Adobe Systems 1 MVVS - seminář 1: Analýzy vnějšího prostředí SIMONA ŠKARABELOVÁ FILIP HRŮZA Jaro 2020 Adobe Systems 2 Situační analýzy prostředí – v konečném výsledku slouží pro smysluplné sestavení SWOT Analýza vnitřního prostředí organizace, tzv. MIKROPROSTŘEDÍ (silné a slabé stránky organizace) Analýza vnějšího prostředí organizace, tzv. MAKROPROSTŘEDÍ (příležitosti a hrozby) ̶ Adobe Systems Věnujme pozornost MAKROPROSTŘEDÍ ̶ve Vámi zkoumané organizaci proveďte: §STEP analýzu (či její obdoby viz dále) §Porterovu analýzu pěti sil, popř. její modifikace pro q q veřejný sektor (Joyceho úprava) q qkulturní organizace (Kaiserova úprava) 3 MAKROPROSTŘEDÍ - NELZE HO UVNITŘ ORGANZACE OVLIVNIT! Prostředí: •demografické, •ekonomické, •technologické •ekologické, •politické, •legislativní, •kulturní, •sociální. Tržní prostředí, resp. blízké okolí podniku, tj. • konkurence •zákazníci, •dodavatelé. 4 Makroprostředí - používané analýzy ØSTEP/PEST/PESTEL - sociální (vč. kulturních a demografických), technologické, ekonomické(vč legislativních) a politické vlivy ØSTEEPLE – sociální, technologické, ekonomické, ekologické, politické, legislativní, edukativní (vč kultury) ØPorterova analýza pěti sil §pozice mezi konkurenty = „jízdní prostor“(střed) §síla zákazníků §síla dodavatelů §hrozba nově vstupujících na trh §hrozba substituce 5 Adobe Systems STEP ANALÝZA – PŘÍKLAD HaDivadla 6 Adobe Systems ̶Poznáte, co je tam špatně? Hledejte v sociokulturních faktorech! ̶Ano, zlepšit přístup ke kultuře rodičům s dětmi či poskytnutí multi-uměleckého programu může HaDi ovlivnit, co neovlivní je skutečnost, zda mu majitel nemovitosti tyto prostory pronajme. ̶ 7 Adobe Systems Porterova analýza pěti sil §patří k základním a zároveň nejvýznamnějším nástrojům pro analýzu konkurenčního prostředí firmy a jejího strategického řízení. §Jejím tvůrcem je profesor Michael Eugene Porter (Harvard Business School). §Model se snaží odvodit sílu konkurence v analyzovaném odvětví a tím pádem také ziskovost daného sektoru trhu. §K dosažení tohoto cíle rozebírá pět klíčových vlivů, které konkurenceschopnost firmy přímo či nepřímo ovlivňují: §RIVALITA MEZI KONKURENTY §OHROŽENÍ ZE STRANY NOVÝCH SUBSTITUTŮ A NOVĚ VSTUPUJÍCÍCH NA TRH §VYJEDNÁVACÍ SÍLY DODAVATELŮ A ODBĚRATELŮ ̶ 8 Adobe Systems Grafické znázornění Porterovy analýzy konkurence: Zápatí prezentace 10 Adobe Systems Alternativní „neziskové“ přístupy Michael Kaiser: ̶zkoumání prostředí zahrnuje dvě různé činnosti: analýzu odvětví a analýzu srovnatelných organizací. KAISER, Michael M. Strategické plánování v umění: praktický průvodce. 1. vyd. Praha: Institut umění - Divadelní ústav v Praze, 2009. 11 Adobe Systems 12 Př. Porterova analýza Divadla Bolka Polívky 13 Komentář k příkladu: 14 Adobe Systems Joyceova modifikace Porterovy analýzy pěti sil: ̶Joycův model pro neziskové organizace ̶V jeho obměně zůstávají dodavatelé, odběratelé / zákazníci a srovnatelné společnosti, další kategorie jsou nahrazeny resp. rozšířeny skupinami „trh práce“ a „politické síly“, viz. následující obrázek Joyce in BACHMANN, Pavel. Management neziskové organizace. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. 15 Adobe Systems Model pěti sil dle Joyce: 16 Adobe Systems 17 Př: Plug & Play = aplikace pro konání malých veřejných akcí