MUNI ECON Blok: Cestovní ruch na venkově Ing. Markéta Novotná, Ph.D. Studijní podklady předmětu MKR_ROVE Rozvoj venkova Obsah přednáškového bloku 1. téma: Regionalizace a rajonizace cestovního ruchu 2. téma: Současné trendy ve venkovském cestovním ruchu 3. téma: Příměstská rekreace a druhé bydlení 4. téma: Stupně ochrany venkovských lokalit MKR ROVE - blok Cestovní ruch na venkově muni ECON Regionalizace a rajonizace cestovního ruchu M KR ROVE - blok Cestovní ruch na venkově muni ECON Vymezení venkova Vesnice • „zastavěné území s typickou rurálnízástavbou" Venkov • „tvořen zastavěným územím i kulturní krajinou v okolí vesnice" (Perlín, 1998) Klasická regionalizace • Venkovský prostor = periferní území - zázemí města => ekonomická a administrativní závislost Regionalizace cestovního ruchu • Funkčně-prostorová struktura využití území => klasifikace vhodnosti území pro cestovní ruch (Vystoupil a kol., 2007) MKR ROVE - blok Cestovní ruch na venkově m u ni ECON Rajonizace cestovního ruchu Legende hnrKka krafinn venkovská hrajna b yelmt pflzmlvíml předpoklady pro Cfi verhovsKá krajná a críímSrnjnil předpoklady pro C R irnkiivaki krajná ä ŕliiivuálmVi (jFedpäkladyprD Cľí uiba-iizovanr* proxlDiy vcfecptiínE? pfctiOTPOTÍ sknlni útvary Legenda t ubdnl pkichy nadregranitilht výZndml 9 IsseftskÉ sirsOiska náTodniho yťznaniu W 1 • raln:m Inj^r.mn Mrndir.krs A jaskyne 3*j>jd2i:C5Ú ;ooí CQZK20M VyHi yľí.-nj'.jcJcqĽkú pdnnlky ČR, 1E56 7ento pohled na prostorové uspořádání cestovního ruchu lze doplnit o analýzy přítomnosti rozhodujících forem cestovního ruchu. Maiwvýcwdtltxl ArcC* í) W AJíCDATA PRAHA. 6.1 i> TMiHjmkýtteah: E5F klu BRNO mu ni ECO Typy venkovského prostoru - shrnutí „Cestovní ruch by měl být rozvíjen tam, kde k tomu má nejlepšípředpoklady." Členění dle potenciálu rekreačních ploch (Vystoupil a kol., 2007): • venkovská krajina s minimální předpoklady/atraktivitou; • venkovská krajina s průměrnými předpoklady/atraktivitou; • venkovská krajina s nadprůměrnou předpoklady/atraktivitou; • venkovská krajina s vysoce nadprůměrnými předpoklady/atraktivitou. Co jsou předpoklady pro rozvoj cestovního ruchu? Tip pro samostudium: Návrh nové rajonizace cestovního ruchu ČR MKR ROVE - blok Cestovní ruch na venkově m u ni ECON > Rozhodující formy cestovního ruchu obecně Městský cestovní ruch Venkovský (rurální) cestovní ruch • = specifická forma (ale i druh!) cestovního ruchu uskutečňovaná na venkově Horský cestovní ruch Letní rekreace a cestovní ruch u vody Vinařský cestovní ruch Lázeňský cestovní ruch Kongresový a veletržní cestovní ruch MKR ROVE - blok Cestovní ruch na venkově muni E C 0 N Typy venkovského prostoru - shrnutí Rozdílné způsoby definice „venkova" pro účely geografie sídel a pro účely cestovního ruchu. Fig. 1: Rural and Urban Areas in the Czech Republic Area: urban rural MKR ROVE - blok Cestovní ruch na venkově Typologie Kód Počet vesnic venkovská krajina s minimálními předpoklady 0 1 949 venkovská krajina s průměrnými předpoklady 1 2 169 venkovská krajina s velmi příznivými předpoklady 2 993 horská krajina 3 382 urbanizované prostory 4 47 velkoplošné pískovcové skalní útvary 5 85 Celkem: 5 625 (obce do 2 000 obyvatel) mu ni (Nunvářová a Holešinská, 2017; Bobková a Nunvářová, 2017) E C 0 N P ľ© d p O k I d d y rOZ V Oj © Nabídkový předpoklad Primární potenciál • přírodní atraktivity (flóra, fauna, estetická hodnota krajiny, klimatické podmínky) • kulturně-historické atraktivity (architektonické památky, folklor, kulturní zařízení) Sekundární potenciál • rozvinutá infrastruktura (ubytovací a stravovací zařízení, dopravní možnosti, sportovně-rekreační zařízení a atraktivity) Poptávkový předpoklad Dlouhodobě probíhající pohyb obyvatel z venkova do měst (urbanizační procesy) a následná suburbanizace vytváří