Adobe Systems Masarykova univerzita | Ekonomicko-správní fakulta Institut pro udržitelnost a cirkularitu 1 Ekonomické vlivy zvýšení skládkovacího poplatku doc. Ing. Mgr. Jana Soukopová, Ph.D. Výsledek obrázku pro odpady Adobe Systems Masarykova univerzita | Ekonomicko-správní fakulta Institut pro udržitelnost a cirkularitu (SCI) 2 Odpadové hospodářství současnosti -80% směsného komunálního odpadu je odstraňováno skládkováním - 65% veškerých KO je odstraňováno skládkováním -více než 30% recyklovatelných složek ve směsném odpadu -více než 30% BRO ve směsném odpadu -nízká efektivita sběru recyklovatelných odpadů z pohledu příjmů obce -omezená motivace občanů ke třídění -nízká dostupnost a efektivita technologií -směsný odpad je bez dalších úprav odstraňován skládkováním - - Adobe Systems Masarykova univerzita | Ekonomicko-správní fakulta Institut pro udržitelnost a cirkularitu (SCI) 3 Co čeká obce? Skládkování využitelných a recyklovatelných odpadů (Směrnice o skládkování odpadů) ̶2030 ̶Cíl: nepřijímat na skládky žádný odpad vhodný k recyklaci nebo jinému využití, zejména komunální odpad ̶ Skládkování komunálních odpadů ̶2035 ̶Cíl: 10% komunálních odpadů nebo méně ̶ Zákaz skládkování komunálního odpadu se rychle blíží. Všichni původci odpadů včetně obcí tedy musí myslet na to, jak odpady více využívat. Skládkování je totiž v předepsané hierarchii nakládání s odpady tou poslední a ekologicky nejméně příznivou variantou, jak s odpady naložit. Ti, kdo již nyní myslí nejen na třídění, ale také na následnou recyklaci a využití odpadu, budou na změnu dobře připraveni. S tím úzce souvisí koncept oběhového hospodářství. Adobe Systems Masarykova univerzita | Ekonomicko-správní fakulta Institut pro udržitelnost a cirkularitu (SCI) 4 Co čeká obce? NOVÉ CÍLE PRO NAKLÁDÁNÍ S KOMUNÁLNÍMI ODPADY A OBALY Recyklace komunálních odpadů (Směrnice o odpadech) ̶55 % v roce 2025 ̶60 % v roce 2030 ̶65 % v roce 2035 ̶ Zákaz skládkování komunálního odpadu se rychle blíží. Všichni původci odpadů včetně obcí tedy musí myslet na to, jak odpady více využívat. Skládkování je totiž v předepsané hierarchii nakládání s odpady tou poslední a ekologicky nejméně příznivou variantou, jak s odpady naložit. Ti, kdo již nyní myslí nejen na třídění, ale také na následnou recyklaci a využití odpadu, budou na změnu dobře připraveni. S tím úzce souvisí koncept oběhového hospodářství. Adobe Systems 5 Výsledky projektu TB020MZP042 Hodnocení efektivnosti výdajů obcí i soukromých subjektů do oblasti odpadového hospodářství ve vztahu k výši poplatků a k cenám zařízení ̶Analýza možnosti navýšení skládkovacího poplatku – hodnocení dopadů na výdaje obcí ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ 2014 – 2015 ̶ Adobe Systems 6 Metodika analýzy 1.Sběr dat: ̶výdajů obcí na nakládání s SKO; příjmů obcí ve vztahu k OH; množství SKO v obcích; cen na skládkách 2.Zpracování analýzy cenových rozpětí na skládkách podle: ̶Krajů a okresů 3.Zpracování analýzy výdajů obcí na SKO podle: ̶počtu obyvatel, množství SKO; krajů; okresů 4.Modelování navýšení cen na skládkách ve vztahu k navýšení skládkovacího poplatku a jejich následný dopad na výdaje obcí na nakládání s SKO v rozpětí: ̶Zvýšení o 250 Kč/t; 500 Kč/t; 750 Kč/t; 1000 Kč/t; 1250 Kč/t; 1500 Kč/t; 1750 Kč/t; 2000 Kč/t; 2500 Kč/t, 5.Vyhodnocení výsledků modelu a tvorba doporučení. ̶ Adobe Systems 7 Data Obce Pro analýzu v letech 2010 – 2012 byla získána data 6224 obcí ČR. Pro analýzu v roce 2013 byla získána data od 6229 obcí. Pro následnou doplňkovou analýzu v roce 2015 byla získána data 6225 obcí ČR. Skládky Dotazníkové šetření, které bylo zaměřeno na skládky působící v České republice. Respondenty dotazníkového šetření byly skládky typu S-OO určených pro komunální odpad. Celkově se do dotazníkového šetření zapojilo 105 respondentů. Celková míra účasti byla tedy 71,4 %. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Výsledky analýzy Adobe Systems 9 Výsledky analýzy Adobe Systems 10 Výsledky analýzy Průměrné výdaje na nakládání s KO na osobu v jednotlivých krajích v letech 2015 Adobe Systems 11 Výsledky modelování Adobe Systems 12 Výsledky modelování Adobe Systems 13 Výsledky modelování Z grafu je zřejmé, že v případě navýšení skládkovacího poplatku o 250 Kč/t u pěti krajů s nízkými původními výdaji na obyvatele při uvedeném navýšení skládkovacího poplatku nedojde ke zvýšení nad původní průměr výdajů na nakládání s komunálním odpadem (740,49 Kč/obyvatele) a 7 krajů nedosáhne ani průměru 800 Kč/obyvatele. Celkově pak zatížení na obyvatele na rok přesáhne 1000 Kč/obyvatele pouze u Ústeckého kraje. Z tohoto pohledu je zřejmé, že navýšení skládkovacího poplatku o 250 Kč/t se jeví jako příliš nízké a to i proto, že průměr výdajů obcí za celou Českou republiku činí pouze 810,65 Kč/obyvatele. Adobe Systems 14 Výsledky modelování Graf Průměrné výdaje na nakládání s KO na osobu v jednotlivých krajích před a po navýšení o 500 Kč/t (Zdroj: Autoři) V případě navýšení skládkovacího poplatku o 500 Kč/t průměrné výdaje obcí u stále čtyř krajů (Olomoucký, Zlínský, Jihomoravský a kraj Vysočina) nepřevýší výdaje původní průměr výdajů na nakládání s komunálním odpadem (740,49 Kč/obyvatele) a 5 krajů nedosáhne ani průměru 800 Kč/obyvatele. Pouze u dvou krajů pak převýší zátěž na obyvatele 1000 Kč/obyvatele. Z tohoto pohledu je zřejmé, že existuje prostor pro snižování výdajů a to zvláště v případě Středočeského kraje. Průměr výdajů všech obcí České republiky činí 858,14 Kč/obyvatele a je tedy zřejmé, že navýšení o 500 Kč/t nemá na obce ještě tak výrazný vliv Adobe Systems 15 Výsledky modelování Graf Průměrné výdaje na nakládání s KO na osobu v jednotlivých krajích před a po navýšení o 750 Kč/t (Zdroj: Autoři) Pokud budeme hodnotit výsledky modelování navýšení poplatku o 750 Kč/t, pak průměrné výdaje obcí Zlínského kraje a kraje Vysočina jsou přesně na hranici průměru před navýšením skládkovacího poplatku. Také je zřejmý vliv množství komunálního odpadu v jednotlivých obcích, kdy u obcí Moravskoslezského došlo k výraznému navýšení výdajů a srovnávají se výdaje obcí Moravskoslezského, Pardubického a Jihočeského kraje a hlavního města Prahy a to na úrovni 900 Kč/obyvatele/rok. Celkově je možné zhodnotit, že navýšení skládkovacího poplatku o 750 Kč/t již má na obce v ČR vliv. Průměrné výdaje obcí ČR jsou 905,63 Kč/obyvatele, tedy ještě mírně nad hranicí 900 Kč/obyvatele. Adobe Systems 16 Výsledky modelování Graf 10 Průměrné výdaje na nakládání s KO na osobu v jednotlivých krajích před a po navýšení o 1000 Kč/t (Zdroj: Autoři) Při navýšení skládkovacího poplatku o 1 000 Kč/t (graf 10) již dochází k mírné zátěži obcí, průměrné výdaje obcí ČR jsou 953,11 Kč/obyvatele, tedy stále pod hranicí 1 000 Kč/obyvatele, ale