Adobe Systems jaro 2021 Víceleté rozpočtování MPR FIUC 2021 Ing. Jiří Velinský,15. 3. 2021 Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 2 Program I. ̶rozcvička ̶víceleté rozpočtování ̶důvody pro víceleté rozpočtování ̶možné problémy ̶předpoklady úspěšného víceletého rozpočtování ̶metody střednědobého prognózování ̶střednědobý výhled rozpočtu na úrovni ÚSC ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 3 Program II. ̶obsah střednědobého výhledu rozpočtu ̶typy víceletých rozpočtů ̶výhody používání střednědobých výhledů rozpočtu ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 4 Víceleté rozpočtování ̶V Česku má víceleté finanční řízení formu střednědobého výhledu rozpočtu ̶MMF či Světová banka hovoří o víceletých výdajových (fiskálních) rámcích, které jsou aplikovány zejména na národní úrovni ̶využívají se zejména při reformách řízení veřejných výdajů v tranzitivních a rozvojových zemích (Malawi, Mauritius, Ghana, Zair, Uganda) ̶v zemích OECD byl víceletý rozpočet uplatňován od 70. – 80. let 20. století ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 5 Důvody pro víceleté rozpočtování I. ̶vyžaduje, aby vlády vyjádřili jasně cíle a priority svých politik ̶ ̶signalizuje, zda jsou realizované politiky a jejich dopady v souladu s definovanou fiskální strategií vlády ̶přesouvá pozornost z roviny rozhodování o detailních výdajích do roviny změn celých politik ̶ ̶vytváří fiskální meze v nichž se mohou roční výdaje rozpočtu pohybovat a tím podporuje fiskální disciplínu a alokaci zdrojů dle priorit ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 6 Důvody pro víceleté rozpočtování II. ̶podporuje efektivnost v alokaci veřejných prostředků, nutí politiky vyjádřit priority a ochotu je financovat. Informuje ostatní subjekty, a tím zvyšuje předvídatelnost jednání vlády ̶ ̶ ̶zajišťuje kontinuitu v rozpočtovém procesu. Při rozhodování o ročním rozpočtu jsou diskuse vedeny v kontextu střednědobé fiskální strategie a priorit realizovaných politik ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 7 Možné problémy víceletého rozpočtování I. ̶přílišné spoléhání na odhady budoucích příjmů a výdajů při tvorbě ročního rozpočtu může vést k neflexibilitě a setrvačnosti v tvorbě fiskální politiky ̶příliš optimistické víceleté projekce mohou být využity ke schválení veřejných výdajů, které by jinak schváleny nebyly ̶tento přístup k rozpočtování může být příliš náročný - může odvést pozornost a zdroje od důležitých cílů při vytváření ročního rozpočtu. ̶může se jednat jen o seznam přání, který nebude ročními rozpočty naplňován. ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 8 Možné problémy víceletého rozpočtování I. ̶přílišné spoléhání na odhady budoucích příjmů a výdajů při tvorbě ročního rozpočtu může vést k neflexibilitě a setrvačnosti v tvorbě fiskální politiky ̶příliš optimistické víceleté projekce mohou být využity ke schválení veřejných výdajů, které by jinak schváleny nebyly ̶tento přístup k rozpočtování může být příliš náročný - může odvést pozornost a zdroje od důležitých cílů při vytváření ročního rozpočtu. ̶ ̶může se jednat jen o seznam přání, který nebude ročními rozpočty naplňován. ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 9 Úspěšné fungování víceletého rozpočtování I. ̶deklarovaná politická podpora procesu víceletého rozpočtování ̶procesy rozpočtové kontroly, rozpočtových procesů a metod ̶jasně definované rozvojové priority a cíle obce ̶jasně definované víceleté projekty a zabezpečované služby ̶obec využívá nástrojů dlouhodobého strategického a finančního řízení ̶metodika tvorby odhadů budoucích příjmů a výdajů ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 10 Úspěšné fungování víceletého rozpočtování II. ̶postupy zabezpečující informování o průběhu politik a procesů ̶zpracování víceletého rozpočtu je variantní ̶víceletý rozpočet je zpracováván jak pro kapitálovou, tak pro běžnou část rozpočtu ̶dokument je zpracován ve srozumitelné formě ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 11 Metody střednědobého prognózování ̶ ̶expertní metoda ̶techniky časových řad ̶deterministické techniky ̶ekonometrické prognózování ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 12 Střednědobý výhled rozpočtu na úrovni ÚSC I. ̶nástroj ÚSC sloužící pro střednědobé finanční plánování rozvoje jeho hospodářství ̶sestavuje se na základě přijatých závazků a uzavřených smluvních vztahů zpravidla na období 2-5 let následujících po roce, na který se sestavuje roční