Logistika v organizační struktuře Organizační struktura jako podmínka výkonnosti Dovednosti pracovníků a jejich motivace Vývoj organizačních struktur Vývoj organizačních struktur Přístupy k organizačním strukturám pro logistiku Neexistuje jednoznačné pravidlo volby organizačního začlenění logistiky do podniku! Otázka centralizace logistiky – přínosy: 1. Reduction of potential duplication of effort. 2. Leveraging of volume purchases 3. Consolidation 4. Transportation savings 5. Allowance of specialization 6. Reduction of suppliers’ costs 7. Improved inventory control 8. Lower administrative costs 9. Centralized control 10. Reduction in the costs of services Přístupy k organizačním strukturám pro logistiku ̶Jednosměrné přístupy - manažer logistiky ve vedení podniku, koordinátor, štábní útvar, maticová struktura… ̶Přístupy podle „životního cyklu“ logistických činností v podniku – Výhody a nevýhody určitého organizačního uspořádání na konkrétní situaci podniku. Nicméně, podniky v určitém stádiu mají odlišné problémy a tak určité org.uspořádání může být více či méně vhodné ̶Kontingenční přístupy - důraz na ambivalentní a situačně podmíněné chování organizací a jejich členů ̶ Kontingenční přístup (Persson) Tři faktory určující org. strukturu logistiky v podniku: 1.Předpověditelnost logistických úkolů – (produkce na sklad, produkce na zakázku) – míra formalizace koordinačních mechanizmů 2.Počet rozhodovacích míst (objektů) v logistice podniku – souvisí s velikostí organizace, počtem produktů a jejich složitostí (komplexností), počtem komponent. – funkční versus procesní organizace 3.Samostatné rozhodovací oblastí v logistice podniku – samostatné produktové skupiny, produkční technologie, cílové trhy či geografické lokace. – samostatná zodpovědnost a rozhodovací mechanizmy (org. podle produktů, uplatnění divizí) versus integrovaná zodpovědnost a rozhodovací mechanizmy 4. Kritéria volby mezi štábním útvarem, centrálním útvarem a maticovou organizační strukturou pro logistiku Kritéria volby mezi nižší a vyšší formou centrálního útvaru logistiky Logistika v maticovém uspořádání produktově orientovaném Logistika v maticovém uspořádání funkčně orientovaném Lze sloužit dvěma šéfům? Práce ve skupinách 1.Zakreslete organizační strukturu dm drogerie markt, s.r.o. 2.Zhodnoťte výhody a nevýhody umístění logistiky v organizační struktuře SC design SUPPLY CHAIN DESIGN Phase I Phase I questions ̶Who are the organisation’s end customers and what are the exact needs of the end customers? ̶What are the market winners that will win end customers’ orders? ̶Does the organisation have a value proposition that will meet the needs of the end customers? ̶Does the organisation possess the necessary core competencies to provide the necessary value proposition? ̶How predictable is the market demand for the product? Phase II: Selecting a supply chain strategy - Agile or lean? 19 AGILE LEAN High Low Low High Volume per variant “Lean” works best in high volume, low variety and predictable environments. “Agility” is needed in less predictable environments where the demand for variety is high. Phase II: Selecting a supply chain strategy - Agile or lean? The concept of Agility ̶Market sensitive ̶Supply chain is capable of reading and responding to real demand ̶Virtual ̶Information-based supply chain, rather than inventory-based. Agile supply chain The concept of Agility ̶Network based ̶EDI and internet enable partners in the supply chain to act upon the real demand ̶Process integration ̶Collaborative working between buyers and suppliers, joint product development, common systems and shared information Agile supply chain The concept of Agility ̶Demand characteristics and supply capabilities end-customers become more knowledgeable about product Lean supply chain Agile supply chain 1980’s 1990’s Efficiency, cost Responsiveness Focus The concept of Agility Source: Mason-Jones, Naylor and Towill (2000), Engineering the leagile supply chain Source: Martin, Christopher and Denis Towill, An integrated model for the design of agile supply chains ̶Application of leagility: the Pareto curve approach Hybrid strategies: The decoupling point 28 Lean Agile ● Forecast at generic level ● Economic batch quantities ● Maximise efficiencies ● Demand driven ● Localised Configuration ● Maximise effectiveness Strategic Inventory Bod rozpojení 4 Generic supply chain strategies 30 Lean Plan and optimise Hybrid De-couple through postponement Kanban Continuous replenishment Agile Quick Response Predictable Unpredictable Demand characteristics Phase II: Selecting a supply chain strategy - Agile or lean? The critical questions: ̶What is the organisation’s position in terms of the decoupling point? ̶Which supply chain strategy