poptávku městského obyvatelstva po rekreaci a rezidenčním cestovním ruchu na venkově. MKR ROVE - blok Cestovní ruch na venkově mu ni ECO Předpoklady rozvoje cestovního ruchu U uvedených obrázku určete, zda se jedná o lokalizační nebo realizační předpoklad cestovního ruchu: m u ni ECON Význam cestovního ruchu pro rozvoj venkova Jak se proměnily funkce venkova? MKR ROVE - blok Cestovní ruch na venkově m u ni ECON Význam cestovního ruchu pro rozvoj venkova Jaké byly tradiční funkce venkova? Jaká byla dominantní činnost pro venkov? Čím je tato činnost nahrazována? MKR ROVE - blok Cestovní ruch na venkově mu ni ECO Základní funkce •Venkovské prostředí je definováno třemi základními funkcemi (Svobodová a Věžník, 2014): • produkční, • rezidenční, • rekreační. Tradiční venkov s dominantními zemědělsko-výrobními funkcemi. Produkční funkce venkova ustupuje funkci rekreační a rezidenční a proměňuje se i vnitřně, když dříve zcela dominantní zemědělskou činnost stále více nahrazuje průmysl a služby Strukturní diverzifikace - linie přeměny venkova ve smyslu obnovy a tvorby kulturního a estetického prostředí m u n MKR ROVE - blok Cestovní ruch na venkove ._ _ _ Rozvoj venkovského cestovního ruchu • hospodářská restrukturalizace a transformace zemědělství • činnosti související s cestovním ruchem alternativou a možností diverzifikace vzhledem k potenciálu venkovské krajiny • 19. a počátek 20. století • horské oblasti - usedlosti lesníků (ubytování, strava, procházky v lese) • po 1. světové válce • táboření v přírodě • po 2. světové válce • ČR: chataření a chalupaření - trávení volného času na venkově (mimo město) • Evropa: první náznaky agroturistiky (podhůří) (Fialová, 1999) m u n i MKR_ROVE - blok Cestovní ruch na venkově _ _ C U U Současné trendy ve venkovském cestovním ruchu MKR ROVE - blok Cestovní ruch na venkově m u ni ECON Formy venkovského cestovního ruchu • Agroturistika • Ekoturistika • Ekoagroturistika • Cykloturistika • Vinařská turistika • Hipoturistika • Gastroturistika • Vesnická turistika • Druhé bydlení (Zelenka a Pásková, 2002; Šauer a kol., 2015) Agroturistika • Specifická forma venkovského cestovního ruchu • Vázanost na zemědělské farmy a multifunkční zemědělství • Zahrnuje pobyt a stravu na venkovských statcích a možnost účastnit se prací souvisejících se zemědělskou výrobou či chovem zvěře Ekoturistika a ekoagroturistika • Putovaní prírodou a jeji pozorovaní • Ubytování na farmě • Účast na zemědělských pracích • Konzumace produktů ekologického zemědělství muni ECON Cykloturistika Cykl otrasy = aktivní cestování zaměřené na poznávání přírodních a ^ společenských zajímavostí • kombinovaná doprava • speciální servisní služby Cyklotrasa • místní a účelové komunikace + polní a lesní cesty ^ 1 * f Otenoucký kra] enMwUib Cyklostezka • komunikace výhradně pro cykloturistiku (pěší turistiku) - zpevněný povrch, mimo silnice m u ni ECON Hipoturistika • jezdecká venkovská turistika • vyjížďky na koních • jezdecký servis • ubytování • hiporehabilitace • kontakt s okolní přírodou Vinařská turistika • v ČR poměrně mladá turistická aktivita • počátky především na jižní Moravě • propojení specifické venkovské kultury a lidové architektury • propojení s pěší turistikou, cykloturistikou a s rekreačními pobyty u vody návštěvou kulturních, historických a přírodních památek atd. sezónní charakter, s jednoznačnou dominancí v letní sezóně Gastroturistika • Cestovní ruch spojený s ochutnáváním gastronomických specialit V ^ • ----.