podpůrné programy rozvoje a vzdělávání zaměstnanců na pracovišti Personální management Tomáš Ondráček úvod úvod TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 2 / 49 úvod otázky Co? osobní rozvoj a vzdělávání Proč? cíle osobního rozvoje Jak? metody Omezení? TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 3 / 49 Co? Co? TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 4 / 49 Co? rozdíly mezi vzděláváním a rozvojem vzdělávání vs. rozvoj krátkodobý čas dlouhodobý specifický cíl obecný pozice zaměření osoba aktuální dovednosti budoucí skupiny počet jednotlivec organizace odpovědnost/přínos osoba TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 5 / 49 Co? vybrané metody plánování zkušeností (EX) plánování osobního rozvoje (PD) mentorování e-learning koučování TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 6 / 49 Proč? Proč? TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 7 / 49 Proč? cíle EX a PD více zapojení a produktivní zaměstnanci nižší míra absentismu vyšší kvalita práce lepší vztahy mezi pracovníky i se zákazníky TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 8 / 49 Jak? Jak? TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 9 / 49 Jak? plánování zkušeností (EX) a osobního rozvoje (PD) plánování zkušeností (EX) a osobního rozvoje (PD) TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 10 / 49 Jak? plánování zkušeností (EX) a osobního rozvoje (PD) fáze EX (Qualtrics, 2021) TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 11 / 49 Jak? plánování zkušeností (EX) a osobního rozvoje (PD) oblasti EX prostředí technologie/nástroje kultura TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 12 / 49 Jak? plánování zkušeností (EX) a osobního rozvoje (PD) nastavení EX shromáždění dat analýza s cílem na porozumění holistický pohled zkoumání nezvyklostí a extrémů zapojení skrz celou organizaci návrhy změn aplikace ověřování TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 13 / 49 Jak? plánování zkušeností (EX) a osobního rozvoje (PD) PD návaznost na EX doplnění osobnostních sebe-hodnocení a hodnocení zjištěních organizačních potřeb vytvoření návrhů na techniky rozvoje aplikace ověřování TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 14 / 49 Jak? plánování zkušeností (EX) a osobního rozvoje (PD) PD možnosti spojení se s dalšími firmami v oboru aktivní nabídka a pobídky pro zaměstnance využití nových technologií inovativní nástroje TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 15 / 49 Jak? plánování zkušeností (EX) a osobního rozvoje (PD) plán EX (Qualtrics, 2021) TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 16 / 49 Jak? plánování zkušeností (EX) a osobního rozvoje (PD) vztah EX a PD EX holistické PD individuální EX vychází z CX PD vychází z humanistických přístupů PD by mělo navazovat na EX TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 17 / 49 Jak? mentorování mentorování TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 18 / 49 Jak? mentorování cíle mentorování seznámení vzdělání začlenění partnerství TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 19 / 49 Jak? mentorování podmínky mentorování důvěryhodnost odbornost a znalost uvážlivost ochota spolupracovat TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 20 / 49 Jak? mentorování diskuze: výhody a nevýhody mentorování Setkali jste se s mentorováním? Vyhovovalo Vám? Jaké jsou výhody a nevýhody mentorování? TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 21 / 49 Jak? mentorování výhody a nevýhody mentorování (E&C, 2021) TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 22 / 49 Jak? e-learning e-learning TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 23 / 49 Jak? e-learning e-learning technické nástroje technické dovednosti pasivní, aktivní, semi-aktivní TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 24 / 49 Jak? e-learning diskuze: výhody a nevýhody e-learningu Vyhovuje Vám? Jaké jsou výhody a nevýhody e-learningu? TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 25 / 49 Jak? koučování koučování TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 26 / 49 Jak? koučování koučování (Ennis et al., 2003: 48) Executive coaching is a one-on-one, customized development process benefiting the leader and his/her organization. Working with goals defined by both the leader and the organization, a qualified and trusted coach uses various coaching methods and feedback data to develop the leader’s capacity for current and future leadership. This coaching is guided by the coaching partnership (leader, organization, and coach) to achieve maximum impact. koučování Exekutivní koučování je jeden na jednoho zaměřený proces rozvoje využívající různorodých metod za cílem rozvoje dovedností a schopností vedoucích. TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 27 / 49 Jak? koučování základní dovednosti a znalosti: psychologie (Stern, 2004: 156) individual assessment individual differences adult learning organizational behavior change management organizational systems theory leadership interpersonal and group dynamics motivation