Adobe Systems Vybavenost obcí maloobchodem a službami 1 Adobe Systems Témata přednášky •Výskyt komerční vybavenosti v území •Vývoj komerční vybavenost Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Teorie centrálních míst •Základy Thünen •Christaller a Lösch následně teorii využili •Hlavní teorie ze kterého vychází vše další. •Malá sídla jsou schopna produkovat pouze omezený okruh zboží podle vlastních dispozic, ale jejich obyvatelé žádají sortiment mnohem rozmanitější a bohatší, k jehož obstarávání slouží zařízení v dosažitelné vzdálenosti. Čím častěji obyvatelé dané zboží (nebo služby) potřebují, tím je centrum jeho poskytování lokalizováno blíže. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Teorie centrálních míst Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Gravitační modely Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 •Gravitační model byl vyvinut na principu Newtonova gravitačního zákona. Řadí se mezi prostorové interakční modely, které vychází z teorie centrálních míst. •Gravitační model říká, že interakce mezi dvěma středisky koncentrace obyvatelstva se mění přímo úměrně s počtem obyvatel středisek a nepřímo úměrně se vzdáleností mezi nimi Reillyho zákon maloobchodní gravitace Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 • •Podstatou tohoto modelu je to, že dvě sídla, která jsou středisky maloobchodu, přitahují nakupující z okolních sídel přímo úměrně počtu obyvatel těchto sídel a nepřímo úměrně vzdálenosti každého z těchto měst k okolním sídlům. •Model však ignoruje několik důležitých aspektů, mezi něž patří např. kvalita dopravní dostupnosti a obslužnosti, geografické podmínky, koupěschopnost poptávky atd. •Je potřeba doplnit o další proměnné. Huffův model Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 •zohledňuje i velikost prodejny a její časovou dosažitelnost. Bere v potaz i počet druhů obslužných zařízení v místě nebo počet zaměstnaných v maloobchodě (nebo ve službách), prodejní plochu, či maloobchodní obrat. •Model je doplněný o pravděpodobnost, s jakou poptávající zvolí právě dané středisko. Model mezilehlých příležitostí Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 •Model mezilehlých příležitostí neřeší čas nebo vzdálenost, nýbrž mezilehlou příležitost. •Počet cest do střediska je dle těchto modelů přímo úměrný počtu příležitostí v tomto sídle a nepřímo úměrný počtu příležitostí po cestě do sídla. •Model se používá zejména pro vymezování sfér vlivu nákupních zón ve velkoměstech. ( Jak vybrat, najít, určit střediska (ty tečky v obrázku, grafu, výše)? Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 •Výběr středisek na základě statických charakteristik •Výběr středisek na základě statických charakteristik spočívá ve vyhodnocení údajů o kapacitě, funkci a využití zařízení maloobchodu a služeb přímo v sídlech. •Střediskovost sídla tak lze určit podle výskytu specializovaných druhů zařízení •U výběru středisek na základě statických charakteristik se využívá dat standardně zjišťovaných statistickými úřady • •Výběr středisek na základě dynamických charakteristik •U dynamických charakteristik se střediska vymezí na základě velikosti obsluhovaného území. •Podle obslužných procesů mezi sídly, což se zjišťuje na základě anketárního šetření spádovosti obyvatelstva za vybavením sídel nebo na základě interakčních modelů. Adobe Systems •www.bit.ly/ukol04 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 Druhy komerční vybavenosti Druh občanské vybavenosti Druh občanské vybavenosti Prodejna se smíšeným zbožím pouze s prodejem přes pult