Bytová politika Bydlení  Proces, který slouží k uspokojování bytových potřeb lidí  Znak stylu života lidí a jeho standardu  Determinuje uspokojování dalších potřeb (zdraví, vzdělávání, práce)  Ovlivňuje sociální rozvoj člověka a jeho kultivaci, společenské efekty – kvalita rodinného života, soužití generací, úspěšnost na trhu práce … Bytová politika = systém poptávkově orientovaných podpor = systém nabídkově orientovaných iniciativ = přímé zásahy státu na bytovém trhu + politika fiskální + politika obchodní + politika hospodářská Faktory ovlivňující bytovou politiku  Demografické faktory (cenzové domácnosti, struktura členů domácnosti, věkové skupiny)  Stav bytového fondu  Struktura bytů podle územního rozložení (velikost bytů, technické vybavení)  Vývoj a změny životního stylu a standardu Celková hodnota bytového fondu činí zpravidla 1 – 2 násobek HDP země Výdaje na bydlení  Nezastupitelná potřeba, kterou nelze suplovat  Nízká cenová elasticita  Vysoká nákladovost (motivace k úsporám)  Časová setrvačnost a neměnnost (pevné umístění bytu, domu v prostoru, dlouhodobá životnost, tradice rodiny, dědění)  Investice do bydlení – vždy produktivní charakter (veřejné výdaje do stavebnictví a technické infrastruktury) Interakce: bydlení x ekonomický rozvoj  Bytový fond a jeho regenerace a reprodukce se podílí na národním bohatství společnosti  Zajištění potřeby bydlení = vysoká nákladnost (určitá část domácností je v zajištění bydlení závislá na státu) Zvláštnosti trhu s byty • Vždy trhem místním • Segmentovanost • Vysoké pořizovací náklady • Dlouhodobá spotřeba • Neměnnost • setrvačnost Efektivní bytová politika  Komplex vzájemně propojených opatření různých institucí, mechanismů, institutů Funkce státu  Vytváří příslušnou legislativu pro bydlení  Umožní dostupnost bydlení těm, kteří nejsou schopni si bydlení zajistit z vlastních zdrojů Systémy bytové politiky Liberální systém  Zajištění bydlení prostřednictvím trhu – vysoká míra nerovnosti v přístupu k bydlení  Preferuje zásluhovost  Vysoká míra odpovědnosti za zajištění potřeby bydlení Korporativní systém  Staví na myšlence solidarity a subsidiarity, spolupráce a součinnost jedinců v rámci integrovaných skupin, komunit i státu (obce, družstva)  Tržní podmínky jsou korigovány  Sociální spravedlnost nelze vykládat jen ve smyslu zásluhovosti  Nároky na veřejné rozpočty – adresná alokace veřejných rozpočtů Universalistický systém  Odvozen o sociálně-demokratického modelu státu  Celospolečenská solidarita  Potřeby bydlení zajištěny převážně z veřejných rozpočtů  Bydlení je veřejná sociální služba (součást investice do lidského kapitálu)  Deformovaný pohled na bydlení, měl by hrát jen okrajovou roli Rudimentární model  Teoreticky vymezený model  Extrémní model (vyhrocený) liberálního státu  Stát se angažuje minimálně Nástroje politiky bydlení 1. Nástroje nabídkové kategorie (programy podporující výstavbu bytů) 2. Nástroje poptávkové kategorie (individuální subvence poskytované domácnostem pro zjištění jejich sociální potřebnosti: příspěvky na bydlení, daňové úlevy) Další nástroje :  Daňové úlevy formou slev na dani z příjmů  Podpora stavebního spoření prostřednictvím státního příspěvku  Nízké hypoteční úvěry Domovní fond  Rodinné a bytové domy  Domy, sloužící k trvalému nebo dlouhodobému společnému ubytování  Ubytovací zařízení, sloužící k dočasnému nebo krátkodobému ubytování  Provozní budovy s bytem Sociální bydlení SB • V zemích EU neexistuje jednotná definice SB Ekonomická komise pro Evropu OSN: „SB je bydlení, kde je vstup omezován existencí pravidel pro přidělování bytu zvýhodňující ty domácnosti, které mají potíže při hledání bydlení na volném trhu“ M. Lux: „v převážné míře se sociálním bydlením rozumí nájemní bydlení , kterým se snaží orgány státu nebo obcí zajistit všeobecnou rovnováhu na trhu s nájemním bydlením a umožnit potřebným skupinám obyvatel, jež si ze sociálních či jiných důvodů nemohou zajistit bydlení na volním trhu, důstojné a vyhovující bydlení pro jejich domácnosti“ Emms: „bydlení, jehož výstavba a nakonec i nájemné jsou podporovány z veřejných zdrojů“ Harloe: „je nabízeno pronajímateli za cenu, která není principiálně určena s cílem dosáhnout zisku. Je administrativně alokováno na základě sociální potřeby. Politická rozhodování mají značný vliv na jeho kvalitu, kvantitu a podmínky správy.