___ Uplatnění národní, regionální či etnické gastronomie Součástí také ochutnávka nápojů (víno, pivo, lihoviny) Cílem jsou exkurze do vinic, účast na vinobraních a vinařských slavnostech nebo návštěvy vinných sklepů, návštěvy výroben lihovin a pivovarů Gastronomické eventy (gulášofesty, meruňkobraní, bramborobraní) í 1 u f J1 ECON Vesnická turistika Specifika vesnické turistiky: • lidová umělecká tvorba a řemesla • folklorní tradice a tradice národnostních skupin • tradiční výroba a regionální gastronomie • doplňkové atraktivity Další možné zážitky spojené s venkovem Trendy outdoorové programy - exkluzivita a adrenalin (skalní lezení, nordic walking, vodáctví, balónové létání a balonová aeroturistika) pozorování a přímý prožitek v divoké přírodě (bird watching, kurzy prežití v prírode, lov zvere) kreativní zážitky (team building, kurzy focení, malování v přírodě) relaxace, wellness, romantika (masáže, koupele, večeře na netradičních místech a netradičními způsoby) Múru ECON Aktivity venkovského cestovního ruchu Účastníte se forem VCR? Poptávkové trendy ve VCR VCR: protipól k přeplněným destinacím s masovou turistikou Motivace participaci: touha po kontaktu s (nedotčenou) přírodou Společensko-ekonomické změny a nové poptávkové segmenty • Proces urbanizace: u obyvatel měst roste poptávka po pobytu na venkově / v přírodě • Životní styl a unikátnost: posilnění regionálních hodnot, zvýšení úrovně místního zájmu • -> Regionalismus: důraz na lokální prvky, preference regionálních produktů a producentů, potřeba autentičnosti, čerstvé a ekologické potraviny s příběhem Novodobé segmenty a jejich vhodnost VCR í 1U f J1 ECON Problematika segmentace geografická demografická sociálně-demografická behaviorální psychografická využívání technologií svobodný/á bezdětní novomanžele nesezdané páry svobodný/ á TZ bezdětní novomanželé plné hnízdo prázdné osamělý/á hnízdo vdovec/vdova plné hnízdo "--*-* neúplná rodina (pouze 1 rodič) prázdné hnízdo osaměly/á vdovec/vdova m u ni ECON Problematika segmentace - příklady Tabulka 1: Identifikace a deskripce aktuálních segmentů Typ segmentace Název segmentu Deskripce segmentu Dle věku Silver hair tourists Senioři Mature travellers 65 + Novodobí senioři mají jak dostatek financí či volného času, ale i elánu a chuti k cestování. Nejsou však samostatní při výběru služeb, ale vyhledávají spíše komplexní balíčky služeb. Jejich motivace k cestování je rozmanitá - od odpočinku po dobrodružství. Při poskytování služeb je třeba počítat s blizkým lékařským dozorem či s nutností stavebních úprav v ubytovacích zařízeních pro případ snížené mobility seniorů. Generace X Generace Y Youth Travel Náročnější, méně pohodlné a levnější formy cestování upřednostňují mladí účastníci cestovního ruchu, např. narozeni v letech 1985-1995 (generace Y), Samozřejmostí je pro ně každodenní využívání informačních technologií. Čím jsou zkušenější, tím více upřednostňují méně známé destinace. Motivací jsou odpočinek a poznávání. Dle pohlaví Ženy Ekonomicky aktivní ženy, cestující samy nebo ve skupině ostatních žen, preferují služby a produkty stojící na bezpečnosti, komfortu, široké škále možných aktivit, dobrém poměru ceny a hodnoty. Ženy na cestách rády objevují, odpočívají, učí se něco nového a pečují o své zdraví. m u ni ECON Problematika segmentace - příklady Uzpůsobení rodiny New family life cycle Do tohoto velkého segmentu lze zařadit rodiny s nesezdanými rodiči, nebo v nichž děti vychovává jednotlivec a cestuje s nimi, případně cestování prarodičů s vnoučaty. V případě služeb se nijak neodlišují od klasického rodinného pojetí, vyhledávají zábavu a aktivity vhodné pro děti a odpočinek pro dospělé, jsou cenově senzitivní. Jednotlivci Solo travellers Singles Tyto osoby, které cestují samy, mají rády svůj program, volnost pohybu a samy si vybírají aktivity. Mají rády přírodu, odpočinek, dobrou gastronomii čí památky. Preferují menší ubytovací kapacity. Jezdí samy, protože chtějí nebo protože nemají s kým. DINKS Akronym slov Double Income No Kids označuje mladé páry, které doposud dítě nemají anebo šije