Adobe Systems Martina Sponerová 1 Finanční analýza I. Analýza hospodářské a finanční situace podniku. Adobe Systems 2 Finanční analýza § je jedním z nástrojů finančního řízení podniku § umožňuje vyhodnotit ekonomickou výkonnost a kvantifikovat finanční dopady činnosti podniku § umožňuje vyhodnotit slabé a silné stránky sledované firmy a učinit patřičná opatření § usnadňuje rozhodování jak v krátkodobém časovém horizontu při řešení problémů v rámci operativního řízení podniku, tak i v dlouhém časovém horizontu při realizaci dlouhodobých, strategických záměrů podniku Adobe Systems 3 Finanční analýza §Hlavní účel finanční analýzy může být definován následovně: „Finanční analýza má za cíl poskytnout souhrnné zhodnocení současného a budoucího postavení společnosti“. § Finanční analýza umožňuje podniku precizní rozbor jeho finanční situace a patří mezi důležité nástroje finančního řízení. § Finanční analýza dovoluje posoudit a měřit výkonnost podniku, což napomáhá managementu vytvořit promyšlenou strategii a činit vhodná rozhodnutí. Adobe Systems 4 Funkce finanční analýzy §Deskripční funkce přináší uživateli popis procesů v podniku. §Funkce valuační umožňuje hodnocení situace podniku a jeho srovnání s konkurenčními podniky nebo odvětvím. §Explanační funkce pomáhá odhalit příčiny výsledného stavu a umožňuje managementu vybrat vhodné nástroje a postupy k dosažení stanovených cílů. §Predikční funkce umožňuje na základě zjištěných poznatků předpovědět pravděpodobný budoucí vývoj. Adobe Systems 5 Uživatelé finanční analýzy Interní uživatelé finanční analýzy: §Vlastníci podniku – jsou schopni kontrolovat plnění cílů a výhled do budoucna, zda jsou jejich prostředky náležitě zhodnocovány a řádně využívány. §Manažeři – využívají výsledky finanční analýzy pro operativní a strategické řízení podniku. §Zaměstnanci – prioritou zaměstnanců je pracovat ve finančně stabilním a prosperujícím podniku, kde mají dlouhodobě udržitelnou pozici a mohou se posouvat. Adobe Systems 6 Uživatelé finanční analýzy Externí uživatelé finanční analýzy: §Potencionální investoři – podobně jako vlastníci verifikují, zda vložené prostředky jsou zhodnocovány a využívány tak jak by měly. Vlastník i potenciální investor se soustředí především na výnosy. Sledují ukazatele tržní hodnoty společnosti, vývoj tržních ukazatelů, ukazatele ziskovosti a také vztah peněžních toků k dlouhodobým závazkům. §Banky a jiní věřitelé – zaměřují se především na dlouhodobou zadluženost, likviditu, rentabilitu a hodnocení ziskovosti v dlouhém časovém období. Na základě zmíněných informací se rozhodují, zda je pro ně podnik dostatečně důvěryhodný a bude schopen plnit své závazky. Adobe Systems 7 Uživatelé finanční analýzy Externí uživatelé finanční analýzy: §Obchodní partneři – sledují, zda podnik je schopen dostát svým závazkům. Soustředí se hlavně na ukazatele likvidity. §Konkurence – porovnávají vlastní finanční situaci se situací jiných podniků v odvětví. Soustředí se především na výsledky hospodaření, rentabilitu a ziskovou marži. §Stát a jeho orgány – sledování ukazatelů finanční analýzy mají především pro kontrolu vykazovaných daní. Ale může to být také kvůli kontrole podniků, rozdělování finanční výpomoci (dotace) a tvorbu různých statistik. Adobe Systems 8 Uživatelé finanční analýzy §Je