organization development TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 28 / 49 Jak? koučování základní dovednosti a znalosti: organizace (Stern, 2004: 156) familiarity with the language, history, and current conditions of the business environment strategic and tactical planning and implementation organizational communication business ethics technology business functions TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 29 / 49 Jak? koučování základní dovednosti a znalosti: další (Stern, 2004: 156) conflict mediation development of values, vision, and mission quality and process management team development/building board relations labor relations video feedback career development organization restructuring work–life balance stress management TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 30 / 49 Jak? koučování základní principy (Ennis et al., 2003) orientace na systém orientace na výsledek orientace na podnik kolaborace kompetence integrita rozumnost v úsudcích TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 31 / 49 Jak? koučování diskuze: výhody a nevýhody koučování Měli jste nebo máte kouče? Jaké jsou výhody a nevýhody koučování? TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 32 / 49 Jak? dotazování dotazování TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 33 / 49 Jak? dotazování dotazování: základní principy otevřené nenávodné nehodnotící TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 34 / 49 Jak? dotazování dotazování PD: příklady otázek I/II Co tě dělá šťastným? Z čeho máš radost? Co tě naštve? Jaké máš dobré zvyky? A jaké špatné? Zkus se popsat v 5 slovech. Jak by tě popsali jiní v 5 slovech? Jak tě ostatní vidí? Jsi s tím spokojený? V čem jsi dobrý? Co ti jde? Co tě baví? Co se ti zatím v životě povedlo? Co se ti nepovedlo? (5) Čeho se bojíš? Jaké máš koníčky? Kdo je tvým vzorem? Kým a čím bys chtěl být? TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 35 / 49 Jak? dotazování dotazování PD: příklady otázek II/II S čím bys chtěl pomoci? S čím bys mohl pomoci ty? Co bys rád zlepšil? TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 36 / 49 Jak? dotazování dotazování: magická otázka TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 37 / 49 Jak? dotazování dotazování: magická otázka Co by se muselo změnit, aby ... TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 37 / 49 Jak? dotazování dotazování: kouzelná žádost TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 38 / 49 Jak? dotazování dotazování: kouzelná žádost Prosím, zkus přeformulovat ... TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 38 / 49 Jak? dotazování zpětná vazba motivy čas pravidelnost forma konkrétnost kritika názor cíl pochvala TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 39 / 49 Jak? dotazování zpětná vazba: dobrá praxe v každé zprávě vždy ocenění (důvěra) vždy upozornit na chyby (spravedlivost) spravedlivé odměny za nadstandardní výkon kritika obecná, pochvaly konkrétní TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 40 / 49 Jak? dotazování zpětná vazba: Feedback-Friendly Culture (Baker, Perreault, Reid, & Blanchard, 2013) podpora vzdělávání důvěra dialog TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 41 / 49 Jak? gamifikace gamifikace TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 42 / 49 Jak? gamifikace principy konceptuální výzvy produktivní selhávání uvážlivá kalibrace ocenění výdrže budování sebedůvěry zvyšování vnitřní motivace dostupnost deep learning TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 43 / 49 Jak? gamifikace návrh gamifikace (Gamification Design, 2010) TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 44 / 49 omezení omezení TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 45 / 49 omezení omezení Jaká jsou obecná omezení PD a vzdělávání? TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 46 / 49 závěr závěr TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 47 / 49 závěr přehled Co? osobní rozvoj a vzdělávání Proč? zvyšování zapojení, spokojenosti a produktivity Jak? EX, PD mentorování, e-learning, koučování dotazování gamifikace Omezení? TO ·podpůrné programy rozvoje a vzdělávání ·2021 48 / 49 Zdroje I Baker, A., Perreault, D., Reid, A., & Blanchard, C. M. (2013). Feedback and organizations: Feedback is good, feedback-friendly culture is better. Canadian Psychology/Psychologie canadienne, 54(4), 260. E&C. (2021, May). 25 key pros & cons of mentoring. Retrieved from https://environmental-conscience.com/mentoring-pros-cons/ Ennis, S., Stern, L., Yahanda, N., Vitti, M., Otto, J., Hodgetts, W., et al. (2003). The executive coaching handbook. wellesley, ma: The executive coaching forum. Gamification design. (2010, Oct). Retrieved from https://stratsynergy.wordpress.com/gamification-design/ Qualtrics. (2021, May). What is ex? ultimate guide to employee experience in 2021. Retrieved from https://www.qualtrics.com/experience-management/employee/employee-experience/ Stern, L. R. (2004). Executive coaching: A working definition. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 56(3), 154.