ani nepřejí, zato momentálně mají dostatek financí na cestování. Vyhledávají luxusní a kvalitní služby, za které jsou ochotni platit nemalou cenu. Preferují místa, kam nejezdí rodiny s dětmi. m u ni ECON Problematika segmentace - příklady Země původu Cína jako nový trh Stát s nej větším počtem obyvatel skýtá enormní potenciál pro cestování a každoročně dokazuje, že jeho občané mají dostatek financí í chuti vycestovat do vzdálených zemí. V případě České republiky přijíždějí samostatně, nikoliv organizovaně. Jedná se převážně o lidi do 44 let věku a denně utratí necelé 5 tisíc. Problém je příliš krátká délka pobytu - pouze 2,7 dne a jazyková bariéra. Země BRICS Nejen Cína, ale i Malajsie a další země známé pod zkratkou BRIC zažívají cesto vat elský boom a jejich občané vyjíždějí na cesty do vzdálených zemí. I zde může být problém, že navštěvují pouze TOP památky, tráví v ČR málo času a může existovat jazyková bariéra. Náboženství Košer Židovští cestovatelé, kteří v rámci cest upřednostňují činnosti a služby akceptující židovskou kulturu, právo či filozofií. Předpokladem k vyšší atraktivnosti pro tento segment jsou židovské památky v destinaci. Halal Obdobné požadavky mají i zastánci islámského náboženství. Jejich motivace k cestování však nejsou památky, ale spíše udržování dobrého zdraví; prioritou jsou tak lázně a jiná zdravotnická zařízení. Pro vyšší vstřícnost k tomuto segmentu bývají upravovány stravovací provozy, nabízeny modlitební místnosti, oddělené prostory pro muže a ženy, či dochází ke stahování alkoholu z nabídky. m u ni ECON Problematika segmentace - příklady Psychografické a behaviorální LGTB komunita Cestování homosexuálních jedinců či párů zpravidla za účelem sexuálního turismu, za odpočinkem a zábavou. Více utrácejí za služby, cílovými místy jsou zejména tzv. gay-friendly města (New York. Berlín). SMERF Akronym anglických slov Sociál, Military, Education, Religious, and Fraternal označuje skupiny cestujících (nikoliv jedince), které jsou relativně novým, velkým, avšak těžce definovatelným, dosažitelným a oslovitelným segmentem. Přesto skýtají velký potenciál pro zisk. Jsou sice cenově senzibilní a neutrácí tolik co business klientela, avšak pořádají víkendové akce a setkávání, pro které si pronajímají prostory a pokoje. Cena je jejich podstatným rozhodovacím faktorem. LOHAS Akronym anglických slov Lifestyles Of Health And Sustainability. Stoupenci segmentu dbají o svoje zdraví Či o osobní rozvoj, ale také o environmentálni aspekty, udržitelnost Či sociální spravedlnost. Vyžadují vysoký luxus, kvalitní produkty na přírodní fázi. ekologicnost, za což jsou ochotni platit vyšší cenu. Special interest markets Jestliže je motivace k cestování jedince nějaká neobvyklá zábava, koníček nebo sportovní aktivita, pak jej lze zařadit do mikrosegmenů spadajících pod speciál interest tourism. Příslušníci cestují sami či v menších skupinách. Velmi specifické itineráře si mnohdy tvoří sami, ale na místě využívají služby např. lokálního průvodce. Cestují mimo sezónu. M U NI ECON Problematika segmentace - příklady Plánování cesty Short-breaks Stále větší skupinka cestovatelů, kteří preferují kratší cesty mimo svůj obvyklý domov. Cesty se mohou opakovat několikrát ročně, zejména se jedná o víkendové pobyty. Objevují se dva hlavní motivy k cestě -relaxace či odpočinek a rychlé, intenzivní sportování. FIT Akronym anglických slov Free Independent Travellers, označuje cestovatele, kteří nejenže samostatně cestují, ale také si tak hledají iníbrmace a vše si domlouvají bez prostředníka. Jejich rozpočet je limitovaný. Motivací k cestě je poznávání nových kultur a způsobů, jak lze žít jinde a jinak. Upřednostňují lokální produkty a potraviny, ochutnávají místní gastronomii. m u ni ECON Syntéza segmentů a kritérií