důležité zvážit, pro koho je finanční analýza zpracovávána, protože každá zájmová skupina preferuje jiné informace! § §Je tedy nutné nejdříve definovat cíl finanční analýzy. § §Zvolenému cíli následně přizpůsobujeme metody finanční analýzy. Adobe Systems 9 Členění finanční analýzy Podle objektu zkoumání: §Mezinárodní analýza – analýza aspektů nadnárodního charakteru (např. globalizační tendence). Informace jsou pak používány do analýz na nižší úrovni. §Analýza národního hospodářství – je zdrojem informací o vývoji vnějšího prostředí firmy. Situace ekonomiky má velký dopad na výkonnost a zdraví firem. Jedná se například o míru ekonomického růstu, míru inflace, míru nezaměstnanosti a také o vývoj úrokové míry. Adobe Systems 10 Členění finanční analýzy Podle objektu zkoumání: §Analýza odvětví – každé odvětví vykazuje jinou citlivost na konjunkturální vývoj (odvětví cyklická, neutrální, anticyklická). §Analýza firem – soustředí se na aktuální stav podniku a jeho předpokládaný vývoj v budoucnu. Provádíme analýzu kvalitativní (kvalita managementu, úroveň řízení, likvidita akcií na kapitálovém trhu, ekologie), tak také analýzu kvantitativní (potřebné informace získáváme z účetních výkazů dané společnosti). Adobe Systems 11 Členění finanční analýzy §Externí finanční analýza – je zpracována vnějším analytikem, který využívá pro zpracování analýzy veřejně dostupné informace a data. Jedná se především o účetní závěrky podniků. §Interní finanční analýza – je zpracována zaměstnanci podniku, kteří mají přístup ke všem potřebným informacím (informace vnitropodnikového účetnictví, data plánovaná a kontrolní..). Adobe Systems 12 Finanční analýza §Finanční analýza vyhodnocuje: §Zda je podnik schopen vytvářet hodnotu è z pohledu vlastníka, akcionáře §Solventnost a likviditu podniku è z pohledu věřitelů Technika vypracování analýzy je však stejná! Adobe Systems 13 Vypracování finanční analýzy Znalost obchodní politiky podniku... Produkt(y) Distribuční model Lidské zdroje Výrobní model(y) Trh(y)) n n n n n … ale i účetní politiku společnosti Účetní principy Goodwill and other DNHM Odpisy Konsolidační techniky n n n n Nekonsolidované dceřinné společnosti atd. Zásoby n n n Adobe Systems 14 Finanční analýza Účelem je tedy poskytnout komplexní vyhodnocení současné a budoucí situace podniku § § Ekonomická analýza Účetní analýza Finanční analýza Adobe Systems 15 Ekonomická analýza ̶Analýza odvětví a oboru podnikatelské činnosti, postavení výrobce a obchodníka na trhu. ̶Riziko odvětví – globální trendy, specifika vybraných odvětví. ̶Operační odvětví – specifické riziko podniku – dodavatelé, odběratelé, konkurenti. ̶Trhy a produkty – produktové portfolio, zastoupení na trhu, konkurenční výhody. ̶Technologie – nutné investice. ̶Riziko země – politické, ekonomické, regulatorní, měnové. ̶Management a personální politika – zkušenosti, reference, organizace, přístup k riziku. Adobe Systems 16 Analýza odvětví §Perspektivita odvětví – rating odvětví §Růstové příležitosti §Ne vždy rostoucí odvětví musí být také atraktivní: záleží především na nabídce a poptávce §Identifikace rizikových faktorů §Nový výrobek vs. výrobek konkurující podobným již existujícím produktům §Podíl na trhu § Vysoký podíl – loajalita zákazníků (nižší volatilita), silná pozice vůči dodavatelům