Znalostní management prezenční

Pokyny k prezentacím

Každý student se musí podílet na vypracování jedné prezentace na jedno z nabízených témat. Na prezentaci se hlásí skupinky studentů po 2-3 studentech. K prezentaci se zároveň váže handout, který shrnuje nejdůležitější poznatky z prezentace a případně doplňuje informace na slidech. Prezentace i handout musí být dopředu konzultované s vyučujícím předmětu a následně s dostatečným předstihem odevzdány do příslušné odevzdávárny. Pro všechny termíny spojené s prezentacemi viz. Harmonogram předmětu. Prezentace vychází z literatury dostupné ve studijních materiálech a téma dále rozvíjí nad rámec této literatury. Prezentace je hodnocena známkou A až F. 

Cílem prezentace je rozšířit a/nebo prohloubit základní poznatky z materiálů dostupných v IS. Příkladem rozšíření nebo prohloubení tématu je zjištění, jak se poznání v oblasti tématu posunulo dál od doby publikovaní literatury, uvedení možností praktického uplatnění poznatků z tématu a/nebo uvedení možných omezení poznatků, nalezení a shrnutí případových studií, vypracování vlastní případové studie, a podobně.

Soubor s handoutem i soubor s prezentací při odevzdání pojmenujte tak, aby na začátku názvu souboru byli jména studentů, kteří se na tvorbě prezentace podíleli.

Struktura prezentace

Prezentace by měla celkově trvat 50 minut. Těchto 50 minut je rozděleno na přednáškovou a diskuzní část. Přednášková část spočívá v stručném představení tématu a základních znalostí, pak delším představení rozšiřujících nebo prohlubujících poznatků. Diskuzní část obsahuje odpovědi na otázky studentů z odevzdávárny, případné další ad hoc položené otázky, a řízenou rozpravu (nebo aktivitu). Rozpravu (nebo aktivitu) řídí prezentující studenti s případnou asistencií vyučujícícho. Délky přednáškové a diskuzní části by ideálně měli být vyvážené, t.j. ani jedna část by neměla být delší než 30 minut. 

Pokud prezentace obsahuje citace, měla by mít dedikován slide na seznam zdrojů. Všechen text v prezentaci by měl být čitelnej, textu by nemělo být příliš. 

Handout

Ke každé prezentaci se odevzdává také handout v PDF nebo Word formátu. Handout obsahuje informace, které shrnují nebo doplňují obsah slidů prezentace. Handout by měl mít strukturu podle slidů, tedy nadpis nebo číslo slidu je nadpisem v handoutu. Informace v handoutu jsou psány stručně, výstižně, kde je to relevantní, odkazují na odbornou literaturu. Handout může být psán odrážkově. 

Hodnocení prezentace

Prezentace je hodnocena známkou A-F. Vyučující a každý student po skončení semináře ohodnotí prezentaci na stupnici od 0-5 (0 - nejnižší, 5 - nejvyšší) v následujících kategoriích, prostřednictvím online dotazníku:

  • kvalita přípravy
  • míra, do které prezentace a handout rozvíjejí základní poznatky
  • kvalita zpracování poznatků, které rozšiřují základní poznatky
  • srozumitelnost prezentace a handoutu
  • kvalita odpovědí na otázky kolegů
  • kvalita řízení diskuze
  • celkový dojem z prezentace a handoutu

Autoři se nepodílejí na hodnocení vlastní prezentace. Hodnocení studentů, kteří získají v průběžném testu z tématu méně než dva body z otázek z dané problematiky, se neberou při hodnocení v úvahu. V tom samém dotazníku mají studenti příležitost anonymně zanechat kolegům další zpětnou vazbu (není povinné). Takhle zanechanou zpětnou vazbu zašle prezentujícím vyučující po dokončení studentského hodnocení. Prezentující se nikdy nedozvědí, kdo jim konkrétní kus zpětné vazby nebo hodnocení zanechal. 

Mediány hodnocení studentů prezentace v každé kategorií se sčítají, čímž se získá celkové hodnocení studentů na stupnici od A po F:

A: 31-35

B: 26-30

C: 21-25

D: 16-20

E: 11-15

F: 0-11

Známka z hodnocení studentů se pak sprůměruje s hodnocením vyučujícího na stejných stupnicích ve stejných kategoriích, přičemž při nejasných výsledcích má větší váhu hodnocení vyučujícího. Celé pracovní skupincese uděluje stejná známka. Případná sociální zahálka se řeší individuálně s vyučujícím. 

Výše uvedený proces bude přeskočen a prezentace hodnocena známkou F v případě, že:

  • prezentace pouze shrňuje poznatky ze základní literatury nebo od témy zcela utíká, NEBO 
  • diskuze (aktivita) vůbec neproběhla, NEBO
  • prezentace nesplnila povinné formální požadavky (výrazně delší nebo kratší než stanovený čas, nebyla konzultována nebo odevzdána ve stanoveném termínu, je zjevně formálně nevyhovující), NEBO 
  • k prezentaci nebyl spracován adekvátní handout. 

Ilustrativní příklad:

Student Bystrozraký se svým teamem vypracoval prezentaci, která se kolegům výrazně líbila. Mediány hodnocení na jednotlivých stupnicích hodnocení byly 5, 5, 3, 5, 5, 4, 4. Součet mediánů je 31, hodnocení od studentů je tedy A. Vyučující je ale přesvědčen, že prezentace nerozvíjí základní poznatky v tak ohromné míře a odpovědi na otázky kolegů mohli být lepší. Prezentaci hodnotí na jednotlivých stupnicích 4, 5, 3, 5, 3, 4, 4. Součet hodnocení na škálách je 28, hodnocení vyučujícího je tedy B. Průměr mezi těmito známkami je A/B, což je nejasné hodnocení. Hodnocení vyučujícího má v tomto případě přednost, takže celkové hodnocení prezentace je B. 

Následující