Adobe Systems 10. 03. 2021 1 Teze diplomové/bakalářské práce (MPV_TEDP, MKV_TEDP BPV_TEDP, BKV_TEDP) Úvodní seminář Laura Fónadová Martin Guzi Vladimír Hyánek Dagmar Špalková Adobe Systems Podmínky k udělení zápočtu Všechny podstatné informace v interaktivní osnově jednotlivých předmětů. Zápočet uděluje vedoucí práce po splnění všech požadavků. Adobe Systems 3 Úkol z dnešní hodiny: Motivace výběru tématu 1.Uveďte název vámi vybraného tématu závěrečné práce. 2. 2.Popište stručně svoji odbornou motivaci, tedy v rozsahu 100-200 slov popište, proč jste si zrovna tohle téma vybrali? Prosím vyhněte se odpovědi typu „tohle na mě zbylo“ či „slyšel/a jsem, že vedoucí práce je fajn“ apod. Zdůvodnění by se mělo vztahovat k tomu, proč by se tímto tématem/ vybranou oblastí dle vás mělo zabývat? Prosím ani zde se neomezte na odpovědi typu „protože by to mohlo být zajímavé“ či „budu psát o Znojmě, protože od tam pocházím“, nýbrž se snažte poukázat na relevantnost námětu vaší práce ve vztahu k nějakému jevu či problému, koncepčního řešení či podobně. Text by měl obsahovat formulaci cíle práce. 3. 3.Zpracovaný dokument vložte do Odevzdávárny předmětu TEDP/TEBP (složka Motivace) nejpozději do 31. 10. 2021 vč. v následující podobě: prijmeniautora.doc (např. Preucilova.doc). Adobe Systems 4 Proč píšu závěrečnou práci? 1.Přispěju k řešení/přidám něco k stavu poznání o určitém jevu/problému. 2.Prokážu analytické schopnosti a schopnost aplikovat své znalosti na řešení konkrétního problému. 3.Naučím se pracovat s akademickými zdroji, resp. tuto znalost prokážu. 4.Jedná se o nejdůležitější výsledek studia: ̶Analytické psaní je základní dovedností absolventa. ̶Potenciální zaměstnavatelé se mohou rozhodovat také na základě kvality vaší práce. 5.Klíčová součást státní závěrečné zkoušky. 6.Naučím se time management při práci na velkém projektu. 7.Závěrečné práce jsou veřejné dostupné online (navždy). Adobe Systems BDX_AKAP Akademické psaní ̶Kurz je výhradně online a probíhá bez přímé výuky. ̶ ̶ ̶Pokud jste předmět neabsolvovali, výrazně doporučujeme si jej zapsat. Pokud jste ho absolvovali, doporučujeme si informace v něm obsažené oživit. Adobe Systems Směrnice Ekonomicko-správní fakulty MU č. 9/2019 O tvorbě, odevzdávání, zveřejňování a hodnocení závěrečných (bakalářských a diplomových) prací ̶formát (struktura práce, typ a velikost písma) ̶rozsah práce ̶odevzdání (způsob vazby a tisku) ̶plagiátorství ̶technika citování (harvardský styl) ̶ ̶důležité termíny ̶ Adobe Systems Struktura práce Prvních 10 stran je předepsaných (ale počítají se do rozsahu práce) ̶titulní strany (definuje směrnice) ̶zadání závěrečné práce generované z příslušné aplikace IS MU;, ̶bibliografická identifikace včetně anotací a klíčových slov v jazyce závěrečné práce a v jazyce anglickém ̶prohlášení autora, poděkování ̶obsah práce Text práce ̶úvod práce ̶text ̶závěr práce ̶Přílohy (nepočítají se do rozsahu práce) Rozsah práce: 35-45 (BP) / 60-80 (DP) stran Adobe Systems Literatura a zdroje ̶Čtením se učíte psát ̶Optimální minimum je 50 zdrojů v DP ̶Kvalitní primární zdroje: aktuální texty‚ renomované časopisy, pozor na odborné monografie v ČR, které neprocházejí recenzním řízením ̶Omezit sekundární zdroje (wikipedie.cz, aktualne.cz) ̶Sociálně-ekonomické informace a práce s nimi, Kuželíková L., Nekuda J. a Poláček J., 2008 (k dispozici v učebních materiálech v ISu) ̶Začít hledat na https://scholar.google.cz/ nebo http://discovery.muni.cz/ ̶ ̶ http://www.econ.muni.cz/veda-a-vyzkum/stredisko-vedeckych-informaci Adobe Systems Význam četby zdrojů Teoretický úvod výzkumu 9 Denča Adobe Systems Pamatujte, že: Práce se zdroji je základ akademické existence. „All social research has a relevant literature, and no research takes place in vacuum.