Zúčastněné x nezúčastněné •Etnografický výzkum •Natáčení (Ray Burke na TEDx, Shopper Engage) •Oční kamera (příklad text, příklad video) •Cookies (Google Analytics) •Peoplemetry (jak to funguje) •Elektroencefalografie (příklad) •Galvanické snímání reakce kůže (GSR) Adobe Systems Jak na… : experiment umožňuje manipulovat s nezávisle proměnnou a sledovat dopad na závisle proměnnou při kontrole dalších faktorů • •laboratorní (lab) •terénní (field) a)v domácnosti b)v obchodě (mystery shopping) Adobe Systems Jak na… : dotazování nejčastější (CATI, CAPI, CAWI, CAMI, PAPI) •osobní •telefonické •on-line • ale také (kvalitativní) •hloubkový rozhovor (i expertní) •skupinový rozhovor (focus group) •projektivní techniky (koláž, asociační test, tematicko-apercepční test, technika dokončování vět) Adobe Systems Jak na… : výběr vzorku (sampling) • •vyčerpávající šetření (cenzus) •náhodný výběr •kvótní výběr •úsudkový výběr •snow ball •anketa Adobe Systems Co ještě Analýza nákupního koše (hledejte na stránce) Facial coding Virtuální realita v marketingovém výzkumu Měření produktivity marketingu: Kotler, Keller, Marketing Management, přeloženo z anj., 14. vyd., 2013, od s. 149. [MAR 543] Adobe Systems