Psychologie pro ekonomy Hodnoty 2022 1. HODNOTY 1. hodnoty ·PSEK: hodnoty ·2022 2 / 55 1. HODNOTY hodnoty: vymezení (Hartl & Hartlová, 2004) hodnota (value) Hodnota je vlastnost, kterou jedinec přisuzuje určitému objektu (situaci, události, ...). ·PSEK: hodnoty ·2022 3 / 55 1. HODNOTY Co je hodnota? to důležité v životě peněžní hodnota užitečnost ... žádoucí a nežádoucí důvod pro nějaké jednání a jeho hodnocení ·PSEK: hodnoty ·2022 4 / 55 1. HODNOTY hodnoty: dělení (Hartl & Hartlová, 2004) pozitivní a negativní absolutní a relativní přímé a nepřímé podle obsahu: estetické, etické, logické, ... podle oblastí nebo zdroje ·PSEK: hodnoty ·2022 5 / 55 1. HODNOTY hodnoty: atributy (Robbins & Judge, 2017) obsah intenzita stabilita trvalost ·PSEK: hodnoty ·2022 6 / 55 1. HODNOTY systém systém ·PSEK: hodnoty ·2022 7 / 55 1. HODNOTY systém hodnoty: systém (Hartl & Hartlová, 2004) hodnotový systém (value system) Hodnotový systém je strukturovaný (běžně hierarchizovaný) soubor hodnot. ·PSEK: hodnoty ·2022 8 / 55 1. HODNOTY systém hodnoty: systém (Hartl & Hartlová, 2004) axiologie (axiology) Axiologie je obor, který se zabývá definováním, systémem a hierarchizací hodnot, jejich vztahy ke společnosti a struktuře osobnosti. ·PSEK: hodnoty ·2022 9 / 55 1. HODNOTY systém hodnoty: konečné a procesní konečné hodnoty (terminal values) Konečné hodnoty jsou hodnoty, které se vztahují k výsledným, konečným, stavům. procesní hodnoty (instrumental values) Procesní hodnoty jsou hodnoty, které se vztahují k prostředkům, způsobům, nástrojům ... k dosažení výsledných stavů. ·PSEK: hodnoty ·2022 10 / 55 1. HODNOTY systém hodnoty: konečné a procesní (Rokeach (1973) in Gentner, Esquivel, Badoil, and Favart (2016)) ·PSEK: hodnoty ·2022 11 / 55 1. HODNOTY usuzování usuzování ·PSEK: hodnoty ·2022 12 / 55 1. HODNOTY usuzování hodnoty ve vědě a v racionálním procesu (Lacey, 2005; Reiss & Sprenger, 2017) kontextuální morální, osobní, sociální, politické a kulturní epistémické prediktivní přesnost, rozsah, jednotnost, explanační síla, jednoduchost a koherentnost non-kognitivní kognitivní nezaujatost neutralita autonomie ·PSEK: hodnoty ·2022 13 / 55 1. HODNOTY usuzování tři pozice I/III (Reiss & Sprenger, 2017) Value-Free Ideal (VFI) Měli bychom minimalizovat dopad přímo nesouvisejících hodnot na naše usuzování Scientists should strive to minimize the influence of contextual values on scientific reasoning, e.g., in gathering evidence and assessing/accepting scientific theories. ·PSEK: hodnoty ·2022 14 / 55 1. HODNOTY usuzování tři pozice II/III (Reiss & Sprenger, 2017) Value-Neutrality Thesis (VNT) V principu jsme schopni usuzovat a hodnotit objekty bez ohledu k nesouvisejícícm hodnotám. Scientists can—at least in principle—gather evidence and assess/accept theories without making contextual value judgments. ·PSEK: hodnoty ·2022 15 / 55 1. HODNOTY usuzování tři pozice III/III (Reiss & Sprenger, 2017) Value-Laden Thesis (VLT) Nejsme schopni usuzovat a hodnotit objekty bez ohledu k nesouvisejícícm hodnotám. Scientists cannot gather evidence and assess/accept theories without making contextual value judgments. ·PSEK: hodnoty ·2022 16 / 55 1. HODNOTY usuzování mertoniánské normy (Merton, 1973: 270–278) univerzalismus předem stanovená neosobní kritéria přijímání a odmítání tvrzení „komunismus“ sdílení nezainteresovanost bez osobních zájmů organizovaný skepticismus pochybnost ·PSEK: hodnoty ·2022 17 / 55 1. HODNOTY usuzování možné konkrétní hodnoty (Resnik, 2005: 48–61) čestnost pečlivost otevřenost svoboda uznání vzdělávání