Dvanáctá přednáška 11. 5. 2022 Mgr. Alena Pumprlová Spotřebitelské smlouvy uÚčastníky jsou podnikatel a spotřebitel uProjev zásady ochrany slabší smluvní strany u§ 419 - Spotřebitelem je každý člověk, který mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání uzavírá smlouvu s podnikatelem nebo s ním jinak jedná u§ 420 - (1) Kdo samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně za účelem dosažení zisku, je považován se zřetelem k této činnosti za podnikatele. u (2)Pro účely ochrany spotřebitele a pro účely § 1963 se za podnikatele považuje také každá osoba, která uzavírá smlouvy související s vlastní obchodní, výrobní nebo obdobnou činností či při samostatném výkonu svého povolání, popřípadě osoba, která jedná jménem nebo na účet podnikatele u§ 421 - (1) Za podnikatele se považuje osoba zapsaná v obchodním rejstříku. Za jakých podmínek se osoby zapisují do obchodního rejstříku, stanoví jiný zákon. u (2) Má se za to, že podnikatelem je osoba, která má k podnikání živnostenské nebo jiné oprávnění podle jiného zákona. u u Spotřebitelské smlouvy u§ 1811 - spotřebiteli musí podnikatel před uzavřením smlouvy nebo před tím, než spotřebitel učiní nabídku, informovat o následujícím (ev. to může vyplývat z okolností): ua) totožnost podnikatele, popřípadě telefonní číslo nebo adresu pro doručování elektronické pošty nebo jiný kontaktní údaj, ub) označení zboží nebo služby a popis jejich hlavních vlastností, uc) cenu zboží nebo služby, případně způsob jejího výpočtu včetně všech daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění, ud) způsob platby a způsob dodání nebo plnění, ue) náklady na dodání, a pokud tyto náklady nelze stanovit předem, údaj, že mohou být dodatečně účtovány, uf) údaje o právech vznikajících z vadného plnění, jakož i o právech ze záruky a další podmínky pro uplatňování těchto práv, ug) údaj o době trvání závazku a podmínky ukončení závazku, má-li být smlouva uzavřena na dobu neurčitou, uh) údaje o funkčnosti digitálního obsahu, včetně technických ochranných opatření, a ui) údaje o součinnosti digitálního obsahu s hardwarem a softwarem, které jsou podnikateli známy nebo u nichž lze rozumně očekávat, že by mu mohly být známy Spotřebitelské smlouvy uVýjimka z pravidla pro smlouvu: u a) uzavíranou za účelem vyřizování záležitostí každodenního života, pokud má dojít k vzájemnému plnění bezprostředně po jejím uzavření, u b) o dodání digitálního obsahu, pokud byl dodán na hmotném nosiči, a u c) o finanční službě u u u Spotřebitelské smlouvy u§ 1814 - zvláště jsou zakázána, která: ua) vylučují nebo omezují spotřebitelova práva z vadného plnění nebo na náhradu újmy, ub) spotřebitele zavazují plnit, zatímco podnikateli vznikne povinnost plnit splněním podmínky závislé na jeho vůli, uc) umožňují, aby podnikatel nevydal spotřebiteli, co mu spotřebitel vydal, i v případě, že spotřebitel smlouvu neuzavře či od ní odstoupí, ud) zakládají podnikateli právo odstoupit od smlouvy bez důvodu, zatímco spotřebiteli nikoli, ue) zakládají podnikateli právo vypovědět závazek bez důvodu hodného zvláštního zřetele bez přiměřené výpovědní doby, uf) zavazují spotřebitele neodvolatelně k plnění za podmínek, s nimiž neměl možnost seznámit se před uzavřením smlouvy, ug) dovolují podnikateli, aby ze své vůle změnil práva či povinnosti stran, uh) odkládají určení ceny až na dobu plnění, ui) umožňují podnikateli cenu zvýšit, aniž bude mít spotřebitel při podstatném zvýšení ceny právo od smlouvy odstoupit, uj) zbavují spotřebitele práva podat žalobu nebo použít jiný procesní prostředek či mu v uplatnění takového práva brání, nebo ukládají spotřebiteli povinnost uplatnit právo výlučně u rozhodčího soudu nebo rozhodce, který není vázán právními předpisy stanovenými na ochranu spotřebitele, uk) přenášejí na spotřebitele povinnost prokázat splnění povinnosti podnikatele, kterou mu ukládají ustanovení o smlouvě o finanční službě, nebo ul) zbavují spotřebitele jeho práva určit, který závazek má být poskytnutým plněním přednostně uhrazen Spotřebitelské smlouvy uUjednání nepřiměřených podmínek – možnost pro spotřebitele dovolat se jich uSpotřebitel není povinen uvádět důvod odstoupení od smlouvy uS odstoupením nelze spojovat sankci u Ochrana spotřebitele uZákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele uZejména prodej výrobků a poskytování služeb u uJakost zboží – předepsaná, schválená či ujednaná – v ostatních případech obvyklá uMožnost kontroly hmotnosti a množství zboží u Ochrana spotřebitele u§ 4 – nekalá obchodní praktika – je v rozporu s požadavky odborné péče a podstatně narušuje nebo je způsobilá podstatně narušit ekonomické chování spotřebitele, kterému je určena, nebo který je jejímu působení vystaven, ve vztahu k výrobku nebo službě uNekalou obchodní praktikou se rozumí zejména klamavé konání nebo klamavé opomenutí a agresivní obchodní praktika uZa všech okolností se považují za nekalé obchodní praktiky ty, které jsou uvedeny v příloze č. 1 a 2 zákona o ochraně spotřebitele uZákaz diskriminace spotřebitele u u Ochrana spotřebitele uklamavé konání – uvedení věcně nesprávné informace (nebo i správné zavádějícím způsobem), která vede nebo by mohla vést spotřebitele k rozhodnutí o koupi, které by jinak neudělal uklamavé opomenutí – nedostatečné nebo nesrozumitelné uvedení podstatných informací, což vede nebo by mohlo vést spotřebitele k rozhodnutí o koupi, které by jinak neudělal uagresivní obchodní praktika – ohrožení svobody volby spotřebitele – obtěžování, donucování apod.