CHYTRÉ AUTO - case Dobrý den, obracím se na Vás jako experty v modelování. Jsem finanční ředitel nově vznikajícího start-up v oblasti automotive. Vytvořili jsme zajímavý produkt, který se chystáme v nejbližších měsících nabídnout na trh. Jedná se o krabičku, která pomocí GSM sítí bude informovat vlastníky aut o jejich stavu. Jak jistě chápete, před dobrou prezentací pro potenciální zákazníky musíme vyřešit otázku ceny a samotného business modelu. Tedy jaké peníze od našich zákazníků chtít a jak nastavit prodejní politiku. Jaký je aktuální stav? Krabička má výrobní náklady ve výší 800 Kč za kus při objednávce 100 ks (minimum). Pokud bychom poptali k výrobě 1000 kusů, výrobci umí nabídnout slevy, které krabičku zlevní na 750 Kč. Každá další tisícovka krabiček nám umí zlevnit výrobní náklady o 5 % z ceny. Dalším důležitým nákladem je pro nás zajištění datových simkaret. Do jedné krabičky dáváme 2. Cena dat za měsíc, kterou nám aktuálně nabídli operátoři je 70 Kč/měsíc. Další náklady, které nás čekají je výstavba serveru – 300 tis Kč. Provozní náklady na správu pak představují 12 tis. Kč měsíčně. Pro zajištění hladkého provozu společnosti budeme dále potřebovat zpracování účetnictví. Tuto službu si budeme objednávat a cena za měsíc je 20 tis. Kč. Ve středně dobém plánu 5 let nám takto nastavený servis pokryje potřeby společnosti. Nemusíte proto uvažovat nárůst s větším množstvím prodejů. Naopak u call centra – které také musíme zřídit, budou náklady na osobu odviset od počtu zákazníků/prodejů. Každých 100 prodaných ks bude potřebovat 0,2 člověka (dva lidé na 0,1 s překryvem, aby fungovala zastupitelnost v době dovolených). Plat na pozici call centra je dnes 23 tis Kč + zdravotní a sociální. Úkoly: 1) Z dosavadních úvah zatím preferujeme model fixních měsíčních plateb. Je tento model vhodný a proč? Jaká by měla být naše cena, abychom dosáhli v horizontu 12 měsíců zisku? 2) Jak byste nastavili prodejní strategii v případě, že start-up nemá zatím k dispozici žádné větší financování provozu prvního roku? 3) Příští týden máme jednání s operátorem. O jakou slevu z ceny nabídky simkarty si máme říct? Jaký to bude mít dopad na náš plánovaný zisk? 4) Který náklad je ze střednědobého pohledu (2-3) roky klíčový? Je u něj možné dosáhnout optimalizace? 5) Jak velkou úsporu by přinesla technologická inovace, která by zajistila provoz krabičky na 1 simkartě? 6) Aktuálně probíhá jednání se strategickým investorem, který by byl ochoten za přenechání části podílu ve společnosti přinést investici ve výši 5 mil Kč. Změnila by tato investice prodejní strategii? Jak? 7) Po dvou měsících provozu společnosti se ukázalo, že potřebujeme na instalaci najmout dva zaměstnance na servis krabičky. Co máme v této chvíli dělat?