Organizační informace o předmětu
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pomoci
studentům efektivněji vést jednotlivce, týmy a organizace v prostředí
společnosti 4.0 s využitím znalostí moderní psychologie.
Předmět
prohlubuje znalosti získané v bakalářských předmětech Management 1 a
Psychologie pro ekonomy a rozšiřuje poznatky z vybraných témat
z předmětu Řízení lidských zdrojů. V rámci předmětu Manažerská
psychologie se student seznámí s psychologickými teoriemi a výzkumy, které
mají aplikaci při vedení lidí a podniků.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- nastavit systémy pro
hodnocení a odměňování zaměstnanců tak, aby měly pozitivní dopady na
motivaci zaměstnanců,
- popsat faktory ovlivňující
pracovní postoje a jejich dopady na organizaci,
- rozeznat nekvalitní metody
výběru a hodnocení zaměstnanců,
- rozeznávat heuristiky/zkreslení
a zohledňovat jejich dopad na činnost podniku,
- vyhnout se chybám při
tvorbě pracovních týmů,
-
zvolit přístup a nástroje podporující well-being podřízených.
Obsah předmětu
Studenti se v předmětu
seznámí s poznatky z šesti oblastí psychologie, které mají přímou
aplikaci v manažerské práci. Probíranými oblastmi jsou:
- psychologie
motivace a s ní související nastavení motivačních systémů a systémů
odměn,
- pracovní postoje, engagement, výkon a jak je ovlivnit,
- work-life balance, well-being zaměstnanců a jak je ovlivnit,
- psychodiagnostika
a s ní související výběr a hodnocení zaměstnanců,
- psychologie přesvědčování a změny postoje a
jejich využití ve vyjednávání, cenotvorbě a marketingu,
- psychologie týmové práce, tedy jak vytvořit
efektivně spolupracující tým.
Harmonogram a časový plán
Forma zátěže |
Počet opakování |
Hodin/ opakování |
Celkem hodin |
Účast na tutoriálu |
2 |
4 |
8 |
Samostudium |
6 |
8-16 |
58 |
Vypracování POTu |
2 |
10-15 |
25 |
Příprava na závěrečný
test |
1 |
15 |
15 |
Celková studijní zátěž 106 |
Harmonogram semestru Jaro 2021
1. tutoriál: pátek 4. 3. 12:00 - 15:50
- organizační informace k předmětu
- zadání týmového úkolu (možnost vytvořit týmy a zkonzultovat zadání)
- Téma: Předpovídání a měření pracovního výkonu
- Téma: Přesvědčování a změna postoje
termín pro zadání týmového úkolu: 11. 3.
termín pro odevzdání průběžné
verze týmového úkolu: 7. 4.
průběžný test: 18. 4. 25. 4. od 18:15
(online, nutno začít mezi 18:15 - 18:20)
odevzdání finální verze týmového
úkolu: 10. 5.
2. tutoriál: pátek 13. 5. 16:00 - 19:50
- prezentace týmových úkolů
- Téma: Pracovní týmy
řádný termín závěrečného testu: 16. 5. od 18:15 (online)
Doporučený způsob studia
Předmět je rozdělen do 6 témat
(viz níže). Na nastudování každého tématu jsou vyhrazeny dva týdny, během níž
by si měl student přečíst nejprve povinnou literaturu a následně rozšířit své
znalosti přečtením vybraných částí doporučené literatury nebo souvisejících
výzkumných studií. Po nastudování tématu by měl být student schopen odpovědět
na otázky položené níže u příslušného tématu a být důvěrně seznámen
s problematikou uvedenou v odrážkách pod nadpisem „Na co se zaměřit.“
Základním učebním textem předmětu
je anglicky psaná učebnice Work psychology: Understanding human behaviour in
the workplace (6. vydání).
Zároveň je v knihovně již k dispozici také nové 7. vydání z roku 2020.
Starší
čtvrté vydání této učebnice vyšlo v českém překladu pod názvem Psychologie
práce (2007, nakladatelství Computer Press). I když se starší a novější verze
z velké části obsahově překrývají, doporučujeme studovat z novějšího
originálu. V do češtiny přeloženém čtvrtém vydání chybí poznatky
z posledních 15 let výzkumu a praxe a navíc má kniha nekvalitně provedený
překlad, který může ztěžovat pochopení některých témat.
Ke každému tématu doporučujeme také další zdroje, jejichž nastudování
pomůže pochopit problematiku více do hloubky. Jelikož jsou poznatky vyučované v
Manažerské psychologii postavené na vlivných výzkumech a teoriích, doporučujeme
vždy k přečtení i nejvýznamnější odborné studie, které se k tématu
vztahují.
U některých témat (níže) jsou uvedeny úkoly. Splnění úkolů pomůže
hlubšímu porozumění problematice. Plnění úkolů není povinné a není kontrolované
vyučujícím.
Podmínky pro ukončení předmětu
Pro úspěšné ukončení předmětu je nutno splnit následující podmínky:
- Získání alespoň 20 bodů (z 40)
za týmový projekt (vč. bonusových bodů za včasnost)
- Získání alespoň 20 bodů (z 50)
za závěrečný test
- Získání alespoň 60 bodů za celý
semestr (vč. bonusových bodů)
Za co lze získat body:
- Týmový
projekt 40
bodů (10 + 30 bodů)
- Průběžný
test 10
bodů
- Závěrečný
test 50 bodů
Bonusové body:
- Aktivní
účast na tutoriálech 10 bodů (2 x 5 bodů)
- Včasné
odevzdání úkolu 6
bodů (2 x 3 body)
- Prezentace
úkolu 5
bodů
Známky:
A za 87 a více bodů, B za 80-86 bodů, C za 74-79 bodů, D za
67-73 bodů, E za 60-66 bodů, F za méně než 60 bodů celkem, nebo méně
než 20 bodů z projektu, nebo méně než 20 bodů ze závěrečného testu.
Týmový úkol (POT)
Studenti
pracují ve 2-3 členných skupinách, které vytvoří přihlašováním se k rozpisům
témat v IS MU. Studenti pracují na úkolu v průběhu celého semestru a
odevzdávají nejprve průběžnou a na konci semestru finální verzi úkolu.
Na začátku
semestru si tým zvolí jednu rozhodovací heuristiku nebo jedno kognitivní
zkreslení, které bude tématem úkolu. Je možné se inspirovat například seznamem
na Wikipedii: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases . Týmy
zadají svoji volbu do Rozpisu v IS do pole „název tématu“. Jedno téma může
zpracovávat pouze jeden tým – pohlídejte si, zda vámi zvolené téma není již
zadáno jiný týmem.
Úkolem je
zpracovat návrh využití zvolené heuristiky/zkreslení ve třech oblastech
souvisejících s prací manažera nebo s působením podniku na trhu
(např. nastavení systému hodnocení zaměstnanců, způsob propouštění zaměstnanců,
nastavení týmové práce, nastavování produktových řad, cenotvorba, nákup, komunikace
se stakeholdery atd.).
Úkol studenti
zpracují pro konkrétní, existující podnik dle svého výběru. Doporučujeme zvolit
si podnik, do kterého má některý z členů volný přístup a pro který mohou
být výstupy týmového úkolu užitečné. Pokud studenti nemají přístup do žádného
podniku, mohou zvolit libovolný obecně známý podnik s veřejně dostupnými
informacemi o činnosti a produktu/službách.
Studenti se
při práci na úkolu opírají o odbornou literaturou, nikoliv o webové
stránky, popularizační knihy a učebnice. Při hodnocení úkolu se klade důraz na
odbornost, faktickou správnost, smysluplnost, realizovatelnost a užitek
navrhovaných řešení a na kvalitu argumentace proč team předpokládá úspěšnost
svých návrhů.
Na druhém
tutoriálu proběhne krátká prezentace finálního úkolu, není povinná, trvá max. 5
minut a je možné za ní získat bonusové body.
Nejste přihlášen na žádné téma.
Doporučená struktura odevzdaného úkolu:
-
představení heuristiky/zkreslení které je
tématem práce,
-
stručné
představení podniku a oblastí v podniku, které jsou předmětem práce,
- představení
konkrétních návrhů na aplikaci využití heuristiky/zkreslení ve 3 různých
oblastech,
- argumentace,
proč by měly mít návrhy pozitivní dopad
na podnik,
- návrh
způsobu měření úspěšnosti realizace návrhů (podle čeho podnik pozná, že to mělo
dopad),
- diskuse
silných stánek a limitů/rezerv návrhů.