a zákazníkům, Adobe Systems 17 Technologie – kapitálové výdaje §Velmi časné investice do nového výrobního zařízení se nedoporučuje ze dvou důvodů: § Peněžní prostředky by neměly být investovány do výrobního zařízení určeného k výrobě produktu, který ještě nemá stabilní poptávku na trhu. § Vhodnější je použít tyto prostředky k upevnění poptávky po produktu prostřednictvím technických inovací a marketingových kampaní. § Stále více společností se snaží zadávat své výrobní nebo servisní činnosti externě, čímž snižují potřeby na základní odborné znalosti na projektový design a řízení. Adobe Systems Vyhodnocení ekonomického prostředí podniku ̶Meziroční růst podniku vzhledem k růstu odvětví ̶Nadprůměrný (přes 2% nad vývoj výkonnosti odvětví) ̶Průměrný (vývoj výkonnosti odvětví +/- 2%) ̶Podprůměrný (více než 2% pod vývoj výkonnosti odvětví) ̶Flexibilita a schopnost inovace společnosti ̶Zda je společnost schopna inovovat výrobky, případně zcela změnit předmět činnosti bez větších nákladů ̶Stupeň diverzifikace činností klienta ̶Jeden nebo různorodý předmět činnosti v jednom nebo různých odvětvích ̶ ̶ ̶ ̶ 18 Adobe Systems Konkurenční postavení ̶Pozice na hlavním trhu – dle výše podílu tržeb podniku na hlavním trhu ̶Dominantní - možnost ovlivňovat tvorbu ceny ̶Významný - cenový příjemce ̶Průměrný – srovnatelný s ostatními subjekty ̶Okrajový nebo vstup na trh ̶Konkurence na hlavním trhu ̶Nízká (poptávka převyšuje výrobní kapacitu) ̶Průměrná (stabilní poptávka je ve shodě s výrobní kapacitou) ̶Silná (poptávka je nižší než nabídka) ̶ ̶ 19 Adobe Systems Dodavatelsko - odběratelské vztahy ̶Odběratelé – závislost na odběratelích – podíl jednotlivých odběratelů na tržbách ̶Velmi slabá závislost (pod 10% vč.) ̶Slabá závislost (mezi 10%-20% vč.) ̶Silná závislost (mezi 20%-50% vč.) ̶Velmi silná závislost (přes 50%) ̶Odběratelé (platební kázeň) – podíl pohledávek po splatnosti (PPS) z obchodního styku ̶výborná (podíl PPS zpravidla nepřesahuje 5% vč.) ̶dobrá (podíl PPS činí zpravidla 5% - 15% vč.) ̶špatná (podíl PPS činí zpravidla 15% - 30% vč.) ̶velmi špatná (podíl PPS je zpravidla vyšší než 30%) ̶ ̶ 20 Adobe Systems Dodavatelsko - odběratelské vztahy ̶Stabilita poptávky (poptávka po výrobcích/službách) ̶Stabilní poptávka ̶Dlouhodobě stabilní poptávka, avšak identifikován krátkodobý negativní výkyv (tj. několik týdnů až cca 3 měsíce) ̶Nestabilní poptávka ̶Dodavatelé – závislost na jednotlivých dodavatelích ̶Závislost na žádném z dodavatelů nepřesahuje 20% ̶Podíl některého z dodavatelů přesahuje 20% a jeho záměna je možná kdykoliv ̶Podíl některého z dodavatelů přesahuje 20% a jeho záměna není možná, nebo by byla velmi obtížná ̶ 21 Adobe Systems Riziko země ̶Export, import (riziko teritoria) ̶Kam směřuje vývoz/dovoz - průmyslově vyspělé země, riziková teritoria, je riziko země pojištěno? ̶Kurzové riziko ̶Přímý vývoz/dovoz dle jednotlivých měn v obdobném objemu (přirozený hedging) nebo zda je kurzové riziko odpovídajícím způsobem zajištěno na finančních trzích ̶ ̶ ̶ 22 Adobe Systems Řízení společnosti ̶Důvěryhodnost a stabilita managementu – znalost historie a morálního profilu managementu ̶Zda je management beze změny a nejsou informace o nemorálním chování členů managementu v této, ani jiných společnostech, ̶Schopnosti managementu ̶Vývoj celkové