Adobe Systems Adobe Systems 1 BKV_ERNO / BKV_ENNO: O kom je řeč? Legislativa Účetnictví a ekonomické řízení Financování Transparentnost => „Semestrální projekt“ Jakub Pejcal: jakub.pejcal@econ.muni.cz, CVNS, ESF MU 12. 3. 2022 Adobe Systems Adobe Systems 2 Obsah bloku ̶základní vymezení sektoru ̶Pestoffův trojúhelník ̶Strukturálně-operacionální definice ̶ ̶potřebnost/podoba sektoru ̶jednofaktorové definice v rychlosti ̶vícefaktorové definice v rychlosti ̶ ̶funkce sektoru Adobe Systems Adobe Systems Figure 1: The third sector in the welfare triangle 3 Základní vymezení NNS ̶V. Pestoff (1995) - 3 kritéria, 4 sektory: ̶ ̶non-profit vs. for-profit ̶ ̶public vs. private ̶ ̶formal vs. informal ̶ ̶ ̶veřejný sektor ̶ ̶soukromý ziskový sektor ̶ ̶domácnosti ̶ ̶NNS ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Pestoff, V.A.: Reforming social services in central and eastern Europe an eleven nation overview, Gryf, Poland, Cracow, 1995 Adobe Systems Adobe Systems 4 Základní vymezení NNO ̶H. K. Anheier & L. M. Salamon (1997, 2011) - „strukturálně-operacionální teorie“: ̶ ̶organizovanost (organized), ̶ ̶soukromé vlastnictví (private), ̶ ̶nerozdělování vytvořeného zisku mezi „vlastníky“ (non-profit), ̶ ̶samosprávné řízení a nezávislost (self-governing), ̶ ̶dobrovolné zapojení (voluntary). ̶ Adobe Systems Adobe Systems 5 Ekonomické přístupy k NNO ̶třeba: ̶Teorie tržních a vládních selhání - Government Failure (resp. Market Failure) Theory ̶ ̶Teorie informační asymetrie - Contract Failure (resp. Informational Assymetry) Theory ̶ ̶Teorie státu blahobytu - Welfare State Theory ̶ ̶Teorie vzájemné závislosti - Interdependence Theory ̶ ̶nebo taky: ̶Teorie společenských zdrojů - Social Origins Theory ̶ Adobe Systems Adobe Systems 6 Funkce NNO ̶Servisní: ... ̶Advokační: ... ̶Zájmová: ... ̶Filantropická: ... ̶ Adobe Systems Adobe Systems 7 Doporučená literatura HYÁNEK, Vladimír. Neziskové organizace: teorie a mýty. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita. Ekonomicko-správní fakulta, 2011, 131 s. ISBN 9788021056510. Adobe Systems Adobe Systems 8 BKV_ERNO / BKV_ENNO: O kom je řeč? Legislativa Účetnictví a ekonomické řízení Financování Transparentnost => „Semestrální projekt“ Jakub Pejcal: jakub.pejcal@econ.muni.cz, CVNS, ESF MU 12. 3. 2022 Adobe Systems Adobe Systems 9 Obsah bloku ̶kdo jsou to NNO? ̶původní úpravy neziskového sektoru ̶legislativní vymezení ̶jednotlivé právní formy organizací ̶charakteristika původního prostředí ̶ ̶aktuální úprava neziskového sektoru ̶„nový“ Občanský zákoník ̶právní formy podrobněji ̶„ve vší stručnosti“ Adobe Systems Adobe Systems Kdo jsou to NNO? (před a po 1. 1. 2014) ̶právní neuchopitelnost pojmu „nestátní nezisková organizace“ ̶dříve: ̶zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů „…nejsou založeni nebo zřízeni za účelem podnikání…“ (výčet právních forem, jež splňují výše uvedené, zahrnuje typické formy zařaditelné do NNS a veřejné subjekty) ̶ ̶vyhláška č. 504/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, pokud účtují v soustavě podvojného účetnictví „…hlavním předmětem činnosti není podnikání…“ (výčet právních forem, jež splňují výše uvedené, již jen typické právní formy zařaditelné do NNS) ̶ ̶dnes: ̶zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů „veřejně prospěšným poplatníkem je poplatník, který (…) jako svou hlavní činnost vykonává činnost, která není podnikáním“ (tzv. negativní výčet právních forem) ̶ ̶vyhláška viz výše. ̶ ̶ 10 Adobe Systems Adobe Systems Zákon… (před a před 1. 1. 2014) 11 Adobe Systems Adobe Systems Vyhláška… (před a před 1. 1. 2014) 12 Adobe Systems Adobe Systems 13 Pohled autority Adobe Systems Adobe Systems 14 Původní neziskový sektor (před 1. 1. 2014) ̶nestátní neziskový sektor = velmi pestré prostředí: velikost / stáří / činnost a dříve také legislativa: ̶občanská sdružení včetně odborových organizací (zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů) ̶registrované církve a náboženské společnosti (zákon č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání…) ̶nadace a nadační fondy (zákon č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech) ̶obecně prospěšné společnosti (zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech) ̶ ̶ ̶ ̶rozdíly v legislativním vymezení – legislativní „aviváž“ Þ nerovnoměrnost možností Þ horší transparentnost (rejstříky) Þ Adobe Systems Adobe Systems 15 Aktuální úprava neziskového sektoru I. (co je nového?) ̶k 1. 1. 2014 vstoupil v účinnost Nový Občanský zákoník ̶zákon č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník (dále jen „NOZ“) ̶ ̶souhrnná úprava pro občanské fungování ̶3.081 paragrafů na 649 stranách (+ důvodové zprávy) ̶zrušeno 238 předpisů (rozuměj zákonů) q ̶odstranění provizoria ̶sjednocení právních úprav ̶odstranění formalismu (právo pro člověka, základní mantinely) ̶zásadních 14 prvních paragrafů: ̶důraz na autonomii vůle člověka (většina norem má dispozitivní charakter) ̶vše je dovoleno, co není zakázáno ̶princip právní jistoty ̶předpoklad poctivosti Adobe Systems Adobe Systems 16 Aktuální úprava neziskového sektoru II. (co je nového?) ̶jednotná úprava řady NNO – prostředí se výrazně mění (zjednodušuje?) ̶„čitelnější“ ̶„přehlednější“ q ̶rozlišení právnických osob podle charakteristiky „faktického základu“ do dvou skupiny: ̶korporace (právnické osoby společenství osob) ̶fundace (právnické osoby vytvořené majetkem vyčleněným k určitému účelu) q ̶zřízeny veřejné rejstříky právnických osob (zákon č. 314/2013 Sb.) q ̶diskuse kolem veřejné prospěšnosti – ukončena v roce 2018 Adobe Systems Adobe Systems 17 Aktuální úprava neziskového sektoru III. (co je nového?) změna ze zákona (červená) přechod možný jen před 1. 1. 2014 (modrá) přechod možný dle přechodných ustanovení NOZ (černá) přechod možný dle NOZ vždy (zelená) zdroj: J. Benák, 2013, prezentace, BPV_ERNO C:\Users\322799\Desktop\pravni_formy_nno.jpg Adobe Systems Adobe Systems 18 O kom bude dnes řeč? ̶spolky (NOZ; § 214 - § 302) ̶nadace a nadační fondy (NOZ; § 303 - § 401) ̶ústavy (NOZ; § 402 - § 418) ̶obecně prospěšné společnosti (NOZ; § 3050; resp. zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech) ̶registrované církve a náboženské společnosti (zákon č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání…) ̶ a kolik jich vlastně je? 1 + organizace na pomezí sektorů: ̶sociální družstva (zákon č. 90/2012 Sb., o korporacích; § 758 - § 773) ̶organizační složky státu (zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky, resp. zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, resp. zákon č. 128/2000 Sb., o obcích) ̶příspěvkové organizace (zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech státu, resp. zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, resp. zákon č. 128/2000 Sb., o obcích) Adobe Systems Adobe Systems 19 A teď konkrétněji… ̶ OBČANSKÉ SDRUŽENÍ => SPOLEK (korporace) Adobe Systems Adobe Systems 20 OBČANSKÉ SDRUŽENÍ: původní právní forma (před 1. 1. 2014) ̶principy, na nichž byla občanská sdružení založena: dobrovolnosti / osobního členství / absence majetkové participace členů / spolkové samosprávy / oddělení od státu ̶ ̶co bylo pro legislativní úpravu občanských sdružení charakteristické: atmosféra roku 1989, velmi liberální právní úprava, pestrá paleta aktivit, rozhodovací praxe MV ČR ̶ ̶základní kontury „občanských sdružení“ ̶zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů ̶(právo na svobodné sdružování – svobodná vůle) ̶(netřeba povolení státního orgánu) ̶(nevztahoval se na politické strany a politická hnutí, výdělečné činnosti a církve a náboženské společnosti) ̶(zapovězené aktivity občanských sdružení) ̶(základem organizace – stanovy: název, sídlo, cíl, orgány, organizační jednotky, hospodaření) ̶(vznik registrací – přípravný výbor alespoň o 3 osobách – alespoň jeden 18+) ̶ Adobe Systems Adobe Systems 21 OBČANSKÉ SDRUŽENÍ: původní právní forma (před 1. 