Rozsah: max. 9 000 znaků bez seznamu
literatury.
Průběžná a finální verze úkolu mají
stejnou strukturu a plní stejné zadání. Rozdíl je pouze v tom, že průběžná
verze musí obsahovat minimálně 1 jeden návrh na využití heuristiky, zatímco
finální verze musí obsahovat právě 3 návrhy.
Kritéria
hodnocení úkolu (max. 10 bodů za průběžnou verzi, max. 30 bodů za finální):
Obsahová kritéria (70 %)
-
Správnost,
přesnost a odbornost představení heuristiky/zkreslení
-
Relevance
návrhů vzhledem ke zvolené heuristice
-
Využitelnost
a vhodnost představených návrhů
-
Kvalita
argumentace
-
Kvalita
reflexe silných stránek a limitů
Formální
kritéria (30 %)
- Dodržení
všech bodů zadání
- Dodržení
maximálního rozsahu
- Absence
překlepů a pravopisných chyb
- Přehlednost,
strukturovanost
- Dodržení
jednotného citačního standardu (ISO 690)
Kritéria
hodnocení prezentace na druhém tutoriálu (5 bonusových bodů):
-
Dodržení
časového limitu 5 minut
-
Schopnost
vypíchnout klíčové body úkolu
-
Kvalita
a přesvědčivost argumentace
-
Vizuální
stránka prezentace
Body za úkol
jsou konečné, studenti nemají možnost opravy.
U průběžné i
finální verze se uplatňuje bodová penalizace/bonus za pozdní/včasné odevzdání.
U pozdního odevzdání se hodnocení snižuje o jeden bod za každou započatou
hodinu prodlení. Naopak, pokud tým odevzdá úkol před limitem, dostane bonus 1
bod za odevzdání alespoň 1 den (24h) před termínem, 2 body za odevzdání alespoň
3 dny (72h) před termínem nebo 3 body za odevzdání alespoň týden před termínem.
Výše uvedené bonusové body se nesčítají. Tedy lze získat max. 6 bonusových
bodů, 3 body za včasné odevzdání průběžné verze a další 3 body za včasné
odevzdání finální verze.
Shrnutí úkolu
Minimální
rozsah: není
Maximální
rozsah: 5 normostran (tj. 9000 znaků vč. mezer bez seznamu zdrojů)
Formát:
dokument .doc nebo docx pojmenovaný jmény všech členů týmu
Termín zadání
tématu: 11. 3. v „Rozpise témat“ v ISu
Termín odevzdání
průběžné verze: 7. 4.
do odevzdávárny „Prubezna verze ukolu“ v ISu
Termín odevzdání
finální verze: 10. 5. do odevzdavarny „Finalni ukol“ v ISu
Termín
prezentace: 13. 5. na tutoriálu (nepovinné)
Hodnocení: 0 – 10 bodů průběžná verze
0 – 30 bodů finální
verze
0 – 6 bonusových bodů
za včasné odevzdání
0 – 5 bonusových bodů
za prezentaci
Aktivní účast na tutoriálech
V průběhu semestru proběhnou dva tutoriály. Studenti na nich budou mít možnost položit otázky týkající se literatury k souvisejícím tématům a vyučující jim pomůže prohloubit znalost ve vybraných tématech. Účast na tutoriálech není povinná. Za aktivní účast na každém tutoriálu může student získat 5 bonusových bodů. Aktivní účastí se myslí účast na celém tutoriálu od začátku do konce (tedy nikoliv v případě pozdního příchodu nebo dřívějšího odchodu) s tím, že student věnuje svou pozornost během tutoriálu probíranému tématu, zapojuje se do připravených aktivit a reaguje na vyučujícího.
Průběžný test
Průběžný test
ověřuje, zda student čte průběžně povinnou literaturu a dávají mu zpětnou vazbu
k tomu, jak studované problematice rozumí.
Test se píše
distančně online přes informační systém Masarykovy univerzity. Obsahem testu jsou první 4 témata. Test má 5 otázek, každé téma bude zastoupeno 1-2 otázkami.