“ (Punch, 2016 ⃰ ) ⃰ Punch, K. (2016). Developing effective research proposals (3rd edition.). Los Angeles: Sage. Adobe Systems Obsah obrázku text Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Jak začít ̶Literatura, teoretické pozadí problému: problém v literatuře? Nová projekce stávajícího teoretického konceptu? ̶ ̶Čtěte, hledejte, čtěte, googlujte, čtěte!!! Téma je nutné vidět v rámci kontextu! Co o problému bylo publikováno? Proč je problém relevantní? Jaké výzkumné otázky se při něm kladou? ̶ ̶Jasná identifikace problému ̶Konceptualizace ̶Formulování hlavních a dílčích výzkumných otázek (kolik?) ̶ ̶Formulace hypotéz (anebo ne?) Adobe Systems Proč je důležité číst odborné zdroje? •Podklad pro další práci Seznámení se (a čtenáře) s problematikou Abych nezkoumal/a něco, co už je známé (nechci znovuobjevit Ameriku) •Vypořádání se s různými výstupy, fakty, zjištěními o tématu •Seznámení se s hlavními a příbuznými pojmy Klíčové pro konceptualizaci a operacionalizaci •Zasazení do kontextu (situace v ČR, SR, EU) „ [Punch 2008] Adobe Systems Mluvte a diskutujte o svém výzkumu ̶Udržujte kontakt s vedoucím ̶Dodržujte domluvený systém konzultací, buďte aktivní, dávejte o sobě vědět, choďte s konkrétními dotazy. ̶Konzultujte průběžně. ̶Průběžná kontrola cíle a obsahu. ̶Zapracování připomínek ̶Pokud už vám vedoucí poradí, snažte se jeho připomínky do práce zapracovat, myslí to s Vámi dobře, má více zkušeností než Vy. ̶Diskutujte s kolegy a s učiteli o výzkumu. ̶Využijte přednášky/semináře, kde se můžete dozvědět víc (jděte na mues.econ.muni.cz) ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Styl psaní a jazyk akademického textu ̶Práce je akademický text (ne sloh ani esej) ̶Držte se faktu, nespekulujte. Buďte věcní. ̶Zbytečně se neopakujte (výjimkou jsou úvod a závěr). ̶Neodbočujte od tématu. Text by měl držet pohromadě. ̶ ̶Mít stále někde „na pozadí“, jaké téma řeším (udržujte kurz „plavby“). ̶ ̶ Adobe Systems Technické aspekty psaní ̶Pište v první osobě jednotného čísla („já“) nebo v třetí osobě ̶Poznámky pod čarou používat s mírou ̶Nepodtrhávejte ani ke zdůraznění nepoužívejte tučný font. ̶Používejte jen všeobecně používané zkratky (HDP). ̶Tón práce by měl být nezaujatý, bez hovorových výrazu. ̶Nepoužívejte vykřičníky. ̶Na konci pročistěte svůj text. Mnoho slov je možné vypustit bez ztráty významu. Adobe Systems Citace ̶Používat citace jednotně v celé práci ̶Existují nejen přímé ale také nepřímé citace, i ty je potřeba odcitovat. ̶V případě, že necitujete myšlenky někoho jiného dopouštíte se plagiátorství (viz směrnice). ̶Citujte průběžně: když to necháte nakonec, může se Vám stát, že zdroj už nedohledáte. ̶I internetové zdroje musíte odcitovat dle citační normy, nestačí jen odkaz. ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Časté chyby v seznamu literatury ̶chybějící nebo přebývající citace oproti citacím v textu práce ̶uvádění et al. namísto uvedení všech autorů ̶neuspořádání dle abecedy a roku publikace ̶nesouhlasí rok nebo jméno (komolení) v textu a v přehledu literatury ̶nejednotná forma citací ̶uvádění akademických a vědeckých titulů ̶optimálni je jeden seznam literatury ̶ Adobe Systems Dobré rady ̶Neopisujte zákony a učebnice. ̶Hledejte literaturu na scholar.google.cz/ nebo EBSCO Discovery Service (web SVI ESF). ̶Statistické údaje citujte z primárních zdrojů. ̶Čerpejte i (či zejména) ze zahraničních zdrojů. ̶Pište si poznámky průběžně („lodní deník“). ̶Jazyk práce musí odpovídat vědecké práci. ̶Grafy a tabulky musejí mít uvedený zdroj a popis. ̶Plánujte první draft celého textu měsíc před odevzdáním. ̶Před vazbou práce důkladně zkontrolujte, zda jsou všechny citace v textu citovány také v přehledu literatury a naopak. Adobe Systems Důležité odkazy ̶Obecný manuál k závěrečným pracím ̶https://www.econ.muni.cz/studenti/manual-studenta/zaverecna-prace ̶Informační zdroje (knihovna ESF) ̶http://www.econ.muni.cz/stredisko-vedeckych-informaci/infozdroje ̶ Akademické psaní ̶https://is.muni.cz/auth/predmet?pvysl=3753644 ̶Příběh výzkumníka Josefa K. - odlehčená forma pracovního postupu při výzkumu (knihovna ESF) ̶http://josefk.svi.econ.muni.cz/ Adobe Systems Příklad jak by motivace neměla vypadat L Význam střednědobého výhledu rozpočtu u obcí a jeho využití v praxi Toto téma mě zaujalo především kvůli tomu, že řeší otázku toho, zda povinnosti ukládané zákonem jsou opravdu ku prospěchu věci nebo jsou pouze dalšími administrativními povinnostmi pro pracovníky obcí. Dále mě také zajímá důležitost tohoto nástroje finančního řízení u menších obcí a městysů, u kterých se předpokládají nižší rozpočty z hlediska příjmů a výdajů. Případová studie bude zaměřena na analýzu situace města Mikulov, která bude doplněna o dotazníkové šetření mezi členy zastupitelstva obce. Dalším hlediskem při výběru tohoto tématu pro mě bylo očekávání dobré spolupráce s městem Mikulov, na které bude případová studie zaměřena a případně také spolupráce s dalšími okolními obcemi a zastupiteli či pracovníky těchto obcí. Cílem diplomové práce by tedy především mělo být zodpovězení otázky, zda je střednědobý výhled rozpočtu využíván obcemi k vytváření rozpočtů, či zda je vytvářen pouze kvůli tomu, že je tak obcím ukládáno zákonem. ̶ Adobe Systems Příklad lépe napsané motivace J Téma: Využívání ESIF ze strany příspěvkových organizací Obcí II. Finanční prostředky z Evropských strukturálních a investičních fondů jsou prostřednictvím Operačních programů určeny na podporu národního hospodářství napříč všemi ministerstvy. Působí jak v investiční oblasti – nová výstavba, modernizace, tak v neinvestiční oblasti – služby, vzdělávání. Možnost získání milionových částek do všech krajů a okresů je v prvopočátku jednoduchá, a to sepsání a podání projektu. Mnohé organizace, nebo jejich zřizovatelé, obce a města se ale mohou díky chybně čerpaným dotacím dostat do finančních problémů, kdy může dojít ke zrušení celého nebo části finančního příspěvku. Orgány finanční správy vymáhají pokuty a penále za nedodržení rozpočtových pravidel. Mnohé kauzy jsou mediálně známé. Získané finanční prostředky mohou tedy pomoci, ale mohou způsobit i opak, tedy zadluženost. Máme v České republice zázemí pro správné čerpání evropských dotací? Jsou to finanční prostředky, na které si opravdu může každá skupina dle vypsaných pravidel bez obav „sáhnout“? A právě tyto otázky jsou důvodem, proč bych se chtěla dozvědět o tomto tématu mnohem více. ̶