1. 2014) ̶obvyklé aktivity (hlavní vs. vedlejší činnost) ̶odborové organizace ̶tělovýchovné jednoty ̶zahrádkáři ̶rybářské spolky ̶chovatelé včetně včelařů ̶Český červený kříž ̶Obec architektů ̶Obec moravskoslezských spisovatel ̶Asociace muzeí a galerií ̶amatérské kulturní spolky ̶Pionýři ̶Skauti ̶… ̶původní registr již bohužel není funkční Adobe Systems Adobe Systems 22 SPOLEK: obecný koncept ̶nástupnická organizace občanských sdružení ̶členská základna (min. 3 osoby – nenucené členství, možnost i PO) ̶založeno za společným zájmem ̶činnost „vzájemně“ či „veřejně“ prospěšná ̶hlavní činnost vs. činnost hospodářská/vedlejší/doplňková (možné i podnikání) ̶ ̶základem organizace – stanovy: název, sídlo, cíl, orgány, práva a povinnosti členů (možnost vzniku pobočného spolku) ̶název obsahuje buď slovo „spolek“, nebo slova „zapsaný spolek“, příp. „z. s.“ ̶povinné orgány: statutární (5 let funkční období) a nejvyšší orgán (čl. schůze) + (možnost zřízení kontrolní komise) ̶ ̶vznik zápisem do Veřejného rejstříku (rejstříkový soud – místní krajský soud, spolkový rejstřík) ̶ ̶přechodné období 2 let pro změnu názvu a 3 let pro změnu stanov do stavu v souladu s NOZ, přechodné období pro transformace na jiné právní formy (ústav, sociální družstvo) Adobe Systems Adobe Systems 23 SPOLEK: vzor stanov a spolkový rejstřík ̶vzorové stanovy ̶plný internet, např. ̶závazné pouze to, aby obsahovaly, co definuje NOZ ̶popis postupu založení a vzniku: např. ̶ ̶spolkový rejstřík ̶obsahuje základní veřejně dostupné informace o organizacích ̶dostupný zde ̶ Adobe Systems Adobe Systems 24 A teď konkrétněji… ̶ NADACE A NADAČNÍ FOND (fundace) Adobe Systems Adobe Systems 25 NADACE: obecný koncept „právnická osoba soukromého práva, která je tvořená účelovým sdružením majetku, který má svými výnosy sloužit společensky či hospodářsky užitečnému účelu“ ̶nová úprava původní právní formy: ̶zákon č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník; § 303 - § 401 ̶změny proti původní legislativě? liberalizace (důraz na vůli zakladatele); hospodářsky užitečný účel; (přidružený fond) ̶ ̶obecně: ̶trvalý charakter ̶neslouží k výdělečným účelům, může však podnikat (vedlejší činnost) ̶veřejně prospěšný účel vs. dobročinný účel nadace ̶držba tzv. „nadační jistiny“ (resp. kapitálu, v min. rozsahu 500.000 Kč) Adobe Systems Adobe Systems 26 NADACE: konkrétněji ̶založení: ̶na základě nadační listiny (zakládací listina vs. pořízení pro případ smrti) – charakter veřejné listiny ̶obsah nadační listiny: název a sídlo, identifikace zakladatele, účel existence, výše vkladu, výše nadačního kapitálu, identifikace správní rady (statutární orgán) a dozorčí rady (resp. revizora), určení správce nadačního kapitálu, určení podmínek pro poskytování nadačního příspěvku q ̶fungování: ̶na základě statutu nadace ̶nadační jmění ve vlastnictví avšak bez možnosti volné dispozice ̶forma nadačního jmění může být různá (peníze, nemovitosti, umělecké předměty, cenné papíry...) ̶nadační příspěvky – ne rozpouštění nadačního jmění ale z jeho výnosů ̶ ̶možnost tzv. přidruženého fondu – majetkový soubor bez právní subjektivity (majetek ve správě nadace, resp. nadačního fondu - vlastníkem zakladatel) … nejde o tzv. svěřenský fond (původní vlastník pozbývá vlastnictví) q ̶ Adobe Systems Adobe Systems 27 NADAČNÍ FOND „právnická osoba soukromého práva, založená k účelu společensky nebo hospodářsky užitečnému“ ̶ ̶obecně „zjednodušená“ nadace ̶nemusí mít nutně trvalý charakter ̶institucionalizovaná veřejná sbírka ̶nevytváří nadační jistinu ani nadační kapitál ̶předmět vkladu ani dar nemusí splňovat předpoklad trvalého výnosu ̶ Adobe Systems Adobe Systems 28 ZNÁMÉ NADACE A NADAČNÍ FONDY ̶Výbor dobré vůle – nadace Olgy Havlové ̶Nadace rozvoje občanské společnosti ̶Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97 ̶Nadace Terezy Maxové ̶Nadace Adra ̶Nadace Charty 77 ̶Nadace Partnerství ̶Nadace Via ̶Nadání Josefa, Marie a Zdenky Hlávkových ̶Nadace Open Society Fund Praha ̶Vzdělávací nadace Jana Husa ̶Nadace Veronica ̶… Adobe Systems Adobe Systems 29 A teď konkrétněji… ̶ OBECNĚ PROSPĚŠNÁ SPOLEČNOST & ÚSTAV Adobe Systems Adobe Systems 30 OBECNĚ PROSPĚŠNÁ SPOLEČNOST ̶ původní právní forma, která dnes dožívá (nahrazuje ji „ústav“) ̶ „poskytuje veřejnosti obecně prospěšné služby za předem stanovených a pro všechny stejných podmínek“ ̶ ̶ (zakladatelem mohla být právnická i fyzická osoba – včetně obcí a státu) ̶ (založení na základě zakládací smlouvy či zakladatelské listiny: název a sídlo, identifikace zakladatele, druh obecně prospěšných služeb a podmínky jejich poskytování, identifikace správní rady a způsob jejího jmenování a jednání, identifikace dozorčí rady a způsob jejího jmenování a jednání, hodnotu a označení majetkových vkladů, způsob zveřejňování výroční zprávy o činnosti a hospodaření) ̶ (nejvyšší orgán: správní rada, statutární orgán: ředitel, kontrolní orgán: dozorčí rada) ̶ (vznik zápisem do rejstříku vedeného rejstříkovým soudem) ̶ ̶ oblasti aktivit: školství, kultura, sociální péče, zdravotnictví Adobe Systems Adobe Systems 31 ÚSTAV: obecný koncept ̶nová právní forma (nahrazuje „obecně prospěšnou společnost“) ̶ „provozuje činnosti užitečné společensky nebo hospodářsky s využitím své osobní a majetkové složky. Tyto činnosti jsou provozovány za předem stanovených podmínek a jsou každému rovnocenně dostupné“ ̶ ̶ je pro něj charakteristické využití jak osobní, tak majetkové složky ̶ Adobe Systems Adobe Systems 32 ÚSTAV: konkrétněji ̶založení: ̶ na základě zakládací listiny nebo pořízením pro případ smrti ̶ obsah zakládací listiny: název („ústav“, „zapsaný ústav“, „z. ú.“), sídlo, vymezení účelu (případně i předmět vedlejší činnosti), identifikace správní rady a způsob jejího jmenování a jednání, způsob určení ředitele... ̶ nejvyšší orgán: správní rada, statutární orgán: ředitel, kontrolní orgán: dozorčí rada (nemusí nutně být zřízena) ̶ vznik zápisem do rejstříku vedeného rejstříkovým soudem ̶ ̶ fungování: ̶ na základě statutu ústavu ̶ povinnost zveřejňovat výroční zprávu ̶ povinnost auditu při obratu vyšším jak 10 mil. Kč Adobe Systems Adobe Systems 33 A teď konkrétněji… ̶ CÍRKEVNÍ PRÁVNICKÉ OSOBY (CNS => EPO - ÚČELOVÁ ZAŘÍZENÍ) Adobe Systems Adobe Systems 34 CÍRKEVNÍ PRÁVNICKÉ OSOBY I. - CNS ̶složka církve a náboženské společnost (CNS) „dobrovolné společenství osob s vlastní strukturou, orgány, vnitřními předpisy, náboženskými obřady a projevy víry, založené za účelem vyznávání určité náboženské víry, ať veřejně nebo soukromě, a zejména s tím spojeného shromažďování, bohoslužby, vyučování a duchovní služby“ ̶ ̶základní právo na náboženské vyznání – vycházející z Listiny základních práv a svobod ̶ ̶upravuje zákon č. 3/2002 Sb., o církvích a náboženských společnostech ̶ ̶většina církevních náboženských skupin má vlastní vnitřní normy, kterými je upravena činnost v rámci instituce (např. Codex Iuris Canonici, kodex kanonického práva ŘKC). Adobe Systems Adobe Systems 35 CÍRKEVNÍ PRÁVNICKÉ OSOBY II. - CNS ̶církev a náboženská společnost se stává právnickou osobou registrací, provedenou na základě žádosti splňující podmínky zákona. ̶žádost na Ministerstvu kultury ̶základní charakteristika církve a náboženské společnosti, jejího učení a poslání ̶zápis o založení církve a náboženské společnosti na území ČR ̶v originále podpisy 300 zletilých občanů ČR nebo cizinců s trvalým pobytem v ČR hlásících se k této církvi či náboženské společnosti ̶pro přiznání zvláštních práv je nezbytné mít podporu alespoň 1 promile obyvatel ČR a splňovat podmínku minimálně 10 leté registrace ̶zároveň musí být doložen základní dokument CNS se všemi náležitostmi podle zákona ̶ ̶…církve mohou také vytvářet tzv. evidované církevní právnické osoby a to v podobě: svazů církví a náboženských společností nebo účelových zařízení. Oboje je zakládáno evidencí. ̶ ̶specifikum v podobě zdroje příjmů – státní příspěvek na činnost, dotace ̶ Adobe Systems Adobe Systems 36 CÍRKEVNÍ PRÁVNICKÉ OSOBY III. - CNS (k 11. 