VCR A. snaha o realizaci udržitelného cestovního ruchu, B. aktivní pohyb v přírodě, sportování, C. pobyt v soukromí nebo v malém hromadném ubytovacím zařízení, D. objevování kulturních aspektů venkova, tradic a řemesel, E. ochutnávání lokální gastronomie, konzumace lokálních potravin, F. interakce s místními obyvateli, G. levnější varianta dovolené, H. individuální domluva se stranou nabídky. í 1 U f J1 ECON Syntéza segmentů a kritérií VCR Tabulka 2: Matice evaluace patřičnosti segmentů pro venkovský cestovní ruch Charakteristika venkovského cestovního ruchu Celkem Název segmentu A B C D E F G H Senioři 2 2 3 4 3 4 4 1 23 Generace Y a Z 2 4 1 1 3 2 4 4 21 Zeny 3 3 4 2 4 2 2 3 23 New family life cycle 1 4 4 2 2 1 4 3 21 Solo cestovatelé 3 3 2 4 3 4 2 4 25 DINKS 2 4 3 2 4 1 1 3 20 Čína jako nový trh 2 2 3 4 4 1 1 2 19 Země BRICS 2 2 3 4 4 1 1 1 18 Košer 2 1 3 2 1 3 2 2 16 Halal 2 1 3 2 1 3 2 2 16 Shon-breaks 2 4 3 3 4 2 3 4 25 FIT 4 4 2 4 3 4 4 4 29 LGTB komunita 1 2 4 2 4 1 1 3 18 SMERF 1 1 3 2 4 2 4 3 20 LOHAS 4 3 3 2 4 3 1 3 23 Special interest markets 3 4 2 3 3 3 3 3 24 CELKEM 36 44 46 43 51 37 39 45 muni ECON Syntéza segmentů a kritérií VCR Tabulka 3: Výsledky Název segmentu Bodové hodnocení Vhodnost FIT 29 Zcela se hodí Solo cestovatelé 25 Spíše se hodí Short-breaks 25 Spíše se hodí Special interest markets 24 Spíše se hodí Senioři 23 Spíše se hodí Zeny 23 Spíše se hodí LOHAS 23 Spíše se hodí Generace X a Y 21 Spíše se hodí New iamily life cycle 21 Spíše se hodí DINKS 20 Spíše se nehodí SMERF 20 Spíše se nehodí Cína jako now trh 19 Nehodí se Země BRICS 18 Nehodí se LGTB komunita 18 Nehodí se Košer 16 Nehodí se Halal 16 Nehodí se m u ni ECON Produkty venkovského cestovního ruchu • Vytváření nových produktů venkovského cestovního ruchu na podporu atraktivity těchto lokalit • Historické, společenské, hudební, sportovní, gastronomické a zážitkové akce jako část nabídky produktů cestovního ruchu Unikátnost destinace •Respektování udržitelného rozvoje • soulad výstavby s přirozeným prostorem lokální produkty diferenciace nabídky od konkurence • ochrana kulturního dědictví vytvořené balíčky služeb • regionální potraviny produkty pro různé cílové segmenty • ochrana přírodního prostředí certifikace služeb • zapojení místních obyvatel M U NI ECON Produkty venkovského cestovního ruchu • dílčí produktová nabídka: jednotlivé podnikatelské subjekty sdružují vlastní vybrané služby či zážitky do jednotné smysluplné produktové nabídky • regionální produkt: vychází z hlavních konkurenčních výhod turistického regionu, odvíjí se od přirozených kulturně-historických a přírodních předpokladů nebo dodatečných aktivit • nadregionální produkt: postihuje širokou nabídku služeb a zážitků, které spojuje silné téma. • přeshraniční produkt: produkt, který svým rozsahem aktivit přesahuje administrativní hranice států (např. dálková trasa EuroVelo, Stezka Železné opony) Dl U N I ECON Evropské kulturní stezky sv. Cyrila a Metoděje Případová studie 2008: První integrovaná nabídka produktů pro náboženský cestovní ruch 2015: Zahájení projektu Cyril a Metoděj - autentický příběh naší země Produktové strategie Evropské kulturní stezky Produkt A - Velehrad: Cesty ke kořenům slovanské vzdělanosti Produkt B - Velehrad - Benátky - Řím: Cesty pokory a poučení Produkt C - Velehrad - Soluň: Cesty objevování a poznávání - https://www.cvril-methodius.cz/ studijní cesty V rámci projektu se uskutečnili tři studijní cesty, v rámci kterých byly představeny významné lokality Velké Moravy a sakrální památky včetně programů, které zavedly účastníky zpět do doby Velké Moravy. ■ ratislavský kraj Nitriansky kraj Zlínsky kraj Agroturistika Případová studie K destinacím vyhledávaným právě za účelem realizace specifických forem venkovského cestovního ruchu