Psychologie pro ekonomy Pracovní postoje 2022 1. KOMPONENTY VNITŘNÍHO POSTOJE 1. komponenty vnitřního postoje ·PSEK: pracovní postoje ·2022 2 / 52 1. KOMPONENTY VNITŘNÍHO POSTOJE postoj: vymezení postoj (attitude) Postoj je sklon relativně ustáleným způsobem reagovat na danou situaci, předměty nebo osoby. Postoj vyjadřuje vztah (sympatii, antipatii) k daným objektům. ·PSEK: pracovní postoje ·2022 3 / 52 1. KOMPONENTY VNITŘNÍHO POSTOJE Expectancy-Value Model Expectancy-Value Model ·PSEK: pracovní postoje ·2022 4 / 52 1. KOMPONENTY VNITŘNÍHO POSTOJE Expectancy-Value Model Expectancy-Value Model Rosenberg (1956) postoj jako celkové hodnocení daného objektu dvě možné dimenze: value importance perceived instrumentality ·PSEK: pracovní postoje ·2022 5 / 52 1. KOMPONENTY VNITŘNÍHO POSTOJE Multiattribute Measurement Model Multiattribute Measurement Model ·PSEK: pracovní postoje ·2022 6 / 52 1. KOMPONENTY VNITŘNÍHO POSTOJE Multiattribute Measurement Model Multiattribute Measurement Model Fishbein (1963) postoj_k_objektu = N i=1 (Biai) (1) Bi je přesvědčení "i" o objektu ai je hodnotící aspekt Bi N je počet přesvědčení "i" o objektu ·PSEK: pracovní postoje ·2022 7 / 52 1. KOMPONENTY VNITŘNÍHO POSTOJE Vector Model Vector Model ·PSEK: pracovní postoje ·2022 8 / 52 1. KOMPONENTY VNITŘNÍHO POSTOJE Vector Model Vector Model Calder and Lutz (1972) afektivní komponent (osa) kognitivní komponent (osa) přesvědčení jsou umístěna v prostoru vymezeným osami ·PSEK: pracovní postoje ·2022 9 / 52 1. KOMPONENTY VNITŘNÍHO POSTOJE ABC model ABC model ·PSEK: pracovní postoje ·2022 10 / 52 1. KOMPONENTY VNITŘNÍHO POSTOJE ABC model ABC model Le and Nguyen (2014); Rosenberg, Hovland, McGuire, Abelson, and Brehm (1960); Shove (2010); Zhu and Xu (2019) postoj (attitude) C kognitivní/rozumový komponent (cognitive component) B behaviorální/konativní komponent (behavioral component) A afektivní/emocionální komponent (affective component) ·PSEK: pracovní postoje ·2022 11 / 52 1. KOMPONENTY VNITŘNÍHO POSTOJE ABC model komponenty postoje: vymezení kognitivní/rozumový komponent (cognitive component) Kognitivní/rozumový komponent je komponent postoje založený na informacích o objektu postoje. afektivní/emocionální komponent (affective component) Afektivní/emocionální komponent je komponent postoje založený na emocích vázaných k objektu postoje. behaviorální/konativní komponent (behavioral component) Behaviorální/konativní komponent je komponent postoje založený na chování k objektu postoje. ·PSEK: pracovní postoje ·2022 12 / 52 2. POSTOJ A CHOVÁNÍ 2. postoj a chování ·PSEK: pracovní postoje ·2022 13 / 52 2. POSTOJ A CHOVÁNÍ kognitivní disonance kognitivní disonance ·PSEK: pracovní postoje ·2022 14 / 52 2. POSTOJ A CHOVÁNÍ kognitivní disonance kognitivní disonance: vymezení kognitivní disonance (cognitive dissonance) Kognitivní disonance označuje rozpor mezi dvěma a více postoji nebo mezi postojem či postoji a chováním. ·PSEK: pracovní postoje ·2022 15 / 52 2. POSTOJ A CHOVÁNÍ kognitivní disonance kognitivní disonance: model Festinger and Carlsmith (1959) akce (action) přesvědčení (belief) inkonzistence (inconsistency) ⇈⇈⇈⇈ disonance (dissonance) ⇈⇈⇈⇈ změna akce změna přesvědčení změna vnímání akce ⇊⇊⇊⇊ disonance (dissonance) ⇊⇊⇊⇊ ·PSEK: pracovní postoje ·2022 16 / 52 2. POSTOJ A CHOVÁNÍ kognitivní disonance kognitivní disonance: experiment Festinger and Carlsmith (1959) nejsem levný nelžu nudný úkol odměna 1$ lež nudný úkol odměna 20$ lež vysoká míra disonance nízká míra disonance nudný úkol → zábavný úkol nudný úkol → nudný úkol změna vnímání akce