Domácí potřeby Samoobsluha se smíšeným zbožím (COOP, Jednota apod.) Sportovní hala / tělocvična Supermarket, diskont Nábytek a bytové doplňky Pojízdná prodejna se smíšeným zbožím Zlatnictví Pojízdná prodejna s výběrovým zbožím (např. maso-uzeniny, ovoce-zelenina apod.) Kadeřník Objednávkový prodej potravin Opravna obuvi Drogerie Autoopravna Ovoce - zelenina Fotoateliér Maso - uzeniny Krytý bazén Pekařství Wellness (sauna, vířivka, solárium apod.) Prodejna s textilem Restaurace s možností stravování Obuv Pohostinství bez stravování Elektro Cukrárna / kavárna Prodejna se sportovními potřebami Bankomat Stavebniny Cashback Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 Jakou obec pod 3000 obyvatel dobře znáte? (žijete tam, máte tam rodinu, chalupu..) Kolik má přibližně obyvatel? Jaké hlavní druhy obchodů, služeb se tam vyskytují? Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 12 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 Zkuste si tipnout, kde jsou v Jihomoravském kraji obce, kde není žádná možnost nákupu potravin? Jaké mají tyto obce vlastnosti? • Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14 Obce bez možnosti nákupu doma Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 15 Zkuste si tipnout, v jak velkých obcích se dané služby běžně nachází? • Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 16 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 17 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 18 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 19 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 20 Zkuste si tipnout, jaký druh služeb zaznamenal od roku 2002 resp. 2012 největší úpadek? Který druh služeb se naopak zlepšil? • Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 21 Druh občanské vybavenosti Počet obcí s výskytem alespoň jedné provozovny Index změny 2002 2018 Maloobchod 356 321 90,2 Hospoda a restaurace 341 299 87,7 Kadeřnictví 190 193 101,6 Opravy motorových vozidel 176 154 87,5 Opravy průmyslového zboží 72 35 48,6 Stavebniny 187 51 27,3 Oprava, výroba obuvi 48 18 37,5 Fotoateliér 86 28 32,6 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 22 Druh občanské vybavenosti Počet obcí s výskytem alespoň jedné provozovny Index změny 2012 2018 Maloobchod s potravinami/smíšeným zbožím 280 266 95,0 Ovoce/zelenina 25 36 144,0 Maso/uzeniny 46 57 123,9 Restaurace 156 137 87,8 Pohostinství 233 192 82,4 Kavárna/cukrárna 49 49 100,0 Kadeřnictví 173 164 94,8 Oprava/výroba obuvi 17 10 58,8 Oprava motor. vozidel 172 127 73,8 Stavebnictví 165 38 23,0 Drogerie 45 51 113,3 Bankomat 23 21 91,3 Wellness 18 23 127,8 Fotograf (fotosběrna) 34 16 47,1 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 23 Zkuste si tipnout, kde se v Jihomoravském kraji nejvíce zhoršila vybavenost a proč? • Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 24 Obsah obrázku text, mapa Popis byl vytvořen automaticky Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 25 Obsah obrázku text, mapa Popis byl vytvořen automaticky Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 26 Co se podle vás dá dělat s úpadkem služeb? Jaký je váš názor? • Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 27 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 28 •Obchůdek 2020+ •Krajské dotační programy •Program MMR Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 29 • Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 30 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 31 Adobe Systems Výskyt obchodů dle velikostních kategorií obcí 32 Velikostní kategorie Počet