Institut für Unternehmensführung Forschungsschwerpunkt Personalwirtschaft Analýza (diagnostika) potenciálu CKH_PEMA JS 2021 InstitutfürUnternehmensführung ForschungsschwerpunktPersonalwirtschaft : Dlouhodobá aktuálnost a relevance tématu v praxi Podle Sargese (2000) jsou pro plnění funkcí v top-managementu způsobilí pouze ti kandidáti, kteří jsou „dobří“ v testech měřících tradiční kognitivní, motivační a interpersonální charakteristiky. Pravděpodobnost nalezení někoho z běžné populace, který splňuje tyto požadavky, se blíží nule. "... požadavky kladené na top-manažery se exponenciálně zvýšily. A budou se nadále zvyšovat – protože globalizace činí korporace komplexnějšími a netransparentními; protože technologické zvraty se konají po uplynutí stále kratších časových období; protože finanční trhy zajišťují bezprecedentní trvalý přetlak.“ (Manager Magazin, 2001) InstitutfürUnternehmensführung ForschungsschwerpunktPersonalwirtschaft : Jaké nástroje se používají v praxi? Validit t Verfahren untere mittlere obere untere mittlere obere Analyse der Bewerbungsunterlagen 98 97 93 .18 (Reilly/Chao, 1992) Strukturiertes Interview durch Personalabteilung 57 58 49 65 66 52 .29-.35 (Pulakos/Schmitt/ Whitney/Smith,1996) Unstrukturiertes Interview durch Fachabteilung 53 48 45 39 37 29 .05-.25 (Arvey/Campion, 1982) Unstrukturiertes Interview durch Personalabteilung 40 47 35 26 26 24 .05-.25 (Arvey/Campion, 1982) Strukturiertes Interview durch Fachabteilung 36 37 35 53 48 43 .29-.35 (Pulakos/Schmitt/ Whitney/Smith, 1996) Biografischer Fragebogen 16 15 15 2 2 1 .35 (Schmidt/Hunter, 2000) AC 14 15 12 30 30 17 .36 (Schmidt/Hunter, 2000) Arbeitsproben/Fallstudien 9 9 8 8 6 2 .30 (Schuler 1993) Pers nlichkeitstest 7 8 5 5 5 7 .15-.40 (Hossiep, 2001) Leistungstest 4 3 2 3 2 1 .14-.25 (Trost/Frey, 2000) Intelligenztests 4 2 0 2 2 2 .51 (Schmidt/Hunter, 2000) interne Personalauswahl (Studie 2003) externe Personalauswahl (Studie 1993) InstitutfürUnternehmensführung ForschungsschwerpunktPersonalwirtschaft : Četnost použití a validita diagnostických postupů Ranking Rangreihe nach H ufigkeit Rangreihe nach Relevanz Rangreihe nach Validit t 1 Einzelgespr ch Einzelgespr ch Intelligenztests 2 Gruppengespr ch Gruppengespr che Pers nlichkeitstests 3 Arbeitsproben Arbeitsproben Biografische Frageb gen 4 Biografische Frageb gen Pers nlichkeitstest Arbeitsproben 5 Pers nlichkeitstests Intelligenztests Gespr chsformen: Einzelund Gruppengespr che Proč praxe nepoužívá vědecky založené metody, i když je možné prokázat, že správné použití diagnostických metod umožňuje lepší prognózy profesního úspěchu než jakýkoli jiný přístup? InstitutfürUnternehmensführung ForschungsschwerpunktPersonalwirtschaft : Testy v oblasti analýzy potenciálu 1. Klasifikace • Testy intelektuálního výkonu (testy schopností, inteligence a výkonnosti) • Testy osobnosti 2. Rozpor: vysoká validita – nízké využití InstitutfürUnternehmensführung ForschungsschwerpunktPersonalwirtschaft : Příklad: Všeobecný test inteligence 1. Nenákladný 2. Vysoká prognostická validita s ohledem na profesní úspěch (nezávislost na stupni profesní zkušenosti) 3. Důležitý prediktor pro vzdělávání se v profesní oblasti 4. „Nadprůměrně vysoká inteligence “ => základ pro vysokou úroveň v kompetenci řešit problémové situace 5. Cílová skupina vedoucí pracovníci: pozitivní souvislost mezi výpovědní hodnotou inteligenčního testu a komplexitou práce • 0,23 u nevyučených pracovníků • 0,58 v akademických povoláních a manažerských činnostech 6. Přídavný zisk informací skrze využití Assessment Centra: ca. 2%tní zisk validity InstitutfürUnternehmensführung ForschungsschwerpunktPersonalwirtschaft : Příklad: Testy osobnosti 1. Definice: „Testy osobnosti jsou nástroje k měření emočních, motivačních, interpersonálních a postojových charakteristik.