Komunikace v podniku konflikty & vyjednávání Tomáš Ondráček TYPY KONFLIKTU TYPY KONFLIKTU TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 2 / 39 TYPY KONFLIKTU konflikt konflikt (conflict) Konflikt je proces, který začíná, když se jedna strana domnívá, že druhá strana negativně ovlivnila, nebo negativně ovlivní, něco, na čem první straně záleží. TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 3 / 39 TYPY KONFLIKTU typy konfliktu podle důsledků typy konfliktu podle důsledků TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 4 / 39 TYPY KONFLIKTU typy konfliktu podle důsledků paradox konfliktu a rozhodování (Amason, 1996: 128) TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 5 / 39 TYPY KONFLIKTU typy konfliktu podle důsledků typy konfliktu: zaměření afektivní konflikt (affective conflict) Konflikt, který je emocionální a zaměřený na osobní nesnášenlivost nebo spory. kognitivní konflikt (cognitive conflict) Konflikt, který je úkolově orientovaný a zaměřený na kritické rozdíly stran volby nejlepšího řešení pro dosažení společných cílů. (Amason, 1996: 129) TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 6 / 39 TYPY KONFLIKTU typy konfliktu podle důsledků typy konfliktu: důsledky dysfunkční konflikt (dysfunctional conflict) Dysfunkční konflikt označuje konflikt, který snižuje výkon skupiny. funkční konflikt (functional conflict) Funkční konflikt označuje konflikt, který podporuje cíle skupiny a zvyšuje její výkon. TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 7 / 39 TYPY KONFLIKTU typy konfliktu podle důsledků konflikt A B C úroveň konfliktu(nízká) (vysoká) výkon jednotky (nízký) (vysoký) situace úroveň konfliktu typ konfliktu vnitřní charakteristiky jednotky výstupní výkon jednotky A nízká nefunkční apatická stagnující neodpovídající na změny postrádající nové nápady nízký B optimální funkční životaschopná sebekritická inovativní vysoký C vysoká nefunkční rušivá chaotická nekooperující nízký Robbins and Judge (2017) TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 8 / 39 TYPY KONFLIKTU typy konfliktu podle obsahu typy konfliktu podle obsahu TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 9 / 39 TYPY KONFLIKTU typy konfliktu podle obsahu typy konfliktu: obsahy úkolový konflikt (task conflict) Úkolový konflikt označuje konflikt, který se vztahuje k obsahu a cílům práce. vztahový konflikt (relationship conflict) Vztahový konflikt označuje konflikt, který se vztahuje k mezilidským vztahům. procesní konflikt (process conflict) Procesní konflikt označuje konflikt, který se vztahuje ke způsobům a postupům práce. TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 10 / 39 TYPY KONFLIKTU typy konfliktu podle vzniku typy konfliktu podle vzniku TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 11 / 39 TYPY KONFLIKTU typy konfliktu podle vzniku typy konfliktu: místo vzniku I/II dyadický konflikt (dyadic conflict) Dyadický konflikt označuje konflikt, který nastvá mezi dvěma lidmi nebo stranami. interpersonální konflikt (interpersonal conflict) Interpersonální konflikt označuje konflikt, který nastvá mezi různými osobami. intrapersonální konflikt (intrapersonal conflict) Intrapersonální konflikt označuje konflikt, který nastvá u jedné osoby mezi jejím postoji, hodnotami apod. TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 12 / 39 TYPY KONFLIKTU typy konfliktu podle vzniku typy konfliktu: místo vzniku II/II interskupinový konflikt (intergroup conflict) Interpersonální konflikt označuje konflikt, který nastvá nastává mezi různými skupinami nebo týmy. intraskupinový konflikt (intragroup conflict) Intrapersonální konflikt označuje konflikt, který nastává uvnitř skupiny nebo týmu TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 13 / 39 PROCES KONFLIKTU PROCES KONFLIKTU TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 14 / 39 PROCES KONFLIKTU proces konfliktu: model Robbins and Judge (2017) podmínky komunikace struktura personální problémy uvědomovaný konflikt prožívaný konflikt zamýšlené způsoby řešení konfliktu soupeření kolaborace kompromis vyhýbání se akomodace vnímaný konflikt chování stran další reakce zvýšení skupinového výkonu snížení skupinového výkonu fáze I potencionální opozice nebo nekompatibilita fáze II poznání a personalizace fáze III intence fáze IV chování fáze V výstupy TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 15 / 39 PROCES KONFLIKTU intence při řešení konfliktu intence při řešení konfliktu TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 16 / 39 PROCES KONFLIKTU intence při řešení konfliktu dimenze intencí v konfliktu (Thomas, 1992) TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 17 / 39 PROCES KONFLIKTU intence při řešení konfliktu intence při řešení konfliktu I/II kolaborace (collaborating) Kolaborace je způsob přístupu k řešení konfliktu, kdy se každá strana v konfliktu snaží plně uspokojit potřeby všech dalších stran. kompromis (compromising) Kompromis je způsob přístupu k řešení konfliktu, kdy je každá strana v konfliktu ochotna se něčeho vzdát. vyhýbání se (avoiding) Vyhýbání se je způsob přístupu k řešení konfliktu, kdy se strany touží stáhnout nebo potlačit konflikt. TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 18 / 39 PROCES KONFLIKTU intence při řešení konfliktu intence při řešení