Výběr zaměstnanců Jakub Procházka Manažerská psychologie Manažerská psychologie Využití poznatků z psychologie v manažerské praxi • Jak dobře vybrat zaměstnance? • Jak pracovat s motivací zaměstnanců? • Jak nastavit procesy, aby podporovaly motivaci zaměstnanců? – Jak formulovat výkonové cíle? – Jak nastavit systém hodnocení? – Jaké chyby nedělat při odměňování? Harmonogram semestru Dnes • Informace o předmětu • Výběr zaměstnanců • Úvod do motivace 14.4. • Motivace, práce s cíli, hodnocení zaměstnanců 17.6. (dopoledne) • Prezentace týmových projektů • Opakování, shrnující aktivity 17.6. (odpoledne) • Zkouška Podmínky absolvence • Účast 80% • Min. 15 bodů za týmový projekt (z 50) • Min. 20 bodů za závěrečný test (z 50) • Min. 60 bodů celkem (ze 100) + 5 bonusových bodů za 100% účast + 5 bonusových bodů za předčasné odevzdání úkolu A (84+ bodů) B(78-83), C(72–77), D(66–71), E(60–65) Týmový projekt • 2 (výjimečně 3) studenti • Praktická aplikace poznatků z předmětu • Zavedení či změna procesu/změna přístupu Harmonogram Dnes: Předběžná dohoda na týmu 14.4.: Konzultace a zadání úkolu 13.6.: Včasné odevzdání = 5 bonus bodů (do 9:00) 15.6.: Odevzdání písemné zprávy (do 9:00) 17.6.: Prezentace Týmový projekt Závěrečná zpráva • Max. 3 normostrany textu (5400 znaků vč. mezer) • 0 – 10 bodů Prezentace • Představení řešení, zhodnocení, přínos • 8-10 minut času Kritéria hodnocení • Přínos (pro DM) • Odbornost (opření se o reálné poznatky) • Srozumitelnost • Formální kritéria Zkouška • 17.6. odpoledne od 13:00 • Online • Otevřené i uzavřené otázky • Možnost používat poznámky a materiály • Nedovolená spolupráce Obsah • Obsah prvních dvou celodenních bloků • KULHAVÝ, Viktor a Jakub PROCHÁZKA. Cvičebnice pro předmět Řízení lidských zdrojů. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 186 s.; kapitoly 3, 5, 6 a 7 Dnešní setkání Výběr zaměstnanců • Dobrá vs. špatná metoda výběru z pohledu psychologie • Metody používané v praxi • Jak na kritéria výběru • Jak vést výběrový rozhovor • Sdílení zkušeností • Reliabilita a validita • Měření výkonu • Predikce výkonu – Kvalitní metody pro výběr zaměstnanců Reliabilita • Reliabilita = spolehlivost • Jak jsou výsledky poskytnuté měřícím nástrojem konzistentní v podmínkám, kdy by měly být konzistentní. Autor obrázku Michal Kalaš Když budu měřit Karlovu výšku opakovaným přikládáním tohoto pravítka: - Dosáhnu při 10 měřeních pokaždé stejného výsledku? - Dosáhnu stejného výsledku, když budu měřit první polovinou pravítka a druhou polovinou pravítka? - Naměřím tímto pravítkem Karlovi stejnou výšku, jakou mu naměří Dana a Michal? Reliabilita testu Test-retest reliabilita: • Když měřím stejnou věc stejným měřícím nástrojem s časovým odstupem, výsledky spolu silně korelují. Shoda pozorovatelů (inter-rater reliability): • Když měří více lidí stejnou věc stejným měřícím nástrojem, výsledky spolu silně korelují. Split-half reliabilita: • Výsledky naměřené dvěma částmi stejné metody spolu silně korelují. Vnitřní konzistence • Výsledky poskytnuté dílčími částmi měřícího nástroje (= položkami) spolu silně korelují. Validita • Do jaké míry měří měřící nástroj to, co by měl měřit Autor obrázku Michal Kalaš Když budu měřit výšku 1000 lidí opakovaným přikládáním tohoto pravítka: - Bude takové měření odpovídat teorii toho, jak se má měřit výška? - Naměřím stejný výsledek, jako kdybych použil certifikovaný metr ze slitiny platiny a iridia za normálního atmosférického tlaku a při 0 °C? - Když podle měření postavím lidi do řady dle velikosti, potvrdí se výsledek optickým srovnáním? - Umožní mi výsledek předpovědět, kdo se praští hlavou o futra dveří? Validita testu Obsahová validita (content validity): • Míra, do které obsah testu a způsob měření odpovídají tomu, jak je konstrukt definován dle teorie. • Experti se shodnou, že metoda měří to, co má měřit. Příklad: Ve dotazníku sloužícím k posouzení výkonu zaměstnance jsou uvedeny pouze věci související s výkonem a nechybí v něm žádné podstatné součásti výkonu. Konstruktrová validita (construct validity): • Convergent validity: Míra, do které spolu souvisí měření dvou konstruktů, které by spolu měly souviset i dle teorie. • Discriminant validity: Zda spolu nesouvisí měření dvou konstruktů, které by spolu neměly souviset ani dle teorie. Příklad: Výsledky dotazníku měřícího pracovní výkon souvisí silně s tím, jak je se zaměstnancem spokojen jeho nadřízený, ale nesouvisí s výsledky dotazníku měřícího extraverzi zaměstnance. Validita testu Kriteriální validita (criterion validity): • Míra, do které výsledek měření souvisí s kritériem dobře reprezentujícím měřený konstrukt. • Souběžná validita (concurrent validity): Míra, do které výsledek měření souvisí s jiným výsledkem měření/standardizovaným ukazatelem aplikovaným ve stejnou chvíli. Příklad: Výsledky dotazníku pracovního výkonu vyplněné nadřízeným silně korelují s KPI‘s. • Prediktivní validita: Míra, do které výsledek měření souvisí s vypovídajícím kritériem sledovaným v budoucnosti. Příklad: Výsledky testu prodejních dovedností silně souvisí s počtem nových zakázek získaných obchodními zástupci v následujícím roce. Reliabilita a validita • Metoda musí mít dostatečnou reliabilitu i validitu, abychom jí mohli důvěřovat. • Metoda s nízkou reliabilitou nemůže být validní. Příklad: Předpovídám pracovní výkon pomocí křišťálové koule. Různí věštci používající stejnou kouli dojdou k různým předpovědím (nízká reliabilita). Taková předpověď nejspíš nebude platná (nízká validita)• Metoda s vysokou reliabilitou nemusí být validní. Příklad: Předpovídám pracovní výkon obchodníka pomocí měření výšky certifikovaným metr ze slitiny platiny a iridia. Výšku změřím velmi spolehlivě (vysoká reliabilita), předpověď výkonu ale nejspíš nebude platná (nízká validita), protože tělesná výška není příliš užitečná pro obchodní schůzky. → Reliabilita je podmínkou validity. → U každé metody mě zajímají údaje o reliabilitě a validitě, dodavatel by je měl být schopen poskytnout. Příklad z praxe • H. Cígler, K. Rečka a M. Tancoš (FSS MU): Dotazník tělesné výšky http://fssvm6.fss.muni.cz/vyska/ • H. Cígler (FSS MU): Důsledky nespolehlivého měření http://fssvm6.fss.muni.cz/height/ Kontext výběrového řízení Analýza pracovní pozice (Na co?) Stanovení kritérií (Koho?) Volba metody (Jak?) Realizace (Sběr dat) Data vs. kritéria (Porovnání) Nejčastěji používané výběrové metody Samovýběr: • Inzerování požadavků na uchazeče Personální „anamnéza“: • Životopis • Motivační dopis • Dotazník k předchozím zkušenostem • Ověřování referencí Výběrové rozhovory: • Telefonický rozhovor • Nestrukturovaný výběrový rozhovor • Situační výběrový rozhovor • Behaviorální interview Modelové situace: • Praktický úkol (work sample test) • Dílčí modelové situace • Assessment centrum* Psychologické testování: • GMA testy • Výkonnostní testy (např. pozornosti) • Testy integrity • Osobnostní dotazníky • Testy odborných znalostí (např. testy znalostí, jazykové testy) • Dotazníky k měkkým kompetencím • Projektivní metody Výběr v reálné situaci: • Stáže • Trainee programy • Studentské soutěže • Sledování vlastních perspektivních zaměstnanců • Headhunting *může obsahovat i psychodiagnostiku a výběrový rozhovor Kritéria používaná u výběrového řízení GMA Osobnost na co má mentální kapacitu svědomitost: jak bude investovat energii přívětivost: s druhými bude jednat s respektem emoční stabilita: bude odolný vůči zátěži Integrita mohu mu důvěřovat Měkké kompetence bude zvládat obvyklé i neobvyklé problémy Odborné kompetence bude rozumět své práci Zkušenosti dřív to zvládal → bude to zvládat zase • Dodržuje pravidla slušného chování • Zákaznická orientace, vstřícnost • Odpovědný (dodržuje pravidla, sliby…) • Možnost/ochota pracovat v různých směnách • Týmovost, ochota, spolupráce • Loajalita • Integrita, sebereflexe • MotivaceFyzická zdatnost Zákaznická orientace, vstřícnost • Aktivně se ptá, co zákazník potřebuje • Ochota udělat něco navíc, aby mohl zákazníkovi pomoci (zjistit info, vyhledat produkt jinde) • Reklamace: vyslechnout (ne odbít), vysvětlit postup, nabídnout alternativu, vyjádřit lítost • Vytváří pro zákazníky přívětivé prostředí (pořádek…) Prediktivní validita výběrových metod Metoda Prediktivní validita Inkrementální validita Měří GMA .51 GMA Praktický úkol .54 .12 Odborné kompetence Test odborných znalostí .48 .07 Odborné kompetence Dotazník svědomitosti .31 .06 Osobnostní charakteristiku Test integrity .41 .09 Integritu Strukturovaný rozhovor .51 .12 Kompetence, integritu, motivaci… Assessment centrum .37 .02 Kompetence, integritu, GMA… Minulé výsledky práce .45 .07 Zkušenosti Zkušební doba .44 .07 Délka praxe .18 .03 Zkušenosti Schmidt a Hunter, 1998 Trychtýřový postup I. Vhodně formulovaná nabídka zaměstnání II. Výběr podle životopisů III. Telefonický rozhovor IV. Testy odborných znalostí V. Behaviorální interview Klesápočetzapojenýchuchazečů Rostefinančníačasovánáročnostmetod Příklad: Výběrový rozhovor: validita Korigovaná prostá korelace Korigovaná parciální korelace Zácvik tazatelů .41** 0.16 Standardizace .31** 0.04 Zápis poznámek .36** -0.09 Individuální vs. panelový -0.05 -0.16 Míra struktury .63** Huffcutt a Woehr, 1999 • Zacvičený tazatel • Předem daná kritéria • Kritéria relevantní k pozici • Předem připravené otázky k posouzení kritérií • Doplňující otázky směřující do hloubky • Nenávodné otevřené otázky • Záznam odpovědí • Vyhodnocení porovnáním záznamu s kritérii Behaviorální interview • Nejlepším prediktorem budoucího chování je minulé chování • Polo-strukturovaný rozhovor zaměřený na předem vybrané kompetence • Otevřené otázky na minulé chování • Doptávání se na konkrétní příklady • Hledání důkazů a protidůkazů Modelová situace Jste majitelem malého obchodu se zbožím pro leváky. Přichází naštvaný zákazník, a chce vrátit peníze za nůžky, protože s nimi nejde stříhat pravou rukou. Koupil si je před třemi měsíci. Nůžky se prodávají zatavené v jednorázovém obalu, který se otevřením zničil. Jak byste v takové situaci zareagoval? Pojďme si tuto situaci zahrát. Já budu hrát zákazníka. Assessment centrum VÍCE METOD RŮZNÉ METODY ZÁZNAM PROJEVŮ CHOVÁNÍ NEZÁVISLÍ POZOROVATELÉ MODELOVÉ SITUACE INTEGRACE POZOROVÁNÍ VALIDNÍ HODNOCENÍ ÚČASTNÍKŮ Principy AC 1. VÍCE OČÍ 2. RŮZNÉ ÚHLY POHLEDU Menší vliv chyb hodnotitele → více pozorovatelů Každému sedne něco jiného → různé situace 3. ZMĚNA V ČASE Různá výkonová křivka → více hodin nebo dnů trvání Příklad AC 08:00 Porada hodnotitelů 09:00 Přivítání, představení 09:15 Skupinové řešení logického úkolu 10:00 Skupinový kreativní úkol 10:45 Přestávka 11:00 Řešení konfliktu dvou skupin 12:00 Oběd 13:00 Dvě individuální modelové situace + interview nebo: Psychodiagnostické a profesní testy 16:00 Zpětná vazba, rozloučení 16:15 Porada hodnotielů 19:00 Ukončení AC GMA testy Vícedimenzionální • Test struktury inteligence (I-S-T 2000 R) • Analýza struktury inteligence (ISA) • Test struktury inteligence (INSBAT) Jednodimenzionální • Abstraktní myšlení Basic • Adaptivní matricový test • Scales cls • Vídeňský matricový test • Ravenovy progresivní matice (pro pokročilé) Do češtiny přeložené a validizované metody dle Seitla (2015) 11 subtestů, normy z let 2012-2013 Administrace tužka-papír nebo PC 77-124 minut Test integrity Dotazník, 36 otázek, 7,5 minuty průměrná administrace, vnitřní konzistence > .85 Nejčastější výběrové metody Samovýběr: • Inzerování požadavků na uchazeče Personální „anamnéza“: • Životopis • Motivační dopis • Dotazník k předchozím zkušenostem • Ověřování referencí Výběrové rozhovory: • Telefonický rozhovor • Nestrukturovaný výběrový rozhovor • Situační výběrový rozhovor • Behaviorální interview Modelové situace: • Praktický úkol (work sample test) • Dílčí modelové situace • Assessment centrum* Psychologické testování: • GMA testy • Výkonnostní testy (např. pozornosti) • Testy integrity • Osobnostní dotazníky • Testy odborných znalostí (např. testy znalostí, jazykové testy) • Dotazníky k měkkým kompetencím • Projektivní metody Výběr v reálné situaci: • Stáže • Trainee programy • Studentské soutěže • Sledování vlastních perspektivních zaměstnanců • Headhunting *může obsahovat i psychodiagnostiku a výběrový rozhovor Doporučené zdroje Děkuji za pozornost…