Sortimentní politika, nákup a cenotvorba

Merchandising a sortimentní politika

 Merchandising je podpora prodeje produktů (ale i služeb) spojena zejména s prodejem v prodejnách s využitím znalostí designu (působení vzhledu a spolupůsobení prvků), ekonomických ukazatelů (poptávka, prodej, prodejnost..), technických znalostí (umístění kategorií vedle sebe, samotné umístění (stání, ležení, teplota, světlo…) a psychologie zákazníka, které vedou k cílenému vystavení a rozmístění zboží a dalších prvků týkajících se prodeje na ploše prodejny (i e-shop). 

2 definice:

·         „Soubor činností směřovaných zejména k posledním článkům prodejního řetězce s cílem zajistit, že správné zboží se nachází na správném místě, ve správný čas a za správnou cenu.

Souhrn činností, jež jsou vykonávány v prostorách prodejen s cílem zlepšit všeobecnou vizualitu v místech vystavení produktů (zdroj: Business.center.cz [online]. c1998-2011. Dostupné z WWW:<http://business.center.cz/business/pojmy/p2131-merchandising.aspx>)

Cross-merchandising -  vystavení produktů příbuzných kategorií vedle se – cíl = podpora prodeje obou kategorií (např. vystavení čokoládových tyčinek u baget nebo bonboniér u vína)

6 "S" ("R") správného merchandisingu:

Ø Správný produkt
Ø Správná kvalita
Ø Správné množství
Ø Správná cena
Ø Správný čas
Ø Správné místo


Faktory rozmístění kategorií produktů a produktů na prodejní ploše:

 Rychlost obrátky/prodeje zboží
 Velikost prodejny
 Cíl prodeje zboží
 Cílový zákazník (plenky…maminky a prodejny na sídlišti)
 Návaznost produktů (komplementarita)
 Sezónnosť
Vzhled prodejny