4. téma: Komunikace a PR - komunikační audit
Po nastudování tohoto tématu a textů k němu budete schopni zdůvodnit význam komunikace v marketingu, rozlišovat různé postavení organizace na veřejnosti, znát definici jednotlivých druhů veřejnosti a jim odpovídajících cílových skupin, rozumět podstatě veřejného mínění a komunikace, poradíte si také s otázkou, kdo všechno pracuje s veřejností a pochopíte také komunikaci jako východisko úspěšných PR. Dále budete rozumět obsahu pojmu Public Relations, rozdílu mezi PR a reklamou, marketingem, fundraisingem a tzv. Public affairs, budete znát, jaké jsou perspektivy PR ve neziskovém sektoru.
Komunikační mix v marketingu hraje významnou roli, zvláště pak v organizacích veřejného sektoru, což vyplývá z charakteru služeb. Jeho složkami jsou ve veřejném sektoru kromě reklamy, public relations, osobního prodeje a podpory prodeje také sponzorství, lobbing, přímý marketing, společné prezentace organizací a internetová komunikace. Komunikace představuje velmi komplexní a zajímavý proces, který je v podstatě základem naší existence. To věděl již Aristoteles, když řekl: "Být, znamená komunikovat."
Některé z rysů naší lidské komunikace jsou natolik specifické, že nás odlišují od zvířat. Na základě komunikace rozlišujeme přátele od protivníků, učitele, studenty, nadřízené, zaměstnance, děti, rodiče a spoustu jiných rolí, které lidé přijímají a "hrají" během svého života. Jen díky komunikaci se dozvídáme a učíme nové věci, dáváme najevo svá vlastní stanoviska, postoje, přání atd. To vše nasvědčuje tomu, že komunikace jako proces má svá pravidla, a to jak v komunikaci verbální, tak i neverbální. Znalost a chápání komunikačních procesů určuje váš vztah k ostatním lidem a společnosti vůbec. Čím více jim rozumíte, tím efektivněji dokážete komunikovat s okolím. A čím efektivněji dokážete komunikovat s okolím, tím snáze dokážete prosadit své potřeby a zájmy.
S komunikací úzce souvisí také veřejné mínění, které definujeme jako mínění, které může být vysloveno na veřejnosti, aniž by došlo k sankcím vůči mluvčímu, ze strany skupiny, v níž se toto mínění projevuje. Komunikace je také předpokladem úspěšných Public Relations. Obecně lze PR definovat jako průběžné vytváření a budování dobrých vztahů mezi organizací a veřejností, které jsou založeny na důvěře, porozumění a sladění zájmů obou stran. Podle Americké společnosti pro public relations (PRSA) PR přispívá k vzájemnému porozumění mezi skupinami a institucemi, čímž jim pomáhá v rozhodování a účinnějším jednání a podporuje slaďování soukromých zájmů s veřejnými.
Je smutným faktem, že lidé, kteří pracují v
prodeji, používají
všechny způsoby k tomu, aby lépe prodali, a tak si z PR berou jen něco a
používají to jako součást propagace svého zboží. Avšak marketingové
(obchodní) akce by neměly být spojovány s akcemi PR. Je
sice samozřejmé, že nic tak neposílí důvěru v organizace jako dobrý
obchod a z určitého hlediska lze říci, že úspěšná akce PR je žádoucí
součástí marketingového plánu. Proto se nám bude dařit úspěšně
prodávat výrobky nebo služby, jestliže budeme v dobrých vztazích se
svými zákazníky, zaměstnanci, kontrolními orgány atd. Čili, aby se nám
obchodní nebo jiná činnost dařila, potřebujeme kvalitní PR. PR jsou pro
komerční firmy součástí marketingové strategie, ale marketingem to
zdaleka nezačíná ani nekončí. Public
Relations mají z hlediska organizace globální a trvalý význam.
Zde najdete zadání čtvrtého úkolu, který zpracujete v týmu pro "vaši" organizaci/projekt - pokuste se prosím vypracovat tento úkol ideálně do povelikonoční středy, nejpozději však do 22/4/2020, abychom tak ukončili téma komunikace.
Zpracovaný úkol prosím vložte do Odevzdávárny "vaší organizace/projektu":
Níže můžete diskutovat se zadavateli prací i s námi problémy, které řešíte - Diskusní fóra na Google Drive:
- Divadlo Bolka Polívky
- Národní divadlo Brno
- MČBS Plug and Play
- MČBS komunikace na sociálních sítích
- MČBS marketing.komunikace pro NNO