BKH_ZAMO Marketing
Ing. Ivan Šimek, CSc., MBA
BKH_ZAMO Marketing
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Odkazy k dalším vhodným materiálům jednotlivých témat
Pokyny k autokorekčním testům
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text

Cíle a obsah předmětu

Cíle předmětu
Předmět Marketing navazuje na znalosti získané v kurzech ekonomie, sociologie, psychologie a nauky o podniku. Kurz seznamuje studenty s vývojem koncepcí marketingového řízení a s různými náhledy na marketing z hlediska jeho poslání a cílů. Následně se věnuje jednotlivým analýzám prostředí, ve kterém se podnik pohybuje, otázkám kupního chování spotřebitele, jednotlivým nástrojům marketingového mixu a problematice jeho řízení. Speciální pozornost je také kladena na vysvětlení zpracování marketingového plánu, ve kterém student uplatní všechny získané poznatky z tohoto předmětu.

Na konci tohoto předmětu bude student schopen:
  • vysvětlit jednotlivé pohledy na marketingové řízení, na marketing obecně a na jeho jednotlivé typy;
  • popsat jednotlivé prvky marketingového mixu;
  • vysvětlit problematiku řízení marketingového mixu;
  • identifikovat klíčové body v kupním chování spotřebitele z pohledu marketingu;
  • použít jednotlivé metody analýzy prostředí;
  • sestavit na základě nabytých znalostí marketingový plán.
Probíraná témata
  1. Marketing – uvedení do problematiky (vývoj názorů na funkci marketingu, jednotlivé koncepce marketingového řízení, různé typy marketingu, problematika marketingového mixu);
  2. Prostředí podniku (rozdíl mezi makro- a mikroprostředím, detailní vysvětlení faktorů makroprostředí podniku, detailní vysvětlení faktorů mikroprostředí podniku, vysvětlení příslušných analýz (SWOT analýza, STEP analýza, Porterova analýza pěti konkurenčních sil, SPACE analýza));
  3. Sestavení marketingového plánu (objasnění důležitosti sestavování marketingového plánu, vysvětlení struktury marketingového plánu, vysvětlení sestavení marketingového plánu na reálné marketingové kampani);
  4. Marketingový výzkum (marketingový informační systém a jeho vztah k marketingovému výzkumu, význam marketingového výzkumu, jednotlivé typy výzkumů a jejich výhody a nevýhody, jednotlivé metody a techniky marketingového výzkumu a jejich výhody a nevýhody, výzkumný proces a jeho požadavky na informace, výběr vzorku);
  5. Kupní chování zákazníka (modely kupní chování zákazníka, jednotlivé psychologické faktory mající vliv na to, jak spotřebitel postupuje v nákupním chování, aktuální výzkumy kupního chování);
  6. Produkt (identita a image, vrstvy produktu, výrobková řada, výrobkový mix, značka a značková politika, životní cyklus produktu a z něj vyplývající strategie, kritika koncepce životního cyklu produktu, analýza portfolia a jeho jednotlivé modely, kritika portfoliových modelů);
  7. Cena (širší a užší pohled na cenu v marketingovém pojetí, faktory ovlivňující způsob stanovení ceny, metody stanovení ceny, cenové strategie);
  8. Distribuce (marketingová distribuční cesta, úrovně marketingové distribuční cesty a jejich výhody a nevýhody, typy marketingových distribučních cest, jednotlivé typy marketingových distribučních systémů, jednotlivé typy distribuce a jejich výhody a nevýhody, umístění maloobchodní prodejny);
  9. Propagace (integrovaný komunikační mix, jednotlivé nástroje komunikačního mixu, metody stanovení rozpočtu).

Vyučující

 

Ing. Ivan Šimek, CSc., MBA
doc. Ing. Ondřej Částek, Ph.D
ondrej.castek@econ.muni.cz

 Při komunikaci s vyučujícím uvádějte prosím kód předmětu.

Hodnocení

Seminární práce
Vedle písemného testu můžete předmět absolvovat také sepsáním seminární práce (viz příslušná kapitola zde v interaktivní osnově). Za seminární práci je možno získat až 85 % bodů pro hodnocení předmětu, tzn. výborná seminární práce může znamenat i hodnocení B. Pokud však není seminární práce hodnocena jako alespoň 60 %, je třeba absolvovat písemný test.
Hodnocení seminárních prací byste měli znát do 16. 5., přičemž termíny písemných testů budou až ve zkouškovém období (od 23. 5. 2022).

Test
Písemný test se bude skládat z otevřených i uzavřených otázek. Test se bude konat s fyzickou přítomností na fakultě ve zkouškovém období, neurčí-li jiná (protipandemická...) opatření jinak. 