finanční situace podniku ̶Zlepšení situace ̶Stabilní vývoj ̶Kolísavý vývoj ̶Zhoršení situace ̶ ̶ ̶ 23 Adobe Systems Vlastnictví společnosti ̶Jasné a srozumitelné vlastnické vztahy ̶Zda je vlastník znám a zda je podnik součástí nějaké ESSK, ̶Jaké jsou vazby mezi členy ESSK – jasná struktura ̶ ̶Důvěryhodnost a stabilita vlastníka (znalost historie vlastníka s rozhodovací schopností) ̶Zda má podnik rozhodující podíl umožňující prosazování strategických cílů, nebo zda rozhoduje vlastník, zda existují informace o negativním působení vlastníka na podnik nebo v jiných společnostech ̶Podpora vlastníků ̶ ̶ 24 Adobe Systems Vztah k ostatním věřitelům ̶Splácení závazků vůči státu (závazky podniku vůči státu, zdravotnímu a sociálnímu pojištění po splatnosti) ̶Zda existují závazky po splatnosti vůči finančnímu úřadu, správě sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovně ̶Splácení závazků vůči dodavatelům ̶Výborné (podíl závazků z obchodního styku po splatnosti zpravidla nepřesahuje 5% vč.) ̶Dobré (podíl závazků z obchodního styku po splatnosti činí zpravidla 5% - 20% vč.) ̶Špatné (podíl závazků z obchodního styku po splatnosti činí zpravidla 20% - 30% vč.) ̶Velmi špatné (podíl závazků z obchodního styku po splatnosti je zpravidla vyšší než 30%) ̶ 25 Adobe Systems 26 Zdroje informací pro účetní analýzu K sestavení finanční analýzy využíváme účetní výkazy: §Rozvahu §Výkaz zisku a ztráty §Výkaz cash flow (přehled o peněžních tocích) §Přehled o změnách vlastního kapitálu §Přílohu účetní závěrky. §Další informace můžeme získat z výročních zpráv podniku. Adobe Systems 27 Účetní analýza §Pokud jsou účetní výkazy společnosti v souladu s praxí § § §Jinak § è účetní závěrka dobře odráží hospodářskou situaci společnosti è účetní závěrka poskytuje zkreslený obraz hospodářské situace společnosti, pravděpodobně s cílem zlepšit její atraktivnost Adobe Systems 28 Srovnávací a normativní analýza §Srovnávací analýza spočívá ve srovnání klíčových ukazatelů a poměrů zisku společnosti s ukazateli a poměry typickými pro společnosti působící ve stejném odvětví činnosti. §Normativní analýza spočívá ve srovnání finančních ukazatelů společnosti s jejich standardní hodnotou. Adobe Systems 29 Metody finanční analýzy §Analýza absolutních ukazatelů §Analýza rozdílových ukazatelů §Analýza poměrových ukazatelů §Analýza soustav ukazatelů §Ekonomická přidaná hodnota Adobe Systems 30 Metody finanční analýzy Analýza absolutních ukazatelů §Analýza absolutních ukazatelů vychází z dat jednotlivých účetních výkazů. Zkoumá jejich výši, strukturu a vývoj v čase. §Umožňuje prvotní seznámení se se situací analyzované společnosti. §Zahrnuje analýzu horizontální (trendovou) a analýzu vertikální (strukturální). Adobe Systems 31 Metody finanční analýzy Horizontální analýza §Horizontální analýza je založená na analýze změn absolutních hodnot z účetních výkazů v čase a jejich procentuální změnu. Jedná se o analýzu výkazů po řádcích, tzn. horizontálně. §Výstup z této analýzy ukazuje trend daného ukazatele, který je dále využívaný na predikci budoucího vývoje. §Horizontální analýza rozvahy, výkazu zisku a ztráty. Adobe Systems 32 Horizontální analýza §Příklad horizontální analýzy §Hodnoty jsou uváděny v % Adobe Systems 33 Metody finanční analýzy Vertikální analýza §Cílem vertikální