bez změny vnímání akce ·PSEK: pracovní postoje ·2022 17 / 52 2. POSTOJ A CHOVÁNÍ intrapersonální konflikt intrapersonální konflikt ·PSEK: pracovní postoje ·2022 18 / 52 2. POSTOJ A CHOVÁNÍ intrapersonální konflikt konflikt: vymezení konflikt (conflict) Konflikt je proces, který začíná, když se jedna strana domnívá, že druhá strana negativně ovlivnila, ovlivňuje nebo ovlivní něco, na čem první straně záleží. intrapersonální konflikt (intrapersonal conflict) Intrapersonální konflikt je konflikt, ve kterém jsou jednotlivé strany zastoupeny v rámci jedné jako osoby jako protichůdné motivy, postoje apod. Jedná se o vnitřní konflikt, který zpravidla není veřejně přístupný k pozorování. ·PSEK: pracovní postoje ·2022 19 / 52 2. POSTOJ A CHOVÁNÍ intrapersonální konflikt intrapersonální konflikt: příklad změna chování Příklad: Lhář přestane lhát. změna vnímání daného problému – připojením nové informace Příklad: Lhář za to, že lhal, dostal velkou odměnu (= justification). změna vnímání daného problému – změnou původních východisek Příklad: Kognice v konfliktu s jinou: „Všichni lháři jsou špatní lidé.“ změna: „Všichni lháři nejsou zase tak špatní.“ „V té situaci jsem nemohl jednat jinak.“ ·PSEK: pracovní postoje ·2022 20 / 52 2. POSTOJ A CHOVÁNÍ intrapersonální konflikt postoj a chování: shrnutí předpovídá postoj (attitude) chování (behavior) moderujícíproměnné ·PSEK: pracovní postoje ·2022 21 / 52 3. POSTOJE A PRÁCE 3. postoje a práce ·PSEK: pracovní postoje ·2022 22 / 52 3. POSTOJE A PRÁCE vnitřní postoje k práci: spokojenost pracovní spokojenost (job satisfaction) Pracovní spokojenost označuje pozitivní pocity z pracovních úkolů, které jsou výsledkem ohodnocení vlastností daného úkolu, evaluace charakteristik pracovního místa. ·PSEK: pracovní postoje ·2022 23 / 52 3. POSTOJE A PRÁCE vnitřní postoje k práci: zapojení pracovní zapojení (job involvement) Pracovní zápal označuje míru, do jaké se jednotlivec ztotožňuje se svou prací, aktivně se do ní zapojuje a považuje výkon za důležitou část své vlastní hodnoty. ·PSEK: pracovní postoje ·2022 24 / 52 3. POSTOJE A PRÁCE vnitřní postoje k práci: zmocnění psychologické zmocnění (psychological empowerment) Psychologické zmocnění označuje míru víry zaměstnance ve vlastní schopnost ovlivnit pracovní prostředí, ve své kompetence, ve smysluplnost práce a vnímanou míru autonomie. ·PSEK: pracovní postoje ·2022 25 / 52 3. POSTOJE A PRÁCE vnitřní postoje k práci: závazek závazek vůči organizaci (organizational commitment) Závazek vůči organizaci označuje míru, do jaké se zaměstnanci ztotožňují s danou organizací, jejím cílem a chtějí v organizaci zůstat. ·PSEK: pracovní postoje ·2022 26 / 52 3. POSTOJE A PRÁCE vnitřní postoje k práci: podpora vnímaná organizační podpora (perceived organizational support, POS) Vnímaná organizační podpora označuje míru, do jaké zaměstnanci věří, že si jich organizace cení a zajímá se o jejich dobro. ·PSEK: pracovní postoje ·2022 27 / 52 3. POSTOJE A PRÁCE vnitřní postoje k práci: angažovanost zaměstnanecká angažovanost (employee engagement) Zaměstnanecká angažovanost označuje míru zapojení, spokojenost a entuziasmus zaměstnance ve vztahu k jeho práci. ·PSEK: pracovní postoje ·2022 28 / 52 3. POSTOJE A PRÁCE postoje a práce: shrnutí pracovní spokojenost pracovní zapojení psychologické zmocnění závazek vůči organizaci vnímaná organizační podpora zaměstnanecká angažovanost ·PSEK: pracovní postoje ·2022 29 / 52 4. PRACOVNÍ SPOKOJENOST 4. pracovní spokojenost ·PSEK: pracovní postoje ·2022 30 / 52 4. PRACOVNÍ SPOKOJENOST pracovní spokojenost: vymezení pracovní spokojenost (job satisfaction) Pracovní spokojenost označuje pozitivní pocity z pracovních úkolů, které jsou výsledkem ohodnocení vlastností daného úkolu, práce. ·PSEK: pracovní postoje ·2022 31 / 52 4. PRACOVNÍ SPOKOJENOST pracovní spokojenost: měření celkové „all things considered“ nejčastěji zaznamenáváno na škále velmi spokojený – ...