Manažerská psychologie

Informace o předmětu


Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s psychologickými koncepty a teoriemi využitelnými v manažerské praxi. Předmět se zaměřuje na porozumění vybraným konceptům a teoriím a jejich využití zejména pro liniové vedoucí.

Výstupy z učení
- Student se naučí rozeznat vhodné a nevhodné metody výběrů zaměstnanců, bude schopen odlišit kvalitně a nekvalitně provedený výběr a bude schopen klást otázky ve výběrovém pohovoru směřující k posouzení kompetencí uchazeče.
- Student se naučí nastavovat měřitelné výkonové cíle a využívat je pro řízení výkonu zaměstnanců.
- Student se naučí nastavit systém hodnocení zaměstnanců tak, aby měli zaměstnanci kvalitní zpětnou vazbu ke své práci a měli relevantní rozvojové cíle.
- Student se naučí nastavit základní parametry systému odměňování tak, aby byl vnímán jako spravedlivý a aby zvyšoval motivaci zaměstnanců.
- Student se naučí nastavit pracovní úkoly, práva a povinnosti zaměstnanců a systém řízení tak, aby měli zaměstnanci co nejvyšší vnitřní motivaci pro práci v organizaci a měli pozitivní postoj k vedoucímu i organizaci jako celku.

Osnova
Předmět je vyučován blokově. Má dva celodenní bloky a jeden půldenní blok:
17.3.
  • Zadání týmového projektu
  • Výběr zaměstnanců a jak měřit a predikovat budoucí výkon
  • Motivace zaměstnanců (úvod)
14.4.
  • Motivace, práce s cíli, hodnocení zaměstnanců
17.6.
  • Prezentace projektů studentů, shrnující aktivity (dopoledne)
  • Zkouška (od 13:00 přes IS MU)

Výukové metody

Výklad, diskuse, modelové situace, týmová práce

Metody hodnocení
Pro absolvování předmětu musí student absolvovat alespoň 80% výukových bloků (tj. může chybět např. jedno dopoledne nebo jedno odpoledne), získat celkově alespoň 60 bodů a získat alespoň 15 bodů za týmový projekt a alespoň 20 bodů za závěrečný test.

Závěrečný test
Test má podobu otevřených a uzavřených otázek, které vychází z obsahu jednotlivých výukových bloků a povinné literatury. Píše se online a studenti mohou při psaní využívat vlastní poznámky i online a offline materiály. Zakázaná je spolupráce více lidí nebo využívání nápovědy od jiného člověka. Test se píše 17.6. od 13:00 a je za něj možné získat až 50 bodů.

Týmový projekt
V rámci týmového projektu usiluje dvojice/trojice studentů o praktickou aplikaci vybraných poznatků získaných v rámci předmětu. Stanoví si cíl spočívající v úpravě či zavedení nějakéhjo procesu nebo ve změně přístupu k podřízeným. Tento cíl se v průběhu semestru pokusí naplnit a v rámci závěrečného bloku pak prezentují výsledky svého snažení a předloží stručnou písemnou zprávu o rozsahu max. 3 normostrany (tj. 5400 znaků vč. mezer). Termín pro odevzdání písemné zprávy je 47 hodin před začátkem závěrečného bloku (tj. 15.6. do 9:00). Prezentace proběhnou 17.6. dopoledne. Předpokládaný čas na jednu prezentaci je 10 minut. Celkem je za projekt možné získat až 50 bodů (40 za prezentaci a následnou diskusi, 10 za text zprávy). Hodnocen je zejména přínos realizovaného projektu pro firmu a pro vedený tým a dále také odbornost (tj. správnost řešení a opření se o relevantní poznatky z psychologie), srozumitelnost a formální stránka (např. citování v odborné zprávě, absence překlepů, přehlednost prezentace). V případě pozdního odevzdání se bodové hodnocení projektu snižuje o 1 bod za každou započatou hodinu.

Bonusové body
- Studenti, kteří budou mít 100% účast na vzdělávacích blocích získají 5 bonusových bodů.
- Studenti, kteří odevzdají písemnou zprávu 47 hodin nebo více před stanoveným termínem (tj. 13.6. v 9:00 nebo dříve) obdrží 5 bonusových bodů.

Bodové hranice pro známky
Známky: A (84+ bodů) B(78-83), C(72–77), D(66–71), E(60–65)

Literatura
Cvicebnice RLZ ePDF
PDF ke stažení