analýzy je rozložit souhrnnou položku na jednotlivé části, ze kterých se skládá. Následně je zjišťováno v jakém rozsahu se jednotlivé položky podílejí na celku. §Vertikální analýza představuje procentuální vyjádření jednotlivých položek na celku daného výkazu. Při vertikální analýze rozvahy se využívá bilanční suma a při vertikální analýze výkazu zisků a ztráty se využívá objem tržeb. §Vertikální analýza rozvahy, výkazu zisku a ztráty. Adobe Systems 34 Vertikální analýza §Příklad vertikální analýzy §Hodnoty jsou uváděny v % § Adobe Systems 35 Metody finanční analýzy Analýza rozdílových ukazatelů §Rozdílové ukazatele se používají zejména pro řízení likvidity, tedy schopnosti firmy dostát svým závazkům, a představují rozdíl mezi jednotlivými položkami aktiv a pasiv. §Mezi nejdůležitější rozdílové ukazatele řadíme čistý pracovní kapitál (ČPK), čisté pohotové prostředky a čistý peněžně-pohledávkový finanční fond. § Adobe Systems 36 Metody finanční analýzy Čistý pracovní kapitál § §představuje rozdíl mezi krátkodobými aktivy a cizím krátkodobým kapitálem. Může být definován i jako součet vlastního a cizího dlouhodobého kapitálu, který je snížený o dlouhodobá aktiva. Tedy je to ta část krátkodobých aktiv, která je kryta dlouhodobými pasivy. § Adobe Systems 37 Metody finanční analýzy Čistý pracovní kapitál § § Adobe Systems 38 Metody finanční analýzy Analýza poměrových ukazatelů §Poměrové ukazatele představují podíl dvou položek účetních výkazů. §Navazují na horizontální a vertikální analýzu a pomáhají nám vytvořit si poměrně rychlý a spolehlivý obraz o hospodaření podniku. §Počítají pouze s daty, které jsou veřejně dostupné ze základních účetních výkazů a poskytují možnost srovnání s konkurenčními podniky. Proto se jedná o velmi oblíbené ukazatele při hodnocení výkonnosti podniku. § Adobe Systems 39 Metody finanční analýzy Analýza poměrových ukazatelů §Poměrové ukazatele však neposkytují komplexní obraz o hospodaření firmy a neměly by být konečným bodem analýzy. §Výsledky poměrových ukazatelů je vhodné použít pro další rozbor a zaměřit se více do hloubky na identifikované potencionálně problémové oblasti. § Adobe Systems 40 Metody finanční analýzy Analýza poměrových ukazatelů §Ukazatele rentability §Ukazatele likvidity §Ukazatele zadluženosti §Ukazatele aktivity Adobe Systems 41 Ukazatele rentability §Ukazatele rentability poměřují zisk s vloženým kapitálem a říkají nám, jak byl podnik efektivní ve svém podnikání a jakého zisku byl schopen dosáhnout zapojením svých zdrojů. §Jak do hodnoty čitatele, tak do hodnoty jmenovatele mohou vstupovat různé položky z rozvahy a výkazu zisku a ztráty. Do jmenovatele můžeme dosadit celková aktiva, vlastní kapitál, popřípadě vlastní kapitál zvýšený o dlouhodobé závazky anebo tržby. § Adobe Systems 42 Ukazatele rentability Ukazatele ziskovosti § §Čistý zisk – EAT (Earning After Taxes) §Zisk před zdaněním – EBT (Earning Before Taxes) §Zisk před úroky a zdaněním – EBIT (Earning Before Interests and Taxes) §Zisk před úroky, zdaněním a odpisy – EBITDA (Earning Before Interests, Taxes, Depreciation and Amortization) § Adobe Systems 43 Ukazatele rentability §Rentabilita tržeb – ROS (Return On Sales) §Rentabilita vlastního kapitálu – ROE (Return On Equity) §Rentabilita vázaného kapitálu – ROCE (Return On