Organizace, zájmové skupiny a jejich vliv na životní prostředí Jana Soukopová Intro nAčkoli politika životního prostředí náleží k nejmladším aktivitám Společenství, v současnosti je prezentována jako jedno z nejdůležitějších témat agendy institucí EU, které významným způsobem zasahuje a ovlivňuje i legislativní dění v dalších oblastech (vnitřní trh, energetika, průmysl, doprava, ochrana spotřebitele, veřejné zdraví, obchodní politika, zemědělství a rozvoj venkova, rybolovná a námořní politika atd.). n Výsledkem je poměrně přísný systém norem a regulací týkající se řady oblastí, který se prostřednictvím legislativní aktivity odpovědných institucí stále více rozvíjí. Snaha sladit technologický rozvoj s ochranou přírodních zdrojů se projevuje v mnoha dimenzích. Impulz nImpulsem ke vzniku různých orgánů a institucí na mezinárodní úrovni, jejichž náplní se stala ochrana životního prostředí, byla první světová Konference o životním prostředí, svolaná Spojenými národy do Stockholmu v roce 1972. Environmentálními problémy, jejichž řešení vyžaduje komplexní přístup přesahující hranice států i kontinentů, se postupně začala vážně zabývat i většina již existujících mezinárodních institucí Instituce a účastníci mezinárodní environmentální politiky nRozhodující úlohu – postavení v oblasti mezinárodní environmentální politiky plní OSN a její instituce, především ¡Program Spojených národů pro životní prostředí (UNEP) ¡OSN pro výchovu, vědu a kulturu (UNESCO), ¡Organizace Spojených národů pro průmyslový rozvoj (UNIDO/, ¡Světová zdravotnická organizace (WHO), ¡Organizace pro výživu a zemědělství (FAO), ¡Světová meteorologická organizace (WMO, ¡Světový ústav zdrojů(WRI), ¡Světová unie pro ochranu zdrojů (IUCN). nProgram OSN pro životní prostředí (UNEP) byl ustaven podle závěrů z první Konference OSN o životním prostředí a rozvoji (1972).Na základě rezoluce Valného shromáždění OSN z 15.12.1975 byla následně ustavena Řídící rada UNEP. Organizace x zájmové skupiny nOrganizace x zájmové skupiny ¡Veřejného sektoru ¡Soukromého sektoru ¡ ¡Ziskového sektoru ¡Neziskového sektoru Ziskový sektor v ochraně ŽP n Zástupci Eko-průmyslu ¡CZ-NACE n38.32-Úprava odpadů k dalšímu využití, kromě demontáže vraků, strojů a zařízení n36.00-Shromažďování, úprava a rozvod vody n46.77-Velkoobchod s odpadem a šrotem n37.00-Činnosti související s odpadními vodami n38.11-Shromažďování a sběr odpadů, kromě nebezpečných n38.12-Shromažďování a sběr nebezpečných odpadů n38.21-Odstraňování odpadů, kromě nebezpečných n38.22-Odstraňování nebezpečných odpadů n38.32-Úprava odpadů k dalšímu využití, kromě demontáže vraků, strojů a zařízení n38.31-Demontáž vraků a vyřazených strojů a zařízení pro účely recyklace n39.00-Sanace a jiné činnosti související s odpady n1.Čistírny odpadních vod n2.Hygienické stanice n3.Sběrné dvory n4.Technické služby n5.Vodovody a kanalizace n Výroba recyklovaného kameniva D:\Data\Recyklace\AZS_98\do prezentace\06.jpg H:\arsm\Výborný\SDO.jpg Zpracovatelské linky, kde dochází k třídění stavebních hmot z demolic a k jejich úpravě na požadované frakce. Eko-inovace nAkční plán pro ekologické inovace (EcoAP) nFóra n nECO-WEB http://www.ecoweb.info/ ¡Příklady nŠetrnější vytápění (peletky, štěpka, topoly, integrované systémy vytápění, aj.) nŠetrnější doprava (hybridní pohony, CNG technologie, aj.) nSONY http://www.sony.cz/hub/eco/ekologicke-produkty/inovace n n České ekologické manažerské centrum nwww.cemc.cz n nOdpadové fórum n n nWaste Forum n n nTřetí ruka n n nEnvi služby n n n n n Neziskový sektor v ochraně ŽP nsubjekty veřejného sektoru, kterými jsou: ¡Ministerstvo životního prostředí; ¡obce; ¡kraje; ¡Fondy (Státní fond životního prostředí); ¡Veřejné instituce (Česká inspekce životního prostředí, Agentura ochrany přírody a krajiny, veřejné neziskové organizace aj. ) nnestátní (soukromé) neziskové organizace2 a nobčané (domácnosti). Organizace veřejného sektoru nMŽP … zajišťuje: zajišťuje: nochranu přirozené akumulace vod; nochranu ovzduší; nochranu zemědělského půdního fondu; nochranu hornického prostředí, včetně ochrany nerostných zdrojů a podzemních vod; nodpadové hospodářství; nmyslivost, rybářství a lesní hospodářství v národních parcích; nvýkon státní geologické služby; nochranu přírody a krajiny; ngeologické práce a ekologický dohled nad těžbou; nochranu vodních zdrojů a ochranu jakosti podzemních a povrchových vod; nstátní ekologickou politiku; nposuzování vlivů činností a jejich důsledků