Jedenáctá přednáška 4. 5. 2022 Mgr. Alena Pumprlová Nekalá soutěž uSoutěž – „konkurenční boj“ uSoutěž – sama o sobě žádoucí uNedovolené praktiky pro získání lepší pozice na trhu u uVeřejnoprávní ochrana soutěže uSoukromoprávní ochrana soutěže u u Nekalá soutěž u§ 2972 OZ - Kdo se účastní hospodářské soutěže (soutěžitel), nesmí při soutěžní činnosti, ani při sdružování k výkonu soutěžní činnosti, vlastní účast v hospodářské soutěži nekalou soutěží zneužívat, ani účast jiných v hospodářské soutěži omezovat. u uPojem soutěžitele uObecné ustanovení uNení rozhodné, zda je soutěžitel zahraniční osobou Ø Nekalá soutěž uGenerální klauzule u§ 2976 odst. 1 OZ - Kdo se dostane v hospodářském styku do rozporu s dobrými mravy soutěže jednáním způsobilým přivodit újmu jiným soutěžitelům nebo zákazníkům, dopustí se nekalé soutěže. Nekalá soutěž se zakazuje. ØJe vyžadováno kumulativní splnění všech podmínek ØJednání v hospodářském styku ØRozpor s dobrými mravy soutěže (nikoliv totéž, co dobré mravy) ØZpůsobilost přivodit újmu Ø uKvalifikace jednání jako nekalosoutěžní uObjektivní princip Nekalá soutěž uSplnění podmínek dle generální klauzule, kvalifikace jednání dle jednotlivých skutkových podstat uNeuzavřený výčet u uKlamavá reklama ØZpůsobilost klamat příjemce a ovlivnit jejich hospodářské chování Øzvláště se přihlíží k údajům, které reklama obsahuje např. o povaze zboží, o výrobním postupu, o použitelnosti, o původu zboží, o ceně, o podmínkách dodání nebo poskytnutí, apod. ØZpůsobilost klamat – údaj sám o sobě správný u uKlamavé označení zboží nebo služby ØOznačení způsobilé vyvolat mylnou domněnku o místu původu, výrobci apod. ØNení rozhodné, kde je klamavé označení uvedeno ØPodobnost s klamavou reklamou u Nekalá soutěž uVyvolání nebezpečí záměny ØZaměnitelnost se netýká vlastností produktu, ale soutěžitele u uParazitování na pověsti závodu, výrobku či služeb jiného soutěžitele ØZneužití pověsti produktu či jiného soutěžitele ØNení nutné, aby se zneužití týkalo stejného druhu produktu Ø uPodplácení Øpřímá nebo nepřímá nabídka, slib či poskytnutí prospěchu členovi statutárního orgánu jiného soutěžitele nebo jeho zaměstnanci, a to za účelem dosažení výhody pro sebe nebo pro jiného nekalým způsobem a na úkor jiných soutěžitelů Ønemusí se jednat pouze o přímé poskytnutí finančních prostředků Ø u Nekalá soutěž uZlehčování Øuvádění nepravdivého, ale případně i pravdivého údaje o produktu, poměrech nebo výkonech jiného soutěžitele v případě, že je uvedení takového údaje způsobilé přivodit tomuto jinému soutěžiteli újmu Øzlehčováním není oprávněná obrana soutěžitele u uSrovnávací reklama, pokud není dovolena jako přípustná Øpřímé nebo nepřímé označení jiného soutěžitele nebo jeho produktu ا 2980 odst. 2 OZ - Srovnávací reklama je přípustná, pokud se srovnání týče, Øa) není-li klamavá, Øb) srovnává-li jen zboží a službu uspokojující stejnou potřebu nebo určené ke stejnému účelu, Øc) srovnává-li objektivně jednu nebo více podstatných, důležitých, ověřitelných a příznačných vlastností zboží nebo služeb včetně ceny, Ød) srovnává-li zboží s označením původu pouze se zbožím stejného označení, Øe) nezlehčuje-li soutěžitele, jeho postavení, jeho činnost nebo její výsledky nebo jejich označení ani z nich nekalým způsobem netěží, a Øf) nenabízí-li zboží nebo službu jako napodobení či reprodukci zboží nebo služby označovaných ochrannou známkou soutěžitele nebo jeho názvem Nekalá soutěž uPorušení obchodního tajemství Øneoprávněné sdělení nebo zpřístupnění obchodního tajemství, ale také jeho zneužití pro sebe nebo pro jiného ا 504 OZ - Obchodní tajemství tvoří konkurenčně významné, určitelné, ocenitelné a v příslušných obchodních kruzích běžně nedostupné skutečnosti, které souvisejí se závodem a jejichž vlastník zajišťuje ve svém zájmu odpovídajícím způsobem jejich utajení u uDotěrné obtěžování Øsdělování nabídky nebo jiných údajů o soutěžiteli či produktu i přesto, že si to zákazník evidentně nepřeje Øsdělování reklamy bez uvedení původce a bez uvedení možnosti ukončení zasílání ØRozdíl - zasílání elektronické nabídky v souvislosti s uskutečněným prodejem zboží či služeb s jasnou možností odmítnutí dalšího zasílání u u u u Nekalá soutěž uOhrožení zdraví nebo životního prostředí Øzkreslení hospodářské soutěže provozem výroby, uváděním výrobků na trh či poskytováním služeb, které ohrožují zdraví či životní prostředí, které je způsobilé přivodit neoprávněnou výhodu na úkor jiných soutěžitelů nebo zákazníků Důsledky nekalosoutěžního jednání u§ 2988 OZ - Osoba, jejíž právo bylo nekalou soutěží ohroženo nebo porušeno, může proti rušiteli požadovat, aby se nekalé soutěže zdržel nebo aby odstranil závadný stav. Dále může požadovat přiměřené zadostiučinění, náhradu škody a vydání bezdůvodného obohacení. upožadavek na zdržení se dalšího nekalosoutěžního jednání nebo odstranění závadného stavu vznesený právnickou osobou oprávněnou hájit zájmy spotřebitelů či zákazníků u§ 248 TZ – porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže - Kdo poruší jiný právní předpis o nekalé soutěži tím, že se při účasti v hospodářské soutěži dopustí u a) klamavé reklamy, u b) klamavého označování zboží a služeb, u c) vyvolávání nebezpečí záměny, u d) parazitování na pověsti podniku, výrobků či služeb jiného soutěžitele, u e) podplácení, u f) zlehčování, u g) srovnávací reklamy, u h) porušování obchodního tajemství, nebo u i) ohrožování zdraví spotřebitelů a životního prostředí, u a způsobí tím ve větším rozsahu újmu jiným soutěžitelům nebo spotřebitelům nebo opatří tím sobě nebo jinému ve větším rozsahu neoprávněné výhody, bude potrestán odnětím svobody až na tři léta, zákazem činnosti nebo propadnutím věci. uTrestný čin – zavinění a reálné způsobení újmy