eGOV David Špaček david.spacek@econ.muni.cz 11. 11. 2019 Obsah (obecně) •eGOV • H Y P E vs REALITY 2 „E-Government has become a global phenomenon.“ (Schuppan, 2009) eGOV projects often fail. (Heeks, 2003) Obsah (konkrétněji) •eGOV 1.Co je to? 2.Proč? 3.Co se očekávalo? 4.Co se podařilo? 5.Co v ČR? 3 1. eGOV – Co je to? •Slyšeli jste o e-gov? 4 1. eGOV – What is it? •Neexistuje všeobecně uznávaná definice a terminologie v literatuře se může lišit. • •Existují ale podobné komponenty definic. •Obecně jde o využití nových technologií pro zlepšení (transformaci?) vztahů (procesů) G2C/G2B a G2G. •Vždy je e-gov celkem komplexní a rozsáhlou oblastí (veřejných/public-private) projektů a aktivit. 5 6 •Příklady definic • 7 [USEMAP] 2003 •Examples of definitions: What is eGOV about? • 8 [USEMAP] 9 Hu, Pan and Wang, 2010 Někdy se odlišuje termín E-GOVERNANCE / E-DEMOCRACY / E-PARTICIPATION 10 •SUMMARY: eGOV is about… • 11 E-SERVICES (G2C, G2B…) INFORMATION TRANSACTIONS E-PARTICIPATION E-ADMINISTRATION (G2G) POLICIES, PROJECTS, ACTIVITIES, TECHNOLOGIES, ORGANIZATIONS, PEOPLE… (inc. Management, coordination, evaluation) 2. Proč eGOV? •Co myslíte? 12 Proč eGOV? 13 NPM… GG … Sexy … Good Practice, Fashion, awards, benchmarking Or support fraud? Make the EU happy … A tool for centralization/integration… services vs. E-services E-Businesses / E-commerce 3. eGOV – Co se očekávalo? •Co vy očekáváte? 14 eGOV – co se očekávalo? •ŘADA PERSPEKTIV •Občané •Podnikatelé • •Vláda (národní, místní) •„DONORS“ (EU…) •VŽDY ZÁLEŽÍ NA KONKRÉTNÍM ČASE A KONTEXTU 15 Is the eGOV citizen-centred, busines-centred, supply-centred, EU-centred …? OČEKÁVÁN Í OBČANŮ •Some research on citizens´ attitudes towards eGOV available. • 16 17 18 [USEMAP] eGOV POLICIES •Formálně jsou očekávání v oblasti e-gov obvykle součástí vládních politik / strategií eGOV •Schválených na různých úrovních vlády s různou kvalitou •Projevuje se existující míra centralizace a decentralizace •… a také historie, úspěchy a problémy … a určitě celá řada dalších věcí •Můžete kouknout na videa): •https://www.youtube.com/watch?v=H8Lg3LqaSqU •https://www.youtube.com/watch?v=ucjmWjJ25Ho •https://www.youtube.com/watch?v=GHgDNzjQNm4 19 20 21 Underlying principles: •Digital by default •Once only principle •Inclusiveness and accessibility •Openness and transparency •Cross-border by default •Interoperability by default •Trustworthiness & Security Politiky eGOV – TRENDY (již několik let) 22 23 ČR 1999: Státní informační politika - cesta k informační společnosti •PRVNÍ KONCEPČNÍ DOKUMENT IP „součástí rozvoje informační společnosti je i vytváření informačních systémů veřejné správy, které ji nejen zefektivní a zjednoduší, ale především budou přínosem pro občany. Umožní např. vytvořit integrovanou síť kontaktních míst veřejné správy, kde si občan nebo organizace na jednom místě mohou vyřídit své záležitosti se státní správou“ •8 prioritních oblastní, které dosud rezonují 1) informační gramotnost 2) informatizovaná demokracie 3) rozvoj (integrovaných) informačních systémů VS (veřejné informace podpořené sdílením dat) 4) komunikační infrastruktura 5) důvěryhodnost a bezpečnost ISů a ochrana osobních dat 6) elektronický obchod 7) transparentní ekonomické prostředí 8) informační společnost: stabilní a bezpečná 24 1999: KONCEPCE BUDOVÁNÍ ISVS •navazovala na Koncepci reformy VS a SIP 1999 •řešila i oblasti (včetně termínů a úkolů) - základních registrů (RO, RES, RN, RUI), interoperability a právní závaznost informací v nich - GIS - standardizace ISVS, metasystém ISVS - KIVS - kontaktní místa VS - systém vzdělávání pracovníků VS - VIS - PPP Aktuální politika e-gov v ČR 25 4. eGOV – Co se dosud podařilo a proč? •Co si můžete vyřídit online v ČR? • • •Jaké služeby e-gov jste využili a s jakými zkušenostmi? 