Sortimentní politika, nákup a cenotvorba
Sortimentní politika a sourcing
Nedílnou součástí nákupní strategie je i zásadní volba zdrojů nákupu - jde o tzv. sourcingové strategie, pro nadnárodní maloobchodní řetězce velmi důležité pro zvažování - zdroj souvisí jak s cenou a časem dodání, tak i s image krajiny původu zboží.
Sourcing = podnikový
proces, jehož cílem je:
- rozhodnutí o tom, které produkty, služby, procesy a zdroje má podnik zajišťovat sám a které přenechat externím poskytovatelům
- výběr nejvhodnějších dodavatelů produktů a poskytovatelů služeb
- rozhodování mezi single a multiple-sourcing apod.
- uzavírání smluv s dodavateli a poskytovateli o obsahu a úrovni poskytovaných služeb
- kontrola dodávaných produktů a poskytovaných služeb
- řízení vztahů s externími dodavateli a poskytovateli.
Dle geografického rozložení rozeznáváme (Vávrová, Tomek, 2007):
- Global sourcing – tedy systematické rozšiřování nákupní politiky na mezinárodní, resp. celosvětové zdroje,
- Local sourcing – zaměření na lokální, geograficky blízké zdroje.
Dle počtu dodavatelů lze definovat čtyři základní sourcingové struktury (Cousins, Lamming, Lawson, Squire, 2008):
- Single sourcing – jeden zdroj - dodavatel;
- Multiple sourcing – zapojení nejméně dvou a více dodavatelských zdrojů, tj. diverzifikace dodavatelského portfolia;
- Delegated sourcing – koncept přenesení odpovědnosti za subdodávku tvořenou několika individuálními částmi z odběratele na klíčového dodavatele;
- Parallel sourcing – výběr zpravidla dvou až tří dodavatelů pro skupinu příbuzných nákupních položek. (zdroj: https://aak.slu.cz/pdfs/aak/2012/02/05.pdf)