“ (Weinert, 1995) 2. Velký význam u cílové skupiny vedoucích pracovníků 3. Problém „sociální “ validity: Obavy z pronikání do oblastí osobnosti, které nemají nic společného s profesním výkonem 4. Otázka: Hraje „úsudek o druhém“ (autoritářský, nejistý, rozhodný,....) při přijímání zaměstnanců nějakou roli? InstitutfürUnternehmensführung ForschungsschwerpunktPersonalwirtschaft : Požadavky praxe (1) 1. Validita postupů: Konkretizace budoucích požadavků na zaměstnance / vedoucí pracovníky PROBLÉM: „budoucnost se často ukázala jinak, než se myslelo“ (Rosenstiel, 2000, s. 19) Þ My diagnostikujeme DNES potenciál pro zvládání úkolů ZÍTŘKA! Þ MY neznáme – nebo alespoň ne v detailu – „CO “ (předmět diagnózy)! InstitutfürUnternehmensführung ForschungsschwerpunktPersonalwirtschaft : Odpověď vědy (1a) Koncentrace na všeobecné prediktory zdatnosti (základní kompetence, klíčové kvalifikace) 1. Základní požadavky podle Rosenstiela (2003): • Nadprůměrná inteligence • Interpersonální kompetence (zacházení s rozdílností) • Schopnost a připravenost se vzdělávat a učit • Flexibilita • Vysoká motivace – hledat výzvy InstitutfürUnternehmensführung ForschungsschwerpunktPersonalwirtschaft : Odpověď vědy (1b) Koncentrace na všeobecné prediktory zdatnosti (základní kompetence, klíčové kvalifikace) 2. Základní požadavky podle Sargese (2000): POTENCIÁL SE VZDĚLÁVAT A UČIT • Schopnost a ochota se vzdělávat a učit • Adaptační potenciál v kognitivních, motivačních a sociálních oblastech kompetence • Schopnost se vzdělávat a učit: Velká souvislost mezi inteligencí a profesním úspěchem • Ochota se vzdělávat a učit: Důkazy z výzkumu vysoce talentovaných osob InstitutfürUnternehmensführung ForschungsschwerpunktPersonalwirtschaft : Požadavek praxe (2) 2. Vývoj postupů, které ve stejné míře zohledňují vědecká a pragmatická kritéria kvality Þ Vědecká kritéria kvality: Objektivita, reliabilita a validita Þ Pragmatická kritéria kvality: Hospodárnost, praktikabilita, férovost, akceptance InstitutfürUnternehmensführung ForschungsschwerpunktPersonalwirtschaft : Odpověď vědy (2) Kritérium kvality „UŽITEČNOST “ (Bachman/Palmer, 1996) 1. Měla by být maximalizována celková užitečnost testu, nikoli jednotlivé komponenty 2. Jednotlivé složky testu nesmí být posuzovány izolovaně, ale spíše s ohledem na jejich kombinovaný účinek 3. Výchozím bodem pro určení „významu“ jednotlivých složek testu je aplikační situace (cíle, přínosy, ...) InstitutfürUnternehmensführung ForschungsschwerpunktPersonalwirtschaft : Požadavek praxe (3) 3. Kritérium probace (osvědčení se) - stanovení kritérií profesního úspěchu Þ Obsahově: CO znamená úspěch vedoucího pracovníka? Jaká kritéria můžeme použít k operacionalizaci výkonu vedoucího? Þ Metodicky: JAK můžeme zkontrolovat, zda jsou vybraní pracovníci / vedoucí pracovníci skutečně úspěšnější než ti nevybraní? InstitutfürUnternehmensführung ForschungsschwerpunktPersonalwirtschaft : Odpověď vědy (3) 1. Obsahově: Využití poznatků z oblasti výzkumu leadershipu (Jak je úspěch leadera definován v jednotlivých paradigmatech výzkumu?) • Problém: Existují obecná kritéria profesního úspěchu nebo je třeba je přizpůsobit konkrétním požadavkům? • Příklad obecného kritéria z normativního modelu vedení od Vroom / Yetton: Přizpůsobení daného chování aktuální situaci. • Validita: U vedoucích pracovníků, kteří jednají podle normativního modelu, se pravděpodobnost úspěchu zvyšuje přibližně o 30%. 2. Metodicky: Longitudiální studie a kontrolní studie