3. 2022) Adobe Systems Adobe Systems 37 CÍRKEVNÍ PRÁVNICKÉ OSOBY IV. - EPO ̶evidovaná právnická osoba (EPO) vzniká založením příslušným orgánem registrované církve a náboženské společnosti podle jejího základního dokumentu. ̶ ̶mezi EPO patří: svazy a účelová zařízení (jejich hlavním úkolem je „poskytovat obecně prospěšné charitativní, sociální nebo zdravotnické služby a to veřejnosti za předem stanovených a pro všechny uživatele stejných podmínek“) ̶ ̶návrh pro evidence EPO musí obsahovat zakládací listinu (název a identifikace zakladatele, název a sídlo účelového zařízení, označení a identifikace statutárního orgánu, stanovy…) ̶ ̶evidenci EPO provádí Ministerstvo kultury Adobe Systems Adobe Systems 38 A teď konkrétněji… ̶ ORGANIZACE NA POMEZÍ SEKTORŮ: - sociální družstvo - organizační složky státu - příspěvkové organizace Adobe Systems Adobe Systems 39 Sociální družstva ̶„družstvo, které soustavně vyvíjí obecně prospěšné činnosti směřující na podporu sociální soudržnosti za účelem pracovní a sociální integrace znevýhodněných osob do společnosti s přednostním uspokojováním místních potřeb a využíváním místních zdrojů podle místa sídla a působnosti sociálního družstva, zejména v oblasti vytváření pracovních příležitostí, sociálních služeb a zdravotní péče, vzdělávání, bydlení a trvale udržitelného rozvoje.“ ̶ ̶upravuje zákon č. 90/2012 Sb., o korporacích; § 758 - § 773 ̶členská základna (právnické i fyzické osoby bez omezení) ̶fyzické osoby v postavení: zaměstnanců, dobrovolníků, příjemců služeb ̶ ̶možnost rozdělování až 33 % ze zisku mezi členy (zbytek zpět do aktivit) ̶možnost podnikání Adobe Systems Adobe Systems 40 Organizační složky ̶organizace veřejné správy (tj. veřejného sektoru) ̶upraveno v rámci: zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky, resp. zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, resp. zákona č. 128/2000 Sb., o obcích ̶ ̶vzniká a zaniká rozhodnutím příslušné úrovně rozpočtu – stát či ÚSC ̶ ̶při jejím zřízení musí zřizovatel vydat zřizovací listinu (viz zákon) ̶není samostatnou právnickou osobou ̶její zaměstnanci jsou zaměstnanci zřizovatele ̶není účetní jednotkou - příjmy a výdaje (rozpočet) organizační složky jsou obsaženy v rozpočtu jejího zřizovatele ̶ ̶například ve formě: kulturních a informačních center, knihoven Adobe Systems Adobe Systems 41 Příspěvkové organizace ̶organizace veřejné správy (tj. veřejného sektoru) ̶upraveno v rámci zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech státu, resp. zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, resp. zákona č. 128/2000 Sb., o obcích ̶ ̶vzniká a zaniká rozhodnutím zastupitelstva ÚSC ̶ ̶při založení zřizovatel vydá zřizovací listinu a podá návrh na její zápis do rejstříku subjektů ̶je samostatnou právnickou osobou, která má ve správě majetek svého zřizovatele (vymezeno ve zřizovací listině) ̶může mít vlastní zaměstnance ̶je samostatnou účetní jednotkou ̶ ̶má možnost provádět vedlejší (hospodářské) činnost (vymezeno ve zřizovací listině) ̶ ̶například ve formě: mateřských, základní či středních škol, ZUŠ, muzeí apod. ̶ Adobe Systems Adobe Systems Humor? 42 [USEMAP] Adobe Systems Adobe Systems K zamyšlení ̶Obec ve spolupráci s místními občany chce zřídit dům pro seniory s pečovatelskou službou. ̶ ̶Skupina nadšených včelařů z regionu, chce vytvořit sdružení, v němž by si vzájemně pomáhali ve svém koníčku a sdíleli své zkušenosti. ̶ ̶Skupina nadšenců organizujících sportovní aktivity v obci chce přesunout svoji působnost z veřejných prostranství a pořídit si vlastní sportovní areál v obci. ̶ ̶Zámožná občanka nejmenované obce chce odkázat své uspořené prostředky tak, aby z nich měli užitek obyvatelé její milované nejmenované obce. ̶ ̶Skupina dobrovolných herců (dosud hrající bezplatně v budově obce) musí koupit divadelní budovu, které se obec zbavuje. ̶ ̶Skupina podnikavých občanů chce dát práci znevýhodněné skupině osob v malé prádelně a nezáleží jim na osobním zisku, pouze na prospěchu svojí cílové skupiny. ̶ 43 Adobe Systems Adobe Systems 44 Shrnutí ̶klíčová úloha nového Občanského zákoníku ̶ ̶tradiční právní formy nestátních neziskových organizací ̶občanské sdružení => spolek ̶nadace a nadační fond ̶obecně prospěšná společnost – ústav ̶církevní a náboženské společnosti (CNS > EPO) ̶ ̶organizace na pomezí sektorů ̶sociální družstvo ̶organizační složka státu ̶příspěvková organizace Adobe Systems Adobe Systems 45 Doporučená literatura zákon č. 89/2012 Sb. Občanský zákoník další v textu zmiňovaná legislativa DOBROZEMSKÝ, Václav a Jan STEJSKAL. Nevýdělečné organizace v teorii. 2., aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-103-3. Adobe Systems Adobe Systems 46 BKV_ERNO / BKV_ENNO: O kom je řeč? Legislativa Účetnictví a ekonomické řízení Financování Transparentnost => „Semestrální projekt“ Jakub Pejcal: jakub.pejcal@econ.muni.cz, CVNS, ESF MU 12. 3. 2022 Adobe Systems Adobe Systems 47 Obsah bloku ̶účetnictví NNO ̶účetnictví ̶účetní legislativa ̶specifika účetnictví NNO (rozsah, výkazy, doklady, archivace) ̶ ̶k čemu účetnictví také slouží? ̶zdanění NNO ̶podklad ekonomického řízení ̶ ̶nástroje ekonomického řízení a finanční analýzy z rychlíku ̶základní nástroj ekonomického řízení – rozpočet ̶náklady v NNO (jejich kalkulace) ̶výnosy v NNO ̶na cestě za finančním zdravím… finanční analýza ve vší obecnosti Adobe Systems Adobe Systems 48 Účetnictví ̶informační systém, který poskytuje základní informace o finančních aktivitách a stavu majetku účetní jednotky ̶ ̶účetnictví musí být (§ 8, 563/1991 Sb., zákona o účetnictví): ̶správné (neodporuje zákonu), ̶úplné (obsahuje vše), ̶průkazné (navázáno na skutečnost), ̶srozumitelné (nadáno schopností jednoznačně určit informace), ̶trvalé (uchovatel informací). ̶účetnictví plní tyto funkce: ̶evidenční, ̶analyticko-vyhodnocovací, ̶kontrolní. ̶ ̶uživatelé: interní vs. externí. ̶ Adobe Systems Adobe Systems 49 Legislativní úprava účetnictví ̶zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví ve znění pozdějších předpisů ̶ ̶vyhláška č. 325/2015 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které vedou jednoduché účetnictví ̶vyhláška č. 504/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o účetnictví pro účetní jednotky, jejichž hlavním předmětem činnosti není podnikání ̶ ̶české účetní standardy pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání (standardy č. 401 – 414) ̶ ̶vnitřní předpisy organizace (stanovy, organizační řád...) ̶vnitřní směrnice organizace (o finančním řízení, o účetnictví...) Adobe Systems Adobe Systems 50 Vyhlášky ̶Kdo se jimi „řídí“? č. 504/2002 Sb.: politické strany a politická hnutí / spolky a pobočné spolky / církve a náboženské společnosti / obecně prospěšné společnosti / zájmová sdružení právnických osob / nadace, nadační fondy, ústavy / společenství vlastníků jednotek / veřejné vysoké školy / jiné účetní jednotky… ̶ č. 325/2015 Sb.: spolky a pobočné spolky / odborové