Dobré praxe obcí v oblasti odpadového hospodářství Mgr. Ing. Jana Soukopová, Ph.D. eco1 Dobré praxe obcí v OH nVýstup projektu (TB020MZP042) Hodnocení efektivnosti výdajů obcí i soukromých subjektů do oblasti odpadového hospodářství ve vztahu k výši poplatků a k cenám zařízení (hodnocení efektivnosti nastavení integrovaných systémů nakládání s odpady v ČR), který byl řešen s finanční podporou TA ČR n ¡ Dobré praxe a ekonomika OH nProč hodnotit efektivnost a hledat dobré praxe? n„Pokud neměřím, tak neřídím“ n n Základní předpoklady efektivního řízení ve VS a MS Předpoklad (rys) Obsah daného předpokladu Vnější rámcové podmínky Odpovídající „pravidla hry“ dané vnější autoritou (právní předpisy aj.) Vnitřní rámcové podmínky Vlastní dokumenty pro výkon efektivního řízení, sdílená institucionální kultura a sdílené hodnoty k výkonu efektivního řízení Disponibilita řídících subjektů Odborná připravenost, zainteresovanost, manažerské dovednosti a morální bezúhonnost řídících subjektů Adekvátní stanovení cílů Vhodné stanovení cíle s jasně definovanými ukazateli Plnění cílů Cíle stanoveny v rámci předběžné analýzy spolu s definováním zdrojů s ohledem na 3E Zpětná vazba Získávání informací o plnění ukazatelů cílů s následnou korekcí Klíčové faktory nákladové efektivnosti nvelikost obce (hustota obyvatel), núroveň nastavení organizačního a právního prostředí a disponibilita řídících subjektů, nčetnost svozu a počet svozových míst, nrecyklace, počet míst pro oddělený sběr, úroveň třídění, třídění biologického odpadu, ncharakter koncového zařízení a s ním související cena, nvzdálenost ke koncovému zařízení a s ním související transportní náklady, nkonkurenční prostředí a struktura trhu, nzpůsob zabezpečování služeb OH (interní/outsourcing/mix) a forma vlastnictví svozové společnosti (veřejná/soukromá/mix), núspory z rozsahu v rámci svozové oblasti nebo velikosti obce a nmeziobecní spolupráce, která je s úsporami z rozsahu úzce spojena. Jihomoravský kraj Směsný komunální odpad Biologicky rozložitelné komunální odpady Nakládání s KO v JMK Vzorek obcí s nejnižšími výdaji na OH na obyvatele Počet obyvatel Název obce 0–500 Borač, Josefov, Kněževes, Lechovice, Podomí, Popovice, Prokopov, Sulíkov 501–1000 Archlebov, Komořany, Senetářov, Spešov, Rostěnice-Zvonovice, Tavíkovice, Věteřov, Želetice 1001–4000 Blatnice pod Svatým Antonínkem, Lipovec, Nesovice, Novosedly, Podivín, Pozořice, Předklášteří, Sivice, Střelice 4001–10000 Bzenec, Hustopeče, Letovice, Ratíškovice, Rosice, Slavkov u Brna, Šlapanice 10001–20000 Boskovice, Kuřim, Kyjov, Veselí nad Moravou 20001–50000 Vyškov Svozovky JMK 2014 Název obce Počet obyvatel (2014) Název svozové společnosti Typ* svozové spol. Pořadí celkem Pořadí** ve skupině Pohořelice 4 678 A.S.A. spol. s r. o. SS 26 5 Šlapanice 7 076 A.S.A. spol. s r. o. SS 34 7 Lechovice 488 AVE komunální služby s. r. o. SS 6 4 Kuřim 10 814 Centrum technických služeb Kuřim VS 35 2 Bzenec 4 295 EKOR, s. r. o. VS-MS 24 1 Kyjov 11 483 EKOR, s. r. o. VS-MS 30 1 Želetice 515 EKOR, s. r. o. VS-MS 9 2 Archlebov 875 EKOR, s. r. o. VS-MS 12 3 Veselí nad Moravou 11 471 EKOR, s. r. o. VS-MS 31 4 Věteřov 524 EKOR, s. r. o. VS-MS 15 6 Ratíškovice 4 092 EKOR, s. r. o. VS-MS 37 8 Tavíkovice 587 ESKO-T s. r. o. VS 5 1 Hustopeče 5 883 HANTÁLY, a. s. VS-MS 28 3 Podivín 2920 HANTÁLY, a. s. VS-MS 19 5 Rosice 5 790 KTS EKOLOGIE s. r. o. VS-MS 33 4 Vyškov 21 496 RESPONO, a. s. VS-MS 23 1 Lipovec 1093 RESPONO, a. s. VS-MS 11 2 Slavkov u Brna 6 224 RESPONO, a. s. VS-MS 20 2 Rostěnice-Zvonovice 496 RESPONO, a. s. VS-MS 7 4 Komořany 690 RESPONO, a. s. VS-MS 10 5 Podomí 422 RESPONO, a. s. VS-MS 16 6 Nesovice 1121 RESPONO, a. s. VS-MS 13 6 Blatnice pod Sv. Antonínkem 2094 RUMPOLD UHB, s. r. o. VS 14 3 Název obce Počet obyvatel (2014) Název svozové společnosti Typ* svozové spol. Pořadí celkem Pořadí** ve