Doprava, mobilita a udržitelný rozvoj Transport, mobility & sustainable development Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje Economic context of sustainable development CORE045 Vilém Pařil Institute for Transport Economics, Geography and Policy (ITREGEP) Department of Economics Faculty of Economics and Administration Masaryk University, Brno, Czech Republic 28h February 2023 CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje2 Metropolitan area (metro) Introduction Úvod Metropolitní oblast (metro) ̶ Metropolisation process ̶ Move of population to greater cities Different definition for each country ̶ Urbanisation & suburbanisation ̶ Urban Sprawl ̶ Design of transport system ̶ Interconnections among metropolises Long-distance transport ̶ Intraconnections inside metropolises Short- distance transport ̶ Proces metropolizace ̶ Přesun obyvatelstva do velkých měst Odlišné definice v každé zemi ̶ Urbanizace & suburbanizace ̶ Sídelní kaše ̶ Nastavení systému dopravy ̶ Vzájemné spojení metropolí Doprava na dlouhé vzdálenosti ̶ Propojení uvnitř metropolitní oblasti Doprava na krátké vzdálenosti CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje3 of metropolisation process Costs Náklady metropolizačního procesu ̶ Infrastructure ̶ Local roads ̶ Waste water treatment ̶ Public greenery ̶ Public light ̶ Kindergartne and basic schools (residential area) ̶ Operations ̶ Public transport and accessibility ̶ Waste management ̶ Infrastrukturní ̶ Místní silnice a komunikace ̶ Čištění odpadních vod ̶ Veřejná zeleň ̶ Veřejné osvětlení ̶ Školky a školy (v rezidenčních čtvrtích) ̶ Provozní ̶ Veřejná doprava (dostupnost a obslužnost) ̶ Odpadové hospodářství CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje4 In metropolitan world Mobility Mobilita V metropolitním světě ̶ Intermetropolitan (Long- distance) ̶ Air transport (mainly passenger) ̶ Water transport (mainly cargo) ̶ Land transport (road, rail, high-speed, new modes - hyperloop) ̶ Intrametropolitan (Short- distance) ̶ Public transport systém ̶ Commuting (regional, metropolitan, local transport) ̶ Micromobility ̶ Mezi metropolemi (doprava na dlouhé vzdálenosti) ̶ Letecká ̶ Vodní ̶ Pozemní (silniční, železniční, vysokorychlostní, nové módy – hyperloop) ̶ Uvnitř metropole (doprava na krátké vzdálenosti) ̶ Veřejná doprava (IDS / MHD) ̶ Dojíždění (regionální, metropolitní, místní) ̶ mikromobilita CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje5 In metropolitan world Shared mobility Sdílená mobilita V metropolitním světě ̶ Intermetropolitan (Long- distance) ̶ Carpooling (municipal, company, private) ̶ Carsharing ̶ Intrametropolitan (Short- distance) ̶ Carsharing ̶ Alternative taxi (uber etc.) ̶ Micromobility systems ̶ Mezi metropolemi (doprava na dlouhé vzdálenosti) ̶ Spolujízda (obecní, firemní, soukromá) ̶ Sdílení automobilů ̶ Uvnitř metropole (doprava na krátké vzdálenosti) ̶ Sdílení automobilů ̶ Alternativní taxislužby (Uber apod.) ̶ Mikromobilitní systémy CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje6 Modal competition Modal split Modální rozdělení Modální konkurence CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje7 Modal competition Modal split & Modální rozdělení & Public policy veřejná politika Modální konkurence 70 72 74 76 78 80 82 84 6 8 10 12 14 16 18 20 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 launch of new fare scheme Slovakia (free fare) Czechia (75% discount) CZ - bus SK - bus EU 28 - bus CZ - rail SK - rail EU 28 - rail CZ - car (right axis) SK - car (right axis) EU 28 - car (right axis) CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje8 Cars Modal split Modální rozdělení Automobilová doprava CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje9 Mil. passengers / osob Modal split Modální rozdělení Mil. passkm / oskm 0,00 1 000,00 2 000,00 3 000,00 4 000,00 5 000,00 6 000,00 Železniční doprava Autobusová doprava Letecká doprava Vnitrozemská vodní doprava Městská hromadná doprava Individuální automobilová přeprava osob 0,00 20 000,00 40 000,00 60 000,00 80 000,00 100 000,00 120 000,00 140 000,00 Železniční doprava Autobusová doprava Letecká doprava Vnitrozemská vodní doprava Městská hromadná doprava Individuální automobilová přeprava osob CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje10 Travel distance Modal split Modální rozdělení Přepravní vzdálenost 1 400 1 450 1 500 1 550 1 600 1 650 1 700 1 750 1 800 1 850 0 10 20 30 40 50 60 1995 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 Průměrná přepravní vzdálenost celkem (km) Železniční doprava Veřejná autobusová doprava Vnitrozemská vodní doprava Městská hromadná doprava Veřejná doprava celkem Individuální automobilová přeprava osob Letecká doprava CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje11 In metropolitan world Long-distance Doprava na delší vzdálenosti V metropolitním světě ̶ Modes ̶ Air transport ̶ Railway ̶ High-speed ̶ Bus ̶ Car ̶ Carpoolng ̶ Liberalisation ̶ Air sector (low-cost), bus, (train) ̶ Regulation ̶ Highway tolls ̶ Módy ̶ Letecká doprava ̶ Železniční doprava ̶ Vysokorychlostní železnice ̶ Autobusová doprava ̶ Automobilová doprava ̶ Spolujízda ̶ Liberalizace ̶ Letecký sektor (low-cost dopravci), autobusová doprava ((železniční) ̶ Regulace ̶ Dálniční mýtné CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje12 Long-distance transport Modal comparison Modální srovnání Doprava na delší vzdálenosti ̶ Carpooling launches its services on more concentrated markets ̶ Air travel is very important incentive for intermodal competition → longer distance route is more suitable for better competition ̶ Buses similarily to carpooling are low-cost option for customers ̶ Time of purchase has significant impact on price (from 5 to 32 %) BUT inversed in carpooling services ̶ Carpooling spouští své služby na koncentrovanějších trzích ̶ Letecká doprava je velmi důležitým podnětem pro intermodální konkurenci → trasa na delší vzdálenosti je vhodnější pro lepší konkurenci ̶ Autobusy podobně jako spolujízda jsou pro zákazníky nízkonákladovou možností ̶ Doba nákupu má významný vliv na cenu (od 5 do 32 %) ̶ ALE obráceně ve službách sdílení automobilůmode price_diff price_diff_% plane 8,41 31,74% bus 0,43 7,05% train 2,34 18,95% carpooling -0,28 -5,00% CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje13 Long-distance transport Carpooling Spolujízda Doprava na delší vzdálenosti ̶ Long distance travel ̶ Competition with ̶ Train / Bus / Flight / HSR? ̶ Doprava na delší vzdálenosti ̶ Kokurence s ̶ Vlakem, autobudesm, VRT, leteckou dopravou? Brno-Jihlava 10,54% bus 11,24% carpool 0,21% train 88,55% Brno-Olomouc 15,19% bus 17,62% car 0,27% train 82,11% Brno-Ostrava 13,54% bus 15,56% car 0,24% train 84,20% Brno-Pardubice 27,84% bus 0,00% car 0,03% train 99,97% Prague-Brno 32,90% bus 20,49% car 0,28% train 79,23% CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje14 Czechia (Urban transport) Short-distance Doprava na kratší vzdálenosti Česká republika (MHD) ̶ Modal split ̶ Modální