rozpočet ̶obsahuje souhrnné základní údaje o příjmech a výdajích, zejména o dlouhodobých závazcích a pohledávkách, o finančních zdrojích a potřebách dlouhodobě realizovaných záměrů ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 13 Střednědobý výhled rozpočtu na úrovni ÚSC II. ̶u dlouhodobých závazků se uvádějí jejich dopady na hospodaření ÚSC po celou dobu trvání závazku ̶ ̶je definován zákonem 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 14 Střednědobý výhled rozpočtu na úrovni ÚSC III. ̶sestavuje se v menší míře podrobnosti než roční rozpočet ̶není pevně dána jeho struktura ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 15 Obsah střednědobého výhledu rozpočtu I. ̶limity výdajů obce na daný účel ̶komentář k rozpočtu a shrnutí rozpočtových politik, které víceletý rozpočet obsahuje ̶analýza rozpočtových příjmů, zvážení možných postupů jejich zvyšování, hledání dalších zdrojů příjmů obce ̶vymezení rozpočtového procesu a stanovení významných dat v jeho průběhu, popis procesů zabezpečujících realizaci víceletého rozpočtu ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 16 Obsah střednědobého výhledu rozpočtu II. ̶vymezení finančních metod a postupů v následujících oblastech: ̶rozpočtování kapitálových výdajů ̶rozpočtování výdajů jednotlivých projektů a způsob jejich financování ̶způsob řízení výdajů a jejich předvídání ̶způsob řízení zadluženosti obce ve vztahu ke kapitálovým výdajům ̶tvorba mimorozpočtových fondů ̶správa grantů, jejich řízení a plánování ̶výkaznictví ̶metodika analýzy příjmů a odhadu jejich výše ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 17 Obsah střednědobého výhledu rozpočtu III. ̶propojení se strategickým plánem obce ̶popis investiční politiky obce ̶dlouhodobou politiku v oblasti řízení dluhu obce ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 18 Typy víceletých rozpočtů ̶propojení rozpočtu a střednědobého výhledu rozpočtu – víceletý rozpočet má charakter finančního plánu, závazně je přijímán pouze roční rozpočet a rozpočtový výhled slouží jako předběžný plán ̶rolující víceletý rozpočet - obsahuje detailní predikce P a V na dva či více následujících let. Přitom jsou však P a V následujícího roku vždy samostatně schvalovány ̶ ̶„tradiční“ zpravidla dvouletý rozpočet - celý dokument je přijímán najednou. Na konci ročního rozpočtového období může být rozpočet zpřesněn a změněn, aby reagoval na případné změny ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 19 Provázanost střednědobého výhledu rozpočtu s dalšími nástroji řízení I. ̶Základním dokumentem při plánování rozvoje obce je strategický plán obce. Vytváří rámce pro tvorbu dalších dokumentů. ̶Střednědobý výhled rozpočtu by měl podávat informace o tom, zda jsou aktivity plánované ve strategickém plánu rozvoje obce realizovatelné, a za jakých podmínek. Vytváří finanční rámec pro jeho realizaci. ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 20 Provázanost střednědobého výhledu rozpočtu s dalšími nástroji řízení II. ̶Je zde ale i opačná vazba. Projednávání strategického plánu za účasti veřejnosti dává jasný signál o prioritách obce a tedy o tom, kam mají směřovat rozpočtové zdroje. ̶Propojení obou těchto nástrojů umožňuje vytvořit racionální systém alokace zdrojů. Vzniká tak rámec v němž jsou hodnoceny jednotlivé politiky a programy obce. ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 21 Výhody používání střednědobého výhledu rozpočtu ̶zlepšení strategického a dlouhodobého plánování obce ̶udržení fiskálního zdraví obce ̶vytvoření a podpora rozpočtových procesů, které se více orientují na vytváření a realizaci jednotlivých obecních politik ̶snížení spoléhání se na jednorázové rozpočtové příjmy a krátkodobé dotace při financování rozpočtových potřeb obce ̶snížení počtu hodin věnovaných práci na rozpočtu ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 22 Výhody používání střednědobého výhledu rozpočtu – dle názoru českých měst ̶přehled o finanční situaci obce, provázanost příjmů a výdajů obce ̶lepší plánování investic - představa o možných zdrojích jejich financování ̶řízení dluhu obce – výše závazků a jejich splácení., představa o maximálním únosném zadlužení obce ̶snadnější příprava rozpočtu města, jeho kvalitnější příprava ̶zlepšení strategického a dlouhodobého plánování obce ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 23 Shrnutí ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 24 Děkuji za pozornost. - Ing. Jiří Velinský - jiri.velinsky@econ.muni.cz