skupině Borač 346 SITA CZ CZ, a. s. SS 3 2 Popovice 365 SITA CZ CZ, a. s. SS 4 3 Boskovice 11 446 SITA CZ CZ, a. s. SS 36 3 Senetářov 536 SITA CZ CZ, a. s. SS 18 7 Předklášteří 1445 SITA CZ CZ, a. s. SS 32 7 Spešov 651 SITA CZ CZ, a. s. SS 17 8 Novosedly 1145 STKO, spol. s r. o. VS-MS 29 8 Letovice 6714 Technické služby Letovice VS 27 6 Sulíkov 285 Technické služby Letovice VS 25 7 Kněževes 179 Technické služby města Bystré VS 2 1 Josefov 414 TESPRA Hodonín, s. r. o. VS 8 5 Prokopov 98 TSMB s. r. o., Moravské Budějovice VS 22 8 Sivice 1018 van Gansewinkel, a. s. SS 1 1 Pozořice 2227 van Gansewinkel, a. s. SS 21 4 Šetření na obcích nZákladní informace o obci (statistické údaje a základní informace). nOrganizační a právní prostředí související s OH (řízení, vyhlášky aj.). nSvozová společnost a s tím související konkurence v dané oblasti, forma vlastnictví svozové společnosti (veřejná/soukromá/mix), úspory z rozsahu v rámci svozové oblasti nebo velikosti obce, případně meziobecní spolupráce. nPraxe nakládání s odpady v obci a s ním související četnost svozu, úroveň technologie a produktivita, recyklace (počty sběrných míst aj.), koncová zařízení, vzdálenost ke koncovému zařízení (potenciální transportní náklady) aj. nEkonomika OH. n Obce prezentované ve studii Název obce Počet obyvatel (2014) Název svozové společnosti Typ svozové společnosti Výše průměrných výdajů na OH na obyvatele v Kč/obyv Pořadí ve skupině Vyškov 21 496 RESPONO, a. s. VS-MS 658,24 1 Kyjov 11 483 EKOR, s. r. o. VS-MS 798,42 1 Boskovice 11 446 SITA CZ CZ, a. s. SS 1 214,93 3 Kuřim 10 814 Centrum technických služeb Kuřim, s. r. o. VS 1 160,19 2 Hustopeče 5 883 HANTÁLY, a. s. VS-MS 711,41 3 Blatnice pod Sv. Antonínkem 2 094 RUMPOLD UHB, s. r. o. VS 531,34 3 Sivice 1018 van Gansewinkel, a. s. SS 408,64 1 Kněževes 179 Technické služby města Bystré, s. r. o. VS 411,22 1 Klíčové faktory efektivnosti nMeziobecní spolupráce ¡U více než poloviny z 30 obcí, které mají nejnižší náklady na odpadové hospodářství v Jihomoravském kraji, byla zjištěna nějaká forma meziobecní spolupráce, a to převážně ve vztahu k vlastnictví svozové společnosti, kterou vlastní obce nebo dobrovolné svazky obcí (DSO), s tím pak souvisí i následující faktor efektivnosti. nÚspory z rozsahu v rámci svozové oblasti ¡Tento faktor je zřejmý zvláště u obcí, které participují na vlastnictví svozové společnosti (EKOR, RESPONO) a mají možnost profitovat z úspor z rozsahu, které se ve velké míře přenášejí do snížení nákladů těchto obcí. Nicméně tento faktor je zřejmý i u obcí, kterým sváží SKO soukromé firmy, které již mají větší svozovou oblast (SITA CZ, van Gansewingel aj.). 1. Klíčové faktory efektivnosti nCharakter koncového zařízení a to zda je vlastní svozová společnost ¡Zvláště patrné u obcí, které spoluvlastní svozovou společnost nVzdálenost ke koncovému zařízení nRecyklace a důraz na třídění nÚroveň nastavení organizačního a právního prostředí ¡Všechny ze zkoumaných obcí kladly důraz na sledování nákladů na odpadové hospodářství a vyhodnocování faktorů, které nákladovou efektivnost mohou ovlivňovat. Ve všech obcích navíc existovala velmi dobrá informovanost obyvatel, na kterou zástupci obcí kladli důraz. n Klíčové faktory efektivnosti nForma vlastnictví svozové společnosti (forma poskytování služeb) ¡Více než 80% obcí s nejnižšími náklady na odpadové hospodářství zajišťovaly svoz společnosti veřejné – vlastněné obcemi. ¡Nicméně daleko větší roli než faktor vlastnictví svozové společnosti hraje roli faktor meziobecní spolupráce. 1. I když se zahraniční výzkumy (Hirsch, 1985 nebo McDavid, 1885) v rámci nákladové efektivnosti kloní spíše k využívání soukromých společností, které dle nich zvyšují konkurenci, výzkumy v ČR tento předpoklad nepotvrzují (Soukopová a Struk, 2011 nebo Soukopová a Malý, 2013). n n nDěkuji za pozornost n eco1