organizace, pobočné odborové organizace, mezinárodní odborové organizace nebo pobočné mezinárodní odborové organizace / organizace zaměstnavatelů, pobočné organizace zaměstnavatelů, mezinárodní organizace zaměstnavatelů nebo pobočné mezinárodní organizací zaměstnavatelů / církve, náboženské společnosti, resp. evidované právnické osoby / honební společenstva ̶ ̶Co upravují? ̶kdo je účetní jednotkou ̶co je předmětem účetnictví ̶jak vypadá účetní záznam ̶jak vypadá účetní závěrka ̶atd. Adobe Systems Adobe Systems 51 České účetní standardy ̶401 – účty a účtování na účtech ̶402 – otevírání a uzavírání účetních knih ̶403 – inventarizační rozdíly ̶404 – kursové rozdíly ̶405 – deriváty ̶406 – cenné papíry, podíly a směnky ̶407 – opravné položky k pohledávkám, rezervy a pohledávky po lhůtě splatnosti ̶408 – krátkodobý finanční majetek a krátkodobé bankovní úvěry ̶409 – dlouhodobý majetek ̶410 – zásoby ̶411 – zúčtovací vztahy ̶412 – náklady a výnosy ̶413 – vlastní zdroje a dlouhodobé závazky ̶414 – přechod z jednoduchého účetnictví na účetnictví (metody a postupy vedení účetnictví) ̶ Adobe Systems Adobe Systems 52 Účetnictví NNO ̶NNO musí plně respektovat zákon o účetnictví (přechod od výdajového k akruálnímu principu) ̶ ̶výdajový princip (účtuji v okamžiku, kdy dojde ke změně stavu finančních prostředků) výdaj: skutečně vydané prostředky příjem: skutečně přijaté prostředky ̶akruální princip (účtuji v okamžiku, kdy událost nastala – bez ohledu na změnu stavu finančních prostředků) náklad: vznikají spotřebou zdrojů v peněžním vyjádření, neznamenají nutně výdaj prostředků výnos: hmotné toky v peněžním vyjádření, neznamenají nutně příjem prostředků ̶ ̶formy účetnictví: jednoduché účetnictví X podvojné účetnictví (zjednodušený X plný rozsah) Adobe Systems Adobe Systems 53 Jednoduché účetnictví ̶upraveno zákonem o účetnictví, resp. vyhláškou č. 325/2015 Sb. ̶mohou vést vybrané NNO: spolek a pobočný spolek, odborová organizace, organizace zaměstnavatelů, církve a náboženské společnosti a honební společenstva ̶za předpokladu, že: ̶nejsou plátcem DPH; ̶jejich celkové příjmy nepřesáhnou 3 mil. Kč; ̶hodnota jejich majetku nepřesáhne 3 mil. Kč. ̶ ̶předmětem jsou příjmy a výdaje, majetek a závazky ̶ ̶peněžní deník ̶kniha pohledávek a kniha závazků ̶pomocné knihy o ostatních složkách majetku ̶přehled o majetku a závazcích a přehled o příjmech a výdajích ̶ Adobe Systems Adobe Systems 54 Zjednodušený rozsah účetnictví ̶upraveno zákonem o účetnictví, resp. vyhláškou č. 504/2002 Sb. ̶mohou vést vybrané NNO: spolek a pobočný spolek, odborová organizace, organizace zaměstnavatelů, církve a náboženské společnosti, honební společenstva, obecně prospěšné společnosti, nadační fondy, ústavy, společenství vlastníků jednotek a bytová a sociální družstva ̶za předpokladu, že naplňují atributy mikro (a malých) účetních jednotek, tedy splňuje alespoň dvě ze tří kritérií: ̶aktiva celkem nižší jak 9 mil. Kč (resp. 100 mil. Kč) ̶roční úhrn čistého obratu nižší jak 18 mil. Kč (resp. 200 mil. Kč) ̶průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 10 a méně (resp. 50 a méně) ̶ ̶podvojné zápisy „o stavu a pohybu majetku a jiných aktiv, závazků včetně dluhů a jiných pasiv, dále o nákladech, výnosech a o výsledku hospodaření“ ̶ ̶„zjednodušený“ účetní rozvrh – pouze účtové třídy a účtové skupiny ̶možnost amerického deníku – spojení hlavní knihy a účetního deníku ̶netřeba účtovat o některých aspektech (tvorba rezerv a opravných položek, časové rozlišení apod.) ̶zjednodušený rozsah účetní závěrky: rozvahy a výkazu zisku a ztráty Adobe Systems Adobe Systems 55 Účetnictví v plném rozsahu ̶upraveno zákonem o účetnictví, resp. vyhláškou č. 504/2002 Sb. ̶mohou vést všechny NNO ̶ ̶„rozšíření“ zjednodušeného rozsahu spočívá v: ̶„úplný“ účetní rozvrh (odlišnosti proti rozvrhu v ziskovém sektoru) ̶práce účetním deníkem a hlavní knihou ̶účetní závěrka coby komplexní přehled ̶ ̶ ̶ v podstatě tak, jak je zvykem pro ziskové organizace (se specifiky NNO) ̶„lepší“ uspořádání dat – více přehledné... ̶více výkazů, které jsou více podrobné… ̶ ̶některé neziskové organizace však „dokonalé“ výkazy nepotřebují a z toho důvodu volí jednodušší formu vedení účetnictví ̶ Adobe Systems Adobe Systems 56 Účetní výkazy – podrobněji ̶výkaz zisku a ztráty (údaje o nákladech a výnosech za rok činnosti organizace) v členění nákladů na hlavní a hospodářskou činnost ̶ ̶rozvaha (bilance) – základní přehled o majetku organizace, způsobu jeho krytí a jeho vývoji ̶ ̶příloha účetní závěrce – „doprovodný text k účetní závěrce“ ̶ ̶(přehled o peněžních tocích) – výkaz o změnách finančních prostředků podniku ̶(přehled o změnách vlastního kapitálu) - … ̶ ̶zveřejnění ve sbírce listin veřejných rejstříků, resp. ve výroční zprávě (pokud musí mít účetní závěrku ověřenou auditorem) ̶za rok 2014 nejpozději zveřejnit do 31/03/2016 ̶za rok 2015 nejpozději zveřejnit do 30/11/2017 X ̶mikro a malé účetní jednotky nemusí zveřejňovat výkaz zisku a ztráty, pokud jim to neukládá zvláštní právní předpis (tedy mají povinnost zveřejňovat jen rozvahu)!!! ̶ Adobe Systems Adobe Systems 57 Jak vypadá účetní doklad 1 ̶účetní doklad – záznam, kterým účetní jednotka prokazuje proběhlou skutečnost, slouží jako základ pro zápis v účetnictví (tzv. účetní záznam) ̶prvotní vs. druhotný (účetní) doklad ̶ ̶příklady prvotních dokladů: ̶paragon, nájemní smlouva; ̶přijatá / vydaná faktura; ̶výpis z běžného účtu; ̶inventurní soupis. ̶náležitosti prvotních (resp. účetních) dokladů: ̶(označení účetního dokladu), ̶obsah hospodářské (účetní) operace, ̶peněžní částka nebo informace o ceně za měrnou jednotku a vyjádření množství, ̶okamžik vystavení prvotního dokladu, ̶(okamžik uskutečnění účetního případu), ̶identifikace stran hospodářské operace, ̶(podpisový záznam osoby odpovědné za účetní případ a za zaúčtování). ̶ ̶příklady účetních dokladů: ̶výdejový / příjmový pokladní doklad; ̶přijatá / vydaná faktura; ̶výpis z běžného účtu; ̶interní doklad. Adobe Systems Adobe Systems 58 Jak vypadá účetní doklad 2 Účetní doklad Prvotní doklad (Metodika č. 8: Doklady v účetnictví (Junák) Adobe Systems Adobe Systems 59 Archivace účetních dokladů ̶účetní doklad – podklad, kterým účetní jednotka prokazuje proběhlou skutečnost, slouží jako základ pro zápis v účetnictví ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ www.inkam.cz/SPRAVA-DOKUMENTU/Archivace-dokladu-podle-zakona.html ̶ ̶ Adobe Systems Adobe Systems 60 K čemu účetnictví také slouží? Zdanění NNO Adobe Systems Adobe Systems 61 K čemu účetnictví také slouží? Podklad ekonomického řízení ̶ekonomické řízení: jakým způsobem lze využívat finanční prostředky v organizaci pro naplňování jejich cíle ̶početnictví: finanční účetnictví (a výkaznictví); vnitropodnikové/manažerské účetnictví; podniková statistika a rozbory ̶ ̶jeden z hlavních nástrojů operativního finančního řízení všech organizací je ROZPOČET: ̶finanční plán (realistický předpoklad) – kolik peněz bude potřeba / kde peníze vezmeme ̶vyjádření cílů NNO v peněžních jednotkách ̶ ̶sestavován v kolektivu: zdola nahoru / shora dolů ̶ ̶různé metody: přírůstková metoda / metoda z nulové báze ̶různé podoby: krátkodobý / střednědobý / dlouhodobý; pevný / pružný; klouzavý / časově vymezený… ̶ ̶různé formy: programový (dělení celku podle jednotlivých aktivit) / zdrojový (náklady a k nim přiřazené výnosy) ̶ ̶dalším základním nástrojem může být CASHFLOW: ̶přehled peněžních toků (kdy / kolik / kam / a hlavně kolik zbývá) Adobe Systems Adobe Systems 62 Příklad programového rozpočtu Adobe Systems Adobe Systems 63 Příklad zdrojového rozpočtu Adobe Systems Adobe