Capital Employed) §Rentabilita celkového kapitálu – ROA (Return On Assets) Adobe Systems 44 Ukazatele rentability §Rentabilita tržeb – ROS (Return on Sales, zisková marže) = Výsledek hospodaření/ Tržby x 100 §Nejčastěji se používá EAT nebo EBIT §měří schopnost podniku tvořit zisk z dané výše tržeb. Udává, jaký zisk přinesla jedna koruna (euro) tržeb. Ukazatel využívá různých úrovní zisku, zpravidla EBIT nebo EAT. Pro mezipodnikové srovnání je vhodnější využít EBIT (eliminace vlivu odlišného zdanění a finanční struktury). Do jmenovatele ve zlomku dosazujeme tržby. §Při použití kategorie čistého zisku (EAT) a tržeb za zboží a vlastní výkony se jedná o ukazatel čisté ziskové marže (Net Profit Margin). Pokud je použit zisk na úrovni EBIT, ukazatel se nazývá provozní zisková marže (Operating Profit Margin), někdy také označovaná jako EBIT marže. Adobe Systems 45 Ukazatele rentability §Rentabilita celkového kapitálu – ROA (Return On Assets) = EBIT/Aktiva x 100 § §hodnotí výkonnost podniku bez ohledu na to, z jakých zdrojů je financován jeho majetek. Vyjadřuje celkovou efektivnost a produkční sílu podniku. Proto by měl do čitatele vstupovat zisk před zdaněním a úroky (EBIT). Tento ukazatel při využití EBIT umožňuje porovnávat podniky v zemích s různou mírou zdanění a také podniky s odlišnou finanční strukturou. §Pro hodnocení ROA platí následující závěry: §Nezdaněná rentabilita vlastního kapitálu by měla být vyšší než nezdaněná rentabilita aktiv, tedy ROE > ROA. §ROA je mezní úrokovou sazbou, při které je úvěr pro podnik ještě výhodný. Adobe Systems 46 Ukazatele rentability Rentabilita vlastního kapitálu – ROE (Return On Equity) = EAT/Vlastní kapitál x 100 § §je klíčovým ukazatelem pro vlastníky (akcionáře), zachycuje výnosnost jimi vloženého kapitálu. Pro výpočet bývá využíván zisk po zdanění (EAT), neboť zachycuje konečný výnos, který náleží vlastníkům. §Ukazatel ROE je využíván investory pro hodnocení toho, zda je jejich investice zhodnocována v požadované míře odpovídající podstoupenému riziku. V případě, že by výnosnost kapitálu byla dlouhodobě nedostačující, akcionáři by snižovali výši svých investic a přesunovali by své prostředky jinam. Adobe Systems 47 Ukazatele rentability Rentabilita vlastního kapitálu – ROE (Return On Equity) § §S tímto ukazatelem je nutné zmínit tzv. pákový efekt (leverage effect) §Jeho podstatou je, že mezi rentabilitou vlastního a celkového kapitálu existuje vliv páky, což znamená §Je-li úroková míra cizího kapitálu nižší než ROA, roste ROE při přílivu cizího kapitálu – tzv. positive leverage effect §Je-li naopak ROA nižší než úroková míra cizího kapitálu, klesá s rostoucím zadlužením ROE – tzv. negative leverage effect § Adobe Systems 48 Ukazatele rentability Rentabilita vázaného kapitálu – ROCE (Return On Capital Employed) = EBIT/DD cizí zdroje + Vlastní kapitál x 100 § §Ukazatel, který vyjadřuje míru zhodnocení všech aktiv společnosti financovaných vlastním i cizím dlouhodobým kapitálem. Komplexně vyjadřuje efektivnost hospodaření společnosti. §Výnosnost vázaného kapitálu by měla být vyšší než úroková sazba z úvěrů a půjček podniku. V opačném případě zvýšení zadlužení povede ke snížení zisku pro vlastníky. Adobe Systems 49 Pyramidové soustavy ukazatelů §Blok ukazatelů rentability by měl být vždy doplněn