MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE Z POHLEDU MALÝCH A STŘEDNÍCH FIREM Regionální ekonomie a politika II Prof. RNDr. Milan Viturka, CSc. Malé a střední podniky (MSP) •Silné stránky •"lehká" fondově nenáročná struktura zajišťující vyšší flexibilitu a akceschopnost •těsný kontakt s trhem (významnými klienty) → důslednější využívání tržních příležitostí • •Slabé stránky •obtížný přístup ke zdrojům •finančním •lidským •technickým •informačním • Typy přeshraniční spolupráce MSP oblast spolupráce stupeň rozvětvenosti spolupráce unilaterální bilaterální/multilaterální obchodní zastoupení křížové zastoupení distribuce křížová distribuce franchising účast na veletrzích marketing exportní klub kombinované nákupy průzkumné mise společná publicita a nabídka finanční půjčky výměna akcií akvizice finanční participace joint-ventures technická poprodejní služby subkontrakty společná výroba technologická technologické transfery společný vývoj výzkumné a vývojové programy Struktura podnikatelského plánu •Úvod •Souhrn •Profil firmy •Tržní produkty •Výrobní proces •Personální obsazení •Kapitálové výdaje •Finanční rozvaha Navázání spolupráce 1/3 •Klíčové otázky k navázání spolupráce •typ spolupráce •cílový trh •ideální lokalizace budoucího partnera •profil partnera – např. velikost, zaměření, struktura aktiv •Navázání kontaktu – letter of intent •seznam bodů k projednání •seznam priorit jednání •operační časový plán •stupeň důvěrnosti informací •zvláštní opatření (např. překlad do jazyků zúčastněných stran) •výsledky, které by měly být jednáním dosaženy • • • • Navázání spolupráce 2/3 •Smlouva o spolupráci •vnitřní účtování mezi smluvními partnery (transferové oceňování) •rozdělení příjmů i ztrát vzniklých plněním smlouvy •opatření na řešení sporů (arbitráže) •řešení smluvních otázek v případě nepředvídatelného vývoje •řešení otázek spjatých s případným rozšiřováním spolupráce •zabezpečení ochrany průmyslového či intelektuálního vlastnictví (včetně sankcí zaměřených proti únikům informací) •kontrolní mechanismy včetně zpracovávání hodnotících zpráv (report) • Navázání spolupráce 3/3 •Zkušenosti s mezinárodní spoluprací MSP 1.Zabuduj spolupráci do strategie firmy. 2.Připrav pečlivě všechny etapy spolupráce. 3.Dodržuj časový plán. 4.Usiluj o doplňkové aktivity (např. rozšíření nabídky výrobků a služeb). 5.Usiluj o rovnováhu v rozdělování přínosů spolupráce (týká se především spolupráce MSP s velkými firmami). 6.Striktně dodržuj smluvní závazky. 7.Pěstuj dobré osobní vztahy. 8.Zabezpeč dobrou vnitřní komunikaci. 9.Usiluj o co nejvyšší profesionalitu zúčastněných pracovníků. 10.Je-li nutná externí spolupráce, usiluj o získání co nejvíce kompetentního experta. • Poskytovat poradenské služby pro MSP (ve všech fázích jejich rozvoje) usnadňující vstup a působení na zahraničních trzích či expertní služby v oblasti obchodní a marketingové strategie, designu, optimalizace materiálového ekodesignu výrobků a dalších podpůrných nástrojů pro vstup a působení na zahraničních trzích. Dále poskytovat bezplatné oborově zaměřené exportní poradenství a konzultace s odborníky působícími v zahraničí (Meeting Point CzechTrade, Konzultační dny, Design Centrum aj.), včetně zprostředkování právního poradenství. Podporovat účast MSP na zahraničních veletrzích a výstavách včetně organizace a účastí na dalších zahraničních akcích, sympoziích, seminářích a dalších akcích. Posilovat horizontální spolupráci, synergie a předávání informací mezi složkami státu, resp. institucemi, a aktéry na úrovní EU, a posilovat princip „no wrong door“ při realizaci služeb podporujících internacionalizaci MSP. Posílit české MSP v ochraně a vymáhání práv duševního vlastnictví na trzích třetích zemí. Podporovat propagaci MSP v rámci projektu „The Czech Republic: The Country for the Future“ a usilovat o jednotnou podobu expozic ČR na mezinárodních akcích vč. vytvoření Manuálu pro jednotnou prezentaci. Prostřednictvím projektů ekonomické diplomacie poskytovat českým firmám, které v příslušném teritoriu působí nebo se na vstup na cílový zahraniční trh připravují, služby akreditovaných místních expertů s podporou zastupitelského úřadu v teritoriu, kteří jim pomohou zajistit obchodních styky a řešení logistických a jiných problémů. Podporovat zapojování dalších resortů a aktérů do nástroje Projektů ekonomické diplomacie s cílem posilování možností nabídky služeb státu v nových perspektivních sektorech. STRATEGIE PODPORY MALÝCH A STŘEDNÍCHPODNIKŮ V ČESKÉ REPUBLICE PRO OBDOBÍ 2021–2027 (MPO, 2021) Kategorizace regionů NUTS 2 Zdroje •VITURKA, Milan. Regionální ekonomie a politika II. první. Brno: ESF MU, 2007. 130 s. ISBN 978-80-210-4478-4. •