Jakékoli opisování nebo zaznamenávání testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
 
Hodnotící škála
00,00-93,00 % = A
92,99-85,00 % = B
84,99-77,00 % = C
76,99-69,00 % = D
68,99-60,00 % = E
59,99-0,00 % = F
 

Setkání

Neurčí-li jiná opatření (např. protipandemická) jinak, budou se konat setkání dle rozvrhu předmětu na fakultě.


Průběh setkání

V průběhu semestru se realizují tři setkání. Budou na nich řešena konkrétní marketingová témata, vybrané případové studie a na druhém a třetím setkání také týmová práce.


Setkání
Téma
Vyučující
P102
26. 2. 16:00-19:50
Seznámení s předmětem. Marketingové prostředí. Alternativní formy marketingu, případová studie
I. Š.
P403
9. 4. 8:00-11:50
Týmová semestrální práce č. 1, prezentace
I. Š.
P102
9. 4. 16:00-19:50

 

Seminární práce

 Doporučená struktura a obsah seminární práce na předmětu Marketing

Seminární práce není povinná, ale může nahradit písemný test, pokud bude dostatečně kvalitní. Zpracovává se během celého semestru s možností pravidelných průběžných prezentací na druhém a třetím setkání, přičemž jejich cílem je primární odstranění nejasností a správné nasměrování práce. Prezentace potvrzují znalosti z probraného učiva na přednáškách a započítávají se do hodnocení jako aktivita. Seminární práce je nutno odevzdat do 30.4.2022 a její hodnocení představuje maximálně 85 procent z hodnoty celé zkoušky.  Rozsah seminární práce je cca 20-25 stran ve formátu ppt (MS powerpoint) přičemž každý slide musí obsahovat slovní popis v poznámkách/notes.

Seminární práci mohou studenti zpracovat ve skupinách. Doporučení pro velikost skupiny je max. 5 studentů. Pokud budete chtít, skupiny si můžete domlouvat v tomto diskuzním fóru: https://is.muni.cz/auth/discussion/spds/?fakulta=1456;obdobi=8304;predmet=1365252,1365291. Následně prosím nahlaste složení skupiny e-mailem vyučujícímu.

Osnova seminární práce

1. Charakteristika firmy

Představit firmu – vznik, historie, odvětví, předmět podnikání, vize, mise, velikost firmy, právní forma, počet zaměstnanců, geografické působení.

2. Analýza marketingového prostředí

Zpracovat mikroprostředí a makroprostředí podniku, jejich jednotlivé složky a identifikovat nejvýznamnější faktory a trendy marketingového makroprostředí, které budou mít v budoucnu vliv na firmu. V rámci interního mikroprostředí věnovat pozornost organizační struktuře a kultuře firmy, v externím mikroprostředí je třeba analyzovat dodavatele, zákazníky, konkurenci, zprostředkovatele a veřejnost.

Vypracovat SWOT analýzu.

Identifikovat typ informací a jejich zdrojů, které firma může využít a ve které oblasti.

3. Nákupní chování spotřebitele

Identifikovat spotřebitele (B2B nebo B2C) a charakteristika jeho nákupního chování, identifikovat faktory, které mají hlavní vliv na nákupní chování

Segmentovat - rozdělit trh podle jednotlivých kritérií (deskriptivní, psychografické, behavioristické), vybrat cílový trh - zhodnotit relativní přitažlivost každého segmentu a vybrat z nich ten, resp. ty, na kterých firma dosáhne maximální efektivnosti svého marketingového úsilí, následně se pokusit identifikovat tržní pozici firmy

4. Produkt

Vybrat si produkt, který firma nabízí na trhu a blíže charakterizovat úrovně produktu – jádro (užitečnost produktu), vlastní produkt (popsat atributy produktu jako kvalita, modifikace, značka, design, obal) a rozšířený produkt (co firma nabízí zákazníkovi navíc – např. servis, prodlouženou záruku, leasing, dopravu atd.). V rámci životního cyklu produktu zařadit ve kterém stadiu se nachází vybraný produkt. Využít BCG matici.

5. Cena

Analyzovat cenovou politiku firmy. Soustředit se na interní a externí faktory rozhodování o cenách vybraného produktu. Popsat jaké metody tvorby cen firma používá, jaké poskytuje cenové slevy a pod.

6. Distribuce

Blíže charakterizovat distribuční kanály – cesty, které firma využívá, aby se její produkty dostaly k zákazníkovi. V případě existence uvést i online prodej.

7. Marketingová komunikace

Popsat, jak efektivně firma využívá komunikační nástroje (reklama, podpora prodeje, vztah s veřejností, osobní prodej nebo přímý marketing). Uvést konkrétní příklady komunikace firmy s trhem.