Systems 64 Příklad cashflow Adobe Systems Adobe Systems 65 Náklady (ekonomická rovina) v NNO ̶náklady = peněžní vyjádření spotřebovaných výrobních faktorů ̶představují jednu ze stran rozpočtu ̶ ̶můžeme je rozlišovat podle druhu: ̶přímé náklady – lze snadno přiřadit k výkonu (například podělit počtem vyrobených kusů) ̶režijní náklady (nepřímé náklady) – k výkonu nelze přiřadit jednoduše ̶ ̶kalkulace = přiřazování nákladů k jednotlivým výkonům organizace, různé metody (viz .xls soubor): ̶prostá metoda dělením (rovnoměrné rozdělení mezi všechny kusy) ̶metoda dělením s poměrovými čísly (rozdělení mezi výkony v poměru podle normy) ̶metoda přirážková (rozdělení podle přirážky vyčíslené dle přímých nákladů) ̶... ̶ ̶kalkulace coby základ cenotvorby Adobe Systems Adobe Systems 66 Příklad kalkulací Adobe Systems Adobe Systems 67 Výnosy (ekonomická rovina) v NNO ̶výnosy = peněžní vyjádření výkonů ̶představují jednu ze stran rozpočtu ̶ ̶jaké finanční zdroje NNO má a v jaké výši je může očekávat? ̶komplikované odhadnout výši výnosů ̶základní druhy výnosů: ̶tržby za realizované výkony ̶dotace ze státního rozpočtu a z rozpočtů krajů a obcí ̶granty ̶dary fyzických a právnických osob ̶členské příspěvky ̶přijaté úroky ̶příjmy z reklam ̶veřejné sbírky ̶atd. ̶ ̶rozlišujeme volné a vázané zdroje Adobe Systems Adobe Systems 68 Pokročilejší nástroje… ̶ekonomické řízení: jakým způsobem lze využívat finanční prostředky v organizaci pro naplňování jejich cíle ̶početnictví: finanční účetnictví (a výkaznictví); vnitropodnikové/manažerské účetnictví; podniková statistika a rozbory => od Finančního řízení, přes Finanční analýzu k Finančnímu zdraví ̶ ̶Finanční řízení: cíl: zaměřit se na veškeré ekonomické vazby organizace, tak aby organizace mohla naplňovat smysl své existence bez toho, aniž by byla ohrožena její finanční stabilita aktivity: finanční plánování / rozhodování / operativní řízení / analýza / kontrola ̶ ̶Finanční analýza: cíl: pomáhá z dostupných účetních dat získat dodatečné informace např. pro posouzení finančního zdraví organizace základní etapy: zjištění základních charakteristik / určení odchylek od standardů / podrobnější analýza zvolených oblastí / identifikace příčin nežádoucího stavu metodický aparát: poměrové ukazatele / horizontální analýza / vertikální analýza … sofistikovanější nástroje třeba jako bonitní-bankrotní modely ̶ ̶Bonitní-bankrotní modely: cíl: sofistikované nástroje pro zhodnocení aktuálního stavu a stanovení predikce viz třeba www.fikane.cz Adobe Systems Adobe Systems 69 Shrnutí ̶účetnictví a zdanění NNO ̶účetnictví ̶účetní legislativa ̶specifika účetnictví NNO (rozsah, výkazy, doklady, archivace, zdanění) ̶ ̶ekonomické řízení NNO ̶ekonomické řízení z teorie ̶základní nástroj ekonomického řízení – rozpočet ̶náklady v NNO (jejich kalkulace) ̶výnosy ve vší obecnosti v NNO ̶je libo pokročilejší nástroje? ̶ Adobe Systems Adobe Systems 70 Doporučená literatura v textu zmiňovaná legislativa DOBROZEMSKÝ, Václav a Jan STEJSKAL. Nevýdělečné organizace v teorii. 2., aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-103-3. DOBROZEMSKÝ, Václav a Jan STEJSKAL. Nevýdělečné organizace v praxi. 2., aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-476-8. www.fikane.cz (metodika) Pro vážné zájemce: Pejcal & Vyskočil, 2015 – o finanční analýze v případě obecně prospěšných společností Kolaříková & Pejcal, 2018 – o finančním zdraví nadací Pejcal, 2021 – o konstrukci hodnotících a predikčních nástrojů NNO Adobe Systems Adobe Systems 71 BKV_ERNO / BKV_ENNO: O kom je řeč? Legislativa Účetnictví a ekonomické řízení Financování Transparentnost => „Semestrální projekt“ Jakub Pejcal: jakub.pejcal@econ.muni.cz, CVNS, ESF MU 12. 3. 2022 Adobe Systems Adobe Systems 72 Obsah bloku ̶„teoretický“ úvod ̶financování NNO v ČR ̶co je přímá a co nepřímá veřejná podpora? ̶kdo jakou podporu poskytuje? ̶co je Rozbor financování NNO z VR ̶… ̶shrnutí závěrem Adobe Systems Adobe Systems 73 Financování NNO v ČR ̶podle dat ČSÚ (neziskové instituce sloužící domácnostem) v roce 2019 ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ (Fořtová, J.; 2021) Adobe Systems Adobe Systems 74 Diverzifikace vs. koncentrace? ̶na čem se literatura shodne? … kategorizace, každý rád přidá komentář / návod / doporučení pro vhodný poměr diverzifikace (!) (Pelikánová, 2018, Boukal a kol., 2013, Šedivý & Medlíková, 2011, Rektořík, 2010, Skovajsa a kol., 2010, Boukal, 2009, … nebo třeba taky Anheier, 2005) ̶ ̶a co je „teda kurník“ lepší? diverzifikace vs. koncentrace => stabilita vs. náklady (Chang, Tuckman & Chikoto-Schultz, 2018, Kim, 2017, Chikoto & Neely, 2014, Frumkin & Keating, 2011, Carroll & Stater, 2009, Hager, 2001, Chang & Tuckman, 1994 => Lu, Lin & Wang, 2019, Hung & Hager, 2018) ̶ Adobe Systems Adobe Systems 75 Přímá podpora z veřejných rozpočtů ̶Přímá podpora: ̶ ̶ ̶ ̶ (Prouzová, Z.; 2016) ̶ ̶nejčastěji ve formě dotací, realizováno veřejnými politikami (SDP) ̶ ̶proč? PROTOŽE jsou to důležití (výhradní) poskytovatelé úzce specializovaných veřejných služeb (humanitární zahraniční pomoc, multikulturní činnosti, integrace romské populace, ekologická osvěta…) či zabezpečují marginálních segment veřejných služeb Adobe Systems Adobe Systems 76 Nepřímá podpora z veřejných rozpočtů ̶Nepřímá podpora: ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ (Prouzová, Z.; 2016) ̶ ̶Nejčastěji ve formě: ̶možnosti využít komunikační a propagační kanály (obecní rozhlas, nástěnka, webové stránky) ̶pronájem či zapůjčení majetku a zdrojů obce (pronájem, technické vybavení, pracovní čas) ̶věcné a finanční dary ̶… ̶X) osvobození od místních poplatků, slevy na daních Adobe Systems Adobe Systems 77 Rozbor financování NNO I. O čem je? ̶o NNO v roce 2016: ̶celkem 132.953 subjektů (na jednu NNO v ČR připadá 79 obyvatel) dnes okolo 143 tisíc subjektů ̶pracovní úvazky FTE: 104.277 (2,04 %) dnes okolo 116.991 (2,2 %) ̶dobrovolníci FTE: 26.102 dnes okolo 32 tisíc dobrovolníků FTE ̶podíl na tvorbě HDP: 1,66 % dnes okolo 1,78 % ̶ ̶Rozbor financování nestátních neziskových organizací z veřejných rozpočtů ̶zpracováno pro RVNNO ̶zahrnuje jen vybrané právní formy NNO ̶zabývá se alokovanými prostředky ve formě dotací (vč. spolufinancování z EU a EHP) a veřejných zakázek ̶pracuje se státním rozpočtem, rozpočty krajů a hl. m. Prahy, rozpočty obcí a rozpočty státních fondů Adobe Systems Adobe Systems 78 Rozbor financování NNO II. Obecně. ̶nadačním subjektům, spolků, pobočným spolkům, obecně prospěšným společnostem, ústavům, účelovým zařízením církví, školským právnickým osobám a zájmovým sdružením právnických osob bylo v roce 2016*: ̶ ̶poskytnuto ve výši 17.889,7 mil. Kč (Je to moc, či málo?) (zahrnuje všechny úrovně rozpočtů) ̶ ̶zadáno veřejných zakázek ve výši 225,4 mil. Kč vč. DPH (zahrnuje státní rozpočet, rozpočty státních fondů, rozpočty krajů vč. hl. m. Prahy) ̶ ̶ ̶ ̶ * NNO v daných právních formách bylo v roce 2016 120.854, z toho: 85.308 z.s., 25.085 pobočných z.s., 2.672 o.p.s., 397 z.