Adobe Systems MPV_PVVS Projekty ve veřejné správě ESIF – implementační struktura David Póč, Oddělení pro strategii a projektovou podporu Adobe Systems Programové období 2014-2020 ̶Dohoda o partnerství ̶Snížení počtu operačních programů v komparaci s 2007-2013 ̶Celkem 20 programů z nichž je 8 velkých/sektorových ̶Nahrazení ROPů novým Integrálním regionálním operačním programem IROP ̶Větší provázanost mezi OP – administrativa, spolufinancování ad. Adobe Systems Řídící orgán ̶Hlavní zásadou při využívání prostředků z rozpočtu EU je přísné oddělení linie řídící, platební a kontrolní ̶ ̶Řídicím orgánem se rozumí orgán zodpovědný za účelné, efektivní a hospodárné řízení a provádění programu v souladu se zásadami řádného finančního řízení. ̶ ̶Např. Operační program Zaměstnanost – Ministerstvo práce a sociálních věcí, OP Doprava – Ministerstvo dopravy, OP Výzkum, vývoj a vzdělávání – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Adobe Systems Hlavní funkce Řídícího orgánu ̶Obecně každý ŘO odpovídá za zavedení a udržování řídícího a kontrolního systému v souladu s požadavky Evropské komise, příslušných předpisů ES a národní legislativy: ̶ •zjišťuje zda projekty určené ke spolufinancování z prostředků rozpočtu EU jsou vybírány na základě kritérií relevantních pro daný program •zajišťuje existenci systému pro záznam a uchování účetních záznamů v elektronické podobě pro každou operaci v rámci programu •zajišťuje soulad uskutečňovaných operací s národními pravidly a pravidly ES týkajícími se způsobilosti výdajů, zadávání veřejných zakázek, veřejné podpory, ochrany životního prostředí, rovných příležitostí a zákazu diskriminace •zajišťuje, že příjemci a jiné subjekty zapojené do realizace operací vedou účetnictví či daňovou evidenci dle podmínek uvedených v příslušné metodice •poskytuje Evropské komisy informace, které ji umožní posouzení velkých projektů •….. ̶ŘO má právo své rozhodovací pravomoci delegovat na Zprostředkující subjekty (ZS). Nelze však delegovat celkovou odpovědnost za řízení programů. ̶Konečnou zodpovědnost za implementaci jednotlivých programů nesou ministři, do jejichž působnosti spadá daný program. V případě ROPů je zodpovědnost transponována na jednotlivé předsedy Regionálních rad. Adobe Systems Platební a certifikační orgán (PCO) ̶Platebním a certifikačním orgánem se rozumí orgán zodpovědný za celkové finanční řízení prostředků poskytnutých České republice z rozpočtu EU (resp. ESI fondů) a certifikaci výdajů dle příslušných nařízení k ESIF či dalším fondům. ̶Hlavní funkce PCO: •spravuje prostředky z rozpočtu EU na účtech zřízených u ČNB •vypracovává a předkládá žádosti o průběžné a závěrečné platby Evropské komisi pro všechny programy na základě výkazů výdajů předložených ŘO •přijímá platby z Evropské komise •pro účely certifikace ověřuje řádné fungování řídícího a kontrolního systému na všech úrovních implementace •vytváří a aktualizuje metodické dokumenty pro zavádění certifikace výdajů rozpočtu EU a pro finanční toky a kontrolu prostředků z rozpočtu EU •vrací neoprávněně vyplacené výdaje, včetně úroků z nich, Evropské komisi, nebylo-li v souladu s pravidly ES rozhodnuto o jejich realokaci v rámci programu, ve kterém k neoprávněnému čerpání prostředků došlo •….. Adobe Systems Auditní orgán (AO) ̶Orgán zodpovědný za zajištění provádění auditů za účelem ověření účinného fungování řídícího a kontrolního systému programu a za vykonávání činností v souladu s obecným nařízením k fondům. Funkci AO vykonává aktuálně speciálně zřízený Odbor 52 MF ČR – Auditní orgán. ̶ ̶Hlavní funkce AO: •zajišťuje audit připravenosti řídících a kontrolních systémů programů •předkládá Evropské komisi nejpozději do 12 měsíců od schválení příslušného programu zprávu posuzující nastavení řídících a kontrolních systémů programu včetně stanoviska k jejich souladu s příslušnými