patří např. Farma Blaník v Ostrově (Středočeský kraj) nabízející zážitkové pobyty na českém venkově, Horňácká farma v Hrubé Vrbce nebo Ekopenzion Centra Veronica v Hostětíně realizující různé ekologické projekty a zážitkové doprovodné programy jako vaření z plevelů, pečení frgálů, filcování z ovčí vlny, poslouchání ptačího zpěvu s výkladem ornitologa, ruční tlačení jablečného moštu či práce v přírodní zahradě. - http://www.farmablanik.ez/# - http://www.hornackafarma.cz/ - https://hostetin.veronica.cz/ekopenzion í 1 U f J1 ECON Cykloturistika Případová studie Trasy pro cykloturistiku a in-line nadšence v regionu Střední Morava: 200 km upravených a přehledně značených cyklotras, lemovaných přírodními i historicky cennými skvosty (cyklistické trasy Eurovelo 4 a Eurovelo 9, cyklostezka Bečva částečně kopírující Eurovelo 4 a Moravská stezka) - https://www.strednimorava-tourism.cz/trasv-a-programv/cvklotrasv í 1 U f J1 ECON Hipoturistika Případová studie Po stopách koňských kopyt: Východní Čechy jsou regionem známým jako ráj koní a jejich milovníků. Dostihové závodiště Pardubice je domovem Velké pardubické steeplechase. Národní hřebčín Kladruby nad Labem je památkou UNESCO... - https://kone.vvchodnicechy.info/cs í 1 U f j1 ECON Vinařská turistika Případová studie Moravské vinařské stezky: 1 200 km dlouhá síť cykloturistických tras spojených do 10 okruhů, pojmenovaných podle původních vinařských oblastí. Jako jedenáctá vinařská stezka vznikla přeshraniční Skalická vinařská stezka na moravsko-slovenském příhraničí. - https://www.stezky.cz/o-stez kach Gastroturistika Případová studie Propagovat a popularizovat regionální producenty a tradiční valašskou kuchyni je cílem Karlovského gastrofestivalu, který se každoročně pořádá v údolí Leskové ve Velkých Karlovicích. - https://www, karlovskygastrofestivaI. cz/ Čerstvé lokální suroviny od farmářů do připravovaných pokrmů vycházejí z místních tradic i vlivů sousedního Rakouska nabízí stylová kavárna v Klentnici na trase cyklostezky pod Pálavskými vrchy. - http: //www, cafefa ra. cz/ í 1 U f j1 ECON Vesnická turistika Případová studie Příkladem využití zázemí venkova pro poznání národních dějin či tradičních řemesel je Archeoskanzen Modrá nedaleko Uherského Hradiště, který představuje život obyvatel Velké Moravy, nebo soubor lidových staveb Vysočina na Veselém Kopci, ve Svobodných Hamrech a v památkové rezervaci Betlém v Hlinsku. Vesnické masopustní obchůzky a masky z Hlinecká byly v roce 2010 zapsány na seznam nemateriálního kulturního dědictví UNESCO. - http://www.archeoskanzen.cz/ - https://www.skanzen-vvsocina.cz/cs - https://www.betlem-hlinsko.cz/cs í 1 U f j1 ECON Příměstská rekreace a druhé bydlení MKR ROVE - blok Cestovní ruch na venkově M U NI ECON Chataření a chalupaření • druhé bydlení označení pro OIR (chaty, rekreační domky a chalupy), ale i pro souhrn souvisejících jevů a procesů • příležitost k úniku z velkých aglomerací, touha po návratu na venkov • chalupaření spojováno i s možností záchrany neobydlených objektů MUNl MKR ROVE - blok Cestovní ruch na venkově r n n m Zásadní faktory rozvoje 1. růst životní úrovně - zvýšení objemu volného času (s postupným prodlužováním doby dovolených a zkracováním týdenní pracovní doby) 2. rozvoj dopravy (zpočátku hlavně železniční) 3. větší objem peněz u části městských obyvatel (zvýšení životní i kulturní úrovně) 4. zhoršení životních podmínek ve velkých městských celcích (špatná zdravotní situace, zhoršení kvality vzduchu, nedostatek zeleně aj.) 5. vlastnictví rekreačního objektu se stává módou, dokladem moderního životního stylu, prosazují se různé ideje trávení volného času, „návrat k přírodě" i se vznikem organizovaných hnutí (scouting) Historie vývoje kumulativní součet počtu objektů (chat a chalup) 450000 400000 