ú., 517 nadací, 1.558 nadačních fondů, 252 školských právnických zařízení, 938 zájmových sdružení p.o., 4.127 církevních právnických osob ̶ Adobe Systems Adobe Systems 79 Konkrétní údaje o podpoře I. ̶ve formě dotací bylo v roce 2016 NNO poskytnuto celkem 17.889,7 mil. Kč, z toho: ̶ ̶ze státního rozpočtu: 60,8 % 13.442 dotací ve výši 10.873,4 mil. Kč (+11,3 %) obdrželo 6.941 subjektů (z toho EU a EHP kofinancováno 1.434 dotací a administrováno 153 projektů pro 791 subjektů, vygenerováno dalších 1.276,2 mil. Kč) ̶ ̶z rozpočtů krajů a hl. m. Prahy: 15,9 % 15.547 dotací ve výši 2.846,7 mil. Kč (+24 %) obdrželo 8.397 subjektů (z toho EU a EHP kofinancováno 225 dotací a administrován 1 projekt pro 131 subjektů, vygenerováno dalších 244,8 mil. Kč) ̶ ̶z rozpočtů obcí: 22,1 % dotace ve výši 3.948,7 mil. Kč (+7 %) ̶ ̶z rozpočtů státních fondů: 1,2 % dotace ve výši 220,9 mil. Kč (-70 %) Adobe Systems Adobe Systems 80 Konkrétní údaje o podpoře II. adresáti podpory Zdroj: Databáze kapitol státního rozpočtu, database krajů a hl. m. Prahy a MONITOR, upraveno Adobe Systems Adobe Systems 81 Konkrétní údaje o podpoře III. podoba podpory ̶investice x provoz ̶státní rozpočet: 432 dotací ve výši 687,9 mil. Kč x 13.010 dotací ve výši 10.185,4 mil. Kč ̶krajské rozpočty: 729 dotací ve výši 421,3 mil. Kč x 14.818 dotací ve výši 2.425,3 mil. Kč ̶ ̶státní dotační politika ̶vládou centrálně koordinovaná politika zaměřená na podporu vybraných právních forem v předem stanovených oblastech (pro rok 2016 schválená 15. 6. 2015) ̶v daném režimu poskytnuto 10.188 dotací ve výši 7.883,5 mil. Kč (72,5 %) ̶17 oblasti: Sociální služby (48,1 %); Tělesná výchova a sport (32,1 %); Zahraniční aktivity (4,0 %); Kultura (4,0 %); Děti a mládež; Protidrogová politika; Péče o zdraví a prevence; Rodinná politika; Životní prostředí a udržitelný rozvoj; Národnostní menšiny a etnické skupiny; Ochrana spotřebitele a nájemních vztahů; Vzdělávání a lidské zdroje; Rizikové chování; Romská menšina; Rovné příležitosti žen a mužů; Boj s korupcí; Ostatní (nezařazené) Adobe Systems Adobe Systems 82 Konkrétní údaje o podpoře III. podoba podpory ̶investice x provoz ̶státní rozpočet: 432 dotací ve výši 687,9 mil. Kč x 13.010 dotací ve výši 10.185,4 mil. Kč ̶krajské rozpočty: 729 dotací ve výši 421,3 mil. Kč x 14.818 dotací ve výši 2.425,3 mil. Kč ̶ ̶státní dotační politika ̶vládou centrálně koordinovaná politika zaměřená na podporu vybraných právních forem v předem stanovených oblastech (pro rok 2016 schválená 15. 6. 2015) ̶v daném režimu poskytnuto 10.188 dotací ve výši 7.883,5 mil. Kč (72,5 %) ̶17 oblasti: Sociální služby (48,1 %); Tělesná výchova a sport (32,1 %); Zahraniční aktivity (4,0 %); Kultura (4,0 %); Děti a mládež; Protidrogová politika; Péče o zdraví a prevence; Rodinná politika; Životní prostředí a udržitelný rozvoj; Národnostní menšiny a etnické skupiny; Ochrana spotřebitele a nájemních vztahů; Vzdělávání a lidské zdroje; Rizikové chování; Romská menšina; Rovné příležitosti žen a mužů; Boj s korupcí; Ostatní (nezařazené) Adobe Systems Adobe Systems 83 Konkrétní údaje o podpoře IV. významní adresáti - SR ̶ ̶největší objem dotací získala Fotbalová asociace ČR (375 mil. Kč) ̶nejvíce dotací získala Diecézní charita Brno (154) ̶16 % objemu dotací poskytnuto 10 NNO Adobe Systems Adobe Systems 84 Konkrétní údaje o podpoře V. významní adresáti - KR ̶ ̶největší objem dotací získala Diecézní charita Brno (56,8 mil. Kč) ̶nejvíce dotací získal Junák – český skaut, kraj Praha, z. s. (198) ̶11 % objemu dotací poskytnuto 10 NNO Adobe Systems Adobe Systems 85 Konkrétní údaje o podpoře VI. veřejné zakázky ̶ve formě veřejných zakázek bylo v roce 2016 NNO zadáno 897 zakázek v celkové hodnotě 598,9 mil. Kč vč. DPH, z toho: ̶ ̶ze státního rozpočtu: 37,6 % (392 vz ve výši 225,4 mil. Kč), 3 největší zadavatelé: MV: 179,601 mil. Kč vč. DPH (43 vz) – 79,7 % MD: 20,389 mil. Kč vč. DPH (219 vz) – 9 % MŽP: 7,542 mil. Kč vč. DPH (65 vz) – 3,3 % ̶ ̶z rozpočtů krajů a hl. m. Prahy: 62.4 % (505 vz ve výši 373,5 mil. Kč), 3 největší zadavatelé: Jihomoravský kraj: 189,004 mil. Kč vč. DPH (42 vz) – 50,6 % Královehradecký kraj: 90,762 mil. Kč vč. DPH (45 vz) – 24,3 % Olomoucký kraj: 67,769 mil. Kč vč. DPH (100 vz) – 18,1 % ̶ Adobe Systems Adobe Systems 86 Shrnutí? ̶nejvýznamnější zdroje? ̶diverzifikace vs. koncentrace ̶přímá vs. nepřímá veřejná podpora ̶přímá veřejná podpora – úrovně, hlavní oblasti, forma Adobe Systems Adobe Systems 87 Doporučená literatura Rozbor financování nestátních neziskových organizací z veřejných rozpočtů v roce 2016 – dostupný zde Přílohy dokumentu: Rozbor financování nestátních neziskových organizací … v roce 2016 – dostupné zde PROUZOVÁ, Zuzana. Přímé a nepřímé financování soukromých neziskových organizací z veřejných rozpočtů České republiky v letech 2008 až 2013. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8084-3. Další zdroje: Hlavní oblasti státní dotační politiky vůči NNO na podporu veřejně prospěšných činností pro rok 2020 – dostupné zde Adobe Systems Adobe Systems 88 Jak křehká je lež… [USEMAP] Adobe Systems Adobe Systems 89 BKV_ERNO / BKV_ENNO: O kom je řeč? Legislativa Účetnictví a ekonomické řízení Financování Transparentnost => „Semestrální projekt“ Jakub Pejcal: jakub.pejcal@econ.muni.cz, CVNS, ESF MU 12. 3. 2022 Adobe Systems Adobe Systems 90 Obsah bloku ̶nastínění problematiky transparentnosti ̶ ̶dosavadní poznání v ČR ̶Transparentnost nadací? ̶Transparentnost vybrané struktury – FAČR? ̶ ̶semestrální projekt ̶zvolená organizace ČČK ̶konkrétní zadání Adobe Systems Adobe Systems 91 Transparentnost NNO ̶podle výsledků CVVM ze srpna 2021 důvěřuje NNO v České republice jen 36,9 % respondentů, nedůvěřuje potom 55,2 % respondentů Zdroj: CVVM ̶ Adobe Systems Adobe Systems 92 Transparentnost NNO ̶jak zvyšovat důvěru? využít veškeré komunikační aktivity k otevřenému vystupování (Ball, 2009; Gazolla & Ratti, 2014) … což může vést k získání dodatečných zdrojů ̶ ̶je potřeba důvěru posilovat? (Jordan & Tuijl, 2006) ̶růst počtu a velikosti NNO ̶větší tok finančních prostředků směrem k NNO ̶vyšší hlasitost NNO při formulování veřejné politiky ̶ ̶Transparentnost = plnění předem daných povinností (tj. včetně legislativních požadavků) vůči stakeholderům, jedná se tedy o základní nástroj pro získání důvěryhodnosti veřejnosti ̶ ̶co lze z pohledu transparentnosti hodnotit: přítomnost statutu, výročních zpráv, účetních výkazů ve veřejných rejstřících, existence webu… ̶ Adobe Systems Adobe Systems 93 Dosavadní poznání v ČR ̶ ̶NĚJAKÁ AKTUÁLNĚJŠÍ DATA BY NEBYLA? Adobe Systems Adobe Systems 94 Dosavadní poznání CVNS? ̶Transparentnost českých nadací: ̶velcí zástupci NNO (zejména majetkově), jež i přes nízký počet (543, resp. 528) mají významný společenský dopad ̶právní forma s dlouhodobou povinností zveřejňovat účetní závěrky (již od roku 1997) ̶ ̶Transparentnost vybrané struktury – Fotbalové asociace České republiky: ̶velká NNO (členská základna, rozsáhlá organizační struktura) a zároveň příjemce největšího objemu veřejné podpory (státní rozpočet) ̶povinnost zveřejňovat údaje se váže k „novému“ občanskému zákoníku (tj. data od roku 2014) Adobe Systems Adobe Systems 95 Transparentnost českých nadací I. ̶z celkových 528 nadací má web jen 53,41 % subjektů ̶Základní požadavek na zveřejnění naplňuje jen 90 subjektů (tj. 17,05 %) – povětšinou známé či firemní nadace (příkladem za všechny může být Nadace Charty 77, Vzdělávací nadace Jana Husa, Nadace Open Society Fund Praha, Nadace České spořitelny, Nadace ČEZ, Nadace O2 a podobně) ̶průběžně neplní svou povinnost (v průměru) 51,32 % subjektů (resp. 35,58 % organizací, které mají webovou stránku) ̶ Adobe Systems Adobe Systems 96 Transparentnost českých nadací II. ̶co přispívá k dlouhodobému plnění zákonných povinností? „organizace s méně jak pěti zaměstnanci 3 krát častěji neplní své zákonné povinnosti. Subjekt s počtem zaměstnanců v rozmezí od 6 do 9 zaměstnanců jen 1,4 krát účetní výkazy zveřejní, subjekt se zaměstnanci v rozmezí od 10 do 19 dokonce 1 ku 1. Při 8% chybě 1. stupně (zamítáme nezávislost, ačkoli nezávislé jsou) jde říci, že tendence zveřejnit je závislá na počtu zaměstnanců. S více zaměstnanci je vyšší pravděpodobnost zveřejnění než nezveřejnění, což je do určité míry propojeno s předpokládanou profesionalizací větších subjektů.