na ŽP, včetně těch, které přesahují hranice státu. Organizace veřejného neziskového sektoru nMinisterstvo životního prostředí www.mzp.cz nMístní Agenda 21 a Udržitelný rozvoj, Agenda 21 www.ma21.cz nCENIA - Česká informační agentura životního prostředí www.cenia.cz nAgentura ochrany přírody a krajiny ČR https://www.ochranaprirody.cz/ nČeská geologická služba www.geology.cz nČeská inspekce životního prostředí www.cizp.cz nČeský hydrometeorologický ústav http://portal.chmi.cz nNárodní síť zdravých měst ČR - NSZM ČR www.nszm.cz nSpráva jeskyní České republiky www.caves.cz nSpráva národního parku České Švýcarsko www.npcs.cz nSpráva Krkonošského národního parku www.krnap.cz nSpráva národního parku Podyjí www.nppodyji.cz nSpráva národního parku a chráněné krajinné oblasti Šumava www.npsumava.cz/ nStátní fond životního prostředí České republiky www.sfzp.cz Orgány státní správy v ochraně přírody nPodle zákona o ochraně přírody a krajiny, vykonávají státní správu v ochraně přírody orgány ochrany přírody, kterými jsou Ministerstvo životního prostředí, Česká inspekce životního prostředí, správy národních parků a chráněných krajinných oblastí a vedle těchto specializovaných úřadů vykonávají státní správu krajské úřady a tři typy obecních úřadů, existujících v České republice (obecní úřady, pověřené obecní úřady a obecní úřady obcí s rozšířenou působností). Kompetence v ochraně přírody a krajiny mají rovněž Ministerstvo obrany a újezdní úřady na území vojenských újezdů a ostatních pozemků sloužících pro účely obrany státu. Organizace veřejného sektoru nKraje ¡prognózy, koncepce a strategie ¡mimo to také: nvymezují a hodnotí regionální systém ekologické stability; nvydávají závazné stanovisko ke schválení lesních hospodářských plánů a hospodářských osnov; nrozhodují o omezení výkonu práva myslivosti a rybářství v přírodních rezervacích; nzajišťují záchranné programy ohrožených zvláště chráněných rostlin a živočichů; nvykonávají státní dozor v ochraně přírody a krajiny; nspolupracující s ostatními úřady a orgány na zajišťování ekologické výchovy a vzdělání a nuplatňují stanovisko k zásadám územního rozvoje z hlediska zájmů chráněných zákonem o ochraně přírody a krajiny. Organizace veřejného sektoru nObce njsou odpovědné za odpadové hospodářství obce; njsou odpovědné za kvalitu vod v obci; nvymezují a hodnotí místní systém ekologické stability; nvykonávají státní dozor v ochraně přírody a krajiny; nukládají pokuty za přestupky a protiprávní jednání; nuplatňují stanoviska k územním plánům, regulačním plánům. NNO http://www.zelenykruh.cz/cz/ (28) nPřednáška Ing. Jakub Dostál n n n n n NNO nMezinárodní unie pro ochranu přírody – IUCN International Union for Conservation of Nature nrok 1948 ve Fontainebleau poblíž Paříže nPoslání IUCN ¡ovlivňovat, povzbuzovat a podporovat státy, státní instituce, akademické ústavy, národní a mezinárodní nevládní organizace na celém světě k ochraně integrity a rozmanitosti přírody a zajistit spravedlivé a udržitelné využívání přírodních zdrojů Občan a jeho role v ochraně a tvorbě ŽP n? Role ? ¡VELKÁ ¡Možnosti dané Aarhurskou úmluvou nZpřístupňování informací o ŽP veřejnosti nAktivní účast veřejnosti v rozhodovacích procesech, týkajících se ŽP nZajištění právní ochrany v záležitostech ŽP n Občan a jeho role v ochraně a tvorbě ŽP nZapojení občana formou ¡účasti na rozhodování správních úřadů ¡účasti na tvorbě aktu správního práva ¡účasti na tvorbě strategických dokumentů ¡zapojení do posuzování vlivu na ŽP (EIA, SEA) KROMĚ TOHO nVlastní přispění k ochraně a tvorbě ŽP ¡Formou nOchrany přírody a krajiny nTřídění odpadů nŠetření energie n…… n ŽP a zájmové skupiny nRůzné zájmy ¡Ziskový sektor ¡Neziskový sektor Elinor Ostrom nVyvinula spolu se svými spolupracovníky svou vlastní metodu institucionální analýzy, jejímž základním nástrojem je IAD Framework (Institutional Analysis and Development Framwork). Tento nástroj umožňuje identifikovat a analyzovat hlavní typy strukturálních proměnných, vyskytujících se v určitých institucionálních uspořádáních, jedná se například o bio-fyzikální podmínky, pravidla hry, charakteristické rysy uživatelských komunit, které ovlivňují fungování těchto celků, motivace jedinců a následky jejich chování n n nDěkuji za pozornost nJ n Zájmové skupiny v OH nVeřejný sektor ¡Obce ¡Svozové společnosti (NO) nSoukromý sektor ¡Svozové společnosti ¡Zpracovatelé odpadu (skládky, spalovny, MBÚ, Bioplynové stanice) ¡RECYKLACE ¡občané ¡ n