should be adopted by the organisation? Phase III: Scoping the supply chain structure Configuration of the supply chain’s structure, processes and operations: ̶Supply chain partners – Identifying and collaborating with only the critical primary supply chain members ̶Supply chain drivers that determine the performance of the supply chain: ̶Facilities (role, location, capacity, flexibility; centralization) ̶Inventory (level of inventory) ̶Transportation (responsiveness : fast, flexible, expensive transport) ̶Information (value analysis) ̶Sourcing (make or buy) ̶Pricing (depends on service level) ̶ Phase III: Scoping the supply chain structure Supply chain key performance indicators ̶Agile supply chains should adopt KPIs that focus primarily on service levels (and availability) ̶lean supply chains should use KPIs that focus primarily on cost. Phase III: Scoping the supply chain structure Key questions: ̶Who are the critical supply chain members that the organisation needs to collaborate with and are these relationships being managed? ̶How should the supply chain drivers be managed to be in line with the organisation’s supply chain strategy? ̶Which supply chain KPIs should the organisation focus on? SC STRATEGIE v e-commerce ̶Pokud odhlédneme čistě od rozdělení dle pozice de-coupling pointu, nelze jasně oddělit, zda se jedná o agilní či lean SC. Vykazují často znaky všech. ̶Odlišení na základě produktu v SC, logistických činností a způsobu koordinace To platí i pro e-commerce. On the basis of the research carried out, it was found that companies do not generally have chains unambiguously profiled as lean or agile. ̶ Co se produktu týče, přeci jen je čím dál větší snaha dostat nové produkty k zákazníkům, které jsou méně a méně standardizované. Proti lean strategii. Ale právě e-commerce umožňuje dosáhnout obojeho (lena i agile). Zákazník si vybírá způsob doručení, platby, ferkvenci informací, jaké chce dostávat. Snaha mít co nejvíce upstream, aby byli agilní, na druhoi stranu díky mass, je možné snižovat náklady. Na druhou stranu e-commerce – vznikají výzmané náklady na vrácení zboží (až 70% produktů se vrací). Digitalizace informací k produktu ̶ E-commerce, snaha minimalizovat náklady, protže ubírají na hodnotě, ale také zvýšit spokojenost zákazníka. Je gřeba představit rlzné technologie, které k tomuto přispívají. Neprodává se produkt, ale slib splnit objednávku. Nejen produkt, ale všechny ostatní činnosti hlavně spojené s informacemi jsou důležité. Besides door-to-door delivery, the customer can pick up the shipment at a PUDO (PickUp, Drop Off) point, from a self-service terminal (e.g. parcel lockers) or at a bricks and mortar store. Returns of the purchased goods may be carried out in a similar way. In addition, payment for the purchases can be made during the fulfilment of the order, but also upon collection of the shipment from the courier (cash on delivery) or the self-service terminal (Kawa, 2017). The important solution in e-commerce logistics affecting the agile supply chain is the Track & Trace (T&T) system which enables to monitor the vehicles in real time. It can also get complete statistical information about the quality of the services provided. Thanks to this system, the customer has a possibility to dynamically change the time and place of delivery. Ale snaha o automatizaci Na druhou stranu robotizace přispívá k leans trategii, pick up by rezeviver, přepravníky, třídiče, mezipatra, úspora úložného prostoru, regál k pickerovi (carry pick), použití robotů ̶ E-commerce objednávka i dle času. I díky využití smartphonů. Koncept sdílení zdrojů – sharing economy. cars belonging to other companies or private persons are used to transport consignments. Similarly, free storage space is made avail- able. This concept is based on the assumption that ‘access is better than ownership’ – dáme jídlo rozváží pro více klientů. Někdo jede autoem, něco vyzvedne, hobbymarkety Trendy ovlivňující e-commerce strategie ̶Technologické – 3D tiskárny ̶Sociální – věková struktura (podpora lean i agile), národnostní diverzita (znesnadňuje lean) ̶Green supply chain – „zelenost“ třeba rozvíjet na individuální úrovni s ohledme na rychle se měnící procesy v e-commerce; rozvoj formalizovaných řešení (cleaner production, Emas, ISO 14001) ̶ 3D zjednodušuje SC, možnost agilní, vyrobí se někde na základě poptávky, bez skladování, na druhou stranu tzv. mass customizace, takze lze snižovat náklady. Transportní náklady klesají Díky věku – bude třeba hledat řešení – dostane se na místo, na druhou stranu je důležitá cena ̶ Technologie podporující rozvoj agile strategií ̶ECR - Efficient consumer response ̶VMI – vedndor managed inventory ̶CPFR Collaborative planning, forecasting, replenishement