Všechny otázky vychází z povinné literatury. Jedná se o uzavřené
multiple-choice otázky s 5 možnými odpověďmi, z nichž právě jedna je
správná. Pokud student odpoví na otázku správně získá vždy 2 body. Za chybnou
odpověď ztratí 1 bod. Za test je možné získat 0 – 10 bodů. Pokud student
získá záporný počet bodů, do hodnocení předmětu se mu započte 0 bodů.
Většina
otázek testuje porozumění problematice. Nestačí tedy pouhá znalost informace
z učebnice, ale to, zda je student schopen znalost využít u konkrétního
příkladu z praxe.
Test mohou
psát studenti z libovolného místa a mohou přitom využívat učebnici i
internet. Je zakázáno spolupracovat při psaní testu s dalšími lidmi.
Test bude
možné zahájit pouze v průběhu 10 minut v čase stanoveném vyučujícím.
Od zahájení testu bude mít student 5 minut na dokončení testu.
Absolvování
testu není povinné. Pokud student test neabsolvuje, získá do hodnocení předmětu
0 bodů.
Doporučení:
Ke zvládnutí testu by mělo stačit, pokud si student jednou pozorně přečte
povinnou literaturu k příslušným tématům a připraví si výpisky. Formát
testu a čas by měly stačit na to, aby si student dohledal dílčí informace,
pokud ví co a kde hledat. Čas je příliš krátký na to, aby bylo možné najít
odpovědi k tématům, které student nemá nastudované.
Příklad
otázky:
(příklad je pro téma motivace, které není součástí průběžného testu)
Vedoucí Karlovi před měsícem slíbil, že bude
moci odejít dřív z práce, aby stihl besídku své dcery. Dnes má být
besídka, ale vedoucí nechce Karla uvolnit. Říká mu: „Já jsem vedoucí a mohu si
změnit názor jak chci. Přizpůsob se, nebo si hledej práci jinde.“ Karel cítí
nespravedlnost. O jaký typ nespravedlnosti se dle Teorie spravedlnosti (angl.
equity theory) jedná?
a) distribuční b) procedurální c)
interakční
d) informační e) ztráta důvěry
Termín testu:
18. 4. 25. 4. (nutno začít mezi 18:15 - 18:20)
Počet
bodů: 0 – 10 bodů
Témata pro test:
Pracovní postoje, Přesvědčování, Předpovídání pracovního výkonu, Well-being
Závěrečný test
Závěrečný
test se skládá z otevřených a uzavřených otázek, na jejichž zodpovězení
mají studenti půl hodiny. Za test lze získat až 50 bodů. Studium povinné
literatury je dostačující pro získání minimálně 40 bodů. K získání dalších
bodů může pomoci studium doporučené
literatury a dalších zdrojů při hledání odpovědí na otázky položené níže u
jednotlivých témat a při snaze o porozumění vybraným tématům (viz „na co se
zaměřit“ v rozpise témat). Otázky v testu vychází z povinné
literatury a mohou se také týkat bodů pod nadpisem „na co se zaměřit“ uvedených
u jednotlivých témat.
První termín:
16. 5. 18:15
Literatura
Povinná literatura
ARNOLD, J. a RANDALL et al. Work Psychology: Understanding Human Behaviour in the Workplace, 2016, Harlow: Pearson Education Limited. Kapitoly 4, 5, 6, 7, 10 a 11. Dostupné v e-prezenčce: https://katalog.muni.cz/Record/MUB01006391544 (alternativně lze využít 7. vydání učebnice z roku 2020)
CIALDINI, R.
Harnessing the science of persuasion. Harvard Business Review, 2001, R0109D,
s. 72-79.
KAHNEMAN, D. Myšlení
- rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvil, 2012. Kapitola 1, strany 25-36
(alternativně anglická verze Thinking, Fast and Slow)
SUNSTEIN, C.
Nudging: a very short guide, Journal of Consumer Policy, 2014, roč. 37,
č. 538, s. 1-7.
Doporučená literatura
CERASOLI, C.
P., NICKLIN, J. M. a FORD, M. T. Intrinsic motivation and extrinsic incentives
jointly predict performance: A 40-year meta-analysis. Psychological Bulletin,
2014, roč. 140, č. 4: s. 980 - 1008.
