Adobe Systems Cena BPH_MAR1 Ondřej Částek castek@econ.muni.cz Adobe Systems Co nás čeká 1. 1.Cena a její souvislosti 2. 2.Stanovení ceny – proces, cíle, strategie 3. 3.Úpravy cen a reakce na ně Adobe Systems Cena a její souvislosti Pozice v marketingovém mixu Návaznost na strategii Pracnost stanovení Psychologické aspekty Technologické vlivy Adobe Systems Stanovení ceny: proces Stanovení cílů cenotvorby Určení poptávky Analýza nákladů Analýza konkurence Zvolení metody stanovení cen Rozhodnutí o konečné ceně Kotler a Keller, Marketing Management. Adobe Systems Stanovení ceny: cíle Návaznost na positioning strategii Obvyklé základní cíle přežití maximalizace současného zisku maximalizace tržního podílu sbírání smetany vůdcovství v kvalitě Adobe Systems Stanovení ceny: určení poptávky Jak: z historických cen dotazováním (ale zkreslené odpovědi) cenové experimenty = je třeba zapojit statistické analýzy Odhadujeme polohu i tvar křivky poptávky, tj. i její elasticitu = citlivost na změnu. Spousta počítání je v Zamazalové a kol., 2010. Adobe Systems Stanovení ceny: odhad nákladů Fixní, variabilní, celkové, průměrné, mezní, dlouhodobé, krátkodobé, zkušenostní křivka. Nemusí platit náklady = > cena ale může být i cena => náklady (cílové náklady) Adobe Systems Stanovení cen: analýza konkurence Bude konkurence reagovat? Jak? Adobe Systems Stanovení cen: jakou metodou? Přirážka k nákladům Požadovaná návratnost Vnímaná hodnota Hodnota Ceny obvyklé Aukce Adobe Systems Stanovení cen: jakou metodou? Přirážka k nákladům Požadovaná návratnost Vnímaná hodnota Hodnota Ceny obvyklé Aukce Adobe Systems Stanovení cen: konečná cena Jak budou cenu vnímat zákazníci? Bude v souladu s positioningem a ostatními prvky marketingového mixu? Jaký dopad bude mít cena na ostatní? „Zdarma“? Adobe Systems Stanovení cen: úpravy cen Akční ceny Slevy Diferencované ceny Reakce na konkurenci Adobe Systems Odkud studovat Povinné: Kapitola 14 v Kotler a Keller, Marketing Management, přeloženo z anj., 14. vyd., 2013, od s. 149. [MAR 543] -dostupné v e-prezenčce Povinné: Kapitola 9 v DSO v ISu -stručné shrnutí Rozšiřující: Kapitola 9 v Zamazalová a kol., Marketing, 2. vyd., 2010. Adobe Systems