Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků Metody rozpočtování MPR FIUC 2022 Finance územních celků 1 Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 2 Rozpočtování ̶Základní otázka: „Jak co nejlépe využít zdroje, které má organizace k dispozici?“ ̶alokuje zdroje na veřejné služby a projekty ̶může pomoci stanovit cíle ̶může pomoci zlepšit výkon organizace ̶otázka odpovědnosti vůči veřejnosti ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 3 Rozdíly v rozpočtování vlády a soukromého sektoru Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 4 Nabídkový systém veřejné správy ̶nedostatečné zohlednění potřeby občana jako „zákazníka“ veřejné správy, jako plátce a uživatele veřejných statků a veřejných služeb ̶ veřejná správa jako „relativně autonomní“ systém bez ohledu na prověření skutečného účelu svých činností ve vztahu ke skutečným potřebám občanů. ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 5 Poptávkový systém veřejné správy (1) ̶identifikace aktuálních potřeb společnosti ̶přímé vyjádření ̶nepřímé vyjádření ̶ zohlednění potřeby těch, co ještě nevstupují do pole veřejné volby (příští generace) popř. jsou z tohoto pole vyloučeni (marginalizovaní jedinci a skupiny obyvatel) ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 6 Poptávkový systém veřejné správy (2) ̶indikátory a mechanismy - identifikace dílčích zájmů + transformace v zájmy veřejné ̶strategické myšlení a plánování ̶výkonnostní audity ̶promítnutí definovaných veřejných zájmů do cílů jednotlivých veřejných politik ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 7 Nabídkový a poptávkový přístup k tvorbě veřejného rozpočtu ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 8 V současné praxi převažuje nabídkový přístup k tvorbě rozpočtu. Dominující metodou tvorby rozpočtu je přírůstková metoda. Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 9 Metody rozpočtování ̶TRADIČNÍ ZPŮSOBY TVORBY ROZPOČTŮ ̶přírůstkový způsob ̶limitovaný rozpočet ̶ALTERNATIVNÍ ZPŮSOBY TVORBY ROZPOČTŮ Změna formátu rozpočtu ̶metoda performance budgeting – rozpočtování zaměřené na výkon ̶metoda programového rozpočtování (Planned Programmed Budgeting System – PPBS) Změna struktury rozpočtového procesu ̶metoda nulové základny (Zero-Based Budgeting, ZBB) ̶management na základě řízení cílů (Managemet by Objectives) ̶cílované rozpočtování (Target based budgeting) ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 10 Položkové inkrementální rozpočtování Změny vnějšího prostředí Rozpočet (t – 1) +/- Rozpočet v roce (t) Změny vnitřního prostředí Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 11 Výhody a nevýhody tradičního rozpočtování Výhody Nevýhody ̶Jednoduchost ̶Rychlost ̶Pozornost zaměřená na vstupy ̶Nevypovídá o tom, čeho mělo být vynaložením výdajů dosaženo ve vztahu k zabezpečovaným službám. ̶Roztříštěnost ̶Vychází z minulých rozhodnutí ̶Krátkodobá orientace ̶Neschopnost reakce na změny ̶Motivuje k utrácení ̶Nepostihuje priority ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 12 Důsledky tradičního rozpočtování Požaduj víc, než potřebuješ. Tvůj požadavek bude určitě krácen. Utrať všechny zdroje, které máš k dispozici. Když ušetříš riskuješ snížení limitu v následujícím období. Lobuj za přidělení dodatečných zdrojů celé rozpočtové období. Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 13 Proč je to v ČR téměř jediný způsob rozpočtování? ̶Změna finančního řízení nebyla při reformách prioritou ̶Byrokracie a politické špičky neměly zájem na přejímání a modifikování zahraničních přístupů ̶ ̶Nedostatek místních zkušeností ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 14 Rozpočtové inovace ̶Změna struktury rozpočtového procesu (ZBB, TBB) ̶ Změna formátu rozpočtu (Performance B, Programme B (či PPBS)) Zdůrazněna je řídící a plánovací funkce rozpočtu. Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 15 Řídící a plánovací funkce rozpočtu ̶Dlouhodobější horizont rozpočtování ̶ Snaha o vyjádření cílů – záměrů – priorit ̶Důraz na kvalitu poskytovaných služeb ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 16 Výkonově orientované rozpočtování ̶posun od rozpočtování zaměřeného na kontrolu výdajů k rozpočtování založenému na řízení výsledků ̶snaží se reagovat na základní omezení položkového rozpočtování ð ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 17 Výkonově orientované rozpočtování ̶tlak na kvalitu fungování organizace ̶dva základní úkoly rozpočtu ̶zabezpečit zdroje ̶definovat cíle a ukazatele jejich hodnocení ̶ rozpočtový proces, v němž jsou zdroje přímo spojeny s konkrétními, měřitelnými výstupy ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 18 Výkonově orientované rozpočtování může přinést odpovědi na otázky ̶Co chceme, aby naše organizace zabezpečovala? Co chceme, aby bylo učiněno v dané oblasti? ̶Jaké jsou základní podmínky, za kterých mohou být tato naše očekávání splněna? ̶Co je třeba učinit, aby byly tyto základní podmínky vytvořeny? ̶Jak zjistíme, že jsme je vytvořili? ̶Kolik a jak bude třeba vydat prostředků k tomu, aby byly naše cíle naplněny? ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 19 Manažerská odpovědnost ̶S manažery je sjednána kvalita výkonu a jsou definovány zdroje. ̶ ̶Prostředky rozpočtu jsou potom vynakládány tak, aby bylo stanovených cílů dosaženo. ̶Hodnocení dosahování ukazatelů výkonu slouží k realizaci zodpovědnosti manažerů. ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 20 Cíle výkonně orientovaného rozpočtování ̶vytvořit plán činnosti organizace, který zajistí dodržení celkových částek rozpočtu příjmů a výdajů ̶ ̶zajišťovat prostředí pro srovnávání nákladů a kvality poskytovaných služeb ̶zajistit průběžné hodnocení, zda cíle, kterých se snaží organizace dosahovat, jsou naplňovány ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 21 Obsah výkonně orientovaného rozpočtu ̶vstupy ̶výstupy (výkony) ̶ ̶výsledky ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 22 Vstupy ̶průměrné náklady na jednotku výkonu při dané kvalitě ̶analýza marginálních nákladů ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 23 Výstupy (výkony) ̶přímé výsledky jednotlivých politik obce ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 24 Výsledky ̶přímé efekty toho, že se daná služba realizuje ̶ ̶cíl při zabezpečování veřejných služeb ̶ Někdy se též rozlišují dopady realizace politik ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 25 Ukazatel výkonu ̶měřítko, pro které máme dostupná data a které nám podává informace o tom, zda je našich cílů při zabezpečování veřejných služeb dosahováno a do jaké míry ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 26 - poptávka - pracovní činnosti - výstupy - výsledky - dopady ̶ ̶ 1. Výkonové ukazatele mohou být seskupeny podle linie Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 27 ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 28 2. Rozpočet v ukazatelích kvantity a kvality ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 29 ̶třetí možností je sledování produktivity, tedy nákladů na jednotku výkonu ̶ ̶organizace může využívat i kombinace těchto tří přístupů ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 30 Definované ukazatele by měly být: ̶Zvládnutelné ̶Logicky provázané ̶S dostatečnou vypovídací schopností ̶Stabilní ̶Politicky věrohodné ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 31 Zavádění výkonového rozpočtování v organizaci ̶Hlavní fáze: ̶definování ukazatelů výkonu, ̶vytvoření provázanosti mezi ukazateli výkonu a alokací rozpočtových prostředků, ̶vytvoření systému zpráv o dosahování stanovených výkonů, ̶ustanovení celého procesu. ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 32 METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 33 Metody ovlivňující kvalitu zpracování RV ̶metody střednědobého prognózování ̶ ̶rozpočtové postupy podporující víceleté rozpočtování ̶ ̶výkonově orientované rozpočtování ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 34 Metody střednědobého prognózování 1.expertní metoda 2.techniky časových řad 3.deterministické techniky 4.ekonometrické prognózování ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 35 Metody se liší: ̶komplexnost, ̶nákladnost, ̶Kvalita a přesnost informací. ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 36 Expertní metoda ̶Odhady příjmů a výdajů tvoří expert, popř. tým expertů ̶Jeden expert ̶Skupina expertů při panelové diskusi ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 37 Expertní metoda ̶Výhoda: ̶relativně nízká nákladnost a získané odhady mohou být stejně přesné jako při užití více komplexních modelů ̶volení zástupci obce vidí takovou projekci jako více reálnou a místní podnikatelé získají představu o ekonomických problémech, které obec řeší ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 38 Expertní metoda ̶Nevýhoda: ̶může být problematické určit, z jaké příčiny byly předpovědi přesné, či proč se experti ve svých odhadech mýlili ̶je problematické předvídat důsledky změn zapříčiněných vnějšími faktory ̶tato metoda je zpravidla méně přesná v dlouhodobějším časovém horizontu ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 39 Techniky časových řad ̶Vychází z minulých hodnot P či V jako základny pro tvorbu odhadů. ̶Na základě analýzy minulého vývoje, se vytváří budoucí trend vývoje vybraných položek rozpočtu obce. ̶Jednotlivé metody se liší ve své komplexitě a požadavcích na používaná data. ̶Při jejich využívání jsou zpravidla ignorovány jiné faktory než faktor času. ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 40 Techniky časových řad ̶Výhoda: þ relativně snadno uchopitelné pro uživatele, mohou pomoci rychle vytvořit krátkodobé předpovědi. ý nepředpoví však změnu trendu Ø neberou v úvahu změny v místní ekonomice ̶Komplexnější metody jsou často značně náročné na používaná data (např. ARIMA model). ̶Nevýhoda: ̶neschopnost zohlednit účinky ekonomických a politických změn. ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 41 Deterministické techniky ̶Vychází ze znalosti vztahů mezi jevy, které ovlivňují výši P či V obce ̶předpovědi vývoje a odhad dopadů na P a V rozpočtu ̶i několik proměnných ̶Předpoklad úrovně zabezpečované služby a předpoklad kombinace zdrojů k zabezpečení jednotky služby ̶někdy je namístě se nezabývat průměrnými hodnotami, ale hodnotami mezními. ̶ ̶Vhodné zejména pro předpovědi výše výdajů ̶ ̶Tvůrci předpovědí by měli důkladně zkoumat předpoklady, z kterých předpověď vychází. ̶ . ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 42 Ekonometrické prognózovaní ̶Model je založen na projekcích vztahů mezi chováním různých veličin. ̶Pracuje s proměnnými, které ovlivňují výši P a V a vyjadřuje dopady jejich změn. ̶ ̶Odvozuje se z teoretických předpokladů, a proto je možné při předpovědi hodnotit jejich vhodnost či selhání a poznat jejich příčiny. ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 43 Ekonometrické prognózovaní ̶Model regresní analýzy - kroky: ̶Určit pro danou položku příjmů či výdajů, které proměnné jsou vhodné proto, aby byly zvoleny za nezávislou (příčinnou) proměnnou. ̶Získat historická data. ̶Odhadnout statistický vztah mezi závisle proměnnou a nezávisle proměnnou. ̶Získat předpověď vývoje nezávisle proměnné. ̶Vložit tyto předpokládané hodnoty do regresní analýzy a pomocí ní získat odhady požadovaných položek příjmů či výdajů. ̶Metoda je vhodná zejména pro předpovědi výše příjmů. ̶ ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 44 Ekonometrické prognózovaní ̶Výhoda: ̶umožňuje definovat několik nezávisle proměnných, které predikci ovlivňují, a odhady provádět např. za předpokladu, že se mění pouze jedna z nich a ostatní zůstávají konstantní. ̶umožňuje určit, zda je pozorovaná závislost mezi proměnnými ve skutečnosti statisticky významná. ̶umožňuje rozhodnout, zda je vazba mezi proměnnými dostatečně stabilní, aby bylo možné provést odhady místních příjmů. ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 45 Ekonometrické prognózovaní ̶Je třeba zvažovat řadu faktorů, které mohou mít vliv na výsledky analýzy. Při práci s daty je třeba zhodnotit podmínky, ze kterých hodnoty vychází a neměnit metodiku jejich sběru. ̶Nevýhoda: ̶Problematické předvídání budoucího vývoje nezávislé proměnné. Chyba v tomto kroku ovlivní výsledek celého procesu. ̶Nákladnost. ̶ Adobe Systems MPR_FIUC Finance územních celků 46 Děkuji za pozornost.