DOTAZNÍK Struktura dotazníku i. Úvod (cíle šetření, záštita institucí, žádost o pomoc) ii. Zahřívací část (lehké, zábavné, neosobní) iii. Centrální část dotazníku (nejobtížnější) iv. Faktické zjišťovací otázky v. Sociodemografické otázky vi. Poděkování Stručný úvod a závěr ÚVOD: • Slušně oslovit a požádat o vyplnění dotazníku • Představit náplň dotazníku • Naznačit význam odpovědí a smysl celého dotazníku • Sdělit stručné pokyny k vyplňování, je-li to nutné • Zmínit přibližnou délku vyplňování dotazníku • Ujistit respondenta o anonymitě odpovědí • Poděkovat za čas, který bude vyplňování věnovat ZÁVĚR: Na závěr dotazníku je vhodné poděkovat za čas strávený vyplňováním dotazníku, příp. nabídka zaslání výsledků na e-mail. Tvorba otázek - co ANO • Klást otázky, které se vztahují k cílům výzkumu • Klást konkrétní, časově ohraničené otázky (Čtete Ekonoma? X Kolik čísel Ekonoma jste přečetl v minulém měsíci? Ale POZOR Jak dlouho trvalo vyřízení Vaší reklamace? a zároveň Považujete tuto lhůtu za uspokojivou? X Považujete dobu vyřízení Vaší reklamace za uspokojivou? či Jakou dobu pro vyřízení reklamace považujete za uspokojivou?) • Používat běžně srozumitelný jazyk s ohledem na cílovou skupinu (S jakými typy stakeholderů budujete dlouhodobé vztahy? X Budujete dlouhodobé vztahy s níže uvedenými skupinami?). • Možné dovysvětlení v poznámce, podívat se na dotazník očima laika Tvorba otázek – co NE • Dvojitá otázka • Chybná nabídka odpovědí • Zjišťuje všechno najednou • Mlhavá otázka • Všeobjímající otázka • Otázka v žargonu • Hypotetická otázka • Zavádějící otázka • Otázka o názoru někoho jiného • Nadužívání zkratek • Emocionálně zabarvené • Obsahující dvojí zápor Příklady, jak se neptat… Souhlasíte nebo nesouhlasíte s návrhem ředitele vaší školy o …? Domníváte se, že bude škola nadále dobře plnit svou vzdělávací a výchovnou funkci? Jak by měla vypadat výuka žáků na vaší škole? Myslíte si, že tento způsob řešení je ve srovnání s předchozím: a) Mnohem lepší b) Poněkud lepší c) Zhruba stejné d) Horší Identifikujte chybu v zadání otázky Co si myslíte o Blízkém východě? Jaký druh vzdělání byste chtěla, aby mělo vaše dítě? Jste šťasten ve svém manželství a práci? Chodíte často tančit? Vyjmenujte prosím všechna místa, kde jste v posledních pěti letech pracoval, zastávané profese a funkce v nich, váš plat a proč jste odešel? Myslíte si, že vaše rodiče potěšila výstavba nové školy? Zdá se vám, že váš manžel má sebe-aktualizovanou autonomní strukturu osobnosti? Proč jste šťastný jako voják základní služby? Kterému investičnímu fondu jste svěřil své kupóny? Vyjádřete se „souhlasím – nesouhlasím“: Školní psychologové tráví mnoho času vypracováváním výkazů, a proto nemají dost času na vlastní poradenství. 1. Dvojitá otázka 2. Chybná nabídka odpovědí 3. Zjišťuje všechno najednou 4. Mlhavá otázka 5. Všeobjímající otázka 6. Otázka v žargónu 7. Hypotetická otázka 8. Zavádějící otázka 9. Otázka o názoru někoho jiného 10. Otázka s výpadkem (předpokládá skutečnost) • Nabízí hotové alternativní odpovědi • Respondent zaznačí (zakroužkuje, podtrhne) vhodnou odpověď • Varianty odpovědí se připraví na základě poznání problematiky a předvýzkumu (dotazník, interview) • Výhoda – lehké zpracování Uzavřené otázky Dichotomická položka: dvě varianty odpovědí; základní informace na položenou otázku Typ odpovědi neumím se vyjádřit, nevím, neumím se rozhodnout, nedovedu posoudit je velmi důležitý, protože nutnost vyjádřit se ANO – NE může zkreslit výsledky Nabídnuté možnosti odpovědí Kategorie odpovědí musí: • být vyčerpávající, • být vzájemně vylučující, • umožňovat více odpovědí, pokud je to vhodné, • obsahovat kategorii „ostatní“, kde je to vhodné, • jednoznačná (nepoužívat: mnohdy X často; zhruba X asi …) Otevřené otázky • Respondent má velkou volnost odpovědí • Otázky jen nasměrují, neurčují alternativní odpovědi • Nevnucují volbu • Zdroj nových, neznámých údajů • Odpovídá se však obtížněji – časově pomalejší • Vyžadují větší angažovanost respondenta • Dodatečně se kategorizují • Náročnější vyhodnocování Polouzavřené otázky • Nabízejí nejprve alternativní odpověď • Potom žádají o vysvětlení, objasnění - v podobě otevřené otázky • Škála poskytuje odstupňované hodnocení jevu • U hodnotící škály (1 – 5, příp. 1 – 7) verbálně či graficky zakotvené varianty odpovědí (popsání první a poslední kategorie) Škálové položky Ohodnoťte, prosím, dané aspekty podle důležitosti při výběru tohoto produktu: 1 = nejméně důležitá, 5 = nejdůležitější Bydliště? ………………… Kde bydlíte? a. město b. vesnice c. rodinný dům d. jiné (vypište) ……………… Věk? ……………… Do jaké věkové skupiny patříte? a. do 19 let b. 20 až 30 let c. 31 až 50 let d. 51 a více let. Nebo zjistit jinak – např. pro odhad věku: Rok ukončení studia…. Počet roků pedagogické praxe…. Chybějící data v dotazníku…? • Přiřadíme neutrální možnost odpovědi • Přiřadíme průměrnou hodnotu proměnné • Původce chyby znovu kontaktujeme a požádáme o novou odpověď • Otázku vyřadíme z dalšího zpracování • Dotazník vyřadíme z dalšího zpracování Shrnutí zásad tvorby dotazníku • Přehlednost a snadná orientace • Srozumitelnost • Jednoduchost vyplňování • Jazyková korektnost • Typografická úprava • Grafická úprava • Provedená pilotáž Zadání úkolu DOTAZNÍK 1. Tvorba dotazníku dle probraných zásad 2. Oslovení cílové skupiny a zjištění informací, které napomohou zlepšit dosavadní nastavení marketingového mixu, tj. 4P – 7P - členové týmu se nepodílejí na zodpovězení vlastního dotazníku, - min. 10 respondentů na 1 člena týmu 3. Vložení datového souboru do Odevzdávárny do 4.4.2023 4. Vyhodnocení získaných dat (nejpozději na semináři 5.4, resp. 6.4., ale ideálně před ním) - neodevzdává se, slouží pro účely plakátu