26 •JAKÉ ZNÁTE ČESKÉ PROJEKTY E-GOV? … • •ANEB I O TOM, JAK FUNGUJE MARKETING E-GOV SLUŽEB V ČR… 27 28 Urednik CZECH POINT(s) •oceněný + neustále se vyvíjející projekt ústřední vlády – kontaktní místa VS na bázi odprošťující se od neúspěšného e-podpisu a trvalého bydliště • “to make the data, not the citizen, run around” • • • Panacek2 Urednice • získání a ověření dat z veřejných a neveřejných informačních systémů • potvrzení správnosti dokumentů • konverze papírových dokumentů do elektronické formy a naopak • získání informací o stavu záležitosti v administrativní proceduře a možnost iniciovat správní proceduru CzechPOINT @home [USEMAP] KDE NYNÍ? 29 DATOVÉ SCHRÁNKY •oficiálně projekt spuštěn 01/(07)11/2009 [USEMAP] [USEMAP] co ví MV? 30 ZÁKLADNÍ REGISTRY [USEMAP] 31 32 Vybrané současné české nadresortní a resortní IS •NEN •seznam současných např. na www.statnisprava.cz •CERD •MF - ARIS, daňový portál ... IISSP, •MPSV - integrovaný portál • •e-vláda / eKLEP Klaudie 33 Praxe českých krajů a obcí [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Fb a české kraje 34 Co se podařilo? (mezinárodněji) •VŽDY JE DŮLEŽITÝ KONTEXT A OBVYKLE JE DOBRÉ ROZLIŠIT NÁRODNÍ A LOKÁLNÍ ÚROVEŇ (ALE DISKUTOVAT JE DOHROMADY) • •The most advanced countries (showcases): • Estonia (https://www.youtube.com/watch?v=kEOsGQVfiWs, https://www.youtube.com/watch?v=h8lNdb6n4U0 https://www.youtube.com/watch?v=kHiq5UfxePA, https://www.youtube.com/watch?v=NAxOUBMMQd4) • •Or practices - https://www.youtube.com/watch?v=Km3OheNEqHo • 35 •Ifinedo and Singh (2011): Despite the popularity of E-gov around the world, empirical evidence from both academic research … and international agencies’ reports … indicated that transition economies and developing countries around the world lag behind advanced countries with respect to the deployment and use of E-gov facilities. 36 But the overall picture is not that nice… 37 [USEMAP] ALWAYS CHECK WHAT IS BEING BENCHMARKED… 38 NICE FIGURE, BUT WHAT IT DOES NOT SHOW? [USEMAP] 39 •ProČ? 40 •SIMPLY BECAUSE EGOV IS NOT ONLY ABOUT THE E-THINGS. 41 • 42 Bariéry eGOV •KDE ZAČÍT? J • •Občan (LET´S BLAME CITIZENS FIRST) J •VS 43 • 44 [USEMAP] DIGITAL DIVIDE and MULTI-CHANEL ACCESS TO PS … CITIZENS´ SIDE 45 [USEMAP] 46 [USEMAP] „TAM“/“DOI“ LITERATURE 47 DEVELOPED FOR E-COMMERCE [USEMAP] 48 eGOV barriers – GOV side •„eGOV is more about GOV than about e- „ (OECD, 2003…) •Je VS specifická? •A jak se to může projevit ve vývoji eGOV? • 49 Goal ambiguity, romantics, average target syndrom, risk aversion, fragile coalitions, anti-innovative DNA, 80/20 rule, path dependency, not efficient, rather bureaucratic, corruption … … eGOV barriers – GOV side •A VAST LITERATURE ON „implementation success factors“ (WHY IT / eGOV PROJECTS FAIL + ICT productivity paradox) •„The failure of public-sector IT projects is neither new nor rare“. (Garson, 2006) (similarly Heeks, 2003…) • 50 COMPLEXITY INAPROPRIATE METHODS (CUTTING-EDGE TECHNOLOGIES?) COMMITMENT FAILURE SHORT TIME HORIZON PLANNING FAILURE TURBULENT ENVIRONMENTS VISION FAILURE FAILURE TO SUPPORT END USERS Management Support Support for Organizational Culture Adequate Budgeting and Time Horizon Project Management Stakeholder Motivation Participatory Implementation Phased Implementation Other (good communication, measuring performance, IT sklils, Goal Clarity User Friendliness Process and Software Reengineering 51 eGOV COSTS •Try to find something and google „government spending on ICT“, „ICT gov expenditures“ etc. • 52 Aktuální problémy a výzvy v ČR •Kontext: ca 7400 registrovaných IS, celkové N: 110 mld. Kč, roční N na provoz 25,3 mld. Kč •Nedostatky v následujících oblastech: §Strategický rámec a vize politiky e-governmentu – změní se? §Stabilita mechanismů pro řízení a koordinaci e-governmentu na ústřední úrovni - změní se?, změní se?, §Zapojení stakeholders do přípravy národních projektů §Zadávání veřejných zakázek na projekty e-governmentu (soutěž?, vendor lock-in) §Vyhodnocování politiky a klíčových projektů §… §Národní egov služby pro místní samosprávy? [USEMAP] [USEMAP] •Various tools for overcoming the barriers prepared (are they used?): 54 [USEMAP] 55 [USEMAP]