sociální odpovědnost legálnost příležitost efektivnost respekt ... ·PSEK: hodnoty ·2022 18 / 55 1. HODNOTY příklady příklady ·PSEK: hodnoty ·2022 19 / 55 1. HODNOTY příklady čestnost vědecké prohřešky (Záměrné) neadekvátní referování o podmínkách, postupech nebo výsledcích vědecké činnosti. ·PSEK: hodnoty ·2022 20 / 55 1. HODNOTY příklady pečlivost omyly a předsudky Čavojová, Šrol, and Adamus (2018): My point is valid, yours is not: myside bias in reasoning about abortion ·PSEK: hodnoty ·2022 21 / 55 1. HODNOTY příklady otevřenost (NASA/ESA, 2014) ·PSEK: hodnoty ·2022 22 / 55 1. HODNOTY příklady svoboda (Ridley, 1998: 258) Thus spake Lenin. The 1920s and 1930s, often seen as a time of lunatic obsession with genetic determinism, was also a time of lunatic obsession with environmental determinism: the belief that man could be remade entirely into new man just by education, propaganda and force. Under Stalin this Lockean faith in changing nature was even applied to wheat. Trofim Lysenko argued, and those who gainsaid him were shot, that wheat could be made more frost-hardy not by selection but by experience. Millions died hungry to prove him wrong. ·PSEK: hodnoty ·2022 23 / 55 1. HODNOTY příklady uznání (Glynn, 1955) ·PSEK: hodnoty ·2022 24 / 55 1. HODNOTY příklady vzdělávání podpora vědy vědecké publikování ... ·PSEK: hodnoty ·2022 25 / 55 1. HODNOTY příklady sociální odpovědnost Wakefield et al. (1998): RETRACTED: Ileal-lymphoid-nodular hyperplasia, non-specific colitis, and pervasive developmental disorder in children science march ... ·PSEK: hodnoty ·2022 26 / 55 1. HODNOTY příklady legálnost Subsequent Nuremberg Trials: Doctors’ trial (1946–1947) Tokyo Trials (1946–1948) Khabarovsk War Crime Trials (Unit 731, Unit 1644, Unit 100) (1949) farmaceutické studie ·PSEK: hodnoty ·2022 27 / 55 1. HODNOTY příklady příležitost financování a hodnocení vědy kafemlejnek diverzita zastoupení žen (Valtrová & Ondrašinová, n.d.) ·PSEK: hodnoty ·2022 28 / 55 1. HODNOTY příklady efektivnost (NASA/ESA, 2014) ·PSEK: hodnoty ·2022 29 / 55 1. HODNOTY příklady respekt Wilhelm Wundt Little Albert experiment (1920) Tuskegee syphilis study (1932–1972) Belmont Report (The National Commission for the Protection of Human Subjects of Biomedical and Behavioral Research, 1978) 1. respect for persons 2. beneficence 3. justice: ensuring ... ·PSEK: hodnoty ·2022 30 / 55 2. HODNOTA ZNALOSTI 2. hodnota znalosti ·PSEK: hodnoty ·2022 31 / 55 2. HODNOTA ZNALOSTI oběti (Procházka, 1911) ·PSEK: hodnoty ·2022 32 / 55 2. HODNOTA ZNALOSTI následky (Waterhouse, 1898) ·PSEK: hodnoty ·2022 33 / 55 2. HODNOTA ZNALOSTI užití pojmu příliš mnoho (Berger, Karol, & Jordan, 1989; Miller, 2006) příliš málo (Ikenberry & Hartle, 1998) speciální znalost (Murphy, 1981) externí faktor v mocenském boji (Mangez & Mangez, 2011) návod k problematickému chování (Huish, 2013; Mackey & Liang, 2013) přenos znalostí (Johnston, 1978) zneužitelnost (Marchant & Pope, 2009; Sherman, 1984) ... ·PSEK: hodnoty ·2022 34 / 55 2. HODNOTA ZNALOSTI pojem nebezpečné znalosti (Shattuck, 1997: 327) Inaccessible, unattainable knowledge Knowledge prohibited by divine, religious, moral, or secular authority Dangerous, destructive, or unwelcome knowledge Fragile, delicate knowledge Knowledge double-bound Ambiguous knowledge ·PSEK: hodnoty ·2022 35 / 55 3. HODNOTY A ORGANIZACE 3. hodnoty a organizace ·PSEK: hodnoty ·2022 36 / 55 3. HODNOTY A ORGANIZACE následky (ASSOCIATED PRESS, 2022) ·PSEK: hodnoty ·2022 37 / 55 3. HODNOTY A ORGANIZACE problém hodnotového úsudku (Leggett, 1999) $11 za auto a 12,5 miliónů aut celkové náklady: $137 miliónů 180 mrtvých, 180 zraněných a 2100 zničených aut $200 000 za mrtvého, $67 000 za zraněného a $700 za zničené auto celkové náklady: $49.5 miliónu ·PSEK: hodnoty ·2022 38 / 55 3. HODNOTY A ORGANIZACE Hofstedeho dimenze hodnot a rámec GLOBE Hofstedeho dimenze hodnot a rámec GLOBE ·PSEK: hodnoty ·2022 39 / 55 3. HODNOTY A ORGANIZACE Hofstedeho dimenze hodnot a rámec GLOBE Hofstedeho rámec (Hofstede, Hofstede, & Minkov, 2010) Vzdálenost moci (Power Distance) Kolektivismus – individualismus (Collectivism versus Individualism) Feminita – maskulinita (Femininity versus Masculinity) Vyhýbání se nejistotě (Uncertainty Avoidance) Dlouhodobá orientace – krátkodobá orientace (Long-term versus Short-term Orientation) ·PSEK: hodnoty ·2022 40 / 55 3. HODNOTY A ORGANIZACE Hofstedeho dimenze hodnot a rámec GLOBE Global Leadership and Organizational Behavior Effectiveness (GLOBE) (Hofstede et al., 2010) Vzdálenost moci (Power Distance) Institucionální kolektivismus (Institutional Collectivism) In-group kolektivismus (In-group Collectivism) Asertivnost (Assertiveness) Gendrová rovnost (Gender Egalitarianism) Vyhýbání se nejistotě (Uncertainty Avoidance) Orientace na budoucnost (Future Orientation) Humánnost (Humane Orientation) Orientace na výkon (Performance Orientation) ·PSEK: hodnoty ·2022 41 / 55 3. HODNOTY A ORGANIZACE osobnost, jedinec, situace, organizace osobnost, jedinec, situace, organizace ·PSEK: hodnoty ·2022 42 / 55 3. HODNOTY A ORGANIZACE osobnost, jedinec, situace, organizace teorie shody mezi osobností a prací teorie shody mezi osobností a prací (personality–job fit theory) Teorie shody mezi osobností a prací identifikuje šest typů osobnosti (Holland) a říká, že shoda mezi typem osobnosti a pracovním prostředím určuje spokojenost a fluktuaci zaměstnanců. ·PSEK: hodnoty ·2022 43 / 55 3. HODNOTY A ORGANIZACE osobnost, jedinec, situace, organizace shoda mezi jedincem a organizací shoda mezi jedincem a organizací (person–organization fit) Koncept, který říká, že lidé vyhledávají a raději pracují v organizacích, které sdílí jejich hodnoty, a opouštějí organizace, které se neshodují s jejich osobností. ·PSEK: hodnoty ·2022 44 / 55 3. HODNOTY A ORGANIZACE Hollandovy osobnostní typy Hollandovy osobnostní typy ·PSEK: hodnoty ·2022 45 / 55 3. HODNOTY A ORGANIZACE Hollandovy osobnostní typy Hollandovy osobnostní typy: charakteristiky a hodnoty I/II (Mezera, 2005) Osobnostní typ Osobnostní charakteristiky Životní hodnoty Realistický R Méně společenský, trochu málomluvný, mužný, přizpůsobivý, upřímný, nefalšovaný, materialistický, přirozený, vytrvalý, neangažovaný typ peníze moc postavení Investigativní I Analytický, opatrný, kritický, nezávislý, intelektuální, do sebe zahleděný, sociálně uzavřený, přísně metodicky zaměřený, racionální, nenáročný a skromný typ věda výzkum Umělecký A Komplikovaný, nepořádný, nevázaný, emocionální, idealistický, tvořivý, nepraktický, impulsivní, nezávislý, do sebe zahleděný, nekonformní a originální typ estetické kvality Sociální S Společenský, družný, ochotný ke spolupráci, přátelský, ušlechtilý, prospěšný, prozíravý, laskavý, přesvědčivý, odpovědný, taktní a ohleduplný typ sociální, etické morální problémy Podnikavý E Dobrodružný, zištný, ukvapený, ambiciózní, argumentující, nezávislý, dominantní, optimistický, sdílný, spoléhající se na sebe, energický typ politická, ekonomická úspěšnost Konformní C Přizpůsobivý, zásadový, svědomitý, defenzivní, efektivní, méně společenský, vytrvalý, praktický