rozdělení 0 1 000 2 000 3 000 4 000 5 000 6 000 7 000 8 000 0 200 400 600 800 1 000 1 200 pasažéři - tramvaje pasažéři - trolejbusy pasažéři - metro pasažéři - autobusy přepravní výkon - tramvaje přepravní výkon - trolejbusy přepravní výkon - metro přepravní výkon - autobusy 0,00 2,00 4,00 6,00 8,00 10,00 12,00 14,00 16,00 přepravní vzdálenost - MHD (celkem) přepravní vzdálenost - tramvaje přepravní vzdálenost - trolejbusy přepravní vzdálenost - metro přepravní vzdálenost - autobusy CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje15 South Moravian region (public transport) Short-distance Doprava na kratší vzdálenosti IDS JMK ̶ Modal split ̶ Modální rozdělení 4% 4% 4% 7% 6% 6% 5% 5% 5% 5% 5% 5% 5% 5% 5% 5% 5%1% 1% 1% 1% 1% 1% 1% 1% 1% 1% 1% 1% 1% 1% 1% 1% 1% 11% 8% 10% 11% 13% 15% 17% 17% 17% 15% 16% 15% 15% 15% 15% 15% 14% 47% 47% 46% 45% 43% 43% 42% 42% 42% 42% 42% 43% 43% 43% 44% 43% 43% 10% 11% 11% 11% 10% 9% 9% 8% 9% 10% 10% 9% 9% 9% 10% 10% 10% 27% 28% 28% 26% 27% 27% 27% 27% 27% 27% 27% 27% 27% 27% 26% 26% 27% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 JMK železnice - vnitro JMK železnice - kraje JMK autobus - vnitro MHD tramvaje MHD trolejbusy MHD autobusy CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje16 Marginal rate of working mobility Short-distance Kratší vzdálenosti Mezní míra pracovní dojížďky ̶ Is it worth to commute to a metropolitan centre to achieve the higher wage? ̶ Má cenu dojíždět do většího města s cílem dosažení vyšší mzdy? CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje17 Marginal rate of working mobility Short-distance Kratší vzdálenosti Mezní míra pracovní dojížďky ̶ Is it worth to commute to a metropolitan centre to achieve the higher wage? ̶ Má cenu dojíždět do většího města s cílem dosažení vyšší mzdy? Zone (km) / GC (CZK/EUR) 2,000/ 72.1 2,500/ 90.12 3,700/ 133.38 5,000/ 180.25 10,000/ 360.49 0.0 – 10.0 1.87 2.34 3.46 4.68 9.36 10.1 – 20.0 0.92 1.15 1.70 2.29 4.59 20.1 – 30.0 0.61 0.76 1.13 1.53 3.06 30.1 – 40.0 0.52 0.66 0.97 1.31 2.62 40.1 – 50.0 0.42 0.52 0.78 1.05 2.10 50.1 – 60.0 0.35 0.44 0.65 0.87 1.75 60.1 and above 0.25 0.31 0.46 0.62 1.25 Zone (minutes) / GC (CZK/EUR) 2000/ 72.10 2,500/ 90.12 3,700/ 133.38 5,000/ 180.25 10,000/ 360.49 10.0 – 20.0 1.21 1.51 2.23 3.01 6.03 20.1 – 30.0 0.88 1.09 1.62 2.19 4.38 30.1 – 40.0 0.63 0.79 1.17 1.58 3.16 40.1 – 50.0 0.54 0.68 1.00 1.35 2.70 50.1 – 60.0 0.47 0.59 0.88 1.19 2.37 60.1 – 90.0 0.35 0.44 0.65 0.88 1.77 90.1 and above 0.24 0.31 0.45 0.61 1.22 CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje18 in metropolitan area Micromobility Mikromobilita v metropolitní oblasti ̶ Shared mobility ̶ Bikesharing ̶ eBikes ̶ eKick-Scooter ̶ eScooter ̶ Segway ̶ Other ̶ Sdílená mobilita ̶ Sdíená kola ̶ Elektrokol ̶ Sdílené elektrokoloběžky ̶ Sdílené elektroskútry ̶ Segwaye ̶ Další CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje19 Case study Bikesharing Sdílená kola Případová studie ̶ Is there a competition in European bikesharing industries? ̶ What market size is sufficient to overcome entry fixed costs? ̶ Are the fixed costs endogenous with respect to market structure? ̶ Do firms differentiate their services after the competition prevails? ̶ The higher probability of entering as a dockless company or pedelec service is associated with growing number of firms? ̶ Existuje v evropském bikesharingu konkurence? ̶ Jaká velikost trhu je dostatečná k překonání vstupních fixních nákladů? ̶ Jsou fixní náklady endogenní s ohledem na strukturu trhu? ̶ Diferencují firmy své služby poté, co převládne konkurence? Vyšší pravděpodobnost vstupu jako bezdokladová společnost nebo služba elektrických kol je spojena s rostoucím počtem firem? CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje20 Case study Bikesharing Sdílená kola Případová studie 1. Company-level information ̶ 300 companies across continental Europe (bikesharing world map) ̶ Type of provided services [standard, pedal electric cycle (pedelec), dockless] ̶ Number of bikes and stations ̶ Name of provider ̶ Status (closed, temporarily closed, permanently closed) 2. City-level information ̶ 650+ cities ̶ Market size (population) ̶ Market geography (elevation, slope, distance to sea) 3. NUTS 3 (region-level) information ̶ GDP p.c. ̶ Employment 1. Informace na úrovni společností ̶ 300 společností v kontinentální Evropě (bikesharing world map) ̶ Typ služby [standard, elektrokola, bez dokovacích stanic] ̶ Počet kol a dokovacích stanic ̶ Názvy poskytovatelů ̶ Status (uzavřeno, dočasně uzavřeno, trvale uzavřeno) 2. Informace na úrovni měst ̶ 650+ měst ̶ Velikost trhu (populace) ̶ Geografie (nadmořská výška, sklonitost, vzdálenost k moři) 3. NUTS 3 (regionální úroveň) informace ̶ HDP p.c. ̶ Zaměstnanost CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje21 Case study Bikesharing Sdílená kola Případová studie CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje22 City statistics Statistika měst Mean Std. Dev. p10 p90 Population (1000) 483.142 674.000 78.209 1243.205 Bikes 534.349 1314.522 27.500 1200 Stations 64.889 192.571 0 129.500 Market Structure 1.560 .802 1 3 Pedelecs .126 .332 0 1 Dockless .186 .389 0 1 CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje23 City bikesharing Statistika bikesharingu statistics na úrovni měst Freq. Percent. 𝑁 = 0 487 67.73 𝑁 = 1 185 25.73 𝑁 = 2 26 3.62 𝑁 ≥ 3 21 2.92 CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje24 Market structure Struktura trhu & market size & velikost trhu 0.2.4.6.81 20000 50000 75000 150000 250000 500000 0 firm 1 firm 2 firms 3 firms CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje25 Entry motivation Motivace vstupu na trh (1) (2) Num_operators Num_operators Population (log) .898*** .924*** Employment rate (NUTS3) -.310 -.374 GDP pc (NUTS3) .010 .010 Distance to sea (km) .008** Slope (difference) -.002 Elevation (difference) .0002 𝛿1 11.247 11.649 𝛿2 12.573 12.979 𝛿3 13.184 13.596 Observations 647 627 *** p<.01, ** p<.05, *<.1 CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje26 Entry thresholds Mezní úrovně vstupu Entry Tresholds (per company) Ratio per company 𝑆 𝑛+1 𝑆 𝑛 𝑁 = 1 228,276.3 ----- 𝑁 = 2 481,017.0 2.1 𝑁 ≥ 3 625,542.5 1.3 ̶ Second company needs twice the market size of a monopolist ̶ The third company needs additional 30% market size growth to break even ̶ Druhá společnost potřebuje dvakrát větší trh než monopolista ̶ Třetí společnost potřebuje další 30% nárůst velikosti trhu, aby se jí vyplatilo vstoupit na trh CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje27 Fixed costs Odhad fixních estimations nákladů Number of bikes Number of stations 𝑁 = 1 316.996 50.121 𝑁 = 2 556.690 55.138 𝑁 ≥ 3 1,218.029 120.812 - Observed growing number of both bikes and docking stations with respect changes in market structure - Pozorovaný rostoucí počet kol i dokovacích stanic s ohledem na změny ve struktuře trhu. CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje28 Results Výsledky - Growing number of bikes and stations is not asscociated with the change in market strucutre and rather reflects changes in demand and market size (1) (2) (3) Num bikes Num bikes Num stations Population (1000) .726*** .789*** .093*** GDP pc (NUTS3) 20.312*** 19.851*** 1.391* Distance to sea (km) -.662 -.757 -.12 Slope (diff) -12.196 -12.18 -1.083 Elev (diff) .311 .322 .01 2 firms -205.839 -87.157 -44.781 3 firms -254.756 -30.857 -43.752 Pedelecs -288.207 -80.946** Dockless -554.607*** Cons -161.895 -91.908 38.824 Observations 300 300 300 R-squared .214 .241 .117 *** p<.01, ** p<.05, * p<.1 - Rostoucí počet kol a stanic není spojen se změnou struktury trhu a spíše odráží změny v poptávce a velikosti trhu. CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje 29 Market expansion Odhad expanze trhu estimations - Growing number of pedelecs and dockless systems is asscociated with the change in market structure Pedelecs Dockless system 𝑁 = 1 0.076 0.063 𝑁 = 2 0.103 0.276 𝑁 ≥ 3 0.304 0.507 - Rostoucí počet pedeleců a bezdokovacích systémů souvisí se změnou struktury trhu. CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje 30 (1) (2) Pedelecs Dockless Population (1000) .00002 .0003* GDP p.c. (NUTS3) .0030 -.0040 Distance to sea (km) -.0020** .00002 Slope (diff) .011 -.004 Elev (diff) .0001 -.00007 2 firms .342 .895*** 3 firms .750** 1.29*** Cons -1.63*** -1.377*** Observations 300 300 *** p<.01, ** p<.05, * p<.1 Market expansion est. Odhad expanze trhu - The probability of observing a pedelec company is higher in markets with 2 firms and in markets with 3 firms by factor of 2.2 - The probability of observing a dockless system is higher in markets with 2 firms and in markets with 3 firms by factor of 1.4 - Pravděpodobnost, že se na trhu vyskytne firma s pedelem, je vyšší na trzích se dvěma firmami a na trzích se třemi firmami 2,2krát. - Pravděpodobnost výskytu bezdokladového systému je vyšší na trzích se 2 firmami a na trzích se 3 firmami, a to 1,4krát. CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje31 Bikesharing summary Shrnutí bikesharingu - Non-proportional increase in market size after entry of the second and third firm - This can be associated with -Decrease in variable profits per firm -Increase in fixed costs for entrant - Not find any evidence for increasing barriers to entry and endogeneity of fixed costs with respect to market size - We did find some evidence that entry is associated with product differentiation -This implies that the estimated ETR are likely to underestimate the percentage markup drop from entry due to market expansion from entry (Schaumans & Verboven, 2015) - Entry brings benefits to consumers due to market expansion and potential decrease in variable profits - Neproporcionální nárůst velikosti trhu po vstupu druhé a třetí firmy na trh - To může být spojeno spoklesem variabilních zisků na podnikzvýšením fixních nákladů pro vstupující firmu - Nebyly nalezeny žádné důkazy o rostoucích překážkách vstupu na trh a endogenitě fixních nákladů s ohledem na velikost trhu. - Našli jsme určité důkazy, že vstup na trh je spojen s diferenciací produktů -Z toho vyplývá, že odhadované ETR pravděpodobně podhodnocují procentuální pokles přirážky v důsledku vstupu na trh v důsledku rozšíření trhu v důsledku vstupu na trh (Schaumans & Verboven, 2015) - Vstup na trh přináší spotřebitelům výhody díky rozšíření trhu a potenciálnímu poklesu variabilních zisků CORE045 Ekonomické souvislosti udržitelného rozvoje32 Thank you for your attention Děkuji za pozornost