– velmi nespokojený dílčí jednotlivé aspekty lze sumarizovat ·PSEK: pracovní postoje ·2022 32 / 52 4. PRACOVNÍ SPOKOJENOST důvody pracovní spokojenosti důvody pracovní spokojenosti ·PSEK: pracovní postoje ·2022 33 / 52 4. PRACOVNÍ SPOKOJENOST důvody pracovní spokojenosti Two-factor theory Herzberg (1968) motivační faktory úspěch uznání samotná práce odpovědnost postup růst hygienické faktory politika a administrace supervize vztahy s nadřízenými pracovní podmínky plat vztahy s kolegy osobní život vztah s podřízenými status bezpečnost Elwin (2018) ·PSEK: pracovní postoje ·2022 34 / 52 4. PRACOVNÍ SPOKOJENOST důvody pracovní spokojenosti další důvody pracovní spokojenosti Osobnost Judge, Bono, Erez, and Locke (2005) Corporate Social Responsibility (CSR) jednání organizace prospívající společnosti nebo životnímu prostředí a přesahující rámec povinností danné organizace ·PSEK: pracovní postoje ·2022 35 / 52 4. PRACOVNÍ SPOKOJENOST pracovní spokojenost v ČR pracovní spokojenost v ČR ·PSEK: pracovní postoje ·2022 36 / 52 4. PRACOVNÍ SPOKOJENOST pracovní spokojenost v ČR pracovní spokojenost: ČR celkově Krajňák (2018) ·PSEK: pracovní postoje ·2022 37 / 52 4. PRACOVNÍ SPOKOJENOST pracovní spokojenost v ČR pracovní spokojenost: ČR vztahy Krajňák (2018) ·PSEK: pracovní postoje ·2022 38 / 52 4. PRACOVNÍ SPOKOJENOST pracovní spokojenost v ČR pracovní spokojenost: ČR plat Krajňák (2018) ·PSEK: pracovní postoje ·2022 39 / 52 4. PRACOVNÍ SPOKOJENOST pracovní spokojenost v ČR pracovní spokojenost: ČR odchod z práce Krajňák (2018) ·PSEK: pracovní postoje ·2022 40 / 52 4. PRACOVNÍ SPOKOJENOST pracovní spokojenost v ČR pracovní spokojenost: ČR a svět Keményová (2016) ·PSEK: pracovní postoje ·2022 41 / 52 4. PRACOVNÍ SPOKOJENOST výsledky pracovní spokojenosti výsledky pracovní spokojenosti ·PSEK: pracovní postoje ·2022 42 / 52 4. PRACOVNÍ SPOKOJENOST výsledky pracovní spokojenosti výsledky pracovní spokojenosti pracovní výkon Spokojení pracovníci jsou velmi často produktivní pracovníci. občanství k organizaci (Organizational Citizenship Behaviour, OCB) Spokojení pracovníci jsou velmi často angažovaní pracovníci. spokojenost a loajalita zákazníků Spokojení zaměstnanci jsou velmi často příčinou zvýšené spokojenosti a loajality zákazníků. životní spokojenost Pracovní spokojenost pozitivně koreluje se spokojeností v životě. ·PSEK: pracovní postoje ·2022 43 / 52 5.PRACOVNÍ NESPOKOJENOST 5. pracovní nespokojenost ·PSEK: pracovní postoje ·2022 44 / 52 5.PRACOVNÍ NESPOKOJENOST důsledky pracovní nespokojenosti konstruktivní (constructive) destruktivní (destructive) aktivní (active) hlasitá (voice) výstupem (exit) pasivní (passive) věrnostní (loyalty) zanedbávající (neglect) ·PSEK: pracovní postoje ·2022 45 / 52 5.PRACOVNÍ NESPOKOJENOST důsledky pracovní nespokojenosti hlasitá odezva (voice response) Hlasitá odezva je reakcí na nespokojenost, která se projevuje aktivními a konstruktivními pokusy zlepšit podmínky. věrnostní odezva (loyalty response) Věrnostní odezva je reakcí na nespokojenost, která se projevuje pasivním čekáním na zlepšení podmínek. ·PSEK: pracovní postoje ·2022 46 / 52 5.PRACOVNÍ NESPOKOJENOST důsledky pracovní nespokojenosti odezva výstupem (exit response) Odezva výstupem je reakcí