350000 300000 250000 200000 150000 100000 50000 0 do 1930 1945 1955 1965 1971 1980 1990 2000 Prostorová organizace druhého bydlení • rozmístění systému osídlení • socioekonomická struktura města • demografická struktura obyvatestva • lokalizační faktory v podobě přírodních podmínek • vzdálenost od zázemí měst hlavní oblasti a centra víkendové a pobytové rekreace a cestovního ruchu Počet lůžek v hromadných ubytovacích zařízeních Typologie střediska letní rekreace u vody horská střediska letní a zimní rekreace historická města a střediska mezinárodního a národního významu historická města nadregionálního významu ostatní města přírodní atraktivity {jeskyně, skalní mesta) lázeňské střediska O ostatní turistická střediska Příměstská rekreační zázem Zdroj dat: ĚSÚ, 2003 80 1D0 km Mapový podklad: ArcČR© 1397 ARCDATA PRAHA, s.r.o. Tematický obsah: ESF MU BRNO MU NI E C 0 N Faktory ovlivňující druhého bydlení Vlastnictví Demografické věk, pohlaví, vzdělání, povolání Sociologické, psychologické a kulturní životní styl, sociální status, příjem, míra „urbanizovanosti", míra rekreačních potřeb a nároků (rekreativita), potřeba seberealizace Ekonomické a prostorové kvalita a typ trvalého bydlení, dostatek rekreačních ploch a možností v místě bydliště Politické, legislativní politická ideologie, bytová a daňová politika aj. Subjektivní dědictví, původ, místo dřívějšího bydliště, návštěvy příbuzných Rozmístění (Poloha) Urbanizační procesy vylidňování venkova, aglomerační efekty, hustota zalidnění, suburbanizační a dezurbanizační procesy Kvalita prostředí přírodní rekreační potenciál, degradace krajiny Dopravní dostupnost kvalita infrastruktury a služeb Institucionální zájmy bytová, finanční (daňová) politika, regionální politika, územní plánování Covid a druhé bydlení Zájem o chaty je obrovský a ceny stoupají. Lidé skupují vše, co se nabízí © 16. července 2020 12:17 Zájem o rekreační nemovitosti roste. Lidé kvůli koronaviru hledají alternativy 14.11.2020 Lidé nakupují chaty a chalupy, mnozí mají také zájem o delší pronájmy © 13. dubna 2021 4:3B O * O Stupně ochrany venkovských lokalit MKR ROVE - blok Cestovní ruch na venkově M U NI ECON Obsah přednášky • Udržitelnost v kontextu venkovského cestovního ruchu • Specifika udržitelnosti a prostorové odlišnosti venkovských destinací Přírodní aspekty venkovského cestovního ruchu • Stupně ochrany přírodního dědictví • Vybrané příklady a zajímavosti Kulturní aspekty venkovského cestovního ruchu • Stupně ochrany kulturního dědictví • Vybrané příklady a zajímavosti Venkovský cestovní ruch - specifika • bezprostřední spojení s přírodou, krajinou a venkovským prostorem • vztah k přírodě, krajině, způsobu trávení volného času • návrat člověka k přírodě • Příčiny rozvoje: • Vliv urbanizace • Rychlé životní tempo • Potřeby městského obyvatelstva přítomnost účastníků VCR v přírodě a krajině sebou nese důsledky, které mohou být pro venkovský prostor negativní. Proto i ve VCR je nutné brát v úvahu koncept udržitelnosti a zvažovat jeho principy. ROZDÍL OPROTI MĚSTŮM? Venkovský cestovní ruch - specifika • Specifika VCR • Individuální turistika • Ubytování v soukromí či v menších HUZ • Specifické zázemí (farma) • Komorní, rodinné prostředí • Úzká vazba na přírodu a na místní kulturní tradice • velikostní struktura obcí • hustota zalidnění „RURALITA" • podíl zastavěné plochy • využívání půdy k zemědělství a lesnictví • technická vybavenost • sociální problémy uplatnitelnost lidského potenciálu • tradiční struktura společnosti Dopady cestovního ruchu na venkov • sociální a kulturní dopady • vliv na úlohu původních obyvatel, jejich tradic a práv na zdroje • ekonomické dopady • výkyvy příjmů či jejich úniky • klesající multiplikátor • nízká mzda • environmentálni dopady • Znečištění, zvýšený hluk • eroze půdy • tlak na rekreační využití půdy Jen vůl nejí hovězí LIDSKÁ SLOŽKA PRÍRODNÍ SLOŽKA Krajinný ráz a typy krajiny Krajinný ráz: přírodní, kulturní a historická charakteristika určitého místa či oblasti - jedinečnost a odlišnost, např. morfologií terénu, charakterem vodních toků a ploch, vegetačním krytem a osídlením. 