konfliktu II/II akomodace (accomodating) Akomodace je způsob přístupu k řešení konfliktu, kdy je jedna strana v konfliktu ochotná dát zájmům protistrany vyšší prioritu, než svým vlastním zájmům. soutěžení (competing) Soutěžení je způsob přístupu k řešení konfliktu, kdy se každá strana snaží uspokojit vlastní zájmy, bez ohledu na dopad, který to má na ostatní strany v konfliktu. TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 19 / 39 PROCES KONFLIKTU intence při řešení konfliktu BAR event intensity scale (Wolf, Yoffe, & Giordano, 2003) TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 20 / 39 PROCES KONFLIKTU možnosti řešení konfliktu možnosti řešení konfliktu TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 21 / 39 PROCES KONFLIKTU možnosti řešení konfliktu možnosti řešení konfliktu kolaborace nebo řešení problému (collaborating or problem solving) kompromis (compromising) žehlení (smoothing) nátlak (forcing) stahování nebo vyhýbání se (withdraw or avoidance) změna (altering) TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 22 / 39 VYJEDNÁVÁNÍ VYJEDNÁVÁNÍ TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 23 / 39 VYJEDNÁVÁNÍ vyjednávání vyjednávání (negotiation) Vyjednávání je proces, ve kterém si dvě nebo více stran vyměňují statky a služby ve snaze se shodnou na ceně směny. TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 24 / 39 VYJEDNÁVÁNÍ typy vyjednávání I/III distributivní vyjednávání (distributive bargaining) Distributivní vyjednávání je vyjednávání, při kterém se strany pokouší rozdělit dané množství zdrojů. Jedná se o win–lose (výhra–prohra) situaci. intergrativní vyjednávání (integrative bargaining) Intergrativní vyjednávání je vyjednávání, při kterém se strany snaží najít dohodu nebo dohody, které mohou vytvořit win-win (výhra–výhra) řešení. TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 25 / 39 VYJEDNÁVÁNÍ typy vyjednávání II/III distributivní integrativní cíl získat nejvíce uspokojit všechny motivace win-lose win-win zaměření poziční zájmové zájem opoziční kongruentní sdílení nízké vysoké trvání krátké dlouhé TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 26 / 39 VYJEDNÁVÁNÍ distributivní a integrativní vyjednávání III/III distributivní jednání agresivní strategie zakotvení časový tlak ... integrativní jednání důvěra kompromis? TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 27 / 39 VYJEDNÁVÁNÍ proces vyjednávání proces vyjednávání TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 28 / 39 VYJEDNÁVÁNÍ proces vyjednávání proces vyjednávání 1. příprava 2. určení pravidel 3. vyjasnění a potvrzení pozic 4. smlouvání a řešení potíží 5. uzavření a implementace TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 29 / 39 VYJEDNÁVÁNÍ proces vyjednávání model vyjednávání platu Marks and Harold (2011) TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 30 / 39 VYJEDNÁVÁNÍ proces vyjednávání BATNA nejlepší alternativa pro vyjednávání dohody (BATNA) (The Best Alternative To a Negotiated Agreement) Nejlepší alternativa pro vyjednávání dohody označuje koncept toho, co by mělo být nejmenším možným akceptovatelným výsledkem strany při vyjednávání. TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 31 / 39 VYJEDNÁVÁNÍ vyjednávání a individuální rozdíly vyjednávání a individuální rozdíly TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 32 / 39 VYJEDNÁVÁNÍ vyjednávání a individuální rozdíly Co ovlivňuje vyjednávání? osobnost emoce kultura muži a ženy ... TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 33 / 39 TŘETÍ STRANA TŘETÍ STRANA TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 34 / 39 TŘETÍ STRANA třetí strany rozhodce (arbitrator) Rozhodce je třetí strana ve vyjednávání, která má autoritu vnutit stranám dohodu. mediátor (mediator) Mediátor je neutrální třetí strana ve vyjednávání, která ulehčuje dosažení řešení při vyjednávání užíváním usuzování, přesvědčování a nabízením alternativ. smírce (conciliator) smírce je neutrální třetí ve vyjednávání, která poskytuje neformální komunikační spojení mezi vyjednávačem a oponentem. TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 35 / 39 TŘETÍ STRANA vyjednávání v sociálním kontextu reputace důvěryhodnost kompetence integrita vztahy opakované vyjednávání TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 36 / 39 SHRNUTÍ SHRNUTÍ TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 37 / 39 SHRNUTÍ základy konfliktu dobré a špatné konflikty typ konfliktu cíle (intence) v konfliktu řešení konfliktu třetí strana TO ·KOPO: konflikty & vyjednávání ·2023 38 / 39 Zdroje I Amason, A. C. (1996). Distinguishing the effects of functional and dysfunctional conflict on strategic decision making: Resolving a paradox for top management teams. Academy of management journal, 39(1), 123–148. Marks, M., & Harold, C. (2011). Who asks and who receives in salary negotiation. Journal of Organizational Behavior, 32(3), 371–394. Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2017). Organizational Behavior. Pearson Education Limited. Thomas, K. W. (1992). Conflict and conflict management: Reflections and update. Journal of organizational behavior, 13(3), 265–274. Wolf, A. T., Yoffe, S. B., & Giordano, M. (2003). International waters: identifying basins at risk. Water policy, 5(1), 29–60.