“ „stáří organizace se negativně odráží v chuti plnit zákonné povinnosti. Pokud organizace zveřejňuje účetní výkazy, bývá spíše mladší. ⅔ organizací plnících své povinnosti jsou mladší 14 let, zatímco 71 % neplnících představuje subjekty starší 15 let. U mladších organizací tak lze předpokládat, že si zakladatelé těchto subjektů uvědomují potřebnost transparentnosti a měnící se kulturu neziskového sektoru, která k transparentnosti do určité míry také vede.“ „Organizace plnící zákonný požadavek mají statisticky významněji dostupnou webovou prezentaci, než organizace neplnící. Tři čtvrtiny organizací, které odevzdávají účetní výkazy, má zprovozněný web a lze tak předpokládat jejich větší snahu o dosažení transparentnosti, resp. o využívání webu coby komunikačního kanálu s širší veřejností“ „…více překvapující je, že se podařil prokázat statisticky signifikantní vztah odevzdávání účetních závěrek k počtu a osobě zakladatele. 88 % subjektů plnících zákonné povinnosti založila fyzická či právnická osoba. U subjektů nezveřejňujících účetní výkazy je však nejčastějším zakladatelem také fyzická osoba. Na větším významu nabývají ale i další formy osob. Každá devátá organizace, která neplní své povinnosti, je založená jinou NNO, každá desátá veřejným sektorem.“ ̶ „NNO s jedním zakladatelem 3,7 krát častěji neplní své zákonné povinnosti. NNO s více zakladateli dokonce 6,5 krát. 71 % organizací dlouhodobě zveřejňujících účetní závěrky má právě jednoho zakladatele.“ „Statisticky nejčastěji plní své zákonné povinnosti organizace z Prahy (61 %). Důvodem může být i skutečnost, že v Praze je zaregistrováno nejvíce nadací.“ ̶ ̶ Adobe Systems Adobe Systems 97 Transparentnost českých nadací III. ̶a dá se to nějak srozumitelně shrnout? Jasně, do… „…prototypu NNO, která naplňuje své základní požadavky na transparentnost. Jedná se o NNO mladší 14 let, s funkční webovou stránkou, sídlící v Praze a s jedním zakladatelem, kterým je fyzická, či právnická osoba. Mezi takovéto organizace patří např. Nadace Leontinka, Nadace Světového fondu dětí apod. Takovýchto organizací je ve vzorku 33 (6,25 %), z toho plní povinnosti absolutně 19 (nadpoloviční většina). Zúžením na prototypové organizace se zvýší míra kontinuálního plnění zákonných povinností (tj. odevzdávání účetních závěrek) z původních 17,05 % (90 z 528 subjektů) na 57,58 % (19 z 33).“ Adobe Systems Adobe Systems 98 Transparentnost českých nadací IV. ̶co na to říkají autority? „nadace se řadí mezi zodpovědnější organizace českého nestátního neziskového sektoru (Šplíchalová), které do určité míry v plnění povinností překonávají organizace sektoru ziskového (Bachmann, Jošt).“ „neochota zveřejňovat požadované dokumenty pramení jednak z nedostatku kvalifikovaných odborníků mezi zaměstnanci i v řadách členů správní rady (z toho pramenící neznalosti požadavků a termínů plnění), ale i z důvodu neexistence postihů, či z dlouhodobě zanedbávané veřejné kontroly (Bachmann, Hyánek, Jošt, Stránský, Šedivý, Šplíchalová). Svou úlohu však může hrát i nízká priorita zveřejňování (Bachmann, Strásnký) či přetížení managementu organizace (Šedivý). Takovéto chování je nicméně nebezpečné pro jednotlivé organizace, ale i pro celý sektor a může vyústit v nízkou důvěru veřejnosti (Hyánek).“ „Chyba leží na obou stranách, tj. na straně veřejného sektoru i na straně samotných NNO (Bachmann, Hyánek, Jošt, Šedivý, Šplíchalová). Ze strany NNO by přirozeně měla být na místě ochota komunikovat a to i bez tlaku širší veřejnosti, která transparentnost (či efektivnost vynakládaných prostředků) do určité míry po NNO stejně nevyžaduje (Stránský) a bez jakékoliv konkrétnosti NNO označuje za „ty špatné a nedůvěryhodné“(Šedivý).“ „Změna by mohla přijít v situaci, kdy by veřejný sektor začal prostřednictvím kontrol či následných sankcí zveřejňování finančních výkazů vymáhat (Jošt). Na změnu v přístupu veřejného sektoru však nelze spoléhat a do určité míry je ani nelze považovat za smysluplné – např. z důvodu nákladnosti (Bachmann). Nápomocné by tedy mohly být spíše jiné nástroje ze strany veřejného sektoru – větší osvěta (Jošt), identifikace neaktivních organizací (Šedivý), nebo např. zveřejnění podmíněné pořádání veřejných sbírek atd. (Hyánek). Dílčí další nástroje, které větší transparentnosti mohou napomoci, vznikají přímo v rámci nestátního neziskového sektoru. Takovými nástroji je kupříkladu rating „TOP100 nadací a fondů“ realizovaný Fórem Dárců (Hyánek) či certifikace „značka spolehlivosti“ realizovaná Asociací veřejně prospěšných organizací (Bachmann, Šedivý). Oba ze zmiňovaných nástrojů však zatím naráží na kriticky nízký počet (dobrovolně) zapojených subjektů, mezi kterými lze stěží najít klíčové hráče nestátního neziskového sektoru (Šedivý).“ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Adobe Systems 99 Transparentnost FAČRu – I. (obecné výsledky) ̶93 pobočných spolků ̶obec: maloměsto (3,2 %) / střední město (59,1 %) / větší město (18,3 %) / velkoměsto (15,1 %) / hl. m. Praha (4,3 %) ̶zaměstnanci: „1 až 5“ (19,4 %), jinak nenalezeno (80,6 %) ̶web: ano (45,2 %) / ne (54,8 %) ̶transparentní účet: ano (0,0 %) / ne (100,0 %) ̶podřízené kluby: ano (26,9 %) / ne (73,1 %) ̶vznik: 1993 (1,1 %) / 1995 (1,1 %) / 1997 (1,1 %) / 2001 (14,0 %) / 2002 (1,1 %) / 2004 (1,1 %) / 2011 (71,0 %) / 2013 (9,7 %) ̶veřejný rejstřík – účel: ano (96,8 %) / ne (3,2 %) ̶veřejný rejstřík – vedlejší činnost: ano (2,2 %) / ne (97,8 %) ̶veřejný rejstřík – obsazení funkcí: ano (72,0 %) / ne (28,0 %) ̶veřejný rejstřík – stanovy: ano (95,7 %) / ne (4,3 %) ̶účetnictví: nenalezeno (41,9 %) / p. ú. ve zjednodušeném rozsahu (10,8 %) / p. ú. v plném rozsahu (47,3 %) ̶a účetní výkazy: … Adobe Systems Adobe Systems 100 (rozvaha) (výkaz zisku a ztráty) Transparentnost FAČRu – II. (zveřejnění účetních výkazů) ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ (průměrně mezi roky je rozvaha odevzdávána o 5,5 % více než výkaz zisku a ztráty) Adobe Systems Adobe Systems 101 Transparentnost FAČRu – III. (Jak si stojí ekonomicky?) ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶Majetková struktura: Rozvaha: Krátkodobý finanční majetek celkem / Rozvaha: Aktiva celkem ̶Zadluženost: Rozvaha: Cizí zdroje celkem / Rozvaha: Aktiva celkem ̶HHI (Hirschman-Herfindahl Index): ∑(dílčí kategorie výnosů / Výnosy celkem)² Adobe Systems Adobe Systems 102 Transparentnost FAČRu – IV. (z pohledu transparentnosti?) ̶Zveřejněno vše podle zákonných požadavků: ano (30,1 %) / ne (69,9 %) (veřejný rejstřík – účel / obsazení funkcí / stanovy / kontinuální účetní závěrky) ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶Kontinuálně zveřejněné účetní závěrky: ano (35,5 %) / ne (64,5 %) (všechny požadované účetní výkazy) Adobe Systems Adobe Systems 103 Transparentnost FAČRu – V. (typická transparentní organizace? I.) Adobe Systems Adobe Systems 104 Transparentnost FAČRu – VI. (výsledky statistického testování) (Zveřejněno vše podle zákonných požadavků i Kontinuálně zveřejněné účetní závěrky) ̶Prokázaná závislost: ̶střední závislost - typ účetnictví (protože nevyplněno), ̶střední závislost - zveřejnění funkce, ̶střední-slabá závislost - velikost obce (neodevzdávající spíše z menších obcí). ̶ ̶Neprokázaná závislost: ̶slabý vztah – web, zveřejnění účelu, ̶zanedbatelný vztah – rok vzniku, zveřejnění stanov. ̶ ̶ ̶ (POZOR – PROBLEMATICKÁ DATA.) Adobe Systems Adobe Systems 105 Transparentnost FAČRu – VII. (typická transparentní organizace? II.) (Zveřejněno vše podle zákonných požadavků) ̶„Průměr celkových nákladů vedlejší činnosti těch, co odevzdali je o 91,0 % nižší než těch, co neodevzdali.