kromě Zlínského kraje a kraje Vysočina jsou již u všech krajů nad 800 Kč/obyvatele. Nicméně i v případě přenesení těchto navýšených výdajů na obyvatele se stále jedná o malou zátěž (v případě minimální mzdy 8 500 Kč není zátěž ani 1 %). Adobe Systems 17 Výsledky modelování Pokud bychom předpokládali, že obce zátěž navýšení výdajů přesunou na občany formou poplatků nebo daní (koeficient daně z nemovitostí), je v následujícím textu provedena analýza dopadu na občany formou porovnání k minimální mzdě v roce 2015, 9 200Kč. Z tabulek je zřejmé, že hraniční navýšení je 1 000 Kč. Při navýšení do 750 Kč/t není dopad na občany ani 2% (u občanů spadajících do nejnižší příjmové kategorie). Nicméně u navýšení o 1 500 Kč se již od dopadu dá mluvit (dopad více než 3%). Adobe Systems 18 Výsledky modelování Pokud bychom předpokládali, že obce zátěž navýšení výdajů přesunou na občany formou poplatků nebo daní (koeficient daně z nemovitostí), je v následujícím textu provedena analýza dopadu na občany formou porovnání k minimální mzdě v roce 2015, 9 200Kč. Z tabulek je zřejmé, že hraniční navýšení je 1 000 Kč. Při navýšení do 750 Kč/t není dopad na občany ani 2% (u občanů spadajících do nejnižší příjmové kategorie). Nicméně u navýšení o 1 500 Kč se již od dopadu dá mluvit (dopad více než 3%). Adobe Systems Masarykova univerzita | Ekonomicko-správní fakulta Institut pro udržitelnost a cirkularitu (SCI) 19 Co čeká obce? Skládkování využitelných a recyklovatelných odpadů (Směrnice o skládkování odpadů) ̶2030 ̶Cíl: nepřijímat na skládky žádný odpad vhodný k recyklaci nebo jinému využití, zejména komunální odpad ̶ Skládkování komunálních odpadů ̶2035 ̶Cíl: 10% komunálních odpadů nebo méně ̶ Zákaz skládkování komunálního odpadu se rychle blíží. Všichni původci odpadů včetně obcí tedy musí myslet na to, jak odpady více využívat. Skládkování je totiž v předepsané hierarchii nakládání s odpady tou poslední a ekologicky nejméně příznivou variantou, jak s odpady naložit. Ti, kdo již nyní myslí nejen na třídění, ale také na následnou recyklaci a využití odpadu, budou na změnu dobře připraveni. S tím úzce souvisí koncept oběhového hospodářství. Adobe Systems Masarykova univerzita | Ekonomicko-správní fakulta Institut pro udržitelnost a cirkularitu (SCI) 20 Změna odpadového hospodářství > > > > > > •Snížení množství odpadu ukládaného na skládky. •Zhodnocení surovin vytříděných ze směsného odpadu (zvýšení příjmu za druhotné suroviny od kolektivního systému i svozové firmy). •Smysluplný rozvoj potřebných technologií v ČR – vyvážený MIX (regionální a národní technologie) •Zachování nákladů na odpadové hospodářství obce i při zvýšení nákladů na odstraňování odpadů •Moderní a dlouhodobě udržitelné odpadové hospodářství ohleduplné k životnímu prostředí •Splnění cílů stanovených POH ČR v oblasti nakládání s komunálními odpady – pro pozitivní změny v OH je nezbytný nárůst poplatku Adobe Systems 21 Zdroje ̶SOUKOPOVÁ, J., HŘEBÍČEK, J., STRUK, M., KALINA, J., PRÁŠEK, J. a VALTA, J. Metodika hodnocení efektivnosti výdajů obcí na odpadové hospodářství. 2015. ̶SOUKOPOVÁ, J., HŘEBÍČEK, J., KALINA, J., FICEK, V., PRÁŠEK, J. a VALTA, J. Podklad při tvorbě novely zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech - Analýza možnosti navýšení skládkovacího poplatku, hodnocení dopadů na výdaje obcí. 2014, aktualizace pro rok 2015, 2019, 2020