na nespokojenost, která je ukončena odchodem z práce. odezva zanedbáním (neglect response) Odezva zanedbáním je reakcí na nespokojenost, která se projevuje tím, že osoba nechává podmínky, aby se dále zhoršovaly. ·PSEK: pracovní postoje ·2022 47 / 52 5.PRACOVNÍ NESPOKOJENOST další důsledky pracovní nespokojenosti kontraproduktivita (counterproductivity) Kontraproduktivita označuje jednání osoby, kdy osoba aktivně a záměrně postupuje proti záměrům organizace. Zahrnuje krádeže, agresivní chování, absentérství nebo pozdních příchody a další. kontraproduktivní pracovní chování (Counterproductive Work Behavior (CWB)) Kontraproduktivní pracovní chování označuje jednání osoby, kdy osoba aktivně a záměrně postupuje proti záměrům organizace, které je členem. Označováno také jako deviantní chování (deviant behavior) na pracovišti nebo stahování se zaměstnance (employee withdrawal). ·PSEK: pracovní postoje ·2022 48 / 52 SHRNUTÍ SHRNUTÍ ·PSEK: pracovní postoje ·2022 49 / 52 SHRNUTÍ shrnutí postoj – postoj k práci – pracovní spokojenost → chování ·PSEK: pracovní postoje ·2022 50 / 52 Zdroje I Calder, B. J., & Lutz, R. J. (1972). An investigation of some alternatives to the linear attitude model. ACR Special Volumes. Elwin, T. (2018). The bottom line: motivation. https://tobyelwin.com/the-bottom-line-motivation/. ([2018-08-16]) Festinger, L., & Carlsmith, J. M. (1959). Cognitive consequences of forced compliance. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 58(2), 203–210. Fishbein, M. (1963). An investigation of the relationships between beliefs about an object and the attitude toward that object. Human relations, 16(3), 233–239. Herzberg, F. (1968). One more time: How do you motivate employees. Harvard Business Review, 53–62. Judge, T. A., Bono, J. E., Erez, A., & Locke, E. A. (2005). Core Self-Evaluations and Job and Life Satisfaction: The Role of Self-Concordance and Goal Attainment. Journal of Applied Psychology, 90(2), 257–268. Keményová, Z. (2016). Češi patří k nejšťastnějším zaměstnancům na světě. V žebříčku obsadili deváté místo. https://archiv.ihned.cz/ c1-65096600-cesi-patri-k-nejstastnejsim-zamestnancum-na-svete. Hospodářské noviny. ([2018-08-16]) Krajňák, T. (2018). Postoje české veřejnosti ke svému zaměstnání – červen 2018. tisková zpráva. Centrum pro výzkum veřejného mínění, Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.). ([2018-08-16]) Le, T. D., & Nguyen, B.-T. H. (2014). Attitudes toward mobile advertising: A study of mobile web display and mobile app display advertising. Asian academy of management journal, 19(2), 87. Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2017). Organizational Behavior. Pearson Education Limited. Rosenberg, M. J. (1956). Cognitive structure and attitudinal affect. The Journal of abnormal and social psychology, 53(3), 367. Rosenberg, M. J., Hovland, C. I., McGuire, W. J., Abelson, R. P., & Brehm, J. W. (1960). Attitude Organization and Change: An Analysis of Consistency Among Attitude Components. Yale University Press. Shove, E. (2010). Beyond the abc: climate change policy and theories of social change. Environment and planning A, 42(6), 1273–1285. Zhu, T.-T., & Xu, Y.-Q. (2019). A survey of hainan residents’ attitudes towards migratory group-based on the abc model of attitude. In 6th international conference on management science and management innovation (msmi 2019) (pp. 26–31). Tato prezentace vznikla za podpory Fondu rozvoje Masarykovy univerzity Projekt: MUNI/FR/1282/2017 Inovace výuky psychologie, sociokulturních a manažerských dovedností v rámci ESF