o tzv. Du Pontovu analýzu. §Du Pont analýza slouží k odhalení základních činitelů efektivnosti. § § § § § § § § § § §Tzn. ROE = EAT/Tržby x Tržby/A x A/VK ROE = EAT/VK ROA = EAT/A Finanční páka = A/VK ROS = EAT/Tržby Obrat aktiv = Tržby/A Adobe Systems 50 Pyramidové soustavy ukazatelů §Tzn. ROE = EAT/Tržby x Tržby/A x A/VK nebo §ROE = ROS x Obrat aktiv x finanční páka § §Tato rovnice vyjadřuje, že management má tři páky ke zvyšování výkonnosti vlastního kapitálu (ROE): §Ziskovou marži (hlavním způsobem jejího zvyšování je snižování nákladů) §Obrat aktiv (hlavním způsobem je zvyšování tržeb připadajících na každou korunu aktiv) §Finanční páku (hlavním způsobem je výhodné použití cizích zdrojů k financování aktiv). Adobe Systems 51 Analýza marže Společnost, která neprodá své výrobky nebo služby zákazníkům za cenu převyšující jejich náklady, je odsouzena k zániku. è Analýza marže společnosti je prvním krokem v každé finanční analýze §Analýza VZZ §Analýza trendů §Marže také ovlivňují tzv. breakeven point Adobe Systems 52 Provozní páka (Operating leverage) § Zisk a tržby většinou nemají stejné růstové tempo z následujících důvodů: §Zisk je ovlivněn více faktory než růst tržeb §Zisk netvoří jen tržby §Důležité je zohledňovat náklady § Provozní páka charakterizuje podíl fixních nákladů v celkových nákladech podniku. § Adobe Systems 53 Provozní páka (Operating leverage) Provozní páka = fixní aktiva/oběžná aktiva ̶ ̶Kapitálově těžká – „vysoké“ hodnoty provozní páky ̶ ̶Kapitálově lehká – „nízké“ hodnoty provozní páky § Adobe Systems 54 Breakeven point (Bod zvratu) Bod zvratu = bod, ve kterém jsou celkové tržby rovny celkovým nákladům §Tržby < bod zvratu è ztráta §Tržby = bod zvratu è nulový zisk §Tržby > bod zvratu è generování zisku § Adobe Systems 55 Breakeven point (Bod zvratu) Breakeven point Value ( € ) Unit sales Profit Breakeven point Variable costs Sales Total expenses Operational and financial fixed costs Breakeven point Value ( € ) Unit sales Profit Breakeven point Variable costs Sales Total expenses Operational and financial fixed costs Breakeven point Value ( € ) Unit sales Profit Breakeven point Variable costs Sales Total expenses Operational and financial fixed costs Bod zvratu společnosti je funkcí její nákladové struktury Loss Adobe Systems 56 Breakeven point (Bod zvratu) Adobe Systems 57 Breakeven point (Bod zvratu) §Podnik s vyšší provozní pákou: §Dosahuje bodu zvratu při vyšším objemu výroby a prodeje, §po dosažení bodu zvratu ale jeho zisk roste rychleji. § §Vyšší provozní páka podniku však zvyšuje i jeho podnikatelské riziko, při poklesu výroby a prodeje se podnik dříve dostane do ztráty. Obecně platí, že: §Při růstu výroby jsou na tom lépe podniky s vysokým stupněm provozní páky (s relativně vysokými fixními náklady), §při poklesu výroby pak podniky s relativně vysokými variabilními náklady. § Adobe Systems 58 Breakeven point (Bod zvratu) Náklady Tržby / t T Bod zvratu kl Bod zvratu kt Adobe Systems 59 Breakeven point (Bod zvratu) Restrukturalizace §Pokud je podnik v tzv. červených číslech tzn. ve ztrátě, do černých čísel (k zisku) se vrátí pouze: §Zvýšením tržeb §Zvýšením marže §Posunutím svého bodu zvratu § POZOR! Snížení hranice bodu zvratu může vést ke snížení ziskovosti podniku vedoucí do začarovaného kruhu. §