typ obchodní, ekonomická úspěšnost ·PSEK: hodnoty ·2022 46 / 55 3. HODNOTY A ORGANIZACE Hollandovy osobnostní typy Hollandovy osobnostní typy: charakteritiky a hodnoty II/II (Mezera, 2005) Osobnostní typ Oblíbené činnosti Obvyklé schopnosti Realistický R Konkrétní, jasně stanovené a uspořádané činnosti, manipulace s různými materiály, surovinami, objekty, nástroji, stroji a zvířaty manuální, mechanické, elektrotechnické, technické Investigativní I Objevování fyzikálních, biologických a kulturních jevů a procesů, snaha po jejich pochopení a kontrole vědecké, matematické Umělecký A Volné umělecky zaměřené činnosti, které vyžadují cit pro tvar, hudbu, pohyb jako prostředek k tvorbě uměleckých forem a výtvorů jazykové, výtvarné, dramatické, literaturní, pohybové Sociální S Sociální kontakty s lidmi různého věku s cílem je informovat, cvičit, rozvíjet, léčit nebo vzdělávat lidské vztahy, výchovné, pedagogické, interpersonální Podnikavý E Vedení ostatních lidí s cílem dosáhnout očekávaných organizačních cílů, úkolů a ekonomického zisku vůdcovství, interpersonální, verbální Konformní C Archivování zpráv, úprava písemností, zařizování, organizace, obsluha, obchodní a administrativní činnosti manuální, obchodní administrativní ·PSEK: hodnoty ·2022 47 / 55 3. HODNOTY A ORGANIZACE Hollandovy osobnostní typy jiné dimenze shody sociální jedinec – skupina nadřízený – podřízený hodnotové ... ·PSEK: hodnoty ·2022 48 / 55 3. HODNOTY A ORGANIZACE Hollandovy osobnostní typy hodnoty a generace generace "baby-boomers" (1965–1985) generace X (1985–2000) generace mileniálů (2000–) ·PSEK: hodnoty ·2022 49 / 55 SHRNUTÍ SHRNUTÍ ·PSEK: hodnoty ·2022 50 / 55 SHRNUTÍ hodnoty ·PSEK: hodnoty ·2022 51 / 55 SHRNUTÍ hodnoty ·PSEK: hodnoty ·2022 51 / 55 SHRNUTÍ hodnoty ·PSEK: hodnoty ·2022 51 / 55 SHRNUTÍ shrnutí hodnoty osobnost chování moderujícíproměnné ·PSEK: hodnoty ·2022 52 / 55 SHRNUTÍ pojmy a koncepty pojmy a koncepty ·PSEK: hodnoty ·2022 53 / 55 SHRNUTÍ pojmy a koncepty pojmy a koncepty I hodnoty (values) hodnotový systém (value system) terminální hodnoty (terminal values) instrumentální hodnoty (instrumental values) Hollandovy osobnostní typy Hofstedeho rámec vzdálenost moci (power distance) individualismus (individualism) kolektivismus (collectivism) maskulinita (masculinity) feminita (femininity) vyhýbání se nejistotě (uncertainty avoidance) dlouhodobá orientace (long-term orientation) krátkodobá orientace (short-term orientation) teorie shody mezi osobností a prací (personality–job fit theory) shoda mezi jedincem a organizací (person–organization fit) ·PSEK: hodnoty ·2022 54 / 55 Zdroje I ASSOCIATED PRESS. (2022). A 1978 ford pinto. Retrieved from https://eu.usatoday.com/story/money/cars/2014/07/19/ford-pinto/12875807/ Čavojová, V., Šrol, J., & Adamus, M. (2018). My point is valid, yours is not: myside bias in reasoning about abortion. Journal of Cognitive Psychology, 0(0), 1–14. Berger, C. R., Karol, S. H., & Jordan, J. M. (1989). When a Lot of Knowledge Is a Dangerous Thing: The Debilitating Effects of Plan Complexity on Verbal Fluency. Human Communication Research, 16(1), 91–119. Gentner, A., Esquivel, D., Badoil, A., & Favart, C. (2016). European perception of east asian cultures: research on cultural values from china, japan, south korea and thailand. In Proceedings keer conference. Glynn, J. (1955). Rosalind Franklin. Retrieved from https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rosalind{_}Franklin.jpg Hartl, P., & Hartlová, H. (2004). Psychologick`y slovník. Portál. Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations: Software of the Mind. McGraw-Hill. Huish, R. (2013). Dissent 101: teaching the “dangerous knowledge” of practices of activism. Canadian Journal of Development Studies/Revue canadienne d’études du développement, 34(3), 364–383. Ikenberry, S. O., & Hartle, T. W. (1998). Too Little Knowledge Is a Dangerous Thing: What the Public Thinks and Knows about Paying for College. Johnston, K. (1978). Dangerous Knowledge: A Case Study in the Social Control of Knowledge. The Australian and New Zealand Journal of Sociology, 14(2), 104–112. Lacey, H. (2005). Is Science Value Free?: Values and Scientific Understanding. Routledge. Leggett, C. (1999). The Ford pinto case: the valuation of life as it applies to the negligence-efficiency argument. Law and Valuation Papers. Mackey, T. K., & Liang, B. A. (2013). Dangerous science: Online promotion of unproven stem cell therapies and global health risks. Journal of Commercial Biotechnology, 19(4). Mangez, C., & Mangez, E. (2011). Producing dangerous knowledge: Researching knowledge production in Belgium. European Educational Research Journal, 10(2), 252–258. Marchant, G. E., & Pope, L. L. (2009). The problems with forbidding science. Science and Engineering Ethics, 15(3), 375–394. Merton, R. K. (1973). The normative structure of science [1942]. The sociology of science : theoretical and empirical investigations, 267, 267–278. Zdroje II Mezera, A. (2005). Hollandova teorie profesního v`yvoje. Dostupné online, 10(6), 2015. Miller, P. H. (2006). A Lot of Knowledge Is a Dangerous Thing: Learning in Children and Adults. Journal of Cognition and Development, 7(3), 305–308. Murphy, W. P. (1981). The rhetorical management of dangerous knowledge in Kpelle brokerage. American Ethnologist, 8(4), 667–685. NASA/ESA. (2014). Most Colorful View of Universe Captured by Hubble Space Telescope. Retrieved from https://www.nasa.gov/content/ most-colorful-view-of-universe-captured-by-hubble-space-telescope Procházka, A. (1911). Prometheus. Moravská galerie v Brně. Reiss, J., & Sprenger, J. (2017). Scientific Objectivity. In E. N. Zalta (Ed.), The stanford encyclopedia of philosophy (Winter 201 ed.). Metaphysics Research Lab, Stanford University. \url{https://plato.stanford.edu/archives/win2017/entries/scientific-objectivity/}. Resnik, D. B. (2005). The ethics of science: An introduction. Routledge. Ridley, M. (1998). The Origins of Virtue: Human Instincts and the Evolution of Cooperation. Penguin Books. Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2017). Organizational Behavior. Pearson Education Limited. Rokeach, M. (1973). The nature of human values. Free press. Shattuck, R. (1997). Forbidden knowledge: From Prometheus to pornography. Houghton Mifflin Harcourt. Sherman, L. W. (1984). Experiements in Polic Discretion: Scientific Boon or Dangerous Knowledge. Law & Contemp. Probs., 47, 61. The National Commission for the Protection of Human Subjects of Biomedical and Behavioral Research. (1978). The Belmont report: Ethical principles and guidelines for the protection of human subjects of research. Superintendent of Documents. Valtrová, J., & Ondrašinová, M. (n.d.). O ženách v české religionistice na olomoucké konferenci. Wakefield, A. J., Murch, S. H., Anthony, A., Linnell, J., Casson, D. M., Malik, M., ... Others (1998). RETRACTED: Ileal-lymphoid-nodular hyperplasia, non-specific colitis, and pervasive developmental disorder in children. The Lancet, 351, 637–641. Waterhouse, J. W. (1898). Pandora. Private Collection.