2 základní typy krajiny: •přírodní krajina - znaky přírodní povahy, bez civilizačního vlivu •kulturní krajina - vytvářena činností člověka Koncept udržitelnosti Venkovský prostor (krajina i místní komunity) je velmi citlivý na změny způsobené cestovním ruchem. Je proto nezbytné, aby se cestovní ruch rozvíjel v daném území takovým způsobem, který nenaruší krajinu, ani život místních komunit. Tuto zásadu naplňuje koncept udržitelnosti, který představuje takový rozvoj, jenž usiluje o zachování zdrojů, zachování místní identity a zachování biodiverzity pro budoucí generace. Ochrana atraktivity venkovského cestovního ruchu • Ochrana prírody a kultury • soulad výstavby infrastruktury s přirozeným prostorem destinace • zachování druhů • ochrana biotopů • ochrana krajiny a její estetiky Jak lze ochraňovat přírodní a kulturní krajinu? Kategorie přírodních atraktivit v Ústava: čl. 7: stát dbá na ochranu životního prostředí. Zákon 114/1992 Sbv o ochraně přírody a krajiny v platném znění Chráněná území v České republice Objekty ústředního seznamu Maloplošná zvláště chráněná území * * ■ ' A - V' .v Velkoplošná zvláště chráněná území Ptačí oblasti Aktuální data o ochraně přírody: AOPK L Evropsky významné lokality Smluvně chráněná území Památné stromy Souhrnný přehled MU NI ECON Chráněná území v České republice • Vychází ze: Zákona o ochraně přírody a krajiny 114/1992 Sb. „Účelem zákona je za účasti příslušných krajů, obcí, vlastníků a správců pozemků přispět k udržení a obnově přírodní rovnováhy v krajině, k ochraně rozmanitostí forem života, přírodních hodnot a krás, k šetrnému hospodaření s přírodními zdroji a vytvořit v souladu s právem Evropských společenství v České republice soustavu Nátura 2000. Přitom je nutno zohlednit hospodářské, sociální a kulturní potřeby obyvatel a regionální a místní poměry ." • Důležitá novela zákona z roku 2004 jako samostatný zákon 218/2004 Sb. í 1 U f J1 ECON Chráněná území v České republice • Omezení vlastnických práv! „Ochrana přírody a krajiny je veřejným zájmem. Každý je povinen při užívání přírody a krajiny strpět omezení vyplývající z tohoto zákona/' • Předkupní právo k nezastavěným pozemkům mimo zastavěná území. • Právo vyvlastnení. • Ztížení podmínek hospodaření - možnost finanční náhrady. • Změna využití pozemku k zajištění ekologické stability - náhrada pozemku. • Přístup do krajiny, zřizování stezek a pěšin (souhlas orgánu). í 1 U f J1 ECON Chráněná území v České republice • Velkoplošná • Národní parky odbor péče o národní parky při Ministerstva životního prostředí ČR • Chráněné krajinné oblasti Agentura ochrany přírody a krajiny • Maloplošná • Přírodní rezervace • Prírodná památky I «&iuc' par* ] CHKO vtŕil-- í.^ovrnvA r-if" ; iľ. n -. ■význanns prinodrl aŕaKivlty Mlalní přiroani al/aktrvily I ! I i 2ľq dat. Novilvlff nirodnl porXy n CHKO, 2003 MJPK, 'i\XK u^xnv podfcbd: A^CRÍMÍST aRCDATA PRAHA, sŕ.o. ,-J-i: £SF M J bJKNO UMÍ ECO Chráněná území v České republice • Národní parky nejpřísněji chráněná rozsáhlá území jedinečná v národním či mezinárodním měřítku • CHKO dělení do čtyř zón pro potřeby ochrany přírody • maloplošná zvláště chráněná území podobně přísný režim jako v první a druhé zóně národního parku či CHKO í 1 U f J1 ECON Velkoplošná zvláště chráněná území NĚroóni park Čes ké S výcsrsko České Švýcarsko National Park Labské pískovce národ™ parky notional parts chrériána hrabme □ ttasti pro tecletí landscape anaas I-J junädeíiôn or ff» ro0