“ ̶ ̶„Průměr zadluženosti těch, co odevzdali je o 57,0 % nižší než těch, co neodevzdali.“ ̶„Medián zadluženosti těch, co odevzdali je o 86,2 % vyšší než těch, co neodevzdali.“ (vliv odlehlých hodnot) ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ (POZOR – PROBLEMATICKÁ DATA.) Adobe Systems Adobe Systems 106 Chcete vědět víc? / Zdroje? BACHMANN, P. (2012). Transparentnost organizací občanské společnosti. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN: 978-80-7435-235-5. BACHMANN, P. (2017). Governmental Subsidies and Transparency of Nonprofits: Friends or Enemies?. In: Proceedings of the 21st international conference Current trends in public sector research. Brno: Masaryk University. p. 240-247. ISBN 978-80-210-8448-3. BACHMANN, P. (2018). To Generous Subsidies? Transparency of Nonprofit Organizations with Generous Public Funding. In: Proceedings of the 22st international conference Current trends in public sector research. Brno: Masaryk University. p. 236-243. ISBN 978-80-210-8923-5. HYÁNEK, V., ŠKARABELOVÁ, S., PEKÁRKOVÁ, P, TŮMOVÁ, Z., ROSENMAYER, T. & POSPÍŠIL, M. (2004). Ekonomické výsledky nadačních subjektů v roce 2002. Brno: Centre for Nonprofit Sector Research. 32 p. ISBN: 80-239-3404-X. JOŠT, M. (2016). Transparentnost hospodaření příjemců příspěvků z Nadačního investičního fondu. Český finanční a účetní časopis. 2016(2), 93-108. ISSN: 1802-2200. JOŠT, M. (2017). Transparency in Conditions of Czech foundations management. Acta academica karviniensia, 46-58. PEJCAL, J. (2020). The Transparency of Czech Foundations. The NISPAcee Journal of Public Administration and Policy. Slovensko, Bratislava: NISPAcee Press, XIII, č. 1, s. 157-188. ISSN 1337-9038. STRÁNSKÝ, J. (2007). Transparentnost a výkaznictví v českých nadacích. Prague: Ministry of Interior of the Czech Republic. [online]. [cit. 15-12-2019]. Available at: http://www.mvcr.cz/soubor/studie-stransky-pdf.aspx STRÁNSKÝ, J. (2009). Měření výkonnosti nestátních neziskových organizací. Disertační práce. Prague: University of Economics, Prague. [online]. [cit. 15-12-2019]. Available at: https://vskp.vse.cz/id/1168374 VAJDOVÁ, T. (2005). An Assessment of Czech Civil Society in 2004: after fifteen years of development: CIVICUS Civil Society Index Report for the Czech Republic. Brno: CERM. ISBN: 80-7204-379-X. Adobe Systems Adobe Systems 107 BKV_ERNO / BKV_ENNO: O kom je řeč? Legislativa Účetnictví a ekonomické řízení Financování Transparentnost => „Semestrální projekt“ Jakub Pejcal: jakub.pejcal@econ.muni.cz, CVNS, ESF MU 12. 3. 2022 Adobe Systems Adobe Systems 108 Kdo udělá semestrální projekt? NĚKDO JINEJ! [USEMAP] Adobe Systems Adobe Systems 109 Český červený kříž (ČČK) ̶navazuje na Vlastenecký pomocný spolek pro Království české (1868) a Československý červený kříž (1919) ̶státem uznaná národní společnost Červeného kříže ̶ ̶posláním je: „…předcházet a zmírňovat utrpení, chránit zdraví, život a úctu k lidské bytosti, podporovat vzájemné porozumění, přátelství a mír mezi národy a usilovat o naplňování Základních principů Červeného kříže a Červeného půlměsíce.“ ̶ ̶zejména pak tyto úkoly: ̶působí v oblasti civilní obrany a ochrany obyvatelstva a poskytuje pomoc v případech katastrof a jiných mimořádných událostí; ̶poskytuje zdravotnické, záchranné, sociální a další humanitární služby; ̶působí jako výlučně uznaná pomocná organizace vojenské zdravotnické služby; ̶šíří znalost Ženevských úmluv; ̶působí v oblasti zdravotně-výchovné a spolupracuje s poskytovateli zdravotní péče. ̶ ̶víc uchopitelně: první pomoc / dárcovství krve / humanitární pomoc / připravenost na katastrofy / humanitární právo / pátrací služba / sociální činnosti / dětská léčebna Bukovany / přístup k hendikepovaným / rekondiční pobyty pro děti a seniory / ediční činnost Adobe Systems Adobe Systems 110 ČČK: formálně ̶vznik: 1993 (organizace v „aktuální podobě“) ̶IČ: 004 26 547 ̶právní forma: spolek (národní právo), resp. národní společnost Červeného kříže dle Ženevských úmluv (mezinárodní právo) ̶organizační struktura: ČČK a jeho orgány (Shromáždění delegátů ČČK, Výkonná rada ČČK, Dozorčí rada ČČK) oblastní spolky ČČK (71 záznamů pobočných spolků v rámci veřejného rejstříku z toho 65 oblastních spolků; analogie ČČK) místní skupiny ČČK (467 místních skupin) ̶statutární orgány ČČK prezident ČČK (Marek Jukl) předseda/předsedkyně oblastní výkonné rady ČČK ̶„sakumprásk“ více jak 12.568 členů a 2.993 dobrovolníků, 613 zaměstnanců ̶ ̶web: cervenykriz.eu Adobe Systems Adobe Systems 111 ČČK: ekonomika ̶ze stanov… „majetek ČČK tvoří zejména: jmění a jeho výnosy; výnosy z vlastních podílů a činností; výnosy z loterie.“ „prostředky k hrazení nákladů na svoji činnost získávají subjekty ČČK zejména: členskými a jinými příspěvky; dary, odkazy, sbírkami, fondy a nadacemi; výnosy z vlastního majetku a činnosti; výnosy z cenných papírů; výnosy z vlastní hospodářské činnosti; dotacemi a subvencemi.“ ̶ ̶z účetních výkazů (2014 - 2019): Adobe Systems Adobe Systems 112 ČČK: ekonomika podrobněji I. ̶z výroční zprávy (2020): ̶Náklady: 65 533 tis. Kč // 2 865 tis. Kč ̶Výnosy: 62 243 tis. Kč // 7 198 tis. Kč ̶Hospodářský výsledek: - 3 290 tis. Kč // 4 333 tis. Kč ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ (HČ: provozní dotace: MZd 32 640 tis. Kč / MZV 9 032 tis. Kč / MV – Generální ředitelství HZS ČR 234 tis. Kč / MO 41 tis. Kč / ČSSZ – 221 tis. Kč / ostatní 10 tis. Kč) ̶ Adobe Systems Adobe Systems 113 ČČK: ekonomika podrobněji II. Adobe Systems Adobe Systems 114 ČČK: ekonomika podrobněji III. Adobe Systems Adobe Systems 115 ČČK: ekonomika podrobněji IV. ̶z výroční zprávy (2020): ̶Náklady: 65 533 tis. Kč // 2 865 tis. Kč ̶Výnosy: 62 243 tis. Kč // 7 198 tis. Kč ̶Hospodářský výsledek: - 3 290 tis. Kč // 4 333 tis. Kč ̶ Adobe Systems Adobe Systems 116 Další informace a mé zdroje? ̶Výroční zpráva 2020: zde ̶Století s červeným křížem: zde ̶Historické milníky Č(S)ČK: zde ̶Veřejný rejstřík (resp. sbírka listin) data ČČK za období 2014 až 2020 Adobe Systems Adobe Systems 117 Zadání úkolu: ̶naplňuje ČČK zákonné a „základní“ požadavky na transparentnost? ̶ ̶vyplňte dotazník za 2 Vám přiřazené pobočné spolky ČČK (co dotazník sleduje? především existenci webových stránek a jejich obsah, resp. plnění zákonných požadavků – obecného i účetního rázu) (dotazník je k dispozici zde: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=I0-QEdvw3EyW9zkL1V_O6MJpC97to7lBoSas2n3Im9BUNzJ PUDlKMVVWSDhMS0tIOTM0T0pZMUIxSy4u ) (informace čerpejte především z webu ČČK, z webu jednotlivých pobočných spolků, z Veřejného rejstříku – „Platné“ a z Veřejného rejstříku – „Sbírka listin“) (přiřazení viz dokument zadani-soupis_organizaci v organizačních pokynech předmětu) ̶doložte své zdroje (vložte do příslušné odevzdávárny podklady předmětu v podobě „IČ-ROK-Vašejméno“) (např. Účetní závěrku za rok 2020 Oblastní spolek ČČK Jihlava (IČ 00426342) vložte do odevzdávárny v podobě 00426342 -2020-Pejcal, příp. 00426342-2020-rozvaha-Pejcal) ̶zpracujte reflexi (max. 2A4) zjištění a „pocitů“ z úkolu (vložte do příslušné odevzdávárny reflexe předmětu) ̶ ̶to vše do neděle 10. 4. včetně (8. týden výuky vč.), na konci semestru nabídneme reflexi vašich vypracování Adobe Systems Adobe Systems 118 Shrnutí ̶O kom je řeč? ̶Legislativa ̶Účetnictví a ekonomické řízení ̶Financování ̶Transparentnost ̶=> ̶„Semestrální projekt“ ̶ ̶ Příště? 6. 5. (pouze BKV_ENNO) Dotazy? jakub.pejcal@econ.muni.cz (dotazy k semestrálnímu projektu) / hyanek@econ.muni.cz