8. Návrhy a doporučení pro firmu

Identifikovat a popsat jeden marketingový problém a navrhnout jeho řešení.

Seznam elektronických zdrojů:

1) E-knihy dle vlastního výběru na platformě ProQuest Ebook Central Zdůraznit, že je možné s pomocí formuláře požádat SVI o trvalé zakoupení e-knihy. https://ebookcentral.proquest.com/lib/masaryk-ebooks/home.action 

2) Nejobsáhlejší multioborová kolekce odborných e-knih EBSCO eBook Academic Collection Každý si zde vybere.
http://search.ebscohost.com/login.aspx?authtype=ip,uid&profile=ebooks&defaultdb=e000tww 

3) Přístup do archívu časopisu Economist
Veškerý obsah od roku 1843 do 2015.
https://ezdroje.muni.cz/prehled/zdroj.php?lang=cs&id=502

4) Aktuální deníky a časopisy z celého světa na platformě PressReader Možno číst i offline na svém tabletu či mobilu.
https://ezdroje.muni.cz/prehled/zdroj.php?lang=cs&id=478

5) Monitoring denních zpráv Anopress
Archív novin, časopisů + přepisů televizních a rozhlasových zpráv v ČR. Monitorováno cca 1500 zdrojů. https://ezdroje.muni.cz/prehled/zdroj.php?lang=cs&id=198

6) Rozsáhlá ekonomická příručka Oxford Handbooks Online
Ideální vstupní bod pro každé téma.
https://ezdroje.muni.cz/prehled/zdroj.php?lang=cs&id=507

7) Statistické databáze a publikace OECD
Nekonečné možnosti srovnávání mnoha indikátorů.
https://ezdroje.muni.cz/prehled/zdroj.php?lang=cs&id=55

8) Encyklopedické přehledy teorií z oblastí ekonomie, managementu, financí apod. – Wiley Online Reference Works 2018 Prostě vyčerpávající elektronické encyklopedie.
https://ezdroje.muni.cz/prehled/zdroj.php?lang=cs&id=509

9) Portál pro finančníky Patria Plus
Pro ty, co chtějí držet prst na tepu světa akciových trhů.
https://ezdroje.muni.cz/prehled/zdroj.php?lang=cs&id=385

10) Databáze firem a institucí v ČR a SR Bisnode MagnusWeb
Všechny informace o firmách na jednom místě
https://ezdroje.muni.cz/prehled/zdroj.php?lang=cs&id=495

11) Zdroj speciálně pro studenty PEM: Emerald Managements
Elektronické časopisy z oblastí managementu, marketingu, organizačního řízení, logistiky apod. https://ezdroje.muni.cz/prehled/zdroj.php?lang=cs&id=426


Termíny pro odevzdání finální podoby jednotlivých prací do Odevzdávárny budou upřesněny při jejich zadávání.




Distanční studijní opora

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/econ/jaro2022/BKH_ZAMO/um/12139379/dso_marketing_tisk.pdf
Odkazy k dalším vhodným materiálům jednotlivých témat

Odkazy k dalším vhodným materiálům jednotlivých témat

Obsah není zveřejněný.
Pokyny k autokorekčním testům

Pokyny k autokorekčním testům

Obsah není zveřejněný.

Studijní literatura

Povinná literatura

Vybrané kapitoly

Kap 1 cela

Kap 2.3

Kap 3 cela

Kap 4.3

Kap 6 cela

Kap 7.1 a 7.2

Kap 8 cela

Kap 9.1 a 9.2

Kap 10 cela

Kap 12 cela

Kap 13 cela

Kap 14 cela

Kap 15.1, 15.2, 15.3 a 15.4

Kap 16 cela

Kap 17.1 a 17.2

Kap 18 cela

Kap 19.1 a 19.2

Doporučená literatura

  • KARLÍČEK, Miroslav. Základy marketingu. 2., přepracované a rozší. Praha: Grada, 2018. 285 stran. ISBN 9788024758695.  - dostupné v Bookport https://www.bookport.cz/kniha/zaklady-marketingu-4400/
  • Foret, M., Doležalová, K., Doležal, M., Škapa, R. (2004).  Distanční studijní opora Marketing. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně. 166 s. ISBN 80-210-3500-5.
  • Kotler, P., Langerová, J., & Nový, V. (2007). Moderní marketing: 4. evropské vydání (1. vyd.). Praha: Grada
  • Solomon, M. R. (2006). Marketing: Očima světových marketing manažerů (Vyd. 1.). Brno: Computer Press.
  • Zamazalová, M. (2010). Marketing (Vyd. 2.). Praha: C.H.Beck.

Některé další doporučené publikace se nachází na https://is.muni.cz/auth/el/econ/jaro2022/BKH_ZAMO/um/Seznam_doporucene_literatury.doc