obcí Počet obcí s obchodem zboží denní potřeby (potraviny/smíšené zboží) Podíl obcí s obchodem 0–99 434 34 7,8% 100–199 979 324 33,1% 200–299 866 472 54,5% 300–399 630 446 70,8% 400–499 498 392 78,7% 500–599 389 337 86,6% 600–699 334 294 88,0% 700–799 249 229 92,0% 800–899 219 209 95,4% 900–999 177 166 93,8% 1000–1499 525 520 99,0% 1500–1999 252 248 98,4% 2000–2499 150 149 99,3% 2500–2999 102 102 100,0% 0–3000 5804 3922 67,6 % Adobe Systems Výskyt obchodŮ se ZDP v obcích do 3000 obyvatel 33 •. Adobe Systems Výskyt obchodů v obcích do 200 obyvatel dle ORP 34 •. Adobe Systems Výskyt obchodů v obcích do 200 obyvatel dle ORP 35 •. Adobe Systems Vliv supermarketů na Výskyt obchodů 36 Adobe Systems Vliv socioekonomických ukazatelů na výskyt obchodu 37 §Vybrané ukazatele vysvětlují 33,8 % počtu obchodů v obcích (statisticky excelentní). §Pokud nezohledníme počet obyvatel, výsledky vysvětlují pouze 3,9 % počtu obchodů v obcích. §Druhý nejvýznamnější ukazatel má na výskyt obchodů téměř 30x menší vliv než počet obyvatel • • § Ukazatel % vysvětleného reziduálního rozptylu Počet obyvatel 30,7 Vzdálenost od supermarketu 1,4 Hromadná ubytovací zařízení na obyv. 0,6 Podnikatelská aktivita 0,5 Neobydlené domy využívané k rekreaci 0,2 Nezaměstnanost 0,2 Dopravní dostupnost 0,1 Podíl vyjíždějících za prací 0,1 Počet automobilů na obyvatele 0,0 Počet zaměstnanců na obyvatele 0,0 Počet katastrů 0,0 Adobe Systems Vliv socioekonomických ukazatelů na výskyt obchodu 38 §Ve specifičtějších velikostních kategoriích obcí hrají roli i jiné ukazatele než počet obyvatel. • • § Velikostní kategorie obce Celkové % vysvětleného reziduálního rozptylu bez počtu obyvatel Nejvýznamnější ukazatel 0–3000 3,9 Podnikatelská aktivita 0–99 15,4 Počet hromadných ubytovacích zařízení na obyv. 100–199 3,4 Vzdálenost od supermarketu 200–299 5,4 Vzdálenost od supermarketu 300–399 5,6 Podíl obyvatel 65+ na obyvatele 400–499 17,2 Vzdálenost od supermarketu 500–599 15,9 Počet domů využívaných k rekreaci 600–799 14,8 Vzdálenost od supermarketu Adobe Systems Vliv socioekonomických ukazatelů – shrnutí 39 §V nejmenších obcích do 100 obyvatel existuje obchod při vysoké vzdálenosti od supermarketu a přítomnosti hromadného ubytovacího zařízení § §V obcích s počtem obyvatel mezi 100–399 nemají ukazatele větší vliv na výskyt obchodů § §V obcích s počtem obyvatel více než 400 hraje při absenci obchodu dominantní roli blízkost supermarketu • • • Adobe Systems Pravděpodobnost výskytu obchodu v závislosti na vzdálenosti od supermarketu v obcích s 400–499 obyvateli 40 •. Chart Description automatically generated Adobe Systems „Malý“ COOp – obec Oslnovice (okres Znojmo, 79 obyvatel) 41 •Otevřeno Po–So dopoledne, Út a Pá ještě 15–17 h. •Využívají téměř všichni místní obyvatelé •+ chataři (v okolí Vranovské přehrady až 400 chat, mnozí tam pobývají od jara do podzimu). Obchod se udrží díky silné letní sezóně. 1 zaměstnanec (místní). Obec obchod podporuje. Adobe Systems COOP „na periferii“ – obec Osiky (okres Brno-Venkov, 123 obyvatel) 42 •Otevřeno 5x týdně. •Absence letní sezóny. •Využívají téměř všichni místní obyvatelé. •Vysoká vzdálenost do nejbližšího většího obchodu – provádí se zde i týdenní nákupy včetně masa na objednávku. Využití krajské i obecní dotace. Obchod v budově bývalé školy. Obsah obrázku budova, exteriér, dům, veranda Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems „2. Nejmenší obchod“ – obec Zblovice (okres Znojmo, 43 obyvatel) 43 •otevřeno 3x týdně 1 hod. • •Děkuji za pozornost Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 44