Marketing, fundraising a komunikace v neziskovém sektoru pro on-line výuku

7. téma: Sponzoring jako součást marketingové komunikace a fundraisingu


Sponzorství je nástroj marketingového komunikačního mixu, který má zvyšující se důležitost. To vyplývá nejen z rostoucího rozpočtu sponzorství, ale i ze skutečnosti, že rozhodování o sponzorství se dostává do popředí zájmu vrcholových manažerů. Sponzoři se chtějí vyhnout reklamnímu zmatení tím, že spojují své jméno se sponzorovanou událostí, a očekávají přenos efektu z dané události na organizaci, povědomí o značce a image. Cílové skupiny se neskládají pouze z účastníků určité události, ale také z ostatních marketingových skupin a publika firmy. Rozlišujeme čtyři typy sponzorství. Nejznámější je sponzorství událostí (kultura a sport), dalším a nejstarším typem je sponzorství určitého účelu, dále sponzorství vysílání (rozhlas, televize) jako nový, ale rychle rostoucí typ, a konečně je to ambush marketing, který profituje na akcích sponzorovaných někým jiným. Pro efektivní integraci sponzorství do marketingového komunikačního mixu je klíčovou záležitostí vybrat správný sponzorský projekt a dobře jej řídit. K výběru projektu se užívá řada kritérií, např. kritéria spojená s událostí (typ události, úroveň kvality, cílové skupiny, výlučnost sponzorství, soulad se strategickými cíli), kritéria spojená s vyvolanými efekty (nepřímé komunikační efekty, pokrytí médii, zájem zaměstnanců, reklama a PR apod.) a kritéria spojená s rozpočtem (finanční a jiné náklady, časová náročnost pro zaměstnance apod.). Efektivnost sponzorství lze měřit na základě vystavení, výsledků komunikace, komerčních výsledků nebo na základě zpětné vazby zúčastněných skupin.

Doporučené studijní texty:

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/econ/jaro2022/BPV_MVVS/um/prednasky/podklady_k_prednasce_c_7_sponzoring_sponzorska_nabidka/eBOOK-Jak-okouzlit-darce_sponzora.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/econ/jaro2022/BPV_MVVS/um/prednasky/podklady_k_prednasce_c_7_sponzoring_sponzorska_nabidka/Sponzoring_a_sponzorska_nabidka.pdf

Níže najdete zadání sedmého úkolu, který zpracujete v týmu pro "vaši" organizaci/projekt - ideálně do 14/5/2020. Jako velmi zdařilý vzor vkládám také sponzorskou nabídku pro Divadlo Bolka Polívky, navrženou studenty JAMU na podzim 2019. Týmy DBP proto nebudou zpracovávat sponzorskou nabídku, ale plán individuálního fundraisingu. 

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/econ/jaro2022/BPV_MVVS/um/cviceni/seminar_7/Zadani_7.ukol_Plan_sponzorstvi_nabidka_FNDRkampan.pdf

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/econ/jaro2022/BPV_MVVS/um/cviceni/seminar_7/Vzor_Sponzorska_nabidka_vizual_DBP.pdf

Zpracovaný úkol prosím vložte do Odevzdávárny "vaší organizace/projektu":

Odevzdávárny
Domácí úkoly, sběr souborů.

Níže můžete diskutovat se zadavateli prací i s námi problémy, které řešíte - Diskusní fóra na Google Drive: