Ekonomická hodnota životního prostředí Ekonomické nástroje ochrany a tvorby ŽP Financování politik životního prostředí Ing. Dominika Tóthová, Ph.D. dominika.tothova@econ.muni.cz 2 Environmentální regulace ▪Snaha zajistit společensky přijatelnou kvalitu životního prostředí = společenské optimum kvality životního prostředí = optimální míra znečištění životního prostředí ▪Prostředky naplnění cílů environmentální politiky ▪prostředky a metody, kterými stát dosahuje cílů státní politiky ŽP ▪prostředky a metody ovlivňování chování lidí ve vztahu k ŽP ▪přímé působení na stav ŽP a nepřímé působení na stav ŽP 3 Společensky přijatelná kvalita životního prostředí 4 Mikroekonomické optimum kvality ŽP 5 Ekonomická hodnota životního prostředí ̶ Statky životního prostředí – ekonomický pohled ̶ většinou veřejné statky a společné zdroje ̶ vznikají externality – většinou škody na ŽP, popř. užitek z kvalitního ŽP ̶ nemají tržní cenu ̶ Proč oceňujeme netržní statky? ̶ Jak zjistíme, „jestli se nám vyplatí chránit ŽP“? ̶ Ekologické náklady ̶ Ekologické užitky ̶ Jak oceňujeme netržní statky? 6 Škody na životním prostředí ̶ Rozlišujeme ̶ Ekonomické škody: vyčíslitelný charakter ̶ Mimoekonomické škody: nevyčíslitelný charakter EKONOMICKÉ ŠKODY + MIMOEKONOMICKÉ ŠKODY = SPOLEČENSKÉ ŠKODY ̶ Zařaďte: ̶ Poškozené lidské zdraví ̶ Znečištěná pitná voda ̶ Uhynulé chráněné druhy rostlin ̶ Poškozená historická památka 7 Ekonomické škody ze znehodnocování ŽP a) Ekonomické ztráty = všechny hodnoty, které v důsledku znehodnoceného životního prostředí nemohly či nebyly realizovány = zničení či poškození užitné hodnoty b) Kompenzační (dodatkové, ex post) náklady = náklady, které je nutno zpravidla opakovaně, vynaložit k odstranění či zmírnění negativních důsledků vlivem poškozeného životního prostředí (neřeší příčiny) Náklady vyhnutí se = náklady na vyhnutí se negativním důsledkům působení faktorů životního prostředí (neřeší příčiny) 8 Užitek statků ŽP ̶ Hodnota statků je dána užitkem ̶ Ekonomická hodnota statků se skládá z několika kategorií užitků: Užitná hodnota: • Přímá užitná hodnota – současné ekonomické využití • Nepřímá užitná hodnota – užitky pro člověka - ekologické funkce • Opční hodnota – zachování statku do budoucna Neužitná hodnota • Existenční hodnota – morální důvody • Hodnota odkazu – zachování statků ŽP do budoucna CELKOVÁ EKONOMICKÁ HODNOTA = UŽITNÁ HODNOTA + NEUŽITNÁ HODNOTA 9 Příklady ekologických užitků ŽP Přímá užitná hodnota Nepřímá užitná hodnota Opční hodnota Existenční hodnota, Hodnota odkazu Produkce ryb Biodiverzita Zachování biodiverzity Zachování biodiverzityChov kachen Mikroklima Rekreace Ekologická stabilita krajiny Udržení vodních zdrojů Regulace odtoku Krajinný ráz Pozitivní vliv na kvalitu vody Samočistící procesy Stabilita krajiny vůči klimatickým změnámVodní zdroj Produkce kyslíku Celková ekonomická hodnota statku ŽP ̶ Metody oceňování slouží vyčíslení ekonomické hodnoty přírodních statků ̶ Zjišťujeme ̶ Ochotu platit (willingness to pay, WTP) ̶ Ochotu přijímat kompenzace (willingness to accept, WTA) ̶ Celková ekonomická hodnota (také společenská ekonomická hodnota přírodních statků je součtem individuálních ochot platit za zlepšení nebo ochot přijímat kompenzaci za poškození životního prostředí. Ochota platit Ochota platit a ekonomická hodnota Ekonomická hodnota Je ochota platit za daný statek = spotřebitelský přebytek + platba za statek 12 Peněžní ocenění ŽP ̶ Co oceňujeme ̶ přírodní zdroje ̶ poškození životního prostředí ̶ environmentální přínosy, užitky ̶ ekologické náklady ̶ externality ̶ hodnota života ̶ Cílem ekonomů je vyjádřit tyto hodnoty v peněžních jednotkách → ekonomická analýza → podklad pro rozhodování, posouzení efektivnosti, přínosů vynaložených prostředků,… 13 Nástroje politik životního prostředí ▪Regulace znečištění životního prostředí ▪Podle formy stimulace: ▪Nástroje pozitivní stimulace ▪Nástroje negativní stimulace ▪Podle způsobu působení: ▪Administrativní (normativní) – neumožňují volbu ▪Ekonomické – umožňují volbu ▪Ostatní • informační nástroje, vzdělávací, výchovné a osvětové nástroje, dobrovolné nástroje, institucionální nástroje, koncepční nástroje, územní plánování, věda a výzkum 14 Ekonomické nástroje ▪Umožnění volby pro ekonomický subjekt ▪Využití cenového mechanismu k regulaci ekonomických aktivit ▪stanovení ceny – př. poplatky ▪stanovení množství – př. obchodovatelné emisní povolenky ▪Typy ekonomických nástrojů: ▪Daně a poplatky ▪Subvence a dotace ▪Obchodovatelná emisní povolení ▪Zálohové systémy 15 Daně a poplatky = internalizace negativních externalit ▪Daně ▪ fiskální funkce – obvykle příjmem rozpočtu ▪ ekologické daně, spotřební daně ▪Zvláštní poplatky ▪ environmentální a fiskální funkce – obvykle příjmem zvláštního fondu ▪ př. poplatky za překročení emisních limitů, poplatky za vypouštění odpadních vod ▪Správní a uživatelské poplatky ▪ Pokrytí nákladů za využívání environmentální služby ▪ př. platby za komunální odpad, platba za odběr povrchové vody ▪Úhrady (příspěvky, odvody) ▪ pokrytí nákladů za možnost využívání environmentální služby ▪ př. odvody na jaderný učet Internalizace externalit = přenesení externích nákladů zpět na jejich původce 16 Možnosti využití vybraných daní, poplatků ▪Příjem veřejného rozpočtu, využití k libovolným účelům ▪Příjem veřejného rozpočtu, využití ke specifickým účelům ▪ke kompenzaci poškozených ▪ke zvýšení sociálních dávek ▪ke kompenzaci zdaněného průmyslového sektoru ▪k investicím do ochrany životního prostředí ▪Daňové příjmy nahrazeny příjmy jiných daní = ekologická daňová reforma ▪přesunutí daňové zátěže z práce a kapitálu (daně z příjmu) na zdanění ŽP, 2 cíle: snížení znečištění ŽP, podpora zaměstnanosti a investic 17 Subvence a dotace = internalizace pozitivních externalit ▪Vládní výdaje na ŽP (investiční a neinvestiční výdaje, zelené nakupování,…) ▪Dotace (přímé podpory, úhrada úroků, záruky na úvěry, zvýhodněné půjčky) ▪Daňové zvýhodnění ▪Financování institucí (státní správa, samospráva, nevládní organizace) 18 Výhody Dotace a subvence Nevýhody ▪Pozitivní environmentální dopady ▪Nákladově efektivní ▪Zvýšení konkurenceschopnosti podporovaných odvětví ▪Zvýšení zaměstnanosti v podporovaných odvětvích ▪Jednoduchá implementace ▪Pozitivní přijetí ▪Řada dotačních schémat s protichůdnými efekty (zemědělství) – perverzní dotace ▪Selektivní efekt ▪Narušení hospodářské soutěže ▪Administrativní zatížení 19 Obchodovatelná povolení Princip fungování ▪přímá regulace množství určité znečišťující látky či využití přírodního zdroje ▪př. evropský systém obchodování s emisemi CO2 • Stanovení požadované kvality životního prostředí = maximální objem emisí na daném území za časový úsek • Rozdělení celkového množství v podobě povolenek mezi znečišťovatele (dle stanoveného klíče) • Obchodování povolenek mezi emitenty 20 Princip fungování emisních povolenek MC1 = mezní náklady na zamezení firmy 1 MC2 = mezní náklady na zamezení firmy 2 21 Zálohové systémy (depozitně refundační systémy) ▪cílem omezení produkce odpadů: nápoje, baterie, palety,…) Podmínky fungování ▪Hustá síť odběrných míst ▪Kvalitní logistika vrácených výrobků ▪Optimální rozmístění zpracovatelských závodů ▪Zajištění odbytu recyklovaných materiálů ▪Energetická nenáročnost recyklace Výhody: návratnost, předcházení odpadů, omezení znečištění Nevýhody: selektivnost, nákladová náročnost zavedení a provozu, riziko přesunu znečištění Zápatí prezentace22 Výhody a nevýhody ekonomických nástrojů 23 Environmentální daně v ČR ̶ Zdanění energetických produktů a elektřiny od r. 2008 ̶ Spotřební daně ̶ Daň z pevných paliv ̶ Daň ze zemního plynu ̶ Daň z elektřiny ̶ Daň z minerálních olejů 24 Environmentální aspekty daní v ČR ̶ spotřební daně ̶ Snížená spotřební daň na biopaliva ̶ DPH ̶ Snížená sazba DPH - zpracování komunálního odpadu k dalšímu využití; druhotné suroviny ̶ daně z příjmů ̶ Uplatnění výdajů 80 % z příjmů ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství ̶ Osvobození příjmů z provozu malých vodních elektráren, větrných elektráren, solárních a geotermálních zdrojů energie a zařízení na výrobu bioplynu 25 Environmentální aspekty daní v ČR ̶ daně z nemovitostí ̶ Větší daňové zatížení – zastavěné plochy, stavební pozemky ̶ Osvobození od daně – např. pozemky území zvláště chráněných podle předpisů o ochraně přírody a krajiny; pozemky, kde se nachází krajinné prvky (stromořadí, meze, mokřady,…) ̶ daně silniční ̶ Osvobození od daně: vozidla HD, vozidla na elektrický pohon, hybridní pohon ̶ daně darovací ̶ Možnost odečtení hodnoty daru od základu daně (dobročinné účely, vč. ekologických) 26 27 28 Environmentální poplatky v ČR v oblasti ochrany ovzduší ̶ poplatek za znečišťování ovzduší ̶ poplatky za výrobu a dovoz regulovaných látek a výrobků, které je obsahují (freony) v oblasti ochrany vod ̶ platba za odebrané množství podzemní vody ̶ poplatky za vypouštění odpadních vod do vod povrchových ̶ poplatek za povolené vypouštění odpadních vod do vod podzemních ̶ platba k úhradě správy vodních toků a správy povodí v oblasti ochrany horninového prostředí ̶ úhrada z dobývacího prostoru ̶ úhrada z vydobytých nerostů na výhradních ložiskách nebo vyhrazených nerostů po jejich úpravě a zušlechtění v oblasti ochrany půdního fondu ̶ odvody za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu ̶ poplatek za odnětí dle lesního zákona v oblasti odpadového a obalového hospodářství ̶ poplatky za uložení odpadů ̶ poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů ̶ poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků ̶ registrační a evidenční poplatek dle zákona o obalech 29 Příklad: Poplatek za znečišťování ovzduší ̶ Poplatníkem provozovatel stacionárního zdroje dle přílohy č. 2 zákona č. 201/2012 Sb. ̶ Zpoplatnění: TZL, SO2, NOX, VOC ̶ Správa poplatků: krajský úřad ̶ Ohlašování: Integrovaný systém plnění ohlašovacích povinností (ISPOP), Integrovaný registr znečišťování (IRZ) ̶ Výnos z poplatků: Do r. 2016 SFŽP Od r. 2017 65 % SFŽP, 25 % kraj, 10 % státní rozpočet 30 Sektory ekonomiky dle přílohy č. 2 ̶ Energetika – spalování paliv ̶ Tepelné zpracování odpadu, nakládání s odpady a odpadními vodami ̶ Energetika - ostatní ̶ Výroba a zpracování kovu a plastu ̶ Zpracování nerostných surovin ̶ Chemický průmysl ̶ Potravinářský, dřevozpracující a ostatní průmysl ̶ Chovy hospodářských zvířat ̶ Použití organických rozpouštědel ̶ Nakládání s benzinem ̶ Ostatní zdroje 31 Sazby poplatků za znečišťování (Kč/t) 2013 až 2016 2017 2018 2019 2020 2021 a dále TZL 4200 6300 8400 10500 12600 14700 SO2 1350 2100 2800 3500 4200 4900 NOx 1100 1700 2200 2800 3300 3900 VOC 2700 4200 5600 7000 8400 9800 50 - 60 % > 60 - 70 % > 70 - 80 % > 80 - 90 % > 90 % 0,2 0,4 0,6 0,8 1 Koeficienty úrovně emisí podle dosahovaných emisních koncentrací Zdroj: Zákon č. 201/2012 Sb. 32 Financování politik ŽP 33 Financování ochrany životního prostředí ̶ Výdaje na životní prostředí ̶ posuzování úrovně péče o ŽP ̶ úroveň ekonomického rozvoje země ̶ prevence škod na ŽP ̶ odstranění škod na ŽP ̶ těžce sledovatelné Zdroj: cenia.cz 34 Klasifikace výdajů na ŽP ̶ Podle oblastí ochrany životního prostředí ̶ klasifikace CEPA 2000 (Classification of Environmental Protection Activities), vypracovaná Statistický úřad Evropského společenství (Eurostat). ̶ Podle zdrojů financování ̶ soukromé a veřejné zdroje ̶ výdaje neziskového a ziskového sektoru ̶ zahraniční (mezinárodní) a vnitrostátní zdroje ̶ Podle druhů výdajů ̶ investiční, neinvestiční 35 Klasifikace CEPA 2000 Zdroj: Soukopová a kol., 2011 36 Výdaje podle zdrojů financování Soukromý sektor ̶ podnikatelské subjekty, NNO, domácnosti, občané Veřejný sektor ̶ státní rozpočet, rozpočty organizací veřejného sektoru (včeteně obcí, krajů) Neziskový sektor ̶ ústřední a místní vládní instituce, organizační složky a příspěvkové organizace, NNO Ziskový sektor ̶ podnikatelské subjekty, státní podniky Zahraniční (mezinárodní) zdroje ̶ fondy EU, Fondy EHP a Norska, mezinárodní finanční instituce Vnitrostátní zdroje ̶ státní rozpočet, SFŽP, územní rozpočty 37 Výdaje podle druhů ̶ Investiční ̶ pořízení kapitálových statků = pořízení DHM ̶ př. Výstavba čističky OV, investice do odsiřovacích zařízení ̶ Neinvestiční ̶ běžné, provozní výdaje ̶ mzdy, spotřeba materiálu, energie, opravy udržování ̶ výdaje na služby zahrnující prevenci, zmírnění, odstranění znečištění či další degradace životního prostředí Zdroj: ekolist.cz Zdroj: krnap.cz 38 Výdaje na ochranu ŽP v ČR 2 instituce: ̶ ČSÚ ̶ výběrové šetření, ziskový i neziskový sektor, obce pouze nad 500 ob. ̶ výsledky na www.czso.cz ̶ výsledky publikovány: Statistická ročenka životního prostředí, Zpráva o životním prostředí v ČR ̶ Ministerstvo financí ̶ pouze veřejné rozpočty, všechny výdaje ̶ výsledky na MONITOR státní pokladny, dříve ÚFIS web, ARIS web ̶ souhrnné údaje, statistky, publikace: www.cenia.cz 39 Celkové výdaje na ochranu životního prostředí v ČR [mld. Kč, % HDP, b.c.], 2005–2021 Zdroj ČSÚ, Cenia Podíl celkových výdajů na ŽP na HDP 1,9 % 2021 40 Veřejné zdroje financování ŽP v ČR ̶ Zdroje financování: ̶ rozpočtové příjmy rezortu v rámci státního rozpočtu ̶ prostředky Státního fondu životního prostředí; Státního zemědělského intervenčního fondu ̶ územní rozpočty (obce, kraje) ̶ příspěvky mezinárodních organizací aj. ̶ Příjemci prostředků: ̶ Ministerstvo životního prostředí ČR ̶ ostatní ministerstva ̶ územní odbory ministerstva životního prostředí ̶ Státní fond životního prostředí ̶ Státní zemědělský intervenční fond ̶ Česká inspekce životního prostředí ̶ referáty životního prostředí krajů ̶ odbory životního prostředí měst ̶ Ostatní – NNO, veřejné instituce (VŠ) 41 Výdaje z veřejných rozpočtů v ČR dle zdrojů financování Zdroj MF, Cenia 42 Veřejné výdaje na ochranu životního prostředí z centrálních zdrojů Zdroj: Cenia 43 Veřejné výdaje na ochranu životního prostředí ze státního rozpočtu dle programového zaměření Zdroj: Cenia 44 Veřejné výdaje na ochranu životního prostředí ze státních fondů dle programového zaměření Zdroj: Cenia 45 Státní rozpočet ̶ nejvýznamnějším centrálním zdrojem veřejných výdajů na ochranu životního prostředí ̶ dotace, návratné finanční výpomoci ̶ především kapitola 315 – Ministerstvo životního prostředí 46 Státní fond životního prostředí ̶ Finanční zdroj pro podporu realizace opatření vedoucích k ochraně a zlepšování stavu životního prostředí v jeho jednotlivých složkách ( = investice do životního prostředí) ̶ Základní ekonomický nástroj státní politiky životního prostředí ̶ Správcem fondu MŽP ̶ Finanční podpora především formou dotace a půjčky ̶ Příjmy nejsou součástí státního rozpočtu! ̶ Příjmy: ̶ platby za využívání, znečišťování nebo poškozování jednotlivých složek životního prostředí ̶ splátky poskytnutých půjček a jejich úroků ̶ pokuty za porušení předpisů k ochraně životního prostředí ̶ dotace ze státního rozpočtu 47 Největší příjmy Státního fondu životního prostředí z poplatků, 2021 1) Poplatky za odpady (510,6 mil. Kč) 2) Odběry podzemní vody (celkem 353,6 mil. Kč) 3) Zábor zemědělské a lesní půdy (240,7 mil. Kč) 4) Znečišťování ovzduší (213,5 mil. Kč) 5) Vypouštění odpadních vod do vod povrchových (235,5 mil. Kč), 6) Podpora sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků (108 mil. Kč) 7) Pokuty a finanční postihy (41,7 mil. Kč) 8) Obaly (17,4 mil. Kč) www.vakinfo.cz 48 Finanční podpora Státního fondu životního prostředí ̶ Národní programy ̶ Národní program životní prostředí ̶ Administrace OP Životní prostředí (2021-2027)) ̶ zprostředkující subjekt (řídící orgán MŽP) ̶ Půjčky na kofinancování podpořených projektů ̶ Administrace programu Nová zelená úsporám ̶ Finanční prostředky z prodeje emisních povolenek ̶ Administrace finančních mechanismů Norska (2014-2021) (tzv. Norské fondy) ̶ program Životní prostředí, ekosystémy a změna klimatu 49 Veřejné výdaje z územních rozpočtů ̶ Financování průběžných akcí na základě kompetencí obcí a krajů ̶ Prioritní oblasti ochrany ŽP dle alokace finančních prostředků: 1) Ochrana vod 2) Nakládání s odpady 3) Ochrana biodiverzity a krajiny 4) Ochrana ovzduší 50 Veřejné výdaje na ochranu životního prostředí z územních rozpočtů Zdroj: Cenia 51 Veřejné výdaje na ochranu životního prostředí z územních rozpočtů dle programového zaměření Zdroj: Cenia 52 Ze státního rozpočtu Veřejné výdaje na ochranu životního prostředí v ČR dle programového zaměření [mld. Kč, b.c.], 2000–2020 Z územních rozpočtů 53 EU zdroje financování ŽP v ČR ̶ OP Životní prostředí, Integrovaný regionální operační program (IROP) ̶ Strukturální fondy EU – Evropský fond pro regionální rozvoj, Evropský sociální fond ̶ Fond soudržnosti ̶ Evropské strukturální a investiční fondy (tzv. ESI fondy) ̶ Speciální tematické finanční mechanismy ̶ např. Uhelná platforma, Fond pro spravedlivou transformaci, Big Green Deal atd. ̶ Program LIFE ̶ finanční nástroj EU pro životní prostředí a klima ̶ Evropská investiční banka ̶ Velké infrastrukturní projekty ̶ Program rozvoje venkova ̶ obnova, zachování a zlepšení přírodních ekosystémů závislých na zemědělství ̶ podpory, které přispívají ke zlepšení životního prostředí ̶ financování: Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova (ESI fondy) 54 OP Životní prostředí 2021 - 2027 Celkový rozpočet pro ČR - 2,4 mld. € = cca 62,4 mld. Kč 55 OP Životní prostředí 2021 - 2027 ̶ alokace 2,4 mld. € ̶ Oblasti podpory: ̶ Opatření v oblasti energetické účinnosti a snižování emisí skleníkových plynů ̶ Energie z obnovitelných zdrojů ̶ Adaptace na změnu klimatu, prevence rizika katastrof a odolnosti vůči nim s přihlédnutím k ekosystémovým přístupům ̶ Přístup k vodě a udržitelné hospodaření s vodou ̶ Přechod na oběhové hospodářství účinně využívající zdroje ̶ Posilování ochrany a zachování přírody, biologické rozmanitosti a zelené infrastruktury 56 Realizované projekty OPŽP Dotaceeu.cz 57 Ostatní zahraniční zdroje financování ŽP ̶ Finanční mechanismy Evropského hospodářského prostoru a Norska ̶ Program švýcarsko-české spolupráce ̶ životní prostředí a infrastruktura ̶ nadnárodní a celosvětové zdroje ̶ OECD ̶ Interreg Central Europe (projekty výzkum a rozvoj, strategie atd.) 58 Celkové investice do ŽP v kontextu EU, % HDP, b.c., 2018 Zdroj: Eurostat, Cenia 59 Zdroje ̶ SLAVÍKOVÁ, Lenka, VEJCHODSKÁ, Eliška, SLAVÍK, Jan. Ekonomie životního prostředí – teorie a politika. 1. vyd. Praha: Alfa Nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-87197-45-5. ̶ KAPROVÁ, Kateřina. Environmentální poplatky a daně v České republice a ostatních zemích EU. Praha: Cenia, c2009. ISBN 978-80-85087-81-9. ̶ SOUKOPOVÁ, Jana. Ekonomika životního prostředí. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5644-2. ̶ MŽP, 2020. Zpráva o životním prostředí ČR. Dostupné zde: https://www.cenia.cz/wp- content/uploads/2022/05/Zprava_o_ZP_CR_2020_CZ.pdf ̶ MŽP, 2020. Statistická ročenka životního prostředí ČR. Dostupná zde: https://www.cenia.cz/wp- content/uploads/2022/01/Statisticka_Rocenka_ZP_CR-2020.pdff ̶ Envimetr.cz