Pracovní motivace Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. Motivace k práci Povýšení Podpořím svůj tým Někomu pomůžu Něco se naučím $ Smlouva na dobu neurčitou Motivace Motiv Šéf se nechová fér Jednotvárná práce Nejde to zvládnout Uvidím výsledek práce Osnova setkání Motivační teorie • Teorie potřeb • Teorie spravedlnosti • Motivace skrz re-design pracovní pozice • Teorie stanovení cílů Přesahy do • Řízení pracovního výkonu • Hodnocení pracovníků • Odměňování Nenaplněná potřeba je zdrojem motivace Potřeby je možné členit do kategorií Mezi potřebami existuje hierarchie. Vyšší potřeba se může objevit, i když není naplněna nižší potřeba. Kategorie by měly vypadat jinak, než původně navrhoval Maslow. Jsou i jiné zdroje motivace než nenaplněné potřeby. Teorie neumožňuje předpovídat budoucí pracovní chování. Teorie potřeb A. Maslow; F. Herzberg; C. Alderfer Teorie spravedlnosti J. S. Adams Mé výnosy Mé vstupy Jeho výnosy Jeho vstupy =? Úsilí, čas, dovednosti… Peníze, uznání, jistoty… Distribuční spravedlnost Procedurální spravedlnost Interakční spravedlnost „Výše a forma mých výnosů odpovídá výši mých vstupů.“ „V mé organizaci jsou odměny rozdělovány spravedlivě.“ „Mí nadřízení se chovají spravedlivě.“ 6 Spravedlnost v odměňování Časté zdroje pocitu nespravedlnosti: • Různá mzda za stejnou práci v jiné organizaci • Různá mzda za stejnou práci ve stejné organizaci • Stejná mzda za různě náročnou/obtížnou práci • Nejasná kritéria pro určení variabilní složky mzdy • Chybná/špatně komunikovaná kritéria pro určení var. složky • Nedodržování kritérií pro určení variabilní složky mzdy • Malá možnost ovlivnit variabilní složku mzdy • Přeceňování kvality vlastní práce Dilemata: • Veřejně známé vs. utajované mzdy • Nízká vs. vysoká variabilní složka mzdy • Týmové odměny • Snižování osobního ohodnocení 7 Spravedlnost v hodnocení Časté zdroje pocitu nespravedlnosti: • Kritéria stanovujeme ex post • Kritéria jsou stanovena pozdě na to, aby mohla být naplněna • Časté změny kritérií • Hodnotíme jen některé důležité aspekty práce • Hodnotíme jen část hodnoceného období (typicky poslední měsíce) • Nevyslechneme pohled zaměstnance • Zaměřujeme se jen na negativa, ne na pozitiva • Nedržíme slovo • Různý metr na různé lidi • Jiný metr na podřízené než na sebe • Nejasná vazba hodnocení a odměňování a kariérního postupu Model pracovních charakteristik Motivace skrz re-design pracovní pozice ÚplnostRůznorodost Autonomie Důležitost Zpětná vazba (Výkon) Spokojenost Vnitřní motivace Vztahy/podpora Pracovní podmínky Informovanost J. R. Hackman & G. R. Oldham; F. P. Morgeson & S. E. Humphrey Teorie stanovení cílů E. A. Locke; G. Latham Nasměrování Úsilí Výdrž Cíl Výsledek Odměna Výkon Spokojenost Zpětnávazba Konkrétní, přiměřeně obtížný cíl, se kterým se člověk ztotožní S = Specifický M = Měřitelný A = Akceptovaný R = Reálný T = Trasovaný 11 Dobrý cíl Měřitelný: Umožňující jednoznačné vyhodnocení (nasměrování, výdrž) Specifický: Jednoznačný, konkrétní, uchopitelný (nasměrování) Reálný: Splnitelný s daným časem, schopnostmi a kontextem (úsilí) Akceptovaný: Smysluplný, zaměstnanec i vedoucí/organizace se s ním ztotožňují a vnímají přínos z jeho naplnění (úsilí) Trasovatelný: S průběžnými a konečným termínem (výdrž) 12 Příklady z praxe Jsou toto dobré cíle pro roční plán? • Bude se chovat slušně k zákazníkům. • Přijde s 10 vlastními návrhy na vylepšení interních procesů, které získají u managementu podporu pro realizaci. • Zlepší úroveň své angličtiny z A2 na minimálně C1. • Absolvuje školení komunikačních dovedností. • Průměrné hodnocení zákaznické spokojenosti v době jeho směn bude nejvýše 1,3. • Počet stížností zákazníků na jeho chování klesne o 80 %. • Míra pozdních příchodů na začátku směny bude nižší než 1 %. 13 Trasování plnění cílů „Na začátku roku je termín pro splnění cíle daleko a není potřeba mu věnovat pozornost. Na konci roku už není dost času cíl splnit a tak ani nemá smysl začínat.“ Trasování plnění cílů: • Cíle zůstávají aktuálním tématem • Posiluje pocit důležitosti a priority • Možnost dělat revize, přizpůsobovat cíle situaci Jak? Reporty, rozhovory (1-to-1), evidence v intranetu 14 Hodnocení plnění cílů Nástroje (příklady): • Metoda kritické události • Vícezdrojová zpětná vazba • Mystery shopping • Průzkumy a ankety – Průzkumy u stálých zákazníků (např. držitelé zákaznické kartičky / uživatelé aplikace) – Post Service Interview (před prodejnou s vybranými zákazníky) – Post Service Rating (pultík s tlačítky) • Interní data – Prodeje v čase směn – Průměrný čas na odbaveného zákazníka – Manka na pokladně – Mimořádné události – Spontánní stížnosti a pochvaly zákazníků • Sebehodnocení Práce s málo motivovaným zaměstnancem • Je odměňovaný spravedlivě? • Máme férově nastavené interní procesy? • Chovají se k němu manažeři fér? • Je jeho práce pestrá? • Vidí smysl své práce? • Jsou na pracovišti dobré vztahy? • Má možnost se v něčem rozhodovat? • Daří se mu v práci? Může to poznat? • Ví, co se od něho očekává? • Má přiměřeně těžké pracovní cíle? • Ztotožňuje se se svými pracovními cíli? Teorie spravedlnosti Motivace skrze re-design Teorie stanovování cílů Shrnutí Motivace je souhrn motivů, které vedou člověka aby něco udělal či neudělal. Zdrojem motivace a zejména amotivace může být pocit nespravedlnosti. Baví nás různorodá, úplná a důležitá práce, ke které dostáváme ZV a při které zažíváme pocit autonomie a kvalitních vztahů. Pro vysokou výkonovou motivaci je důležité mít správný „cíl“. Práce s motivací je o kladení otázek, hledání odpovědí a o individuálním přístupu. Děkuji za pozornost