“ Vymezení SB • Za formu SB je považováno veškeré bydlení, které bylo vytvořeno anebo je provozováno pomocí veřejných finančních zdrojů • Evropské země: institut SB – přidělování SB je stanoveno vymezenými kritérii ve státním nebo regionálním měřítku nebo větší zodpovědnost obcí Výhody SB – nabídkově orientovaná podpora • Stát může reagovat na očekávané trendy či náhlý deficit bytů operativněji než trh • Stát/obce mají možnost relativně rychle a operativně zajistit nízké náklady výstavby (dotační politikou, darováním pozemku pro výstavbu) • Stát/obec/neziskové organizace nezneužijí „zisk z nedostatku“ v krátkém období – nedojde k dočasnému snížení finanční dostupnosti nájemního bydlení • Vytěsnění soukromých investic (crowding out effect) veřejnými nemusí být v případě SB významné • Podpora výstavby sociálních/dostupných bytů přímým způsobem zvyšuje nabídku bytů na daném bytovém trhu, vytváří tlak na okamžité snížení nájemného Nevýhody SB – nabídkově orientovaná podpora • Nízká efektivita při přidělování SB • Značná pravděpodobnost nízké efektivity při výstavbě SB • Nízká mobilita populace z obavy ze ztráty přístupu do segmentu „levného“ SB po změně bydliště • Určitá míra vytěsnění soukromých investic • Nebezpečí nízké efektivnosti (zacílenosti) podpory v delším období • Nebezpečí vytvoření umělého nedostatku bytů • Nebezpečí vzniku černého trhu se SB • Nebezpečí sociální segregace v segmentu sociálního bydlení a vzniku ghett nejslabších domácností Transformace bytové politiky v ČR • Absence transformačního scénáře • Převod státních bytů do majetku obcí – bezúplatný, zrušen dosavadní přídělový systém • Privatizace obecních bytů + privatizace v družstevním bydlení, likvidace sektoru podnikových bytů • 1.7.1992 provedena první deregulace nájemného • Od 1.1.1994 MF změnilo jednotnou výši nájemného a diferencovala podle velikosti obce • 1994 zákon o vlastnictví bytu • Únor 1993 zákon o stavebním spoření se státní podporou • 1994-1995 nová sociální peněžní dávka: příspěvek na hrubé nájemné • Od 1.1.1996 příspěvek na bydlení • 1997 první koncepční dokument: Záměry a opatření v oblasti bydlení (nedostatek: přecenění samoregulačních mechanismů na trhu) • 2001 MMR: Státní ford rozvoje bydlení • 2011: MMR: Koncepce bydlení v ČR do roku 2020 • 2012: konec procesu deregulace nájemného Vybrané programy státní podpory bydlení • Program podpory výstavby nájemních bytů a technické infrastruktury • Program podpory výstavby domů s pečovatelskou službou • Programy podpory všech typů bydlení (hypoteční úvěry, státní podpora hypoték, příspěvky osobám do 36 let, stavební spoření, možnost odpisu zaplacených úroků z úvěru od daňového základu) • Podpora výstavby podporovaných bytů (pečovatelský byt, vstupní byt) Cíle veřejné intervenční politiky  Stanovení počtu bytů, na které budou poskytnuty subvence (především sociální byty)  Realizace racionální daňové politiky  Regulace nájemného u bytů v soukromých nájemních domech  Přímá individuální podpora rodinám s nižšími příjmy a důchodcům  Zajištění a regulace hypotečních úvěrů  Legislativní úpravy týkající se stavebního řádu a územního plánování Hlavní problémy v bytové politice:  Zanedbanost bytového fondu  Nedostatek zdrojů na řádnou péči o bytový fond, na modernizace a rekonstrukce – nehospodárnost v rozdělování (chybí metodika)  Nedostatky ve správě bytového fondu  Úbytek bytového fondu !  Deregulace nájemného Cíle veřejné intervenční politiky  Stanovení počtu bytů, na které budou poskytnuty subvence (především sociální byty)  Realizace racionální daňové politiky  Regulace nájemného u bytů v soukromých nájemních domech  Přímá individuální podpora rodinám s nižšími příjmy a důchodcům  Zajištění a regulace hypotečních úvěrů  Legislativní úpravy týkající se stavebního řádu a územního plánování Otázky k procvičení • Jaké funkce plní bytová politika a jaké cíle sleduje? • Jakými indikátory lze charakterizovat úroveň bydlení a potřebu bytů? • Jakými specifickými rysy se vyznačuje trh s byty? Jakými způsoby bývá regulován v tržních ekonomikách? • Jaké nástroje bytové politiky preferují různé režimy sociálního státu?