CIALDINI, R. Zbraně
vlivu: manipulativní techniky a jak se jim bránit. Brno: Jan Melvil,
Brno, 2014.
CONWAY, J. M.
a HUFFCUTT, A. I. Psychometric properties of multisource performance ratings: A
meta-analysis of subordinate, supervisor, peer, and self-ratings. Human
Performance, 1997, roč. 10, č. 4, s. 331-360.
DAY, D. V. et
al. Advances in leader and leadership development: A review of 25 years of
research and theory. The Leadership Quarterly, 2014, roč. 25, č. 1, s.
63-82.
HAYES, N. Psychologie
týmové práce: Strategie efektivního vedení týmu. Praha: Portál, 2005.
HOCH, J. E.
et al. Do ethical, authentic, and servant leadership explain variance above and
beyond transformational leadership? A meta-analysis. Journal of Management,
2018, roč. 44, č. 2, s. 501-529.
HUFFCUTT, A.
I. a WOEHR, D. J. Further analysis of employment interview validity: a
quantitative evaluation of interviewer related structuring methods. Journal
of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial,
Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 1999, roč. 20, č.
4, s. 549-560.
JUDGE, T. A.
a KAMMEYER-MUELLER, J. D. Job attitudes. Annual Review of Psychology,
2012, roč. 63, s. 341-367.
KAHNEMAN, D. Myšlení
- rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvil, 2012.
KANFER, R.,
FRESE, M. a JOHNSON, R. E. Motivation related to work: A century of progress. Journal
of Applied Psychology, 2017, roč. 102, č. 3, s. 338 – 355.
KLEIN, C. et
al. Does team building work? Small Group Research, 2009, roč. 40, č. 2,
s. 181-222.
van
KNIPPENBERG, D. a SITKIN, S. B. A critical assessment of
charismatic—transformational leadership research: Back to the drawing board? The
Academy of Management Annals, 2013, roč. 7, č. 1, s. 1-60.
KULHAVÝ, V.
PROCHÁZKA, J. Cvičebnice pro předmět Řízení lidských zdrojů. Brno:
Masarykova univerzita, 2015.
PARKER, S. K.
Beyond motivation: Job and work design for development, health, ambidexterity,
and more. Annual Review of Psychology, 2014, roč. 65, s. 661-691.
PROCHÁZKA, J,
VACULÍK, M. a SMUTNÝ, P. Psychologie efektivního leadershipu. Praha:
Grada, 2013.
PROCHÁZKA, J.
et al. The Czech adaptation of the Klein et al.’s unidimensional target-neutral
scale of commitment, E+M. Ekonomie a
Management, 2019, roč. 22, č. 4, s. 52-67.
RIKETTA, M.
The causal relation between job attitudes and performance: a meta-analysis of
panel studies. Journal of Applied Psychology, 2008, roč. 93, č. 2, s.
472-481.
RYAN, A. M. a PLOYHART,
R. E. Applicants’ perceptions of selection procedures and decisions: A critical
review and agenda for the future. Journal
of Management, 2000, roč. 26, č. 3, s. 565-606.
SALAS, E. et
al. Understanding and improving teamwork in organizations: A scientifically
based practical guide. Human Resource Management, 2015, roč. 54, č. 4,
s. 599-622.
SCHMIDT, F.
L. a HUNTER, J. E. The validity and utility of selection methods in personnel
psychology: Practical and theoretical implications of 85 years of research
findings. Psychological Bulletin, 1998, roč. 124, č. 2, 262 - 274.
THALER, R. a
SUNSTEIN, C. Nudge (šťouch) : jak postrčit lidi k lepšímu rozhodování o
zdraví, majetku a štěstí, Zlín: Kniha Zlín, 2010
THOROUGHGOOD,
C. N. et al. Bad to the bone: Empirically defining and measuring destructive
leader behavior. Journal of Leadership & Organizational Studies,
2012, roč. 19, č. 2, s. 230-255.
WOODS, S. A.
a WEST, M. A. The psychology of work and organizations. Andover:
South-Western/Cengage Learning, 2010.
VACULÍK, M. Assessment centrum: psychologie ve výběru a
rozvoji lidí. Brno: NC Publishing, 2010.