ustanoveními právních předpisů ES •předkládá Evropské komisi do 9 měsíců po schválení příslušného programu strategii auditu zahrnující subjekty, které budou audity provádět •zajišťuje provádění auditu ve veřejné správě za účelem ověření účinného fungování řídících a kontrolních systémů operačních programů •zajišťuje provádění auditu ve veřejné správě na vhodném vzorku operací pro ověření výdajů vykázaných Evropské komisi •vydává každoročně pro Evropskou komisi stanovisko k tomu, zda fungování řídícího a kontrolního systému poskytuje přiměřenou záruku, že výkazy výdajů předložené Evropské komisi jsou správné a že související transakce jsou zákonné a řádné •….. ̶AO nese odpovědnost za zajištění výše uvedených činností s tím, že při zachování vlastní odpovědnosti může vybrané činnosti delegovat na další auditní subjekty ̶ ̶Je přípustná pouze jedna úroveň pověření k výkonu výše uvedených činností (tj. auditní subjekt nemůže činnostmi pověřit další subjekt), a to na smluvním základě Adobe Systems Monitorovací výbor (MV) ̶ŘO zřizují MV pro každý program nejpozději do 3 měsíců po vydání rozhodnutí Evropské komise o schválení daného programu. ̶Hlavní funkce MV: •do 6 měsíců od schválení programu posuzuje a schvaluje kritéria (navržená ŘO) pro výběr projektů spolufinancovaných v rámci příslušného programu posuzuje a schvaluje kritéria (navržená ŘO) pro výběr projektů spolufinancovaných v rámci příslušného programu a schvaluje veškeré revize těchto kritérií podle potřeb programování •pravidelně posuzuje pokrok dosažený při implementaci programu, zejména s ohledem na dosažení stanovených cílů •posuzuje a schvaluje výroční a závěrečnou zprávu o provádění před jejím odesláním Evropské komisi •je informován o výroční kontrolní zprávě a o veškerých souvisejících připomínkách vznesených Evropskou komisí po přezkoumání této zprávy •navrhuje ŘO úpravy nebo přezkoumání programu, které by mohly přispět k dosažení jeho cílů nebo zlepšit jeho řízení •….. Adobe Systems Princip financování a kontroly finanční podpory ̶Valná většina finanční podpory je v ČR vyplácena platebními jednotkami ve formě tzv. zálohového financování ̶Metoda plateb ex-post ̶ ̶Všechny náklady musí být prokazatelně doloženy příslušnými doklady (více viz. Zákon o účetnictví) a musí spadat do uznatelných nákladů definovaných v konkrétním operačním programu či Iniciativě ̶ ̶Nutnost efektivní kontroly ze strany samotného příjemce a průběžné audity ze strany řídících a platebních orgánů ̶ ̶Význam principu spolufinancování v 2014-2020 Adobe Systems Účetní a další doklady u jednotlivých příjemců ̶Specifické vedení účetních dokladů – nutnost členění podle základních skupin dané účetní jednotky ̶ ̶Nutnost archivace většiny dokladů i 10 let po obdržení závěrečné platby projektu ̶ ̶Přesné specifikace týkající se osobních nákladů, cestovních výdajů, nákupu zařízení a vybavení či nákupu služeb ̶ ̶Problematičnost tzv. neuznatelných výdajů – úroky z půjček, vedení běžného účtu, některé daně (např. daň silniční či daň z nemovitostí), výdaje na práce či školení povinné ze zákona Adobe Systems Problematika veřejné podpory ̶Obecně je samozřejmě tato forma podpory v EU zakázána, ale pro tyto programy je zde výjimka Evropské komise – relevantní rozhodnutí např. pro OP RLZ je Rozhodnutí ÚOHS čj.: VP/S 81/04 ze dne 24.4.2004, relevantní právní předpisy EU jsou to Nařízení č.2204/2002 a Nařízení č.68/2001 reflektované v legislativě ČR v podobě Zákona č.59/2000 Sb., o veřejné podpoře ̶ ̶Míra podpory se konkrétně řídí specifickými pravidla podle jednotlivých typů aktivit (školení, investiční akce atd.) ̶ ̶Jasně dané výjimky z veřejné podpory – např. konzultační a poradenské služby mohou být příjemci maximálně do 50% uznatelných nákladů s tím, že podporovaná služba nemá charakter trvalých či pravidelných činností Děkuji za pozornost!